Suomen tulevaisuus ?
Laaja ja varmasti päätä kivistävä otsikko. Kimmokkeen antoi ylen artikkeli, sille on oma aloituksensa. Sen sijaan mietin tilannetta 20 vuoden päähän, kun nyt amiksessa opiskelevista 24% tarvitsee tukea selvitäkseen päivästä. 10% lukiolaisista käyttää jonkinlaista psyykelääkettä arjessa jaksaakseen. Mihin tämä maa on menossa? Kuka täällä tekee raksahommia, hoitaa sairaita, ajaa taksia, kuljettaa ruokaa, kaivaa hautoja jne jne.
Jos kolmannes ikäluokasta on työkyvyttömyyseläkkeellä kun täyttää 25 vuotta, tämän maan huoltosuhde on järkyttävä. Tänne tarvittaisiin siis noin 60 tuhatta uutta työntekijää viiden vuoden välein. Nykyinen hallitus on jenkkipalvonnassaan lakkauttanut uudelleenkoulutuksen, kuristanut asumistuet, työttömyyspäivärahat ja suuren osan muista sosiaalituista.
Kyllähän sitä ennustettiin että seuraava porvarihallitus tuhoaa suomen itsenäisyyden, mutta että se tapahtuu näin, eikä pelkällä läpällä, on kyllä aika hurjaa.
Vielä on meitä, jotka emme anna periksi. Mikä lääkkeeksi suomelle 20 vuoden päähän? Anna kommentti. Nyt saa olettaa...
Kommentit (102)
Suomessa on sellaiset päättäjät joiden ei pitäisi olla päättämässä mistään.
Kansa joka on menettänyt moraalin ja terveet arvot, kuilu on nyt syvä johon tämä maa putoaa ja ollaan vasta käyty reunan yli.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä aloituksen alapeukuttajien ajatuksia. Asia on vakava ja aloittaja on selvästi pohtinut asiaa. Mikä siinä häiritsee, totuuden sanominen julki? Mä olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa, tälle ongelmalle on etsittävä ratkaisuja nyt, ei 20 vuoden päästä.
Totuuden sanominen julki tosiaankin häiritsee monia. Pää on kiva pistää pensaaseen. Moni ei ajattele kuin ihan jokapäiväisiä askareitaan. Kansalaiset kadehtivat toisiaan, mutta päättäjien toimintaan ei puutu kukaan. Siksi olemme tässä jamassa.
Työntekoa pitäisi arvostaa enemmän ja palkat pitäisi olla kannattavat. Työoloja voi parantaa ettei kukaan kuormitu liikaa. Kyllä itellekin kelpasi 2000 luvun alussa tehdastyöt vaikka rankkaa olikin. Suorituskeskeistä hommaa ja käsityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja suomalaiset ovat taantuneet jo pitkään.
Jopa aiemmin fiksut ihmiset ovat lähteneet mukaan tähän vihervasemmiston kulttuurinsuojelupelleilyyn, lähtevät mukaan kaikkeen nyhtökauravillitykseen ja sähköautoiluun vaikkei heillä ole näihin edes varaa. Työssäkäynti ei kiinnosta, oman lapsen tai puolison hyvinvointi ei kiinnosta, oma agenda ja ideologia on se joka määrää elämän suunnan, sitä mietitään yöt unessa ja päivät valveilla. En tiedä johtuuko tuo nyt aivopesusta ja pitkästä väsytystaistelusta että ihminen muuttuu vai vaan mielen heikkoudesta ja muista päänvioista.
Ei ole mitään "Ideologioita", on vain kyse siitä, voinko saada lisää rahaa jonkun toisen taskusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sellaiset päättäjät joiden ei pitäisi olla päättämässä mistään.
Kansa joka on menettänyt moraalin ja terveet arvot, kuilu on nyt syvä johon tämä maa putoaa ja ollaan vasta käyty reunan yli.
Millainen kansa, sellaiset päättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä aloituksen alapeukuttajien ajatuksia. Asia on vakava ja aloittaja on selvästi pohtinut asiaa. Mikä siinä häiritsee, totuuden sanominen julki? Mä olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa, tälle ongelmalle on etsittävä ratkaisuja nyt, ei 20 vuoden päästä.
Oikeistohallituksen ja sen äänestäjien mielestä nyt ollaan tekemässä ratkaisuja. On niin hyvä hallitusohjelmakin tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkäs oleskeluyhteiskunnassa lisääntyi? Maisteritko?
Kun tilastoja katsoo, niin nykyään ei enää juuri kukaan. Kansa tappaa itseään sukupuuttoon luopumalla seuraavan sukupolven tekemisestä.
Eihän lapsia tarvita kun liito-oravat hoitavat vanhukset.
Persu heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuuden sanominen julki tosiaankin häiritsee monia. Pää on kiva pistää pensaaseen. Moni ei ajattele kuin ihan jokapäiväisiä askareitaan. Kansalaiset kadehtivat toisiaan, mutta päättäjien toimintaan ei puutu kukaan. Siksi olemme tässä jamassa.
Jossain tulee vastaan raja, jossa ainoa vaihtoehto on diktatuuri, jossa virallisesti ei ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki havaitsevat että jotain on vialla ja pahasti. Nyt tämä tyytymättömyys pitää vain kanavoida aktiiviseen kansalaiskeskusteluun ja ehkä toimintaan, Kunnallis- ja aluevaalit ovat pian. Asetu ehdolle jos kiinnostaa, käy äänestämässä. Ihan sama mitä puoluetta, mutta äänestä, se on VELVOLLISUUTESI!
On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin, mutta aika monella todellakin menee.
Samaan aikaan kun neiti liberaalit keskittyvät kiistelemään siitä, kuinka paha suomalaismies nyt lopulta olikaan ja tuomitsiko henkilö A sen ja sen asian nyt tarpeeksi voimallisesti ja että mitäs nyt pitikään tänään eniten halveksia, on maahamme syntynyt kuin huomaamatta toinen todellisuus. Se ei juurikaan näy somessa, keskustelufoorumeilla, lööpeissä. Siitä ei välttämättä edes puhuta, kun keskitymme ongelmien osoitteluun ja valittamiseen, vaikka iso osa suomalaisista elää aivan kelpoa elämää.
Onneksi sinä et osoittele ja valita yhtään.
Nyt kun olemme saaneet syyttelyn ja syyllisten etsinnän tehtyä, mitä tälle ongelmalle voisi tehdä? Minä pistin tekoälylle tämän ketjun viestit sekä ylen artikkelin ja sen antoi seuraavia vaihtoehtoja:
1. Personoitu oppiminen ja tuki
2. Yhteiskunnan rakenteellinen tuki ja integroidut palvelut
3. Autonomiset ja teknologiapainotteiset alat
4. Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistettynä koulutukseen
5. Uudet työmarkkinaratkaisut ja kiinteämpi yhteys koulutukseen
6. Verotuksen ja sosiaaliturvan kehittäminen
7. Koulutuksen ja työelämän uudelleenkoulutusmahdollisuudet
Huomatkaa että tekoäly ei antanut maa hanmuu ttoa ratkaisuksi, vaan nimenomaan meidän sopeutumista, mitä meidän olisi muutettava, jotta saisimme näitä nuoria työelämään. Nämä ovat niin isoja muutoksia että niitä ei kymmenessäkään vuodessa tehdä.
Jostain jäi mieleen luku 60.000 työntekijää muualta suomeen 5 vuoden välein, tällä paikataan huoltosuhdevaje. Vai jätetäänkö vanhukset ja sairaat (myös nämä nuoret) hoitamatta?
Isoja kysymyksiä, jotka aiheuttavat riitelyä jos ei ajatella isoa kokonaisuutta. Meidän on vain tehtävä jotain, ja melkoisen pian.
Vierailija kirjoitti:
Työntekoa pitäisi arvostaa enemmän ja palkat pitäisi olla kannattavat. Työoloja voi parantaa ettei kukaan kuormitu liikaa. Kyllä itellekin kelpasi 2000 luvun alussa tehdastyöt vaikka rankkaa olikin. Suorituskeskeistä hommaa ja käsityötä.
Suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. He seisovat piiska kourassa "yhteiskunnan" selän takana vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.
( Ja mistäs koostuu yhteiskunta?)
Liian syvällä ollaan jo suossa. Mikä tässä tämän yhtäkkiä paremmaksi kääntäisi? Vuodesta 2008 mennyt päin persettä.
Tulevaisuuden Suomi on täällä jo.
Suomi on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkkarit kuppaa Suomen tyhjiin. Suomesta tulee samanlainen köyhä maa, kuin mistä lähtivät elintasolokkeilijoiksi.
Suomessa on tulevaisuudessa yhä vähemmän alueita, joilla väestöpohja vahvistuu ja kuntia, joissa verokertymä kantaa. Kasvu keskittyy kaupunkialueisiin, toisin sanoen vyöhykkeisiin isojen ja yksittäisten keskisuurten kaupunkien ympärillä. Sellaiselle, joka on työskennellyt usean vuoden ajan nuorison parissa kaupungissa, jossa nuorista joka neljäs on puoliksi tai kokonaan vieraskielisestä taustasta, tämä muuttuva ilmapiiri ei ole tullut yllätyksenä.
Suomi kurjistuu seuraavat vuosikymmenet talouskasvun puuttuessa. Valtiovallan ja korporaatioiden palkolliset voivat pääomatulojensa avulla ylläpitää länsimaista hyvinvointivaltion elintasoa. Pienenevillä sosiaalisilla tuilla elävä kouluttamaton suomalainen köyhälistö ja maa-hanmuuttajat tekevät paskaduunit.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kurjistuu seuraavat vuosikymmenet talouskasvun puuttuessa. Valtiovallan ja korporaatioiden palkolliset voivat pääomatulojensa avulla ylläpitää länsimaista hyvinvointivaltion elintasoa. Pienenevillä sosiaalisilla tuilla elävä kouluttamaton suomalainen köyhälistö ja maa-hanmuuttajat tekevät paskaduunit.
Tämä on jo tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Paskaduunit? Kenen ne sitten pitäisi tehdä? Aivokirurgin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaduunit? Kenen ne sitten pitäisi tehdä? Aivokirurgin?
Ulkkarit tekevät paskaduunit. Suomalaiset ei niihin enää kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu löytyy palstalta?
Ulkkarit kuppaa Suomen tyhjiin. Suomesta tulee samanlainen köyhä maa, kuin mistä lähtivät elintasolokkeilijoiksi.