Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työntekijän krooniselle myöhästelylle mitään?

Vierailija
18.02.2025 |

Tässä istun koneen äärellä odottaen työkaveria jonka piti saapua töihin klo9. Ja sama juttu jokaisena aamuna, hän tulee paikalle 5-10min, yleensä lähemmäs 10min myöhässä. Meillä on tietty säännöllinen työaika päivässä ja viikossa joten käytännössä hän tekee 30-50min lyhyempää työaikaa viikottain myöhästelynsä takia.

Nyt on 8min myöhässä.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta haluaisin tietää, tuleeko esimerkiksi bussi tai juna nopeammin asemalle, jos lähtee kotoa 10 minsaa aiemmin?

Ei ainakaan myöhästy bussista tai kerkeää edelliseen bussiin. Tietysti jos bussit kulkee kerran päivässä niin sitten on vähän muita ongelmia.

Vierailija
42/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä on hyvä syy, esim. pieniä lapsia joten on sallittua niille.

Lastentarhassa tai koulussa oleva voi tulla 10 minuuttia myöhässä töihin, koska lapsia? Oppitunti alkoi kello 8, opettaja tuleekin vasta 8:10? 

vai koskeeko tämä saa tulla myöhessä vain käsienpyörittelijöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esimerkiksi liukuva työaika niin tuo on ok. Mutta täytyy sanoa, että aiemmassa työssä oli krooninen myöhästelijä ja hänen takiaan koko työpäivän tehtävät alkoivat myöhässä, kun ei aamulla päästy aloittamaan ajoissa. Työ oli ns. liukuhihnatyötä, jossa jokaisella oli oma paikka. Siinä sitten odoteltiin minuuttitolkulla, että päästiin aloittamaan, kun yksi oli aina myöhässä. Tällainenhan ei toimi. 

Vierailija
44/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tehtävä antaa varoitus ja kenkää jos ei työntekijä noudata työaikalakia!

Vierailija
45/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi, jos et ole hänen esihenkilö. Esihenkilö voi keskustella asiasta ja antaa varoituksen. Jos jatkuu, antaa kirjallisen varoituksen. Ja jos edelleenkään ei tule ajoissa, antaa potkut. Siinä se.

Vierailija
46/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa että myöhästelijä korvaa myöhästymiset, esim. pitää sinä päivänä lyhyemmän ruokatauon. Jos kyse ei ole liukuhihnatyöstä niin työajassa pitäisi olla per päivä just vaikka vartin liukuma jokaisella.Vähentää paljon stressiä kun olisi extra-aikaa jota pyritään vähentämään aloittamalla työpäivä liian aikaisin heräämällä ja ennakoimalla mitä voi tapahtua ennen kuin on siirtynyt työpaikalle. Yksi sattuma voi tehdä myöhästymisen.

Tosin sekin yleisempää on että 5 minuuttia ennen tasaa työt aloittavat sitten vetävät puolituntia ennen töiden loppumista lonkkaa hyvityksenä että ovat niin hyviä tyyppejä.

Jos tietää olevansa jatkuvasti sen 10 min myöhässä, niin pitää ruveta heräämään, lähtemään, jne. 10 minuuttia aiemmin niin ongelma on ratkaistu. Ei siinä mitään työnantajan määrä

Tulee se edellinen vuoro.

Vierailija
47/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen usein noin viisi minuuttia myöhässä, keskimäärin 3. Työkaveri jaksaa siitä nitistä selän takana muille. Ajattelen että homma menee tasan, kun minä lopetan työt tasan silloin kun työaika niin sanoo ja hän joka päivä varttia ennen.

Ota hirsi pois omasta silmästäsi ennen kuin kaivat tikkua toisen silmästä.

Kuvaavaa tässä on se, että sen tunnollisemman työntekijän toimia paheksutaan...

Kertonee palstamammojen työmoraalista

Vain sinun. Kun kävit tuotakin alapeukuttamassa.

Vierailija
48/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen esimies voi antaa varoituksen ja tarvittaessa irtisanoa työsopimuksen.

Meilläkin oli yksi joka aina tuli 10 - 20 minuuttia myöhässä. Syinä oli ruuhka ja lapsen tarhaanvienti ja auto ei lähtenyt, lunta oli tullut ja nukuin ponniin ja lapsen vaatteet oli hukassa ja mitä vielä. Sovittiin että palkka ja työaika alkaa juosta siitä kun työvaatteet on päällä ja aukaiseen hallin oven. Ei myöhästynyt siis yhtään kertaa koko vuonna minkä oli meillä. 

Ponniin??

Vierailija
49/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esimerkiksi liukuva työaika niin tuo on ok. Mutta täytyy sanoa, että aiemmassa työssä oli krooninen myöhästelijä ja hänen takiaan koko työpäivän tehtävät alkoivat myöhässä, kun ei aamulla päästy aloittamaan ajoissa. Työ oli ns. liukuhihnatyötä, jossa jokaisella oli oma paikka. Siinä sitten odoteltiin minuuttitolkulla, että päästiin aloittamaan, kun yksi oli aina myöhässä. Tällainenhan ei toimi. 

Juuri näin, ja tästä yritin kysellä aikaisemmin että minkälainen työ on kyseessä mutta tuli vaan alanuolia. Jos ei ole tuollaisesta liukuhihnatyöstä tai vastaavasta kyse niin jollain 10 minuutilla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

Vierailija
50/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sulta pois jos tää tyyppi myöhästyy?

Vierailija
51/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä on hyvä syy, esim. pieniä lapsia joten on sallittua niille.

Lastentarhassa tai koulussa oleva voi tulla 10 minuuttia myöhässä töihin, koska lapsia? Oppitunti alkoi kello 8, opettaja tuleekin vasta 8:10? 

vai koskeeko tämä saa tulla myöhessä vain käsienpyörittelijöitä?

No miksipä ei? Ei sitten haittaa kun itse kuitenkin olisin myöhässä tunnilta tai sitä muksua tuomasta. :D

Vierailija
52/67 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin kenkää. Kuka aloittaa työt 9:00? Ihme vetelyksiä. Minulla on aina alkanut työpäivä klo 4:00-6:00 aamulla. Normaali päivä on 14h mittainen. m39

53/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kollegalla tapahtuu vaikka mitä. Meillä näkee hyvin helposti saldon, milloin on avannut koneen jne.

Tämä kyseinen ihminen saa pomolta perjantaisin sähköpostin, jossa on saldo ja tekee sen aina pe pois. Hänen mies on reissutöissä ma-to, pe aamusta tulee kotiin. Työkaveri vie ja hakee lapset, eli ei voi mitään.

Pomo kertoi näin on sovittu ja eihän se mulle mitenkään kuulu

Jos näin on työnantajan kanssa sovittu, niin silloin tässä ei ole ongelmaa.

Vierailija
54/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitan aina esihenkilölle ja kysyn, onko X ilmoittanut olevansa tänään pois, kun ei ole vielä saapunut ja mitä tehdä, jos ei työkaveri saavukaan. Kun tätä tekee joka aamu, on esihenkilön pakko ottaa jotain kantaa asiaan.

Mulla tuossa oli se ongelma, ettei sitä esihenkilöäkään saanut kiinni. Siinä sitten odotti noin kymmeneen saakka, että keitähän tänään on tulossa töihin ja kuinka monen ihmisen työt pitää tänään priorisoida. Vv-sijaisena Tampereen kaupungilla.

Vierailija
55/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on liukuva työaika, eikä tuollaista ongelmaa, mutta onneksi en ole työkaverisi. Tuollainen selän takana kyräilevä kyttääjä olisi helvetin rasittava työkaveri. Oikein sellainen myrkyllisen ja turvattoman työpaikan luoja.

Vierailija
56/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein samalla töitäni, se, että tein avauksen tänne ei sitä häirinnyt.

Rva saapui työmaalle 10min työajan alettua, eilen oli sama juttu. Onhan se nyt äärimmäisen epäreilua ja toisia kohtaan epäkunnioittavaa, että joku ajattelee olevansa muiden yläpuolella niin ettei työpaikan ja työnantajat määreet häntä koske. Ja silti kuitenkin lähtee aina kotiin samalla minuutilla, kun työaikamme ns.loppuu.

Jos ei tähän asiallisia kommentteja voi laittaa niin voi pitää suunsa kiinni, en pohtinut sitä kuinka te muut egoistiset myöhästelijät ja viisveisaajat ajattelette asiasta.

Ap

Yhteensä siis jo 20 minuuttia tällä viikolla? Maksetaanko palkka myös täysiltä tunneilta, vai saako saman palkan kuin muut mutta lyhyemmällä työajalla?

Vierailija
57/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset myöhästelijät on inhottavia. 

Vierailija
58/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kollegalla tapahtuu vaikka mitä. Meillä näkee hyvin helposti saldon, milloin on avannut koneen jne.

Tämä kyseinen ihminen saa pomolta perjantaisin sähköpostin, jossa on saldo ja tekee sen aina pe pois. Hänen mies on reissutöissä ma-to, pe aamusta tulee kotiin. Työkaveri vie ja hakee lapset, eli ei voi mitään.

Pomo kertoi näin on sovittu ja eihän se mulle mitenkään kuulu

Jos näin on työnantajan kanssa sovittu, niin silloin tässä ei ole ongelmaa.

Se vaikuttaa koko työpaikan ilmapiiriin, jos yhdellä on lupa tulla miten itse tykkää 

Vierailija
59/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta kaikki tulee miten tykkää, venyttää taukonsa miten tykkää ja lähtee töistä miten tykkää 

Vierailija
60/67 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista työtä teette? Onko tällä hänen myöhästymisellään jotain konkreettisia vaikutuksia muiden työmäärään tms?

Sillä ei ole asiassa merkitystä. Eihän tämä pulju aukeaisi, jos me muutkin alkaisimme myöhästelemään joka aamu, tänäänkin sama juttu.

Ap