Voiko työntekijän krooniselle myöhästelylle mitään?
Tässä istun koneen äärellä odottaen työkaveria jonka piti saapua töihin klo9. Ja sama juttu jokaisena aamuna, hän tulee paikalle 5-10min, yleensä lähemmäs 10min myöhässä. Meillä on tietty säännöllinen työaika päivässä ja viikossa joten käytännössä hän tekee 30-50min lyhyempää työaikaa viikottain myöhästelynsä takia.
Nyt on 8min myöhässä.
Kommentit (67)
Itsellä samaa vikaa. Olen ADHD piirteinen ja samalla jonkinlainen aikaoptimisti. Tyyliin ajatuskulku on aina: "Kyllä mä vielä ton kerkeen tehä ennen kuin lähden...." Joten aamulla 5-10 min myöhässä Helposti. Olen aina korvannut olemalla iltapäivällä pidempään vähintään saman ajan. Joskus tunninkin. Työn luonne kun sallii sen...
Toisaalta välillä huomaa, että olen ainoa tavoitettavissa oleva kun kello lähestyy työajan loppua. Eli toimiii molempiin suuntiin. Nämä ajoissa olijat on myös ajoissa lähdössä töistä, vaikka tavoitettavissa pitäisi olla ihan työajan loppuun asti...
Toki he ovat sitten taas ajoissa sillä päiväkodilla yms, joista Itse olen vastaavasti niistäkin myöhässä. Ja saan mulkoilua ties keltä. Koska olen töissä loppuun asti ja jos asia vaatii niin ylikin, että juuri käsillä oleva juttu saadaan maaliin.
Ymmärrän kyllä, että säännöt ne olla pitää. Mutta fiksu porukka kattoo enemmän tulosta ja kokonaisuutta, kuin minuutteja.
Ja ei. en oo töissä kommentoimassa nyt...
Mun kollegalla tapahtuu vaikka mitä. Meillä näkee hyvin helposti saldon, milloin on avannut koneen jne.
Tämä kyseinen ihminen saa pomolta perjantaisin sähköpostin, jossa on saldo ja tekee sen aina pe pois. Hänen mies on reissutöissä ma-to, pe aamusta tulee kotiin. Työkaveri vie ja hakee lapset, eli ei voi mitään.
Pomo kertoi näin on sovittu ja eihän se mulle mitenkään kuulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa että myöhästelijä korvaa myöhästymiset, esim. pitää sinä päivänä lyhyemmän ruokatauon. Jos kyse ei ole liukuhihnatyöstä niin työajassa pitäisi olla per päivä just vaikka vartin liukuma jokaisella.Vähentää paljon stressiä kun olisi extra-aikaa jota pyritään vähentämään aloittamalla työpäivä liian aikaisin heräämällä ja ennakoimalla mitä voi tapahtua ennen kuin on siirtynyt työpaikalle. Yksi sattuma voi tehdä myöhästymisen.
Tosin sekin yleisempää on että 5 minuuttia ennen tasaa työt aloittavat sitten vetävät puolituntia ennen töiden loppumista lonkkaa hyvityksenä että ovat niin hyviä tyyppejä.
Jos tietää olevansa jatkuvasti sen 10 min myöhässä, niin pitää ruveta heräämään, lähtemään, jne. 10 minuuttia aiemmin niin ongelma on ratkaistu. Ei siinä mitään työnantajan määräämiä liukumia tarvita.
En tiedä miksi ap:n työkaveri myöhästelee, mutta itse olen välillä 5 minuuttia myöhässä siksi, että bussi kulkee talvella hitaammin. Kesällä vastaavasti olen aina vähintään 5 min etuajassa.
Ei auta, vaikka lähtisin puoli tuntia aiemmin liikkeelle, seisoisin sitten vain sen puoli tuntia bussipysäkillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kollegalla tapahtuu vaikka mitä. Meillä näkee hyvin helposti saldon, milloin on avannut koneen jne.
Tämä kyseinen ihminen saa pomolta perjantaisin sähköpostin, jossa on saldo ja tekee sen aina pe pois. Hänen mies on reissutöissä ma-to, pe aamusta tulee kotiin. Työkaveri vie ja hakee lapset, eli ei voi mitään.
Pomo kertoi näin on sovittu ja eihän se mulle mitenkään kuulu
Erittäin hyvä asenne mielestäni työnantajalla tässä. Koska no. Kyse ei ole välinpitämättömyydestä, vaan usein pilkunviilaaminen ei oikeasti ole tarpeen kokonaisuutta katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä teette? Onko tällä hänen myöhästymisellään jotain konkreettisia vaikutuksia muiden työmäärään tms?
Eihän sillä ole mitään merkitystä. Sitä puuttuvaa lusmuaikaa sanotaan työajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen usein noin viisi minuuttia myöhässä, keskimäärin 3. Työkaveri jaksaa siitä nitistä selän takana muille. Ajattelen että homma menee tasan, kun minä lopetan työt tasan silloin kun työaika niin sanoo ja hän joka päivä varttia ennen.
Ota hirsi pois omasta silmästäsi ennen kuin kaivat tikkua toisen silmästä.
Kuvaavaa tässä on se, että sen tunnollisemman työntekijän toimia paheksutaan...
Esihenkilön tehtävähän se on tätä seurata. Ja työajanseuranta taitaa olla jotenkin lakiinkin kirjattu.
Mutta eri asia on että kuinka paljon tohon kannattaa kollegoiden kiinnittää huomiota. Ellei hommat kärsi. Tää on oikeasti joillekkin jostain syystä hirveä asia. Vaikka oma tulos olisi vaatimattomampi kuin sen myöhästelijän.
Itse en edes kiinnitä huomiota siihen milloin kukin työnsä aloittaa. Ellei nyt kokonaan ole poissa ja joku tavoittelee juuri häntä. Silloin ehkä huomaan puuttumisen. :D
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on niin onnellisia.
Suomalainen lienee onnellinen vasta haudassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa että myöhästelijä korvaa myöhästymiset, esim. pitää sinä päivänä lyhyemmän ruokatauon. Jos kyse ei ole liukuhihnatyöstä niin työajassa pitäisi olla per päivä just vaikka vartin liukuma jokaisella.Vähentää paljon stressiä kun olisi extra-aikaa jota pyritään vähentämään aloittamalla työpäivä liian aikaisin heräämällä ja ennakoimalla mitä voi tapahtua ennen kuin on siirtynyt työpaikalle. Yksi sattuma voi tehdä myöhästymisen.
Tosin sekin yleisempää on että 5 minuuttia ennen tasaa työt aloittavat sitten vetävät puolituntia ennen töiden loppumista lonkkaa hyvityksenä että ovat niin hyviä tyyppejä.
Jos tietää olevansa jatkuvasti sen 10 min myöhässä, niin pitää ruveta heräämään, lähtemään, jne. 10 minuuttia aiemmin niin ongelma on ratkaistu. Ei siinä mitään työnantajan määräämiä liukumia tarvita.
Uteliaisuudesta haluaisin tietää, tuleeko esimerkiksi bussi tai juna nopeammin asemalle, jos lähtee kotoa 10 minsaa aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Minä soitan aina esihenkilölle ja kysyn, onko X ilmoittanut olevansa tänään pois, kun ei ole vielä saapunut ja mitä tehdä, jos ei työkaveri saavukaan. Kun tätä tekee joka aamu, on esihenkilön pakko ottaa jotain kantaa asiaan.
Vaikka tiedät hänen tulevan töihin? Onko teidän työllenne mittari? Jäättekö tavoitteesta? Vai mahdatko nyt nitistä turhasta..
Jos jonkun lusmuilu lisää työtaakkaa muille niin pitäähän siihen puuttua->ilmoittaa sille kuuluisalle johdolle.
Omassa työssä liukuva työaika ja kirjaudutaan työmaalla töihin, firman tapa juoda aamukahvia ensimmäiset 15-30min ja pari vanhanliiton ukkoo 60-90min joka aamu. Paskaahan siitä sais vaan päällensä jos siihen puuttuis
kyllä voi: varoitus, kirjallinen varoitus, ja sitten kenkää. myöhästelijät kuuluu keravalle, eli ei arvoa sellaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaksat nipottaa jostain muutamasta minuutista. Keskity vaan omiin duuneihisi. En kestäisi tollasta kyttääjätyökaveria sekuntiakaan.
Jännä juttu, sinunlaistasi kroonista myöhästelijää ei kestä kukaan.
Hei ap, mulla samanlainen työkaveri. Ketuttaa itse merkata jos joskus lähden 15min aiemmin kotiin ku toinen tulee jokaikinen aamu vähintään 15min myöhässä. Joskus asiakkaat myös on valittaneet mutta hän kutsuu sellaisia inhottaviksi niuhottajiksi. Eli ei näe toiminnassaan mitään väärää. Minä ymmärrän asiakkaiden raivon jos aamun ekasta on jo myöhässä. En osaa neuvoja antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksat nipottaa jostain muutamasta minuutista. Keskity vaan omiin duuneihisi. En kestäisi tollasta kyttääjätyökaveria sekuntiakaan.
Jännä juttu, sinunlaistasi kroonista myöhästelijää ei kestä kukaan.
Tietääkseni ei ole myöhästellyt lainkaan. Mutta silti sinun piti päästä aukomaan päätä.
Vaikuttaako tämä sun työhön jollain tavalla? Jos ei niin antaisin olla ja keskittyisin vaan tekemään oman osuuteni. Helpottaa elämää, kun jättää tällaiset asiat huomiotta eikä laske kuka tekee mitäkin ja kuinka monta minuuttia. Teen töitä 8 tuntia ja saan siitä palkan ja mulle on ihan yksi lysti mitä muut tekevät, kunhan tämä toiminta ei vaikeuta mun työntekoa. Kannattaa kokeilla, ap. En usko, että saat millään konstilla työkaveriasi tulemaan ajoissa paikalle, joten älä käytä siihen energiaasi.
Vierailija kirjoitti:
kyllä voi: varoitus, kirjallinen varoitus, ja sitten kenkää. myöhästelijät kuuluu keravalle, eli ei arvoa sellaisilla.
Saman saa sitten tehdä niille *aamuvirkuille, etukäteen tulijoille - (tarkkailijoille)*, jotka lähtevät aina työvuoron lopussa hieman kelloa etukäteen vaihtamaan vaatteita, tai istuvat kahvitauolla reilusti pidempään kuin se myöhässä tullut.
Ajoissa olijat: Oletteko koskaan laittaneet takkia päälle minuuttia ennen ja venyttäneet tarkoituksella edellistä hommaa ettei vaan tulisi seuraavaa just ennen työajan loppua? Jos olette niin älkää nyt viittikö urputtaa... Tai ainakin jättäkää se valvominen esihenkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen usein noin viisi minuuttia myöhässä, keskimäärin 3. Työkaveri jaksaa siitä nitistä selän takana muille. Ajattelen että homma menee tasan, kun minä lopetan työt tasan silloin kun työaika niin sanoo ja hän joka päivä varttia ennen.
Ota hirsi pois omasta silmästäsi ennen kuin kaivat tikkua toisen silmästä.
Kuvaavaa tässä on se, että sen tunnollisemman työntekijän toimia paheksutaan...
Kertonee palstamammojen työmoraalista
Eikö teillä ole käytössä kellokorttia? Jos ei ole niin mene keskustelemaan asiasta esimiehesi kanssa. Kerro hänelle että työkaverisi tulee joka aamu myöhässä ja tämä tuntuu sinusta epäreilulta. Jos esimies ei reagoi asiaan tai alkaa puolustelemaan tuota toista työntekijää niin sano hänelle että sitten on varmasti ihan ok että sinäkin voit tehdä samalla tavalla. Jos tuon toisen työntekijän toimiin ei puututa sanomisenkaan jälkeen niin sitten en olisi enää itsekään kovin tarkka siitä että tulen töihin ajoissa. Se ei selvästi ole sitten yritykselle tärkeää.