Aloitin lenkkeilyn. Kävelen 3-4km lenkkejä. Keskinopeus 5.6km/h onko kova?
Vauhti on minulle melkoista lönköttelyä. Ei rasita yhtään. Onko hyvä aloittelevalle kävelijälle?
Kommentit (29)
Taidat olla melkoinen lyllerö jos tuo on käsitys lenkkeilystä.
Minä menen lenkilläni 10km/h.
Rauhallista kävelyä. Ihan hyvä aloittaa noin, mutta ei tuo mikään kova tulos ole.
Olen ylipainoinen ja huonokuntoinen.
Ap
Suosittelen kävelemään reippaasti. Turhaan lönköttelet.
Minusta tuo on ihan hyvä vauhti. Hienoa on, että ylipäätään kävelee.
Millaisessa maastossa? Lumella vai sulalla? Onko painoa? Polvet koetuksella? Oletko lyhyt jalkainen? Eli riippuu moista seikoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen ja huonokuntoinen.
Ap
Sitten tuo vauhti on oikein mainio. Ja kun kunto kasvaa, lisäät lenkkien pituutta.
T. Tänään 17.120 askelta kävellyt
Ap, hienoa että kävelet. Älä kysele muiden kommentteja, vaan tunnustele mikä on sinulle sopiva vauhti.
Hyvä alku. Pidennä lenkkiä hieman ja taas jonkin ajan kuluttua hieman lisää ja muista säännöllisyys, vähintään 5krt viikossa kävelylle.
Googlaamalla selviää, että ihminen kävelee keskimäärin n. 5 km tunnissa, joten ihan hyvä vauhti tuo on. Täällähän kaikki ovat tunnetusti huippuja kaikessa
Hyvä hyvä, jokainen liike on positiivista. Kunto kasvaa ja matkat pitenee ja aika parantuu. Älä lannistu.
Tuo on parempi kuin ei mitään. Ja jos olet huonokuntoinen, niin ei kannatakaan heti rykäistä liian rankkoja lenkkejä itselleen. Onneksi lenkkeilyssä kehittyy lopulta melko nopeasti, niin asteittain pidennät/nopeutat tahtia.
Minusta ihan hyvä vauhti. Itsellä lenkit nykyisin noin 8 km, mutta en kyllä nopeampaa kuin 6 km/h ole koskaan onnistunut kävelemään. Kunto ei lopu, mutta sotkeudun jalkoihini😅
Hyvähyvä ap, siitä se lähtee ja vauhti ei edes ole mikään hidas. Mä kävelen paljon ja pyrin menemään noin 6km/h ja ohitan aina sillä vauhdilla kaikki, eli ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä täällä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä vauhti. Itsellä lenkit nykyisin noin 8 km, mutta en kyllä nopeampaa kuin 6 km/h ole koskaan onnistunut kävelemään. Kunto ei lopu, mutta sotkeudun jalkoihini😅
Sä olet kuin mä, lenkit just saman mittaisia ja vaikka kuinka kovaa painelen, niin 6km/h on yleensä vauhti. Muut kävelijät ei kyllä mene edes noin kovaa ainakaan täällä meilläpäin.
6 km/h on hyvä nopeus:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haluatko-elaa-pidempaan-rivakka-men…
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla melkoinen lyllerö jos tuo on käsitys lenkkeilystä.
Minä menen lenkilläni 10km/h.
Toi on varmaan hölkkäilyvauhti.
No ei ole. :D. Ihan perushyvä vauhti 80 vuotiaalle sauvakävelijä mummolle, mutta hidas vauhti toi on jos olet nuorehko ihminen.