Essitalopramin lopetus? Kokemuksia?
Haluaisin kokemuksia, vertaistukea essitalopramin lopettamisesta. Miten onnistuit? Tuliko pahoja vierotusoireita?
Kommentit (13)
Just.
Olisiko kenelläkään kokemuksia tästä?
Käytin kuukauden, sen jälkeen tuli parin viikon viekkarit, ainakin sähköiskut aivoihin ja unettomuutta.
Olen käyttänyt reilun vuoden. Ajatus lopettaa rauhassa annosta pienentämällä. Saa nähdä kuinka käy...
Jos lääke auttaa ja tekee olosta siedettävön, haittaako mitään vaikka sitä käyttäisi loppu elämänsä?
Käytin 10 mg päivässä vajaan vuoden. Lopetin kuukauden aikana palastelemalla tabletit: ensimmäisellä lopetusviikolla pois 1/4 osaa, eli otin 7,5 mg. Seuraavan viikon ajan pois 1/2, eli otin 5 mg. Siitä seuraavalla viikolla pois 3/4 osaa, eli 2,5 mg. Neljännellä viikolla otin 2,5 mg joka toinen päivä.
Tuo vaati toki vähän vaivaa, mutta minkäänlaisia haittavaikutuksia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääke auttaa ja tekee olosta siedettävön, haittaako mitään vaikka sitä käyttäisi loppu elämänsä?
Itse halusin lopettaa, sillä vointini oli ollut jo yli puolen vuoden ajan normaali ja hyvä. Escitalopram auttoi masennuksen yli ja siitä olen kiitollinen, mutta se latisti tunteita ja s*ksuaalisuutta.
Todella pikkuhiljaa annosta pienentäen. Jos olosuhteet minkä vuoksi lääkkeet aloitit ovat edelleen samat niin valmistaudu takapakkeihin.
Kiitos.
Itse aloitin urakan juurikin paloittelemalla pillereitä pienemmäksi. Annos on ollut 5-10mg. Olen ottanut noin joka toinen pvä 5 joka toinen 10mg.
Nyt palouttelin pillereitä puoliksi ja neljäsosaan, osa meni pienemmäksi silpuksi. Etenen nyt näillä eteenpäi ja katson miten käy. 10mg en enää ajatellut ottaa. Hiljalleen siitä sitten jos pääsisi eroon lääkityksestä.
En haluaisi lääkettä syödä, mutta auttoi kyllä erittäin vaikean elämänvaiheen yli.
Vierailija kirjoitti:
No haittaa ne haittavaikutukset. O-kyky häviää (joskus lopullisesti vaikka lääkkeen lopettaisi) ja itselläni tuota syödessä meni myös lähimuisti, eli en muistanut esim. töissä, soitinko 5 minuuttia sitten asiakkaalle, jolle minun oli määrä soittaa.
Ja ap:lle: vieroitusoireita taisi olla muutaman viikon ajan. Sähköiskuja aivoissa sekä sellainen tunne, että aivot tulivat päätä kääntäessä jotenkin jäljessä. Eli käännät päätä ja tulee sellainen toinen samaan suuntaan liikkuva aallon tunne aivoissa.
Söin venlafaxinia jonkun 3kk ja taisin lopetella sitä pidemmän aikaa.
Avasin kapseleita ja sieltä lajittelin pois rakeita... ne sähköiskut, huimaus ja muut oireet oli aivan järkyttäviä. Muistan että kauppareissulla meni tunti ja lähestulkoon nojailin hyllyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haittaa ne haittavaikutukset. O-kyky häviää (joskus lopullisesti vaikka lääkkeen lopettaisi) ja itselläni tuota syödessä meni myös lähimuisti, eli en muistanut esim. töissä, soitinko 5 minuuttia sitten asiakkaalle, jolle minun oli määrä soittaa.
Ja ap:lle: vieroitusoireita taisi olla muutaman viikon ajan. Sähköiskuja aivoissa sekä sellainen tunne, että aivot tulivat päätä kääntäessä jotenkin jäljessä. Eli käännät päätä ja tulee sellainen toinen samaan suuntaan liikkuva aallon tunne aivoissa.
Lisään vielä, että vieroitusoireet olivat siedettävät. Kymmenen vuotta minulla siitä, kun lopetin. Tai minulla oli tämä lääkitys kaksi kertaa eli 10 v. sitten toinen ja viimeinen lopetuskerta. Tuon toisen kerran jälkeen en ole tarvinnut. Noihin aikoihin kyllä tarvitsin sitä elääkseni, koska ahdistus oli niin kaamea, etten pystynyt syömään enkä nukkumaan.
Kiitos asiallisista kommenteista. Jospa tuosta pääsisi mahdollisimman vähillä oireilla pikkuhiljaa eroon.
Olen lopettanut, en ole siis enää käynyt esittelemässä prameita tavaroitani Essin talolla. Essi tuli hieman surulliseksi, jätin kyllä pari prameaa tavaraa Essin talolle. Ei pahempia vieroitusoireita.