Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte kulut?

Vierailija
17.02.2025 |

Erilliset asuntolainat, avoliitto. Isompituloisella on vielä reilusti lainaa jäljellä, pienempituloinen kuittasi osuutensa perinnöllä jokin aika sitten. Lapsia on ja pienempituloinen piti kaikki perhevapaat ja heikensi urakehitystään. Niihin aikoihin isompituloisen ura lähti nousuun ja palkka nousi samalla. Nyt suuurempituloisen nettopalkka on melkein tupla pienempituloisen nettopalkasta. Pienempituloinen hoitaa lasten asiat ja kotityöt ehkä 80-90 prosenttisesti. 

Miten jakaisit kulut? Perustele vastauksesi.

a) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan puoliksi

b) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan tulojen suhteessa

c) Asuntolaina + muut kulut maksetaan puoliksi

d) Asuntolaina + muut kulut maksetaan tulojen suhteessa

e) Molemmille saman verran rahaa käyttöön tai säästöön pakollisten menojen jälkeen

f) Molemmille tulojen suhteessa rahaa käyttöön pakollisten menojen jälkeen

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) ei ole isompituloisen vastuulla kustantaa pienempituloiselle sitä parempaa elämää

Eli se elämä pitäisi mitottaa niin että kummallakin on siihen varaa, eikä toisen ns paikata toisen kassavajetta

- oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu

Kyllä meillä on mitoitettu asuminen ja muukin eläminen isompituloisen mukaan sillä ei hän suostuisi asumaan minun tulotasoni mukaan.

Systeemisi näyttää kämppis systeemiltä. Voi sitten ihan yksinkin elää jos ei kykene mitään jakamaan.

Vierailija
22/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

e

Yhteinen tili, yhteiset rahat. Ilman luottamusta on turha jatkaa yhteiseloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku diili?

Vierailija
24/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todellisuutta monessa perheessä, että tulot ei ile samat, mutta samaan aikaan kuitenkin riittävät talouden pyörittämiseen.

Meillä näin: avoliitto, omat asuntolainat, jotka maksettu. Kaikki vakuutukset, asumiseen liittyvät kulut ja kauppakulut 50/50. 

Kummallekin oma auto ja autoon liittyvät huolto -ja käyttökulut maksetaan itse. 

Puolisoni tienaa nettona enemmän kuin minä, mutta tuo erotus menee mökkilainaan. Mökki 100% hänen, ja koko perhe sitä käyttää. 

Itse kustannan teinien extramenoja, sillä minulla ei ole lainaa eli teinien kaverireissuja, perheen yhteisiä lomareissuja, mopon, vanhempaintanssit, juhlat. nämä on kokemuksia joihin haluan laittaa rahaa.

Olet taloudellisesti alisteisessa asemassa. Miksi ihmeessä olet suostunut siihen, että mökki on 100% puolisosi ja kustannat puolestasi itse teinien extramenot. Puolisollesi kertyy omaisuutta ja sinulle puolestaan ei. Valitettavan yleistä, mutta täysin väärin. Kyllä yhteisen elämän aikana kertyvän omaisuuden pitäisi kertyä molemmille tasapuolisesti tuloista riippumatta.

Vierailija
25/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

b) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan tulojen suhteessa

Tämä on tasapuolisin kun parisuhteessa on myös lapsia. Molemmilla on lapsiinsa elatusvelvollisuus ja jos ero tulee niin sillä suurituloisemmalla on silloinkin "suurempi" elatusvelvollisuus. Ei ole reilua että toisen rahat menevät kaikki perheen elatukseen ja vain toiselle jää rahaa säästöön. Jos kyseessä olisi avopari ilman lapsia niin sitten vaihtoehto a). Toisen lainakuluja ei koskaan mennä maksamaan jos ollaan avoliitossa tai avioehto. Sen pitäisi olla sanomattakin selvää. Tästä samasta syystä lainan lyhennyksiä ei oteta huomioon kuluja jaettaessa.

Vierailija
26/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki maksettu tulojen suhteessa. Parempi tuloinen maksaa siis enemmän. Ja se suurempituloinen olen minä N48.

Vierailija
27/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

e

Yhteinen tili, yhteiset rahat. Ilman luottamusta on turha jatkaa yhteiseloa. 

Tämä on hyvä periaatte. Toki voi olla ja ehkä on hyväkin olla omat pankkitilit, mutta varojen, säästöjen ja omaisuuden pitää olla periaatteessa yhteisiä poislukien se omaisuus, joka oli olemassa ennen yhteiseloa sekä perinnöt.

Vierailija
28/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

b)

Meillä on yhteenmuutosta lähtien toimittu noin, sillä se on oikeudenmukaisinta.

Vierailija
29/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todellisuutta monessa perheessä, että tulot ei ile samat, mutta samaan aikaan kuitenkin riittävät talouden pyörittämiseen.

Meillä näin: avoliitto, omat asuntolainat, jotka maksettu. Kaikki vakuutukset, asumiseen liittyvät kulut ja kauppakulut 50/50. 

Puolisoni tienaa nettona enemmän kuin minä, mutta tuo erotus menee mökkilainaan. Mökki 100% hänen, ja koko perhe sitä käyttää. 

Itse kustannan teinien extramenoja, sillä minulla ei ole lainaa eli teinien kaverireissuja, perheen yhteisiä lomareissuja, mopon, vanhempaintanssit, juhlat. nämä on kokemuksia joihin haluan laittaa rahaa.

Oletpa huonosti asiat hoitanut. Jos teille tulee ero niin miehesi pitää mökkinsä ja sinä saat lomareissut, tanssit ja mopon. Voi olla pikkusen katkera fiilis kun miehesi vie uuden puolisonsa nauttimaan mökkielämästä jonka myös sinun rahat ovat mahdollistaneet.

Vierailija
30/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa huonosti asiat hoitanut. Jos teille tulee ero niin miehesi pitää mökkinsä ja sinä saat lomareissut, tanssit ja mopon. Voi olla pikkusen kat

Juuri näin. Ei tuollaiseen järjestelyyn pidä suostua.

Vierailija
31/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"a) ei ole isompituloisen vastuulla kustantaa pienempituloiselle sitä parempaa elämää"

Ei ole vastuulla mutta suurin osa haluaa jakaa sitä omaa hyväänsä myös niiden rakkaimpien ihmisten kanssa.

Se kertoo ihmisestä aika paljon että hän tekee toisten hyväksi vain juuri ne asiat kun on ihan pakko.

Vierailija
32/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenenkään mielestä reilua osallistua toisen asuntolainan maksuun?

Tämä ei välttämättä ole hyvä idea, koska verottaja katsoo asuntolainan maksun toisen puolesta lahjaksi.

Oikeasti? Meillä toinen maksaa lainat ja toinen muut kulut. Pitäisikö perheen sisällä alkaa nyt jotenkin kikkailla, että minä maksan tästä lähtien omat lainani ja sinä ostat itse vastaavasti ruokasi? 

Kyllä, jos sinulla on laina omissa nimissäsi ettekä ole naimisissa. Jos teille tulee riitaisa ero voi miehesi helposti todistaa maksaneensa pois sinun lainaa jolloin kyseessä on lahja tai sinun omistusosuus on pienempi. Sinun on taas vaikeampi todistaa että kaikki ruuat on ostettu sinun rahoilla. Oletko joskus kuullut yhteisestä taloustilistä. Kannattaa oikeasti olla kiinnostunut ja suunnitella raha-asioiden hoitoa ettei tule ikäviä yllätyksiä tai joudu toisen vedättämäksi. Klassinen vedätys on se että naisen rahoilla maksetaan juoksevat kulut ja miehen rahoilla kartoitetaan omaisuutta hänen nimiin.

Vierailija
33/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei välttämättä ole hyvä idea, koska verottaja katsoo asuntolainan maksun toisen puolesta lahjaksi.

No ei katso. Meillä on yhteinen tili, minä maksan kaikki laskut siitä. Minä käyn töissä, puoliso ei. Ei ole ollut verottaja kimpussa. Ihan ihme juttuja nyt,

Vierailija
34/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taloudellisesti alisteisessa asemassa. Miksi ihmeessä olet suostunut siihen, että mökki on 100% puolisosi ja kustannat puolestasi itse teinien extramenot. Puolisollesi kertyy

Me olemme siis avopuolisoita. Teinien extramenot on kuukausitasolla luokkaa satanen, joten sen verran voin helposti panostaa lapsiini.

Mökki on myös kuluerä ja en näe, että minun olisi syytä ottaa velkaa siihen. Ilman velkaa en siitä mitään osuutta saisi. Kerrytään omaa omaisuutta muulla tavoin.

Vierailija
35/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa huonosti asiat hoitanut. Jos teille tulee ero niin miehesi pitää mökkinsä ja sinä saat lomareissut, tanssit ja mopon. Voi olla pikkusen kat

Minullahan on okt:n puolikas ja muuta omaisuutta. Mökkeilyä on edullisempi harrastaa vuokraamalla koko kesäksi mökin kuin omistamalla sellaisen velaksi.

Vierailija
36/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin entisessä elämässä se joka tienasi enemmän ja maksoi enemmän. En lähtisi siihen enää. Yhteiset kulut puoliksi. 

Mitä tulee kotitöihin, mä voisin tehdä vaikka kaiken koska mä haluan helpottaa mun puolison elämää. Mutta koska mun puoliso on samanlainen niin mun ei tarvitse tehdä kaikkea. 

Vierailija
37/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap ja tässä se pienituloisempi. Tähän asti olemme noudattaneet vaihtoehtoa b, mutta puoliso on esittänyt, että osallistuisin kuluihin enemmän, koska hänellä on asuntolaina ja minulla ei. En ole ihan varma suostunko, ainakaan ilman kunnon keskustelua myös velvollisuuksien jaosta perheessä. Koska emme ole naimisissa, minusta tuntuu oudolta pienempituloisena kerryttää puolison omaisuutta. Haluaisin saada reilusti rahaa säästöön, jos nyt syystä tai toisesta jäisin lasten kanssa yksin.

Ap

Vierailija
38/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenenkään mielestä reilua jos toinen asuu täysin ilmaiseksi puolison asunnossa?

Vierailija
39/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenenkään mielestä reilua jos toinen asuu täysin ilmaiseksi puolison asunnossa?

No ei varmaan, jos puoliso omistaa koko asunnon. Eikö tässä tilanteessa asunto ollut yhteinen?

Vierailija
40/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tuota ajattelumallia, että molemmille pitäisi jäädä sama määrä rahaa käyttöön. Jos esimerkiksi toinen on opiskellut pitkään päästäkäseen hyväpalkkaiseen työhön ja on panostanut uraansa ja toinen taas tekee jotain helppoja duunarin hommia, niin miksi paremmin tienaavan pitäisi tyytyä pienempiin tuloihin? Ei hirveästi motivoisi hankkia parempi palkkaisia tehtäviäkään, jos palkankorotuksenkin joutuisi vielä jakamaan puolison kanssa (kun siitä on ensin vielä verotettu puolet pois).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän