Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte kulut?

Vierailija
17.02.2025 |

Erilliset asuntolainat, avoliitto. Isompituloisella on vielä reilusti lainaa jäljellä, pienempituloinen kuittasi osuutensa perinnöllä jokin aika sitten. Lapsia on ja pienempituloinen piti kaikki perhevapaat ja heikensi urakehitystään. Niihin aikoihin isompituloisen ura lähti nousuun ja palkka nousi samalla. Nyt suuurempituloisen nettopalkka on melkein tupla pienempituloisen nettopalkasta. Pienempituloinen hoitaa lasten asiat ja kotityöt ehkä 80-90 prosenttisesti. 

Miten jakaisit kulut? Perustele vastauksesi.

a) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan puoliksi

b) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan tulojen suhteessa

c) Asuntolaina + muut kulut maksetaan puoliksi

d) Asuntolaina + muut kulut maksetaan tulojen suhteessa

e) Molemmille saman verran rahaa käyttöön tai säästöön pakollisten menojen jälkeen

f) Molemmille tulojen suhteessa rahaa käyttöön pakollisten menojen jälkeen

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

a

Vierailija
2/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ei ole isompituloisen vastuulla kustantaa pienempituloiselle sitä parempaa elämää

Eli se elämä pitäisi mitottaa niin että kummallakin on siihen varaa, eikä toisen ns paikata toisen kassavajetta

- oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen jakamiseen vaihtoehto a tietenkin. Lasten asioiden hoitamisen ja kotitöiden jakamisen tarkastelu olennaisempaa. 

Vierailija
4/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne isompi tuloiset edelleen vaan pystyy kouluttamaan itselleen noita kotipiikoja?

Vierailija
5/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto b on reilu molemmille. Toinen on jo maksanut lainaosuutensa ja toiselta se on maksamatta. Koska tämän, jolta on maksamatta lainaa, tulot ovat tuplasti toisen tulot, rahaa pitäisi tämän jälkeen jäädä myös muihin kuluihin.

Vierailija
6/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu"

Kiitos naisille, jotka taistelivat Suomeen naisten äänioikeuden, naisen oikeuden omaan omaisuuteen, perintöön, luvan opiskella yliopistossa, oikeuden duuniin ilman äijän lupaa, oikeuden valtion virkoihin, oikeuden pois miehen holhouksesta, abortin sallimisen, päivähoidon, yhteishuoltajuuden, jne...

Vierailija
7/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) ei ole isompituloisen vastuulla kustantaa pienempituloiselle sitä parempaa elämää

Eli se elämä pitäisi mitottaa niin että kummallakin on siihen varaa, eikä toisen ns paikata toisen kassavajetta

- oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu

Eikö tässä tilanteessa kotityöt ja lastenhoito tulisi myös jakautua puoliksi?

Vierailija
8/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä e. 

Vierailija
9/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenenkään mielestä reilua osallistua toisen asuntolainan maksuun?

Vierailija
10/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todellisuutta monessa perheessä, että tulot ei ile samat, mutta samaan aikaan kuitenkin riittävät talouden pyörittämiseen.

Meillä näin: avoliitto, omat asuntolainat, jotka maksettu. Kaikki vakuutukset, asumiseen liittyvät kulut ja kauppakulut 50/50. 

Kummallekin oma auto ja autoon liittyvät huolto -ja käyttökulut maksetaan itse. 

Puolisoni tienaa nettona enemmän kuin minä, mutta tuo erotus menee mökkilainaan. Mökki 100% hänen, ja koko perhe sitä käyttää. 

Itse kustannan teinien extramenoja, sillä minulla ei ole lainaa eli teinien kaverireissuja, perheen yhteisiä lomareissuja, mopon, vanhempaintanssit, juhlat. nämä on kokemuksia joihin haluan laittaa rahaa.

Vierailija
11/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

b) Lainamenojen ulkopuoliset kulut maksetaan tulojen suhteessa.

Eli omaisuus ja siihen liittyvät asiat erikseen, päivittäismenot tulojen suhteessa. Noin meillä on toimittu, kun ansaitsen kolme kertaa enemmän kuin vaimo, mutta hänellä on perinnön ansiosta 2M€.

Vierailija
12/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei välttämättä ole hyvä idea, koska verottaja katsoo asuntolainan maksun toisen puolesta lahjaksi.

Vierailija
13/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

B

Vierailija
14/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei välttämättä ole hyvä idea, koska verottaja katsoo asuntolainan maksun toisen puolesta lahjaksi.

Oikeasti? Meillä toinen maksaa lainat ja toinen muut kulut. Pitäisikö perheen sisällä alkaa nyt jotenkin kikkailla, että minä maksan tästä lähtien omat lainani ja sinä ostat itse vastaavasti ruokasi? 

Vierailija
15/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyseessä yhteinen asuntolaina, niin eikö sen maksu ole myös yhteisvastuullinen siinä mielessä, että jos toinen ei sitä maksa syystä tai toisesta, se voidaan periä toiselta. Ei kai yhteisen lainan maksua voida katsoa lahjaksi?

Vierailija
16/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Meillä toinen maksaa lainat ja toinen muut kulut. Pitäisikö perheen sisällä alkaa nyt jotenkin kikkailla, että minä maksan tästä lähtien omat lainani ja sinä ostat itse vastaavasti ruokasi? 

Periaatteessa kyllä, mutta en tiedä miten tiukasti tuollaista noudatetaan.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pitää-maksa…

Vierailija
17/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

a

Vierailija
18/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhdessä eletään, niin tulot ja menot ovat yhteisiä. Mitä yhteiselämää on sellainen, jossa toisella on erilainen elintaso kuin toisella tai toinen saa laitettua suuria summia säästöön ja toiselle ei jää mitään? Tai että toisella on varaa kalliiseen harrastukseen ja matkusteluun ja toisella ei? Meillä on aina tehty niin, että molemmille jää pakollisten menojen jälkeen suurinpiirtein saman verran rahaa käyttöön. Suurempituloinen (minä) on maksanut kaikesta selvästi enemmän ja se on minusta ainoa oikea tapa lapsiperheessä. Kenenkään ei pidä suostua siihen, että suurempituloinen vaatii kaikkien kulujen puolittamista ja saa haalittua itselleen suuremman omaisuuden kuin puolisolla on.

Vierailija
19/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin laskujen suhteen:

sulle mulle sulle, sulle mulle sulle, sulle mulle sulle.........

Apinaa koijataan. apinaa pumpataan!

Vierailija
20/62 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sixty/fifty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän