Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko perineet lastenkasvatustyylinne vanhemmiltanne?

Vierailija
17.02.2025 |

Millaisen kasvatuksen olette saaneet ja millaisia kasvattajia itse olette?

Meillä on ollut lapsuudenkodissa todella kova kuri ja itsekin olen kyllä aika tiukka kasvattaja. Meneekö se muillakin niin, että oma kasvatustyyli periytyy omilta vanhemmilta vai toimiiko joku päinvastoin kuin miten vanhemmat ovat kasvattaneet?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin asioissa kyllä, ja nämä on ihan kivoja käytännönjuttuja: minulle luettiin lapsena paljon ja näin olen itsekin lukenut lapsilleni paljon, synttäripäivänä saa vuoteeseen herkkuaamiaisen, lettuja tms, joulunvietto alkaa itsenäisyyspäivänä, silloin leivotaan ekat piparit ja tortut ja laitetaan  koristeet. 

Mutta monessa asiassa olen tehnyt ihan toisin tietoisesti. Meillä näytetään paljon enemmän tunteita ja keskustellaan avoimemmin kuin mun lapsuudenkodissa, mulla on lapsiini paljon läheisemmät ja välittömämmät suhteet kuin mulla omiin vanhempiini, jotka jäivät kuitenkin todellisuudessa aika etäisiksi.

Vierailija
22/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustelevampi, humoristisempi ja hellempi äiti kuin vanhempani olivat. 

Olen myös tiukempi. Meillä on aina ollut esim. iltarutiinit ja nukkumaanmenoajat, seuraan lasten läksyjen tekoa ja koulun sujumista paljon tarkemmin jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tietoisesti tein mahdollisimman eri tavalla. Omien vanhempieni kasvatus perustui nöyryytykseen, pilkkaamiseen ja vähättelyyn. Jouduin kasvattamaan itse itseni jokseenkin normaaliksi sitten aikuisena ja koitin jakaa lapsilleni sitten samoja työkaluja. 

Sama mulla. Lapset sain vasta reilusti yli 30v, koska terveen aikuisuuden ja kasvatustavan löytäminen tyhjästä vei aikaa.

Vierailija
24/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Välillä mietin, miten omat vanhemmat tässä toimisivat ja sitten olen tehnyt tasan päinvastoin.

Vierailija
25/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 

Vanhempani oli rehtejä duunareita. Laskut maksettiin ajallaan, käytöstavat oli hyvät, vilunkia ei suvaittu, arvot oli maanläheiset. En nyt osaa sen paremmin kuvata, sellasia tavallisia rehellisiä suomalaisia jotka ei paukuta henkseleitään. Molemmat myös teki kotitöitä. Ihmettelin kun jossain kaverien tykönä vain äidit tuntui tekevän kotitöitä, en voinut käsittää. Isäni kiroili paljon mutta ei olis lapsille tullut mieleenkään itse lapsena kiroilla. Omalle lapselle opetin että aikuiset voi kiroilla, lapset ei. Hyvin se toimi, on vasta täysi-ikäisenä kiroillut niin että olen kuullut, ja sillonkaan ei tarkoituksella mun aikana.

En nyt osaa muuta sanoa, mutta totta kai se periytyy miten itseä on kasvatettu, ja omakin lapsi kasvaa ihan "vahingossakin" sellaisiin tapoihin mitä itsellä on ja oppii samat käytöskoodit. 

Vierailija
26/26 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmilla ei ole halua eikä kykyä puuttua lastensa huonoon käytökseen, koska kaikki tunteet ovat sallittuja ja rankaisua pidetään julmana.

Minulla on ollut mutta ongelmaksi muodostuu lastensuojelu joka kieltää kasvatuksen vaativilta lapsilta varsinkin ja aiheuttavat valtavasti lisää ongelmia. Eivät halua tukea niitä huoltajia jotka tekevät työtänsä vastuullisesti.

Tässä tarvittaisiin laajan mittakaavan kansalaistottelemattomuutta. Ei lastensuojelulla ole varaa ottaa kaikkia lapsia huostaan.