Työpaikan huono ilmapiiri
Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä. Alussa vaikutti oikein mukavalta paikalta ja työyhteisöltä. Nyt olen työskennellyt kaikkien kanssa ja totuus alkanut paljastumaan. Ihmisten välillä kitkaa, riitoja. Tietty porukka puhuu pahaa, haukkuu, arvostelee toisia. Puhuvat pahaa myös toisistaan selän takana.
Jo kuukauden jälkeen olen aivan loppu. Työ sellaista että pääsen vain osaksi aikaa irtaantumaan näistä ihmisistä. Melkein 8 tuntia päivässä kuuntelen sitä haukkumista, narinaa ja valitusta. Työpaikalla on ihan oikeita epäkohtia(ei mitään isoja ongelmia) mutta niille ei tehdä mitään, pelkästään valitetaan ja haukutaan esimiehiä ja työkavereita. Ne jotka eivät sitä tee ovat haukkujen kohteena ja jotenkin alistuneet siihen.
Ei yhtään huvita mennä töihin kun vastassa on tuollaista. Työasiat tulee uniin, nukun huonosti ja edellisenä päivänä jo alan hermoilemaan töihin menoa. Vapaapäivätkin tuntuu menevän ihan hukkaan kun stressaa töihin menoa. Olen jo katsellut muita töitä mutta sitten mietin että olenko liian hätäinen? Että jos vaan kestän tuota. Tai jos siihen vaan jotenkin tottuisi?
Työtehtävistä tykkään, palkka ok mutta ihmiset tökkii. Minulla on vuoden määräaikainen sopimus jonka jälkeen tuolla on yleensä vakinaistettu.
Kommentit (8)
Ihmisiä et voi muuttaa. Muuta vain suhtautumista asiaan. Miksi pitää ottaa muiden juoruilu tai haukkuminen noin vakavasti, että se tulee jo uniinkin? Älä mene mukaan siihen haukkumiseen, suhtaudu siihen vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei niitä tarvitse taakaksi ottaa. Itse en käy töissä työkavereiden vaan palkan vuoksi ja niin kauan kun se tilille kolahtaa säännöllisesti, se riittää.
Aiemmassa keskustelussa mainitsin tämän kirjan.
Robert Sutton: Työpaikan kusipäät - selvityjän opas
Löytyy ehkä myös kirjastosta.
Lumihiutale kohtaa reaalimaailman. Sulaako kuin lumiukko vai kestääkö noinkin kovat paineet :)
Kuuntelemalla siitä selviää. Ehottaisin keskittymään silti enemmän siihen, mitä on työn ulkopuolella. Sieltä löytyvät oleellisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä et voi muuttaa. Muuta vain suhtautumista asiaan. Miksi pitää ottaa muiden juoruilu tai haukkuminen noin vakavasti, että se tulee jo uniinkin? Älä mene mukaan siihen haukkumiseen, suhtaudu siihen vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei niitä tarvitse taakaksi ottaa. Itse en käy töissä työkavereiden vaan palkan vuoksi ja niin kauan kun se tilille kolahtaa säännöllisesti, se riittää.
Kysy tosiaan (selän takana haukkumisen sijaan) itseltäsi pari tiukkaa kysymystä. Mikä on se oma roolisi siihen, että muiden viat ja puutteet menee tunteisiin? Käyttyminen käyttäytyvän puuteellisuuden piikkiin ja katse sinne työputkeen.
Jos työt tehdään yhdessä tai on yhteinen työtila niin hankala tuollaisesta tilanteesta on irtautua, olla välittämättä. On se aika raskasta kuunnella sitä sontaa joka ikinen päivä ja yleensäkin olla työpaikalla jossa huono ilmapiiri. Täällä ilmeisesti itse juoruakat kommentoineet.. Tottakai ihmisiä on erilaisia ja töitäkin. Jos näet työkavereita kolme kertaa päivässä kahvilla niin mikäpäs siinä mutta jos se sontalauma on läsnä sua 8 tuntia päivässä niin hieman eri tilanne.
Yleensä ne jotka eivät muka välitä toivoisivat itsekin muutosta mutta eivät uskalla sanoa asiasta ja sekin mielestäni on osa ongelmaa. Ei tuollaiset paskanjauhamiset ja läyhäämiset kuulu työpaikalle ja jokaiselle pitäisi suoda työrauha.
sä siis puhut niiden valittajien kanssa. Mitä jos etsiytyisit niiden toisten seuraa. SInä ajattelet, että he ovat alistuneita, mutta ehkä heitä ei vaan kiinnosta.