Uskotteko siihen että siirrymme kohtuutalouteen?
Kohtuutalouden lähtökohta on, että maapallon kantokyky luo reunaehdot joihin talouden on sopeuduttava. Tavoitteena on talousjärjestelmä, joka tuottaa oikeudenmukaista hyvinvointia ympäristön asettamissa rajoissa.
Suurin osa ympäristöongelmista johtuu markkinatalouden perusajatuksesta, jonka mukaan talouden tulee kasvaa äärettömästi, jotta yhteiskunta ei romahda. Olisiko aika siirtyä kohtuutalouteen?
Kommentit (304)
Ekososiaalinen sivistys on vastaus ongelmiin. Ihmiset ajattelevat ja toimivat. Jos ajattelutapa muuttuu niin toimintatavat muuttuvat.
Talous lähtee ihmisen toiminnasta, se on täysin ihmisen keksimä käsite.
Tämä on kyllä hyvin ajankohtainen aihe
Todella tärkeä aihe. Uuden vuoden kunniaksi, tulevaisuuden toivoa!
Samaa mieltä, hyvin ajankohtainen aihe. Miten rajalliset resurssit käytetään.
Tämä aika ei herätä luottamusta
Aika skeptinen olen, kun katson meidän ihmisten kulutuskäyttäytymistä.
Ainoa tapa kohtuullista olisi varmaan keksiä virtuaalitodellisuus, jossa ihmiset voisi aidon tuntuisesti harrastella mitä haluavat.
Jokaisella voisi olla huippupuoliso, huvijahti, helikopteri ja niin poispäin. Ihminen ei ehkä olisi tuohonkaan tyytyväinen.
Ihminen on älykäs laji, joka kykenee keksimään uusia innovaatioita. Miksi ihmeessä ei voisi onnistua järkevä muutos talousjärjestelmässä?
Kysyhän tuota niiltä, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken haluamansa rahalla. Ovatko he valmiita osallistumaan kohtuutalouteen? Vai pitääkö heidän saada jatkaa erioikeuksin?
Emme. Ihminen on niin ahne. Vaikka me suomessa siirtyisimmekin siihen niin isot maat jossa on liikaa väestöä, köyhyyttä, korruptiota ja ahneutta ei tule siihen menemään ainakaan seuraavien vuosikymmenien aikana.
Olen elänyt ikäni kohtuutaloudessa, ja 'paasannut' sitä aina, että jatkuva talouskasvu ei ole mahdollista, eikä ekologisesti kestävää. Ja olen ihan vain tällainen tavis, miten nuo 'viisaammat' eivät tätä näe? Raha sokaisee? Mulla ei ehkä ole paljon rahaa, mutta köyhä en silti ole.
Kiitos mielenkiintoisista kommenteista ja keskustelusta!
Aihe vaatii poliittisia toimia!
Kuinka paljon maapallolla on sellaista tuotantoa mikä ei palvele oikeasti kenenkään tarpeita. Hyvä esimerkki tästä on juomapilli....
Ilman muuta, jahka saan turhat kapineeni myytyä.
Ihminen on onnellinen kun sen perustarpeet on tyydytetty. Resurssit on aika vinoutuneesti jakautunut ihmislajin kesken
Vaatisi jonkun "ylemmän voiman",joka päättäisi mitä se kohtuullinen tarkoittaa. Kaikilla tuntuu olevan oma käsityksensä siitä? Monesta asiasta ihmiset kun ei ole samaa mieltä....mm. Oikeuskäsityksestä pizzan täytteisiin.
Niin ja pitäisi aloittaa niistä isoimmista tuloista. Ei onnistu, onhan pörssivoitoillekin ehdotettu jotain kulutusveroa nolla pilkku jotain prosenttia kymmeniä vuosia vaan ei ole toteutunut eikä toteudu. Pikemminkin on menty suuntaan että omistajien ja sijoittajien tulot on taattava, siis voitot, jopa erityisillä laeilla. Eli tuhlataan nyt tää pallo loppuun kun rikkaat niin haluaa. Niillähän se valta on.