Voisitko muuttaa sellaiseen asuntoon josta sinun pitäisi mennä töihin 3 bussinvaihdolla mutta jos se muuten vastaisi toiveitasi?
Jos ennestään vaihtoja on 1-2. Tuo kolme kuulostaa kyllä aika hankalalta, olisi muuten kyllä ihan unelmien täyttymys tuo asunto.
Kommentit (29)
En
En asu helsingissä ja täällä jo 2 vaihtoa verottaisia melkein tunnin yhteen suuntaan. Lisäksi vuorotyöläisenä en vklp- aamuisi en pääsisi ollenkaan töihin kun eivät kulje niin aikaisin.
Eli oma auto täytyy olla.
Kun yksikin niistä vaihdokeista ei ole ajallaan tai jää vuoro välistä, loppumatka onkin historiallisen veemäistä ajankulua.
Matkan ajallinen kesto ja vaihtojen sujuvuus (esim. kuinka lähellä vaihtopysäkit toisiaan, millaiset vuorovälit ja miten ne limittyy, paljon odottelua vaihdoissa) vaikuttaa enemmän. Ja jos kyseessä pääkaupunkiseutu, niin tutkisin ite reittivaihtoehtoja, mulle reittiopas tarjoo töihin lähes tunnin matkaa, mutta ite sain reititettyä noin puoleen tuntiin.
Monenlaista kokenut ja kokeillut, tuotakin. Vähän aikaa jaksoin, kun en välittänyt alkuun kilometrin kävelystä, metron odottelusta enkä siitä, että jatkoyhteysbussi lähti säännön mukaisesti aivan nenän edestä. Seuraavaa odotellessa n.9min. Sama toisinpäin, tai vaihtoehtoisesti bussilla metroasemalle, josta joko yhden bussin odottelua, tai kävely kotiin sen kilsan verran. Aikansa kutakin, mutta matkoihin noin 3h/työpäivä oli lopulta liikaa. Muutin pois, nyt työmatka yhdellä bussilla puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuttaisin ja olen muuttanutkin. Vein töihin mennessä lapsen hoitoon, eli kuljin neljällä vaihdolla eikä ollut mikään ongelma. Busseissa ehti hyvin lukea. Paikka oli ehdoton toiveiden täyttymys. Tämä siis lapsen ollessa pieni. Nyt asun aika lähellä em. asuntoa, mutta toisenlaisissa puitteissa ja lapsikin on aikuinen.
Ehdotan, että tarkistat sopivat bussit ja matka-ajat sekä lähialueen palvelut aivan ensin.
Busseissa ehti lukea 🤣😂
Olen eri, mutta lisään tähän, että silloin bussissa pitää olla kunnon valaistus. Monet kulkuvällineet ovat nykyään puolipimeitä.
Riippuu ihan niistä vaihdoista. PK-seutulaisena voisin kuvitella vaihtavani monesta kulkuvälineestä toiseen, kunhan ne välivälineet ovat niin vilkkaasti liikennöiviä, että odotusaikaa tulee max. 10-15 minuuttia per pysähdys.
Sen sijaan joissain paikoissa PK-seudulla vaihdot on ajoitettu niin typerästi että yksikin vaihto on liikaa. Jos ensimmäinen bussisi on edes pari minuuttia myöhässä, et ehdi seuraavaan kulkuvälineeseen ja joudut odottamaan puoli tuntia, eli käytännössä ainut keino olla aina ajoissa on ottaa puolta tuntia aiempi bussi. Upinniemi-Kirkkonummi -bussin vaihto junaan joskus vuosia sitten oli juuri tälläinen, tiedän kokemuksesta...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan niistä vaihdoista. PK-seutulaisena voisin kuvitella vaihtavani monesta kulkuvälineestä toiseen, kunhan ne välivälineet ovat niin vilkkaasti liikennöiviä, että odotusaikaa tulee max. 10-15 minuuttia per pysähdys.
Sen sijaan joissain paikoissa PK-seudulla vaihdot on ajoitettu niin typerästi että yksikin vaihto on liikaa. Jos ensimmäinen bussisi on edes pari minuuttia myöhässä, et ehdi seuraavaan kulkuvälineeseen ja joudut odottamaan puoli tuntia, eli käytännössä ainut keino olla aina ajoissa on ottaa puolta tuntia aiempi bussi. Upinniemi-Kirkkonummi -bussin vaihto junaan joskus vuosia sitten oli juuri tälläinen, tiedän kokemuksesta...
3 vaihtoa ja 15 minuutin odotusaika vie 45 minuuttia. Yhteen suuntaan. Aika paljon.
Mua tosin noissa vaihdoissa stressaa eniten se, että ei siinä voi tyhjyyteen tuijotella, niin kuin joku aiempi mainosti. Pitää olla skarppina, että jää oikealla pysäkillä ja olla valmiudessa pysäyttämään bussi. Joku vaihto junan päättäriltä metroon voi vielä mennäkin rennosti, mutta kolme vaihtoa ei voi mitenkään olla sellaisia.
Asun jo nyt asunnossa, josta pitää kävellä monta kilometriä bussipysäkille ja sieltä bussi-juna-bussi -systeemillä työpaikalle (matkoihin menee 3 + 3 tuntia päivässä). Kun bussivuorot ovat vähentyneet en pääse enää viikonloppuna lainkaan töihin, vaan joudun jäämään työpaikalle yöksi viikonlopuksi, jos aion töitä tehdä.
Itse en voisi, mutta tämä on tietysti yksilöllistä. Mulla ei ole asunnolle juuri vaatimuksia, mutta yksi keskeinen on, että se on lähellä työpaikkaa tai että ainakin pääsen sieltä töihin nopeasti ja helposti.