He te joilla on lähiomainen palvelutalossa
Meillä on nyt tämä tilanne, että kotihoito on todennut ettei jyrkkäportainen talo enää käy ja henkilö itsekin on halukas muuttamaan lopulta kun liukastui pihassa.
Mitä sinne pitää toimittaa itse? Tiedän, että henkilökohtaiset vaatteet ja huonekalut, mutta mitä muuta? Onko paikkakuntakohtaista? Toki voin kysyä mutta nyt on sunnuntai ja ajattelin että vähän säästän resursseja. En tunne tällä hetkellä ketään, kellä olisi omainen palvelutalossa. Paikka on vapautumassa piakkoin ja meidän omainen on 1. sijalla.
Kommentit (9)
Kannattaa kysyä siitä paikasta, koska on erilaisia käytäntöjä. Perusasia on se, että ei mitään arvokasta, joka ei saa kadota. Noissa paikoissa ei omaisuus ole kovin hyvässä turvassa, olipa ne sitten tekohampaat tai virikekäsityöt. Tärkeintä on se, että asukas tuntee olonsa kodikkaaksi. Itse ole asunut monissa työasunnoissa. Niihin olen vienyt omat verhot, päiväpeiton, pöytäliinan ja maton.
Sepelipussi maksaa n. 10 euroa ja nastakenkiä saa 150 eurolla. Ei tarvitsisi pelätä liukastumista.
Jos pää toimii ja kodissa on tarvittavat mukavuudet, niin oma koti olisi aina se kaikkein paras.
Saat varmasti ohjeet ko. paikasta. Paikkakohtaista on. Onko kyseessä hoivakoti jossa on asukkaalla oma huone ja muut tilat yhteiset ja henkilökuntaa paikalla 24/7 vai jonkinlainen palvelutalo jossa omat asunnot tms?
Antavat kyllä ohjeet.
Joissain paikoissa vaipat ja pesuaineet/rasvat hankitaan itse ja toisissa hankkivat ja laskuttavat
Riippuu onko läheisesi oikeustoimikelpoinen, koska hän sopii sitten itse muut asiat. Jos esim. talo auttaa lääkkeiden kanssa läheisesi allekirjoittaa valtakirjan lääkkeiden hankintaa varten tai sopii vaippakuormien toimittamisesta yms. On tärkeää, että sinä läheisenä olet alussa aktiivisesti mukana ja kuuntelet mitä palvelutalo edellyttää omaisilta. Ne vaihtelevat tosi paljon resurssien mukaisesti ja jonkun läheisistä on oltavat myös yhteyshenkilö palvelutalolle.
Joskus taloista voi korvausta vastaan tilata palveluja. Esim. äitini osallistui ruokailuun ja maksoi siivoojan kaksi kertaa kuukaudessa. Me lapset autoimme roskien viemisissä yms. Äiti pitkälle halusi itse päättää palvelut, joten emme aina pysyneet perässäkään.
Meillä ns. palvelutalot ovat rivitaloyksiöitä tai pariskunnille kaksioita. Maksavat vuokraa ja asuntoon ei pääse muut kuin kotihoito.
Ei ole siis vaaraa omaisuuden katoamisesta. Näissä asunnoissa hoidetaan täysin liikuntakyvyttömiä vanhuksia sänkyyn.
Omaiset käyvät kaupassa ostamassa ruuan tai se tulee ateriapalvelusta. Ateriapalvelun ruoka on sikamaisen kallista ja hirveän huonoa. Suorastaan yököttävää.
No on useita syitä miksei pärjää kotona ja yksi tärkeimmistä se, että kukaan lähipiiristä ei asu samalla paikkakunnalla eikä töiden vuoksi ole mahdollista muuttaa. Ei pääse enää talossa yläkertaan eikä kellariin. Sauna on kellarissa kuten sen ajan taloissa. Käyttänyt apuvälineitä jo kauan. Talo on huonossa kunnossa, ei kannata enää alkaa isosti remontoimaan. Vessassa on suihku, mutta tila on pieni.
Meillä oli yksi omainen ja ruokaa ei saanut viedä itse, mutta siitä piti silti maksaa erikseen. Alussa lähiomainen siivosi, mutta siihenkin tuli määräys että ulkopuolien siivooja siivoaa vaikka siitä maksetaan erikseen. Ehkä omainen ei siivonnut tarpeeksi hyvin, en tiedä. Mutta tämä oli sellainen missä oli hoitajat paikalla 7-21 ja sitten yöpäivystys. Tämä omainen kuoli jo 10 vuotta sitten joten nykykäytännöistä en tiedä. Sen tiedän että tuolla paikkakunnalla on monetasoisia, sekä täysihoidollisia että noita asuntoja missä käy kotihoito. Tosiaan hyvä huomio, en ajatellutkaan millaiseen hän on menossa. Hän on aika vähävarainen ja autan hankinnoissa, siksi kysyn. Kotoa ei voi viedä paljon mitään, sillä talossa haisee home. Hän ei itse sitä haista, mutta me harvemmin käyvät haistetaan. On oikeustoimikelpoinen mutta lieivä muistiongelmia ja liikkumiseen vaikeuttavia ongelmia ennen kaatumistakin. Kaatuminen tapahtui lähitiellä postia hakiessa, ei omalla pihalla. Esteettömyyttä tarvitaan. En kerro kaikkia yksityiskohtia ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hyvinvointi alueella palvelutalon muuttivat nimensä yhteisöllisesti asumiseksi. Asunto on ihan tavallinen vuokra yksiö eli ihan kaikki lampuista ja verhoita alkaen viedään itse. Jos muuttaa hoiva asumiseen ympärivuorokautisen palveluasumiseen niin niissä on sänky valmiina ja periaatteet.
Valitettavasti niitä periaatteita ei aina ja kaikkialla noudateta...hyvän hoidon periaatteita siis.
Meidän hyvinvointi alueella palvelutalon muuttivat nimensä yhteisöllisesti asumiseksi. Asunto on ihan tavallinen vuokra yksiö eli ihan kaikki lampuista ja verhoita alkaen viedään itse. Jos muuttaa hoiva asumiseen ympärivuorokautisen palveluasumiseen niin niissä on sänky valmiina ja periaatteet.