Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä ei saa koska ei ole kokemusta - kokemusta ei ole koska ei pääse töihin. Miten eteenpäin?

Vierailija
15.02.2025 |

Alkaa tuntua, että olen päätynyt tähän pahaan kierteeseen. Opiskeluaikana en saanut kesätöiden/harjoittelujen myötä tarpeeksi työkokemusta omalle alalle, ja joskus kesäisin jouduin tekemään paljon opiskelualaani työkuvaan liittymätöntä työtä, ja tämä oli ongelma varsinkin ensimmäisten opiskeluvuosien aikana. Oman alan kokemusta minulle on kertynyt yhteensä noin vuoden verran (6kk + 3kk + 2kk).

Tämä ei kuitenkaan tunnu riittävän yhtään mihinkään, tuntuu että kaikkialle vaaditaan se kahdesta viiteen vuotta työkokemusta, kaikki tuntuvat haluavan täysin valmiin osaajan. Lisäksi monet työpaikat vaativat jonkin tietyn ohjelmiston hallintaa, jota ei välttämättä ole jos ei ole päässyt alan töihin juuri joihinkin tiettyihin yrityksiin.

Onko teillä kokemusta samasta ongelmasta, ja jos on, niin miten olette ratkaisseet sen?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on vaikea koska alat erilaisia, kuitenkin kannattaa kokeilla eri firmoja ja eri töitä ja saada vaikka jotain tuuraus kokemuksia. miksi ei kysyisi vaikka harjoittelujaksoa jostain firmasta ja siitä todistus. ehkä voisi saada sitä kautta cv täytettä.

nuorena kävin työharjoitteluissa ja pyysin aina todistuksen ja kivat työnantajat teki mulle todistuksen ,jossa kerrottiin mitä tein ja kovasti sain kehuja todistukseen. työnantajat jätti tarkoituksella sen harjoittelu asian pois.

Vierailija
42/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei riitä edes 2-5 vuotta, jos se ei ole kokopäivätyöstä ja korkeintaan kahdelta työnantajalta. Mulla on takana harjoitteluja ja freelacer-töitä, täysin tyypillistä alallani vastavalmistuneelle. En koe osaavani vähemmän kuin samassa työpaikassa saman aikaa ollut, mutta työhakemuksiani ei varmaan edes vilkaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt. 

Nyt kannattaa pitää turpa kiinni, turvan kiinni pitäminen kannattaa nyt.

Vierailija
44/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä on vaikea koska alat erilaisia, kuitenkin kannattaa kokeilla eri firmoja ja eri töitä ja saada vaikka jotain tuuraus kokemuksia. miksi ei kysyisi vaikka harjoittelujaksoa jostain firmasta ja siitä todistus. ehkä voisi saada sitä kautta cv täytettä.

nuorena kävin työharjoitteluissa ja pyysin aina todistuksen ja kivat työnantajat teki mulle todistuksen ,jossa kerrottiin mitä tein ja kovasti sain kehuja todistukseen. työnantajat jätti tarkoituksella sen harjoittelu asian pois.

Ei suoranaisesti auta. Maksoin uravalmennuksesta ja siellä ihan suoraan sanottiin, että pitää olla pitkäkestoisempaa kokopäivätyötä jotta sitä katsotaan hyvällä. Pitkällä aikavälillä erilainen työkokemus varmasti auttaa, mut nyt on niin monella asiantuntija-alalla kokenutta väkeä tarjolla, että hankalaa on. 

Vierailija
45/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole oikeaa määrää työkokemusta. Sitä voi olla liikaakin, eli olet liian vanha palkattavaksi.

Vierailija
46/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa loukussa ja olen miettinyt että mitä tässä tekisi. Kun tuntuu että ihan sama mitä teen, olen tehnyt jotain väärin.

Olin ollut kaupan kassalla töissä opintojen ohella = ei hyvä, ei ole oman alan osaamista. Ai haluan vaikka sinne kaupan kassalle takaisin? Ei ei, karkaat kuitenkin takaisin sinne oman alan hommiin heti.

Olin lyhyessä harjoittelussa ja tein pari tuurauskeikkaa opintojen alkuvaiheessa = miksi en jatkanut tuolla? Minussa on pakko olla jotain vikaa työntekijänä, kun en jatkanut siellä. Lisäksi harjoittelu oli vääränlainen, että saisin juuri sitä oikeanlaista työkokemusta.

Tein tulevaa työelämää ajatellen aiheeseen liittyvät kurssit x ja y = miksei sinulla ollut sivuaineena z? Miksi et käynyt kaikkia kursseja a o ja e?

Aikaisemmin tuntui että olin liian nuori ja osaamaton niihin alkutason hommiin, mutta nyt ihan yht'äkkiä alan huomata että oho, olenkin liian "vanha" niihin. Mikään ei kelpaa.

Vierailija
47/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta monenlaisista töitä ja varsinkin raksatöistä mutta enää en 50 vuotiaana kelpaa töihin.

Vierailija
48/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuo ongelma. Nyt on sitten palkkatuen keston verran kokemusta, joka ei ole aittanut pätkääkään työn saamisessa. 

Vierailija
49/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilintarkastajaksi pätevöitymisen voi aloittaa trainee-ohjelman kautta:

https://tilintarkastajat.fi/tilintarkastajaksi/mita-tilintarkastaja-tek…

Tilintarkastaja on sellaista hommaa minne ihmisen sielu menee kuolemaan

Vierailija
50/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se on ollut iänkaiken, mutta aiemmin (esim vielä 15v sitten) työnhausta ei oltu tehty tällaista pelleilyä mitä nykyisin.

Silloin pääsi työhaastatteluun ihan menemällä paikan päälle käymään ja kertomalla olevansa kiinnostunut avoimena olevasta paikasta. Siinä työnantaja näki saman tien onko hakija mieluisa / sopiva ja omaako tehtävään sopivaa potentiaalia eikä tarvittu mitään nelikierroksista hakuprosessia video- ja ryhmähaastatteluineen.

Vierailija
51/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole oikeaa määrää työkokemusta. Sitä voi olla liikaakin, eli olet liian vanha palkattavaksi.

Aiempi kokemus voi olla myös miinus vaikka se siis nimenomaan olisi kyseiseltä alalta, koska työnantajien asenne on ettei vanha koira opi uusia temppuja.

Tuntuu ettei työnantajilta keinot kesken lopu joilla voivat olla palkkaamatta työntekijää jotta voivat jatkossakin itkeä ettei ole sopivaa tarjolla ja työttömät on laiskoja loisia.

Vierailija
52/52 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan onko mahdollista yrityksen kanssa tehdä epävirallinen työsopimus esimerkiksi opiskelijana jos vaikka opiskelee tietotekniikkaa ja työharjoittelu kuuluu opintoihin ja työkokemusta ei ole niin onko teidän mielestä mahdollista tehdä jonkinlainen diili, jossa opiskelija tekee yritykselle jonkin tuotteen esimerkiksi ohjelmiston, mutta tekee sen ikään kuin vapaaehtoisesti ja palkattomasti omalla ajallaan? Voiko tuollaista teidän mielestä luokitellaan työkokemukseksi jos tekee hommia mutta ei ole virallinen työntekijä yrityksessä?

Itse siis jo viimeisen vuoden tietotekniikan opiskelija ja mistään ei ole vielä saanut töitä ja kun hakee työharjoittelupaikkaa niin sanotaan että niitä ei voida ottaa ohjaajaresurssien puutteiden vuoksi. Onko tuollaisessa tapauksessa jossa mistään ei yksinkertaisesti saa töitä koska työttömyys on niin kovaa, että ryhtyy tekemään yrityk

Tällaiset palkattomat viritykset johtavat vain siihen, että se firma ei jatkossakaan palkkaa ketään, jos tarjolla on ilmaistyövoimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan