Töitä ei saa koska ei ole kokemusta - kokemusta ei ole koska ei pääse töihin. Miten eteenpäin?
Alkaa tuntua, että olen päätynyt tähän pahaan kierteeseen. Opiskeluaikana en saanut kesätöiden/harjoittelujen myötä tarpeeksi työkokemusta omalle alalle, ja joskus kesäisin jouduin tekemään paljon opiskelualaani työkuvaan liittymätöntä työtä, ja tämä oli ongelma varsinkin ensimmäisten opiskeluvuosien aikana. Oman alan kokemusta minulle on kertynyt yhteensä noin vuoden verran (6kk + 3kk + 2kk).
Tämä ei kuitenkaan tunnu riittävän yhtään mihinkään, tuntuu että kaikkialle vaaditaan se kahdesta viiteen vuotta työkokemusta, kaikki tuntuvat haluavan täysin valmiin osaajan. Lisäksi monet työpaikat vaativat jonkin tietyn ohjelmiston hallintaa, jota ei välttämättä ole jos ei ole päässyt alan töihin juuri joihinkin tiettyihin yrityksiin.
Onko teillä kokemusta samasta ongelmasta, ja jos on, niin miten olette ratkaisseet sen?
Kommentit (52)
30 000€ salkussa rekrylle, niin eiköhän ala palkkaaminen kiinnostaa. Neuvotteluvaraa toki on.
Vierailija kirjoitti:
Mene suoraan firman ovesta sisää kysymään töitä. Tein niin itse ja sain töitä. Älä luota henkilöstöfirmoihin vaan mene soitta vaikka yritykseen suoraan tai mene käymään ja kysy töitä. Sitä arvostetaan että menet itse paikaan päälle ja olen itse saanut niin töitä.
Tätä olen aina sanonut! Ei mitään kirjeitä!
Olen palkannut monta henkilöä 40 vuoden ajalla. Jokainen palkattu on omatoimisesti hakeutunut puheilleni ja esittänyt toiveensa ja kykynsä. Yhtään hakijaa en ole palkanut viesteillä tai posteila. Työnsaanti on kilpailua, pitää osata myydä itsensä ja voittaa ne muut hakijat siinä kisassa. Ei työnantaja oleta että hakija osaisi työnsä heti, työnantajaa kiinnostaa onko se hakija halukas oppimaan ja on oikeasti kiinnostunut työstä. Koeajalla sen sitten näkee kohtaako ne työn vaatimukset ja hakijan kyvyt.
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä sanoa, mutta yliopistolta ei missään tapauksessa pidä ottaa papereita ulos ennen kuin on työpaikka. Jos on vielä paperilla opiskelija voi päästä harjoittelijaksi tai kesäduunariksi. Valmistuneelle mutta ilman työkokemusta olevalle ei ole mitään.
Ei yliopistolle voi enää nykyään jäädä roikkumaan. Uhkaavat katkaista opinto-oikeuden ja heittää pihalle jos ei opinnot etene. Ennen toki sai olla vaikka hautaan asti kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene suoraan firman ovesta sisää kysymään töitä. Tein niin itse ja sain töitä. Älä luota henkilöstöfirmoihin vaan mene soitta vaikka yritykseen suoraan tai mene käymään ja kysy töitä. Sitä arvostetaan että menet itse paikaan päälle ja olen itse saanut niin töitä.
Tuo on niin huono yleisohje, että kerro tarkemmin, minkä alan töitä menit kysymään ja millainen oli taustasi.
Tyhmä vastaus, jokainen menee sinne minne haluaa. Tai on siellä kotona.
Mitä turhia töitä tai sellasia etsimään. Ei niihin kuitenkaan pääse. Alat vaan lisääntymään. Kyllä Kela ja veronmaksajat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin itsekin tietää. Valmistumisesta nyt 5 vuotta aikaa enkä ole vieläkään päässyt koulutusta vastaaviin töihin. Vähän epäilen, että en koskaan pääsekään.
En tiedä alaasi, joten en tiedä soveltuuko sulle mitenkään, mutta poikani kokemus: valmistumisen jälkeen ei löytynyt yhtään koulutusta vastaavaa hommaa, mutta vuokratyöfirman kautta löytyi kuitenkin jotain hommia. Niitä jatkui toista vuotta, kunnes pääsi jonkinlaiseksi esimieheksi tälle vuokraporukalle. Tätä vuoden verran, jonka jälkeen siirtyi samaisen vuokrafirman toiseen kohteeseen. Omaa alaa sivuava homma, mutta edelleen vain sinnepäin. Jossain vaiheessa tuo vuokratyötiimi siirrettiin varsinaisen firman palkkalistoille. Sieltä vapautui vähän myöhemmin omaa koulutusta vastaava sijaisuus, johon pääsi ja joka muuttui vakituiseksi. Useampi vuosi siinä meni, mutta jopa näiden parjattujen vuokratyöfirmojen kautta voi jotkut onnekkaat päätyä ihan hyviin hommiin.
Olisihan se koulutusta vastaava työ tietysti voinut löytyä ilman tuotakin, mutta yhtä hyvin voisi poikani edelleen etsiä sitä ensimmäistä kelpaavaa työtä.
Samassa veneessä. Ei ole valoa tunnelin päässä.
Tietääkö kukaan onko mahdollista yrityksen kanssa tehdä epävirallinen työsopimus esimerkiksi opiskelijana jos vaikka opiskelee tietotekniikkaa ja työharjoittelu kuuluu opintoihin ja työkokemusta ei ole niin onko teidän mielestä mahdollista tehdä jonkinlainen diili, jossa opiskelija tekee yritykselle jonkin tuotteen esimerkiksi ohjelmiston, mutta tekee sen ikään kuin vapaaehtoisesti ja palkattomasti omalla ajallaan? Voiko tuollaista teidän mielestä luokitellaan työkokemukseksi jos tekee hommia mutta ei ole virallinen työntekijä yrityksessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhäistä sanoa, mutta yliopistolta ei missään tapauksessa pidä ottaa papereita ulos ennen kuin on työpaikka. Jos on vielä paperilla opiskelija voi päästä harjoittelijaksi tai kesäduunariksi. Valmistuneelle mutta ilman työkokemusta olevalle ei ole mitään.
Ei yliopistolle voi enää nykyään jäädä roikkumaan. Uhkaavat katkaista opinto-oikeuden ja heittää pihalle jos ei opinnot etene. Ennen toki sai olla vaikka hautaan asti kirjoilla.
Jättää pari helppoa mutta pakollista kurssia roikkumaan, niin että halutessaan niistä saa suoritusmerkinnät 1-2 viikossa?
Jos vaaditaan jotain ohjelmistoa, niin katso YouTubesta perusteet ja ilmoita sinne, että sinulla on siitä vähän kokemusta aiemmasta työpaikasta ja olet nopea oppimaan erilaisia ohjelmistoja ja et usko että sen suhteen tulee mitään ongelmaa.
En tiedä millä alalla olet, mutta jos esimerkiksi olisit kauppatieteiden maisteri ja haluaisit controlleriksi, ei ole mitenkään väärin ensin vaikka hakea vain reskontranhoitajan tai kirjanpitäjän työtä. 1-2 vuotta siellä ja olet jo ihan eri asemassa hakemaan controllerin työtä. Jos löydät hyvän firman niin se voi onnistua samallakin työnantajalla.
Mun isän setä antoi hyvän neuvon:
"Kyllähän niitä töitä sua, kun vuan mennee ja kyssyy".
Oikeasti kannattaisi vähintään edes soittaa sinne rekrytoijalle. Siksi siellä työpaikkailmoituksissakin yleensä on se puhelinnumero, jos puhelinsoittoja ei haluta, niin silloin jätetään yleensä se numero pois
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan onko mahdollista yrityksen kanssa tehdä epävirallinen työsopimus esimerkiksi opiskelijana jos vaikka opiskelee tietotekniikkaa ja työharjoittelu kuuluu opintoihin ja työkokemusta ei ole niin onko teidän mielestä mahdollista tehdä jonkinlainen diili, jossa opiskelija tekee yritykselle jonkin tuotteen esimerkiksi ohjelmiston, mutta tekee sen ikään kuin vapaaehtoisesti ja palkattomasti omalla ajallaan? Voiko tuollaista teidän mielestä luokitellaan työkokemukseksi jos tekee hommia mutta ei ole virallinen työntekijä yrityksessä?
Itse siis jo viimeisen vuoden tietotekniikan opiskelija ja mistään ei ole vielä saanut töitä ja kun hakee työharjoittelupaikkaa niin sanotaan että niitä ei voida ottaa ohjaajaresurssien puutteiden vuoksi. Onko tuollaisessa tapauksessa jossa mistään ei yksinkertaisesti saa töitä koska työttömyys on niin kovaa, että ryhtyy tekemään yrityksille jotain työtä epävirallisesti juuri kuten sanoin? Monet paikat johon olin hakenut niin hakijoitakin oli lähes 2000. Ei tämä kyllä voi omasta mielestä jatkua ikuisesti, vaan kyllä omasta mielestä pitäisi alkaa jo tekemään jotain palkattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Et ole päättäjiltä kuullut, että töihin meneminen on vain tahtoasia? Eli menet töihin.
Elämme Perseidien ja Kokkoreiden julmaa aikaa, talous sakkaa ja työpaikat vähissa, ei ole sinun vikasi ! TSEMPPIÄ KUITENKIN.
Kyllä tämä muuttuu, toki tulee viemään vielä 2-3-vuotta, tätä kurjuutta, kunnes päättäjät vaihtuvat.
Ei kannata yrittää. Ala työttömäksi, nosta kaikki mahdolliset tuet ja tee loput rahat pimeästi.
Itse ovat soppansa keittäneet.
Kalevi sukupolvet vain käveli töihin, saivat palkallaan talot, autot ja kesämökit. Meidän sukupolven palkka riittää ainostaan vuokraan ja pakollisiin menoihin. Eli olet pelkkä nykyajan orja.
kannattaa haistattaa vitut koko paska yhteiskunnalle ja antaa idioottien käydä siellä töissä.
mulla oli nuorena vaikea löytää töitä, kun oli lama aika. menin mukaan harrastuksiin ja vapaa-ehtois töihin.
sain ekan työpaikan, koska cv opiskelut ja sitten ilmoitin ne taidot ja asiat, joita tein vapaa-ehtois ja harrastusjutuissa.
tein talkoilla tiskausta, majoitus avustamista osasin käyttää joitakin ammattimaisia koneita suur keittiössä.tämä koska vapaa-ehtois töissä ja hyväntekeväisyys töissä opetettiin.eli taito sekin.
lisäksi osallistuin harrastusten kautta tapahtuman järjestämiseen,valvonta hommiin ja organisointiin ja suunnitteluun myös mainontaan, tein mainoksia.
eli kerro mitä osaat valmiiksi ja laita opinnot.kerro että olet halukas opetteleen uutta. eka työpaikka on se vaikein saada.
moni tuskailee cv.n kanssa. mutta myös taidot ja esim.kurssit kuten kielten opiskelu kurssit voi mainita.harrastin itse myös kielten opiskelua vapaa ehtoisesti,työssäni oon myös tulkannut ja pitänyt turisteille esitelmiä.
Tuo on niin huono yleisohje, että kerro tarkemmin, minkä alan töitä menit kysymään ja millainen oli taustasi.