Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sai sut ryhtymään kasvissyöjäksi?

Vierailija
15.02.2025 |

Miten on?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintuotanto ja -kuljetukset, teurastukset

Vierailija
42/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläintuotanto ja -kuljetukset, teurastukset

Lisään: Lisäksi ummetus lihasta ja se, etten edes ole juurikaan pitänyt lihan mausta.

t. sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamutelevisiossa isosti manostettiin, syökää soijaa ja autobaanoilta nyhdettyjä vihanneksia. Sairaan hyvää kalaton kalakeitto, niin kauan kun et sairastu?

Ekös soija aiheuta syöpää ja baanojen vihanneksissa paljon pahaa myrkkyä?

Vierailija
44/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee paha mieli eläinten puolesta, kun syön lihaa. En halua syödä kenenkään ruumiita.

Vierailija
45/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että se mielikuva suurisilmäisestä kilistä kun mätän grillattuja silmiä suuhuni 😋

https://www.reddit.com/r/oddlyterrifying/comments/13a45pj/would_you_eat…

Vierailija
46/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ollut huono lihansyöjä. Jos yhtään narskuu tai pitäisi mällystää, niin stoppi tulee.

Eli lähinnä tuli makkaraa ja nakkeja syötyä. Satunnaisesti söin jauhelihaa. Mieheni oli jo pari vuotta ollut vege, niin päätin lopettaa tuon nakkipelleilyn ja jättää ostamatta.

Olin kahdeksan vuotta vege, kunnes musta tuli pescovege. Eli otin (otettiin) itse pyydetty kala ruokavalioon.

Nyt on taas nakki alkanut kiinnostelemaan. Käytiin notskilla just ja oijoi, että nokista makkaraa teki mieli.

En käsitä tätä nakkihimoa.

Täältä helpotusta nakkihimoon: olin nuorena kesätöissä makkaratehtaalla, näin ja haistoin roinat ja rääppeet sun muut epämääräiset lihakappaleet, jotka käytettiin ties mihin makkaroihin ja muihin lihatuotteisiin. Ja se haju siellä......siihen loppui välittömästi vähäinenkin lihan/makkaransyöntini. Vieläkään, vuosien jälkeen, en voi vilkaistakaan kauppojen lihatiskeille.

Vierailija
47/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrys

- Olet mitä syöt. Jos syöt r aiskattua teollisuuslehmää, tämä tulee olemaan myös sinun kohtalosi. Elinsiirroissakin on todettu muistojen siirtyvän luovuttajalta (tai uhrilta) vastaanottajalle. Sama pätee verensiirtoon sekä siihen, mitä syöt. Haluatko itsellesi teollisuuslehmän tai -kanan kohtalon?

- Ihminen tarvitsee ruuasta pääasiassa mineraaleja ja vettä. Ei ole mitään muuta syytä, kuin tietämättömyys, miksi näitä pitäisi ottaa toisen eläimen lihasta. Lihassa ei taida olla mitään sellaista, mitä ei saisi myös kasvista, jos tietää mitä etsii. Ainoana poikkeuksena on ehkä kala, joskin moni vegaani korvaa senkin levällä. Itse en ole tähän vielä lähtenyt

Eipä tuon enempää oikeastaan tarvitse. Niin joo ja lisäksi minua suoraansanoen kuvottaa maitotuotanto: lehmiä r aiskataan ja heiltä viedään vasikat, jotta ihmiset saavat lehmänt

Ihminen tarvitsee myös rautaa ja B12 vitamiinia. Rautaa saa myös vähän kasvistuotteista, mutta ne eivät imeydy minulla. Sen sijaan B12 vitamiinia ei saa kasvistuotteista, joten se sitten tarkoittaisis sitä, että minun pitäisi syödä pillereitä saadakseni kaiken tarvittavat vitamiinit. Plus, kasvisruokailu ei täytä minua fyysisesti ja psyykkisesti. On kokemusta, kun olin 2 vuotta vegaani, ja se oli pskaa aikaa.

T: sekasyöjä, joka rakastaa naudanlihaa.

juotko kahvia/teetä aina ruokailun yhteydessä tai sen jälkeen? sehän estää jopa 90% rautaa imeytymästä. myös esim vähäinen c-vitaminin saanti voi ehkäistä raudan imeytymistä

lihassa ei oo myöskään erityisen paljon b12-vitamiinia. vertaa vaikka simpukoihin, yhdessä purkillisessa on kahden viikon b12-tarve. kalassa on myös suhteessa paljon enemmän mitä lihassa

rautaa saa myös toki purkista lisänä, ei sen vuoksi ketään tarvitse tappaa

pillereitä ei oo myöskään pakko syödä täysin vegaanina, esim ravintohiivaan usein lisätään b12, lisäks sitä on mm. kaura/soijajuomissa

mutta näinhän se usein on että se oma makuaisti tai ruoan helppous menee kaiken edelle. itse en tosin tätä vieläkään ymmärrä koska liha ei itsessään oikein miltään maistu, sen takia se maustetaan ja sen kanssa tarjoillaan kastikkeita jne

Vierailija
48/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamutelevisiossa isosti manostettiin, syökää soijaa ja autobaanoilta nyhdettyjä vihanneksia. Sairaan hyvää kalaton kalakeitto, niin kauan kun et sairastu?

Ekös soija aiheuta syöpää ja baanojen vihanneksissa paljon pahaa myrkkyä?

autobaanoilta nyhdettyjä vihanneksia :D

eipä siinä, ympäristömyrkyt on ongelma myös ruoantuotannossa. tuotantoeläimethän syö myös viljelykasveja, usein soijaa josta nää ympäristömyrkyt kertyy näihin eläimiin

soija taitaa aktivoida jotain kasvuhormonia ihmiselimistössä minkä on spekuloitu voivan kasvattaa syövän riskiä. kaikki tutkimukset ihmisillä kuitenkin todistaa päinvastaista eli soijansyönti on yhteydessä madaltuneeseen syöpäriskiin

Vierailija
49/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että se mielikuva suurisilmäisestä kilistä kun mätän grillattuja silmiä suuhuni 😋

https://www.reddit.com/r/oddlyterrifying/comments/13a45pj/would_you_eat…

ota silmä käteen!

Vierailija
50/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Vuosia ja vielä enemmän vuosia olen syönyt ihan joka päivä kasviksia ja juureksia paljon, varmaan tulee kilo päivässä jos hedelmätkin laskee mukaan. Lihaa kerran viikossa ja kalaa pari kertaa viikossa pieniä määriä. Leikkeleitä en ole vuosiin syönyt. Suositukset ja vegaaninen ruokavalio ei kiinnosta tippaakaan, viittaan kintaalla ja hamaan loppuun asti syön kuten haluan. 

Vierailija
51/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti se on vaan liian helppoa nykyään. Olisi vaan omaa tyhmyyttä syödä lihaa, kun elämänlaatukin paranee jokaisella osa-alueelle kun siirtyy kasvisruokavalioon.

Vierailija
52/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli rehellisesti sanoen nämä linkkaamani videot ja kuvat. Käytän tosin yhä maitotuotteita, mutta en halua olla enää osallisena minkään elävän tappamiseen. Tosin tuo maitotuotteiden käyttökin on vähän siinä ja tässä, kun monestihan lypsylehmienkin olot on hyvin kurjat. 

Mielestäni on jokaisen lihansyöjän ja maidonjuojan velvollisuus katsoa läpi nuo videot. Jos vielä sen jälkeen tuntuu että haluaa jatkaa, niin sekin on ihan fine. Ainakin voi sanoa olevansa tietoinen niistä epäkohdista joita omaan elämäntapaan liittyy, vaikka ei ehkä olekaan niistä suoraan vastuullinen. 

https://www.elaintehtaat.fi/kuvat-videot.html

Vierailija
53/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://areena.yle.fi/1-72470159

Maanantaina MOT esittelee suomalaisen kalankasvatuksen epäkohtia, eikä ongelmat ole vieraita esimerkiksi Norjankaan kalankasvattamoilla. 

Vierailija
54/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrakkaus

Vierailija
55/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-72470159

Maanantaina MOT esittelee suomalaisen kalankasvatuksen epäkohtia, eikä ongelmat ole vieraita esimerkiksi Norjankaan kalankasvattamoilla. 

kasvatettu kala on mautonta

jos jotain kalaa syön niin luonnonvesistä pyydettyä

kalastaminen tietty yleisesti kaukana eettisestä eikä hyväksi ympäristölle

Vierailija
56/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisyys ja eläinoikeudet, huoli ilmastonmuutoksesta, terveys näkökulmat, makutottumukset (lihan rakenne epämiellyttävä). 

Vierailija
57/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen pikkulapsesta välittänyt eläimistä ja tajusin jo nuorena että ruokailutottumukseni ovat ristiriidassa tämän kanssa. 

Vierailija
58/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oli rehellisesti sanoen nämä linkkaamani videot ja kuvat. Käytän tosin yhä maitotuotteita, mutta en halua olla enää osallisena minkään elävän tappamiseen. Tosin tuo maitotuotteiden käyttökin on vähän siinä ja tässä, kun monestihan lypsylehmienkin olot on hyvin kurjat. 

Mielestäni on jokaisen lihansyöjän ja maidonjuojan velvollisuus katsoa läpi nuo videot. Jos vielä sen jälkeen tuntuu että haluaa jatkaa, niin sekin on ihan fine. Ainakin voi sanoa olevansa tietoinen niistä epäkohdista joita omaan elämäntapaan liittyy, vaikka ei ehkä olekaan niistä suoraan vastuullinen. 

https://www.elaintehtaat.fi/kuvat-videot.html

Hyi hemmetti, luin tuolta eläintenhoitajaopiskelijan tarinan lypsykarjan oloista. Olen itsekkin opiskellut eläintenhoitajaksi ja ei harjoittelupaikassa ne lehmien olot kyllä mitkään upeat olleet(mm. kahlasivat lantavellissä aina monta päivää ennen pihaton siivousta koska siellä ei ollut lantakouruja vaan koko pihatto tyhjennettiin ja kuivitettiin kerralla.. Sitä lantaa oli oikeasti paljon ja siellä oli vaikea kävellä). Tokihan ei kaikkialla noin kamalaa ole, monissa paikoissa varmasti ihan hyvätkin olot lehmillä, mutta ajatuskin että tuen rahallisesti edes pienen osan tuollaista eläinrääkkäystä tuntuu kyllä pahalta.

Olen tehnyt matkaa pikkuhiljaa pescovegetarismista kohti veganismia ja sain taas lisämotivaatiota. Tässä juuri syömäni kermajäätelö alkoi yhtäkkiä maistua vähän vähemmän hyvälle..

Vierailija
59/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt lihan mausta. Olen ollut kasvissyöjä +25 vuotta, siitä lähtien kun sain valita, mitä lautaselle lappaan. Still alive and kicking!

Vierailija
60/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kärsi mielenterveysongelmista. Tiedostan elämän kiertokulun ja ymmärrän evoluution niin tiedän että ihminen on sekasyöjä. Ei kasvissyöjä eikä lihansyöjä vaan sekasyöjä sen takia meillä on tämmöiset hampaat ja ruuansulatusjärjestelmä