Suomalaisyritykset maksavat osinkoa 12 miljardia - samalla kun keskiluokka köyhtyy ennen näkemätöntä vauhtia
Kaikkiaan yhtiöiden arvioidaan jakavan yhteensä reilun 12 miljardin euron osingot.
Itsekin saan osinkoja.
Kuitenkin tässä leikkausten ajassa herää kysymys, olemmeko luomassa hirviömäistä yhteiskuntaa, jossa toiset ajetaan konkursseihin ja irtisanomisiin ja köyhyyteen.
Toiset nostavat osinkoja kuin viimeistä päivää.
https://www.hs.fi/talous/art-2000011032174.html
Kommentit (244)
Kustannuskilpailukyvyn heikkeneminen palkkoja korottamalla pienentää osinkoja.
Kilpailukyky täytyy pumpata yrityksistä ulos osinkoina, jotta tehostamisilla voidaan taas kasvattaa ulos pumpattua ja täten menetettyä kilpailukykyä.
Kaikki on loogista maksimaalisen voiton tavoittelua. Vaikka osingoilla kassat tyhjennetään kasvuun ja yritysten kehittämiseen käytettävistä varoista, niin heikosta kasvusta täytyy syyttää työntekijöitä.
Kukas se vastustaakaan kansankapitalismia jossa lapsille avataan oma osakesäästötili?
Mielenosotus suuryritysten ja pankkien ahneutta vastaan Kansalaistorille!
Voi teitä. Mä saan osingot vain jenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat mieluummin investoida kasvuun jne kuin jakaa osinkoja.
Terv osinkoilla elijä
Myös osingoilla elijänä olen huolestunut, ettei työtä tekeville riitä töitä. Ei tee hyvää Suomelle. Työ liittää yhteiskuntaan ja tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Investoikaa itse ne osingot kasvuun. Siitä vaan enkelisijoittajaksi.
Mutta miksi valtio ja kunnat eivät sijoita meidän kaikkien puolesta? Eivätkö osaa?
Kyllähän valtio sijoittaa, mutta tulot ovat osa budjettitaloutta.
Emme kuitenkaan onneksi elä sosialismissa eli siitä vaan mukaan kantamaan riskiä ja vaurastumaan.
Minä keskituloinen saan osinkoja vähän yli 20 000 e/v. Piti aikoinaan ymmärtää, että 12 kk Goalla kostautuu vanhemmiten osinkojen pienuutena tai olemattomuutena. Työtä tekemällä ei rikastu, mutta palkkansa voi sijoittaa. Kuka tahansa saa tehdä niin.
Kannattaa työläisen tämä tosiasia raapustaa muistin kivitauluun, jotta pysyy mielessä kun seuraavan kerran äänestyskopissa tulee harhoja omasta porvarillisuudesta.
Häh? Ymmärtääkö ap ollenkaan, mitä osingot edes ovat? Kuka tahansa voi omistaa osakkeita ja näin ollen saada osinkoja. Mikä tässä on ongelmana?
Olen keskituloinen, saan hieman osinkoja esim. Nordean osakkeista enkä koe köyhtyväni ennätysvauhtia vaan päinvastoin. Palkka on ok, asuntolaina jo maksettu, ja säästöön jää ainakin 1000 e joka kk, miehellä vähintään saman verran. Toki me asutaan suht vaatimattomasti, se on vaikuttanut lainanmaksuun merkittävästi.
Keskiluokalla on osakkeita ja he saavat osinkoja. Köyhtyjät ovat sossun asiakkaita.
On se aivan kauhia vääryys et jotkut omistaa jotain.
Kaikkien pitäisi olla yhtä köyhiä eikä mitään sais omistaa.
Tuloerot nollaan!
Tulot nollaan!
Jee Jee
(Sarkasmia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat mieluummin investoida kasvuun jne kuin jakaa osinkoja.
Terv osinkoilla elijä
Myös osingoilla elijänä olen huolestunut, ettei työtä tekeville riitä töitä. Ei tee hyvää Suomelle. Työ liittää yhteiskuntaan ja tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Investoikaa itse ne osingot kasvuun. Siitä vaan enkelisijoittajaksi.
Mutta miksi valtio ja kunnat eivät sijoita meidän kaikkien puolesta? Eivätkö osaa?
Valtiolla on sijoituksia, kuten noin puolet Fortumin omistuksesta. Valtio saa osinkotuloja.
Myös monella kunnalla on osakesijoituksia.
Niih. Aloituksessa on yhdistelty asioita. Osingot tosiaan noin 12 miljardia. Mistä suomalaiset saa noin puolet, ulkomaalaiset omistaa noin puolet suomalaisista pörssiyrityksistä.
Yritysten voitoista maksetaan muuten yhteisöveroa. Eli yritykset joutuvat maksamaan suomessa 20% yhteisöveroa voitoista valtiolle. Ja sitten yritykset päättää miten niitä osinkoja maksetaan. Eli tämä on vero joka koskee tavallaan kaikkia yritykseen sijoittajia, toisinkuin osinkoveron maksu.
Sijoittajia voisi luokitella erilaisiin ryhmiin. On erilaisia "sijoittajaryhmiä", kuten rahastot, ulkomaiset sijoittajat ja kotimaiset piensijoittajat ja sitten on myös 10 % yrityksestä omistavat ja vielä muitakin erikoisia ryhmiä.
Näitä eri ryhmiä koskee erilaiset veronmaksu prosentit. Eniten veroa maksavat osingoista piensijoittajat, sen 25,5% käytännössä. Sitten on ryhmiä jotka ei maksa yhtään veroa.
Tuolla yhteisöverolla varmistamme sen että osingonsaajat maksavat suomeen veroa. Muuten on vaarana että suuri osa yrityksen voitoista valuu verotta sijoittajille. Mitä enemmän on näitä 0-veron sijoittajia niin sitä parempi että on yhteisövero olemassa.
................
Mitä tulee keskiluokan köyhtymiseen. Suomessa on noin miljoona osakkeenomistajaa. Eli aika paljon ja määrä kasvaa vuosittain. Viime hallituksen aikana kustannukset nousivat suomessakin kovaa kyytiä. Keskiluokan määrä saattoi siis kutistua kun osa siirtyi tuensaajiksi.
Mitä enemmän köyhiä sitä enemmän vasemmistolla on potentiaalisia äänestäjiä.
Kuinkahan paljon näistäkin osingoista valuu ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon näistäkin osingoista valuu ulkomaille?
Noin puolet luultavasti. Mutta suomalaiset saa myös ulkomailta osinkoja, tosin eivät yhtä paljoa käsittääkseni mitä ulkomaille maksetaan.
Oma valinta ostaako tupakka-askin vai esim. Philip Morrisin osakkeita. Tai jos vaikka duunarina töissä Outokummulla, miksi ihmeessä ei ostaisi oman firmansa osakkeita? Pienipalkkaiselle, kuten minulle, osinkovirta on hyvä juttu. Yleensä uudelleensijoitan osingot, toisinaan ostan uuden kodinkoneen jos tarve.
Miksi kukaan sijoittaisi yhtiöön ja ottaisi sijoitukselleen riskiä, jos se ei mitään tuottaisi??
Ap:n ajatus on kuin vassateiden käsi toisen taskuissa eläminen
Itse ihmettelen pienten osinkojen kovaa verotusta. Saan alle tonnin osinkoja ja niistäkin kupataan neljäsosa sossun eläteille. Millä oikeudella? Minä kuitenkin se pienipalkkainen, joka ottaa riskin. Sit naapurin juoppo saa minulta kupatut verot tulonsiirtona, eli tt-fyffenä ja raakkuu humalassa ma-ti yönä klo 3. Ja mä lähden duuniin klo 6.45 väsyneenä. Illalla ostan sit palkkarahoillani Nordeaa ja Elisaa, ja klo 23.30 tt-mies kiroilee seinien läpi kun fyffet taas lopussa ja köyhää sorretaan.
Ilman ahneita duunareita saataisiin enemmän.
Milloin palkat saadaan oikealla 1000€/kk tasolle? Ja tuet pois.