Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yrittäjyyttä ei lasketa työkokemukseksi?

Vierailija
15.02.2025 |

Olen törmännyt tällaiseen nyt useamman kerran, ja kiinnostaisi tietää, onko tämä yleinenkin käytäntö vai onko sattumalta minulle vain osunut tällaisia kokemuksia?

Esimerkkinä: hain kerran työpaikkaa erikoisliikkeen myyjäksi. Minulla on itsellä ollut joskus liike samalta erikoisalalta, minkä ajattelin olevan mieletön etu: tunnen alan ja liikkeen tuotteet kuin omat taskuni. Mutta eipäs ollutkaan. Kun kyselin miksi paikka tuli uudelleen hakuun (en saanut siis kutsua haastatteluun), minulle vastattiin, että he etsivät työntekijää jolla on "enemmän kokemusta". Minä pyöritin tuota liikettä kuusi vuotta. Mitä ihmeotusta pienipalkkaiseen myyjän paikkaan oikein etsitään?

Minulle on myös toisessa (paremmassa) paikassa sanottu suoraan, ettei freelancer-töitä lasketa "työkokemukseksi". Mitä hittoa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjät, varsinkin yksinyrittäjät on itsenäistä väkeä. Sellainen ei välttämättä enää sovellu palkkarengin työhön. Osa nöyrtyy, osa ei. Riski on kuitenkin olemassa.

Itse yksinyrittäjänä koen asian just näin. Hyvin vaikea on ollut olla palkka töissä mitä muutaman kerran olen kokeillut. Aina on tullut irtisanottua itsensä näistä töistä. 

Vierailija
22/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajat tai esimiehet palkkaa itseään pätevämpiä, ikinä koskaan. Ei heidän itsetuntonsa kestä edes yhtä kokenutta kuin he itse. Tosiasia jota harva ymmärtää tai tunnustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-yrittäjä on aina riski, kun hänestä tulee rivityöntekijä. Harva heistä kun ymmärtää oman paikkansa eikä yrittäjä halua kuunnella konkurssin tehneen palkollisen ohjeita siitä, miten homma tulee hoitaa.

Työntekijä palkataan tekemään töitä, ei neuvomaan yrittäjää tai johtamaan puotia. Valitettavasti entinen yrittäjä usein näkee tilaisuutensa tulleen ja ryhtyy vaikka 10 viikkotuntinsa aikana toimimaan kuin olisi yrittäjä itse.

No tuo käy selityksenä järkeen. Mutta aika hassua olettaa, että ex-yrittäjä on automaattisesti joku päällepäsmäri. Minä en ainakaan olisi ollut.

(Lisään vielä, että tuossa myyjän paikassa vielä haettiin sellaista monitoimihenkilöä, joka perustaa ja hoitaa samalla firman verkkokaupankin ja pitää huolta nettimarkkinoinnista. Molemmista minulla oli kokemusta.)

"Sinä puhut nettimarkkinoinnista, nuoriso somenäkyvyydestä. Siksi palkataan se nuori osaaja."

Niin, no. Kyseessä oli paljon muutakin kuin somenäkyvyys (esim. verkkokaupan hakukoneoptimointi ja mainonta). Itsekin olen millenniaali enkä vielä mikään eläkeikää kolkutteleva ex-yrittäjä.

Eikä siihen paikkaan haettu mitään markkinoinnin ammattilaista. Se oli ihan tavallinen myyjän paikka tavallisella n. 12-15 e/tuntipalkalla! Hain paikkaa vain siksi, että olen kyseisestä aihepiiristä/harrastuksesta erityisen kiinnostunut.

Vierailija
24/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys sinänsä ei ole ongelma. Ongelma on se, että ainoa sana sun taidoista, tiedoista ja osaamisesta, tai itse asiasssa koko yrittäjyydestä, tulee sinulta itseltäsi. Palkkatyön tekijöillä on työtodistukset ja suositukset, jotka on kirjoittanut työnantaja, ja työnantajalle voi soittaa ja kysyä lisää. Yrittäjällä on vain hänen oma sanansa. Ja sehän voi olla mitä vaan.

Tätä voi toki jonkun verran korjata sillä, että pyytäää suosittelijoiksi vaikka entisiä pitkäaikaisia asiakkaita tai b2b kumppaneita.

Tarvitaanko pienipalkkaisiin kaupan myyjän paikkoihin yleensäkin liuta suosittelijoita?

Vierailija
25/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yrittäjyys on työnhaussa kirosana. Itse aikoinaan olin yrittäjänä alalla, jolla oli työntekijöistä pulaa. Itsellänikin oli 9 euron tukityöllistettyjä auttamassa siksi, että osaavampaa väkeä oli vaikea saada. Toki palkkasin ihan oikeita osaajiakin jos vastaan tuli sopivia.

Yritykseni liiketoiminta loppui kuitenkin syistä X ja Y (huom! en todellakaan tehnyt konkurssia) ja lähdin työmarkkinoille ajatuksella, että minun osaamisellani ja kokemuksellani sekä alan työntekijätarpeella nyt ainakin pitäisi työnsaanti olla helppoa kuin heinänteko.

Vielä mitä. Hyvä kun haastatteluihin pääsi. Lopulta sain työpaikan monen hakemisen ja haastattelun jälkeen, mutta osaamiseeni nähden hyvin alhaiselta tasolta, käytännössä harjoittelijana. Jaksoin sitä jonkun aikaa, mutta lopulta alkoi ottaa pattiin ja lähdin kävelemään.

Elelin pari vuotta säästöillä ja lähdin sitten jatko-opiskelemaan ihan toisenlaisiin hommiin, joss

Tuo on hyvä vinkki, kiitos. Mutta miten käy sitten, jos "jää kiinni" siitä, että olikin yrittäjä eikä myymäläpäällikkö?

Tuntuu kyllä uskomattomalta, että kokenut yrittäjä on työnhakijana pohjasakkaa.

Vierailija
26/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys sinänsä ei ole ongelma. Ongelma on se, että ainoa sana sun taidoista, tiedoista ja osaamisesta, tai itse asiasssa koko yrittäjyydestä, tulee sinulta itseltäsi. Palkkatyön tekijöillä on työtodistukset ja suositukset, jotka on kirjoittanut työnantaja, ja työnantajalle voi soittaa ja kysyä lisää. Yrittäjällä on vain hänen oma sanansa. Ja sehän voi olla mitä vaan.

Tätä voi toki jonkun verran korjata sillä, että pyytäää suosittelijoiksi vaikka entisiä pitkäaikaisia asiakkaita tai b2b kumppaneita.

Tarvitaanko pienipalkkaisiin kaupan myyjän paikkoihin yleensäkin liuta suosittelijoita?

Kyllä, koska kyse ei ole siitä, miten vaikea duuni on, vaan siitä, miten tuhoisa joku työpaikkakiusaaja on koko firmalle.

Vierailija
27/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lopetit?  Jos ei kannattanut niin ei kovin vakuuttavalle kuulosta.

No valtaosa yrityksistä ei kannata pidemmän päälle. Se ei muuta sitä, että ex-yrittäjä tuntee alan ja tuotteet.

Eikö esimerkiksi kokki kelpaa enää alalle töihin, jos yritti perustaa oman ravintolan alueelle, jolla on paljon kilpailua, eikä se kannattanutkaan?

Kai nyt yrityksen saa lopettaa ilman taloudellisia ongelmiakin. Vaihtaahan moni työpaikkaakin ennen kuin saa potkut.

Vierailija
28/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yrittäjyys on työnhaussa kirosana. Itse aikoinaan olin yrittäjänä alalla, jolla oli työntekijöistä pulaa. Itsellänikin oli 9 euron tukityöllistettyjä auttamassa siksi, että osaavampaa väkeä oli vaikea saada. Toki palkkasin ihan oikeita osaajiakin jos vastaan tuli sopivia.

Yritykseni liiketoiminta loppui kuitenkin syistä X ja Y (huom! en todellakaan tehnyt konkurssia) ja lähdin työmarkkinoille ajatuksella, että minun osaamisellani ja kokemuksellani sekä alan työntekijätarpeella nyt ainakin pitäisi työnsaanti olla helppoa kuin heinänteko.

Vielä mitä. Hyvä kun haastatteluihin pääsi. Lopulta sain työpaikan monen hakemisen ja haastattelun jälkeen, mutta osaamiseeni nähden hyvin alhaiselta tasolta, käytännössä harjoittelijana. Jaksoin sitä jonkun aikaa, mutta lopulta alkoi ottaa pattiin ja lähdin kävelemään.

Elelin pari vuotta säästöillä ja lähdin sitten

Onhan se yrittäjä myymäläpäällikkö(kin).

Vierailija
29/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-yrittäjä on aina riski, kun hänestä tulee rivityöntekijä. Harva heistä kun ymmärtää oman paikkansa eikä yrittäjä halua kuunnella konkurssin tehneen palkollisen ohjeita siitä, miten homma tulee hoitaa.

Työntekijä palkataan tekemään töitä, ei neuvomaan yrittäjää tai johtamaan puotia. Valitettavasti entinen yrittäjä usein näkee tilaisuutensa tulleen ja ryhtyy vaikka 10 viikkotuntinsa aikana toimimaan kuin olisi yrittäjä itse.

No tuo käy selityksenä järkeen. Mutta aika hassua olettaa, että ex-yrittäjä on automaattisesti joku päällepäsmäri. Minä en ainakaan olisi ollut.

(Lisään vielä, että tuossa myyjän paikassa vielä haettiin sellaista monitoimihenkilöä, joka perustaa ja hoitaa samalla firman verkkokaupankin ja pitää huolta nettimarkkinoi

No tuossa vastauksessasihan sinä sitten jo kerroit, miksi sinua ei valittu. Sinä käytät vanhanaikaista termistöä, vaikka miten olet milleniaali ja monen vuoden yrittäjäkokemuksella töihin tarjoutumassa. He etsivät myyjää, jolla on osaamista ja koulutus, ei harrastelijaa puuhastelemaan.

Vierailija
30/30 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Lisään vielä, että tuossa myyjän paikassa vielä haettiin sellaista monitoimihenkilöä, joka perustaa ja hoitaa samalla fir

"He etsivät myyjää, jolla on osaamista ja koulutus, ei harrastelijaa puuhastelemaan"

LOL! Älä viitsi. Siinä haettiin 20h/vko myyjää, joka pyörittää liikettä vuorotellen omistajan kanssa ja sivussa hoitaa verkkokaupankin, samalla (pienellä) palkalla.

Ilmoituksessa ei ollut mitään kriteerejä osaamiselle eikä koulutukselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän