Ex ei maksa elatusmaksuja - millä me eletään???
Erosin 4 kk sitten miehestäni, meillä on kaksi lasta. Mies ilmoitti jo erotessamme ettei aio maksaa elatusmaksuja (hän on töissä), eikä ole senttiäkään maksanutkaan. Hän ei ilmestynyt sovittuun tapaamiseen lastenvalvojan luo tänään. Itse olen hoitovapaalla, ainoina tuloinani siis kotihoidontuki, sen korotusosa, lapsilisät yh-korotuksella ja asumistuki. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska ex-miehelle kuuluvat elatusmaksut (joita en siis ole saanut, enkä saa) lasketaan tuloiksi, ja " tuloni" menevät 15¿ yli toimeentulotukirajan.
Todellisuudessa meillä ei siis ole tuota elatusmaksurahaa käytettävissämme. Olen minimoinut kaikki menot: en osta vaatteita, teen itse kaikki ruuat alusta alkaen, netti sisältyy vuokraan, kännykkälaskuni on 10-15¿/kk, meillä ei ole autoa, en tupakoi, jne. Siltikään rahat eivät riitä, ja olen joutunut ostamaan vaippoja (käytän lapsilla kestoja, mutta öisin kertiksiä, koska kestoista tulee pahaa ihottumaa lapsille) ja ruokaa Stockan tilikortilla. Pakkohan meidän on jotain syödä, ja laskut on maksettava ettei mene luottotiedot.
Sossu ei maksa elatusmaksuja, koska miehellä on tuloja, ja hänen kuuluu ne maksaa. Voin kuulemma haastaa miehen oikeuteen maksamattomista elareista, jolloin saisi ne takautuvasti, mutta tarvitsen rahaa NYT enkä vuoden päästä! Lapset ovat 10 kk ja 2v1kk, joten työhön paluu ei ole mielestäni nyt vaihtoehto. Palkkani on sitäpaitsi niin pieni, että ilman elatusmaksuja emme siltikään eläisi. Mitä tässä voi tehdä? Ehdotin sossulle, että he maksaisivat ja perisivät rahat sitten exältäni, mutta se ei kuulemma käy.
Kommentit (28)
laitat miehellesi tekstiviesti että jos ei suostu maksamaan niin perit ne kunnan kautta. Muista mainita se että jos ne menee perintään niin MIEHESI MENETTÄÄ LUOTTOTIETONSA.
Toisekseen soitat heti huomenna sinne lastenvalvojalle tai hänen esimiehelleen ja sanot että jollei miehen nimet ilmesty paperille TÄLLÄ VIIKOLLA ja rahat (takautuvasti myös) viimeistään 15.3 niin viet asian oikeuteen.
Simple as that. Lapset tarvitsevat ruokaa ja miehelläsi on elatusvelvollisus.
Ja jatkossa jos mies vetkuttaa maksujaan niin laita ne HETI perintään.
Prkl noita luuseriäijiä. :(
Kyllä minä olen menossa töihin syksyllä, mutta 10 kk ikäistä EN vie hoitoon. Sossussakin sanottiin, että lasten olisi parasta olla kotona kanssani vielä jonkin aikaa. Sitäpaitsi vaikka menisin töihinkin, haluan ja ansaitsen saada siltikin elatusmaksut. Minimiä olen vaatimassa, en sen enempää!
AP
Vierailija:
Miksi et mene töihin? Ajatteletkö, että ex:n pitää kustantaa elämisenne kokonaan?Ja en siis ole sitä mieltä, että ex saa olla maksamatta, kunhan vain ihmetyttää oma asenteesikin...
Vierailija:
Miksi et mene töihin? Ajatteletkö, että ex:n pitää kustantaa elämisenne kokonaan?Ja en siis ole sitä mieltä, että ex saa olla maksamatta, kunhan vain ihmetyttää oma asenteesikin...
Rahaa olisi kuitenkin enemmän kuin nyt. Jos ap:n palkka on pieni, hän saisi edelleen asumistukea ja hoitomaksut olisivat pienet. Varmasti jäisi enemmän käteen kuin muutaman satasen kotihoidontuki.
t. 23
ps Asumistuen suuruuden voi laskea Kelan sivuilla. Voit ap laskea minkä verran saisit sitä vaikka olisikin töissä. Myös hoitomaksujen suuruuden voit laskea netissä...
Vierailija:
En ole kyllä huomannut että ap:lla olisi tuollainen asenne. Provosoitko? Luulenpa että ap:kin on tuloja ja menevät yhtä lailla lasten hoitoon. Mikä sinun pointti oikein on?
Huomenna otan yhteyttä oikeusaputoimistoon ja pyydän neuvoa, miten saan laitettua elatusmaksut perintään. Pyydän vaikka lakimiehen soittamaan exälle, jos viesti menisi sitä kautta paremmin perille! Lastenvalvoja, tai esimies, saa myös huomenna puhelun.
Minä olen liian kiltti, olen ajatellut etten halua exälle vaikeuksia luottotietojen yms kanssa, koska sitten hän ei ainakaan suostu tapaamaan lapsia (kostaa minulle heidän kauttaan). Joojoo, oma moka, mitäs nain idiootin, mutta ei se ollut tuollainen idiootti kun hänet nain!
Kiltteys loppuu nyt.
AP
Vierailija:
laitat miehellesi tekstiviesti että jos ei suostu maksamaan niin perit ne kunnan kautta. Muista mainita se että jos ne menee perintään niin MIEHESI MENETTÄÄ LUOTTOTIETONSA.Toisekseen soitat heti huomenna sinne lastenvalvojalle tai hänen esimiehelleen ja sanot että jollei miehen nimet ilmesty paperille TÄLLÄ VIIKOLLA ja rahat (takautuvasti myös) viimeistään 15.3 niin viet asian oikeuteen.
Hänelle paras paikka on kanssani kotona, enkä ole uupunut tms lasten kanssa. Köyhä vaan. En halua rankaista vauvaa siitä että isä on paska joka ei maksa.
AP
Vierailija:
Rahaa olisi kuitenkin enemmän kuin nyt. Jos ap:n palkka on pieni, hän saisi edelleen asumistukea ja hoitomaksut olisivat pienet. Varmasti jäisi enemmän käteen kuin muutaman satasen kotihoidontuki.t. 23
ps Asumistuen suuruuden voi laskea Kelan sivuilla. Voit ap laskea minkä verran saisit sitä vaikka olisikin töissä. Myös hoitomaksujen suuruuden voit laskea netissä...Vierailija:
En ole kyllä huomannut että ap:lla olisi tuollainen asenne. Provosoitko? Luulenpa että ap:kin on tuloja ja menevät yhtä lailla lasten hoitoon. Mikä sinun pointti oikein on?
Vierailija:
Huomenna otan yhteyttä oikeusaputoimistoon ja pyydän neuvoa, miten saan laitettua elatusmaksut perintään. Pyydän vaikka lakimiehen soittamaan exälle, jos viesti menisi sitä kautta paremmin perille! Lastenvalvoja, tai esimies, saa myös huomenna puhelun.
Minä olen liian kiltti, olen ajatellut etten halua exälle vaikeuksia luottotietojen yms kanssa, koska sitten hän ei ainakaan suostu tapaamaan lapsia (kostaa minulle heidän kauttaan). Joojoo, oma moka, mitäs nain idiootin, mutta ei se ollut tuollainen idiootti kun hänet nain!
Kiltteys loppuu nyt.
AP
Vierailija:
laitat miehellesi tekstiviesti että jos ei suostu maksamaan niin perit ne kunnan kautta. Muista mainita se että jos ne menee perintään niin MIEHESI MENETTÄÄ LUOTTOTIETONSA.Toisekseen soitat heti huomenna sinne lastenvalvojalle tai hänen esimiehelleen ja sanot että jollei miehen nimet ilmesty paperille TÄLLÄ VIIKOLLA ja rahat (takautuvasti myös) viimeistään 15.3 niin viet asian oikeuteen.
Vierailija: