Sähköstä ymmärtävät, miten maadoitus toimii?
Jos kuvitellaan että jännitteinen osa ottaa kiinni johonkin metallirunkoon joka on maadoitettu, niin ymmärrän varsin hyvin, että se jännite vuotaa koko ajan sinne maahan. Mutta se ''jännitelähde'' ei ilmeisesti siitä nollaannu, vaikka olisikin maan kanssa tekemisissä?
Eli eikö silloin siinä maadoitetussa osassa kulje koko ajan virta maahan? Miten (miksi) tällöin on turvallista koskettaa maadoitettuun osaan, vaikka siitä kulkee koko ajan virta läpi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIssä tilanteessa voi saada sähköiskun jos ottaa kahdesta eri maajohdosta kiinni?
No vaikkapa sellaisessa, että maajohto on poikki (katkennut tai päät irronneet ne yhdistävästä liittimestä tai ruuvin alta) ja näet sen päät ikään kuin kahtena eri maajohtona. Toinen, se laitteen pää, on kiini laitteessa, jossa jännite on rungossa.
Muitakin tilanteita on. Kerro ihmeessä, missä tilanteessa sait iskun? Olisi helpompi vastata kun kuvailet tarkemmin. Vai mittasitko maajohdosta kynällä tai temumittarilla kissasähköä?
En ole itse saanut sähköiskua. Olen kuullut että tällaista voi tapahtua kahden eri maajohdon välillä.
Voi tapahtua mikäli jossain on vikaa. Siksipä johtoihin on syytä olla koskematta ellei mittaamalla totea ne jännitteettömäksi tai muuten tiedä, että mitä on tekemässä.
Ja todettakoon tässä vielä sekin, että johtimien värien perusteella ei pidä olettaa mitään. Kun ei tiedä kuka reiska on ollut asialla. Tai tunne kytkentää ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIssä tilanteessa voi saada sähköiskun jos ottaa kahdesta eri maajohdosta kiinni?
No vaikkapa sellaisessa, että maajohto on poikki (katkennut tai päät irronneet ne yhdistävästä liittimestä tai ruuvin alta) ja näet sen päät ikään kuin kahtena eri maajohtona. Toinen, se laitteen pää, on kiini laitteessa, jossa jännite on rungossa.
Muitakin tilanteita on. Kerro ihmeessä, missä tilanteessa sait iskun? Olisi helpompi vastata kun kuvailet tarkemmin. Vai mittasitko maajohdosta kynällä tai temumittarilla kissasähköä?
En ole itse saanut sähköiskua. Olen kuullut että tällaista voi tapahtua kahden eri maajohdon välillä.
Voi tapahtua mikäli jossain on vikaa. Siksipä johtoihin on syytä olla koskematta ellei mittaamalla totea
Meillä virheellinen asennus (suojamaa jännitteellinen) oli parin vuoden ajan ennen sähköiskun saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että joku tumpelo on käyttänyt keviä vaihejohtons. Tai kytkenyt esim roikan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tapahtua mikäli jossain on vikaa. Siksipä johtoihi
Mikäli esim. jatkojohto tai laitteen liitäntäjohto on väärin kytketty, niin isku voi olla siitä kiinni, että mitenpäin pistotulppa työnnetään rasiaan. Eli vika voi olla pitkäänkin piilevänä.
Tuttavani, opettaja, joka mielestään hallitsi kaiken, rakensi itse kaksi jatkoroikkaa ja yhden pitotulpallisen valaisimen, ja ihmetteli, miksi ne välillä toimii ja välillä ei. Jo ensimmäisen jälkeen kerroin, mikä on vikana ja korjasin. Sanoin, että älä tee kun et osaa. Mutta ei se mitään uskonut. Toisti samaa mokaa. Talo tehty ennen VVS määräyksiä, joten niitä ei ollut. Ties mitä pommeja siellä piilee hänen jäljiltään.
Meillä oli maalla pesukoneen pistorasiassa suojamaa yhdistetty vaihejohtoon eli jännitteellinen. Kun äitini koski samanaikaisesti pesukoneeseen ja pitkiston kautta maadoitettuun vesihanaan niin sähköisku ja lihasten kouristus heitti hänet ovesta viereisen huoneen lattialle selälleen. Jäi eloon.