Suurperheiden äidit:Tehtailetteko lapsia siksi että välttyisitte ns.oikealta työltä??
Vai minkä takia pitää joku kuusi (ja yli) penskaa tehdä???Vai oletteko jotain lestadiolaisia?
Kommentit (47)
On myös heitä, naisia jotka ovat sekä suurperheen äitejä, että työelämässä menestyneitä poliitikkoja, lääkäreitä yms. joilla lapsia kolme tai enemmän. Itsekin tunnen heidän kaltaisiaan ihmisiä. Siis ei voi yleistää, että kaikki suurperheiden äidit ainakaan olisivat tällaisia.
Mielestäni se jos mikä vaatii oikeasti kapasiteettia! Olen vierestä seurannut, mitä on elämä seitsemän lapsen perheessä, omani on helppoa töissä käyden ja kahta hoitaen siihen verrattuna, vaikka molemmat lapseni allergisia ja sairastelevaisia ovat olleetkin. t. kolmivuorotyössä käyvä kahden lapsen äiti
Meillä noita lapsia on tosin vain 5. Ekan ja tokan välillä ikäeroa 2 v, tokan ja kolmannen 3 v ja kolmannen ja neljännen sekä viidennen välillä 2v (nuorimmat ovat kaksosia). En ole pitänyt kuin normaalit äitiyslomat eli joka raskauden välillä olen ollut töissä. Kaksoset on jo 5v, joten töissä olen ollut jo 4v putkeen sen jälkeen. Enää ei lapsia tule lisää.
Ei meistä kenelläkään ole oikeutta arvostella toisten ihmisen valintoja!
Tietysti suurperheitä on hyvin monenlaisia. Ja on hyvin eriasia olla suurperheellinen vakaumuksen takia, vahinkolasten seurauksena tai ns. täysin "vapaaehtoisesti".
on ihan hyvä vaihtoehto terveille (psyykkisesti ja fyysisesti) naisille, jotka eivät esim. oikein kykene opiskelemaan, eikä heillä ole täten mitään ammattia. Mitä heidän pitäsi tehdä? Olla työttömiä ja lapsettomia? Jos he siis pitävät lapsista eivätkä ole alkoholisteja tms. niin hyvähän se on, jos tekevät "äidin uraa". Toinen vaihtoehto saattaisi olla syrjäytynyt. Näin he saavat elämäänsä hyvän sisällön.
Mutta väänsin ne liukuhihnalta peräkkäin ja hoisin kaikki kotona.
Työelämässä olin ehtinyt ennen lapsia olla 13 vuotta (opiskelin töiden ohella ammatin itselleni). Lastenteon jälkeen ehdin olla työelämässä 25 vuotta.
Eiköhän siinä ole yhdelle ihmiselle. Enemmän ehdin tehdä palkkatyötä elämässäni kuin moni kauan opiskellut yhden lapsen äiti.
Terveisin NYT 4 lapsen työäiti.
en taas ymmärrä, miksi joku tekee kamalasti lapsia laittaakseen ne toisaalle hoitoon?