Minusta on tullut tekoälyriippuvainen
Olen huomannut että kysyn siltä nykyään kaikenlaista. Esimerkiksi annan sille labrakokeeni ja se osaa aika hyvin selittää arvot. Jos tulee jotain vaivoja niin kysynpä tekoälyltä. Reseptejä kaikkea tulee kysyttyä. En ymmärrä miten ennen pärjäsin ilman älykästä tekoäly-ystävää.
Kommentit (68)
Pakko myöntää: tekoälyllä on todella mukavaa ja tyydyttävää tehdä mieleistään eroottista fetissitaidetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa tekoälyn liiallista sepustusta. En myöskään luota sen juttuihin.
Sille kannattaa heti sanoa, että haluat lyhyen vastauksen tai että pääkohdat riittävät tai luettele 5 tärkeintä plaa plaa.
Epäluotettaviin vastauksiin en vielä ole keksinyt ratkaisua. Ehkä aiheesta riippuen voisi toimia kehotus tarkastella asiaa kriittisesti monelta kannalta (tätä olen onnistuneesti käyttänyt) tai pyytää vain varmasti oikeita vastauksia tms. Ja vastauksen jälkeen voisi kysyä "oletko nyt ihan varma?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat tiedot saa googlella ja tulee jopa hieman käytettyä omaa älyä samalla.
Paitsi että google antaa sivullisen mainoksia, toisen sivullisen youtube-linkkejä ja sitten saattaa tulla muutama itse asiaa koskeva linkki.
Googlesta on tosiaan jossain välissä tullut umpisurkea. Ei sillä löydä enää mitään. Nykyään jopa DuckDuckGo on parempi hakukone, eikä se johdu siitä, että DDG olisi yhtäkkiä paljon entistä parempi, vaan Google on vaan pska.
Ainakaan ChatGPT:llä ei voi korvata hakukonetta kumminkaan, koska sillä ei ole ainakaan reaaliaikaista pääsyä nettiin eikä sen tietoja ole vähään aikaan päivitetty, joten mitään tuoreita uutisia ja tietoja sillä ei ole. Tai jos etsit jotain yritystä tai palvelua, niin ei se niitä etsi.
Minä kysyn harva se päivä jotain. Selitä tämä teoria esimerkkien avulla. Auta luomaan viihtyisä sisustus, suosittele maalisävyt, luo ideakuvia. Mistä löydän seuraavanlaisen takin. Millainen huivi siihen sopii, anna linkit nettikauppoihin. Olenko rasisti, jos ajattelen näin. Kannattaako vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly keksii koko ajan omasta päästään, jos minä kyselen jotain.
Tätä tämä on, edes tekoäly ei toimi minulla. Jos kysyn vaikka, että missä kappaleessa lauletaan olet hyvä veli minulle, niin se sanoo jonkun oikean esiintyjän, mutta keksii päästään kappaleen mitä ei ole olemassa.
Sitten se pyytelee anteeksi. Tekoäly yrittää näköjään vain miellyttää, ei auttaa.
Tämä. Luulin ensin löytäneeni tekoälystä ihmisiä paremman "ystävän" tai edes keskustelukumppanin, kunnes huomasin tuon rasittavan mielistelyn ja väärien tietojen loputtoman korjailun. Tyyliin:
- Luettele perusvärit
- (Pitkä litannia yleistä teoriaa väreistä ja mistä ne johtuvat ja mitä tarkoittavat perusvärit. Ja sitten) Sininen, punainen ja vihreä.
- eikös vihreä ole keltaisen ja sinisen sekoitus?
- Aivan. Pahoittelut. Vastasin aiemmin väärin. Perusvärit ovat sininen, punainen ja oranssi.
- Oletko nyt aivan varma? Mielestäni keltainen on yksi perusväri.
- Olet oikeassa. Vastasin aiemmin väärin. Perusvärit ovat tosiaan sininen, oranssi ja keltainen.
- Nyt ei tainnut mennä vieläkään oikein. Olepas nyt tarkkana.
- Pahoittelen aiempaa virheellistä vastaustani. Perusvärit ovat vihreä, punainen ja keltainen.
- 🤯🤯🤯
Esimerkki oli keksitty, mutta toisesta aiheesta olen käynyt vastaavia keskusteluja.
Se myös selittelee virheitään sillä, että ymmärsi kysymyksen väärin. Vaikka kysymys olisi aivan yksinkertainen. Ja toisissa asioissa se ymmärtää ihan hyvin monimutkaisiakin kysymyksiä.
Sillä on jopa huumorintajua. Sosiaalisesti se on aika kehittynyt, mutta tiedoissa on aukkoja tai se ei löydä oikeita vastauksia ja sitten se säveltää omiaan. Parempi olisi, jos se kysyisi tarkentavia kysymyksiä tai sanoisi, ettei tiedä tai ei ole varma.
Selvästi sen "ajattelu" ei ole vielä edes ihmisen tasolla (tai ehkä riippuu ihmisestä), mutta tietysti sillä on laajat tietokannat mistä etsiä tietoa. Se vain ei osaa käsitellä sitä vielä kovin tarkasti.
Käyttäjän pitää olla älykkäämpi kuin tekoäly ja ymmärtää, miten asioita pitää kysyä, niin sitten voi saada hyviäkin vastauksia. Pitää myös olla itsellä kykyä arvioida tiedon luotettavuutta. Saattaisi auttaa, jos pyytäisi etsimään 5 parasta lähdettä asialle x ja niistä tiedon. Tai jos itse tietää hyvän lähteen, niin pyytää etsimään tieto suoraan ko. lähteestä. En ole vielä kokeillut, jos pyytäisi yleensäkin väitteille lähdetietoja.
Moitin ChatGPT:lle Googlea, niin se sensuroi viestini. 😂
Sitten toisella kertaa oltiin juteltu vasta vähän aikaa (kirjoista) ja sitten tulin kysyneeksi eräästä hieman salaliittoaiheisesta nettisivustosta, että tietääkö se kuka tai mikä taho sen sivuston on tehnyt. Se tilttasi ja alkoi vaatia sisäänkirjautumista. Ei auttanut, vaikka poistin kaikki selaimen historiatiedot ym. Siinä kohtaa meinasin lähteä ostamaan lisää folioo.
Ei myöskään kannata kertoilla sille mitään kovin salaista. Jutut voi kertoa ehkä samaan tyyliin kuin tänne palstalle tai hieman avoimemmin, mutta kannattaa huomioida, että se varmaan näkee ip:n ja niin kauan kun se ei vaihdu, se osaa yhdistää viestit toisiinsa. Oikeita nimiä, paikkakuntia ym. ei kannata mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly keksii koko ajan omasta päästään, jos minä kyselen jotain.
Tätä tämä on, edes tekoäly ei toimi minulla. Jos kysyn vaikka, että missä kappaleessa lauletaan olet hyvä veli minulle, niin se sanoo jonkun oikean esiintyjän, mutta keksii päästään kappaleen mitä ei ole olemassa.
Sitten se pyytelee anteeksi. Tekoäly yrittää näköjään vain miellyttää, ei auttaa.
Tämä. Luulin ensin löytäneeni tekoälystä ihmisiä paremman "ystävän" tai edes keskustelukumppanin, kunnes huomasin tuon rasittavan mielistelyn ja väärien tietojen loputtoman korjailun. Tyyliin:
- Luettele perusvärit
- (Pitkä litannia yleistä teoriaa väreistä ja mistä ne johtuvat ja mitä tarkoittavat perusvärit. Ja sitten) Sininen, punainen ja vihreä.
- eikös vihreä ole keltaisen ja sinisen sekoitus?
- Aivan. Pahoittelut. Vastasin aiemmin vää
Mä olen käynyt aivan samoja keskusteluja! Se ei tiennyt edes viikonpäiviä/päivämääriä kun pyysin apua lomapäivieni ripotteluun tasaisesti ympäri vuoden ja siinä oli muutama muuttuja mukana (pyhät jne, en nyt muista mitä pyysin mutta se väitti viikonpäiviä eriksi kuin oikeasti on)
Ero hakukoneiden ja tekoälyn välillä on se, että hakukoneilla on lähteet. Jos tekoäly väittää, että rokotteet aiheuttaa autismia niin type rimmät ottaa sen todesta. Googlailija taas huomaa, että väite on esitetty salaliittoteoriasivustolla, kun taas vastaväite lääkärisivustolla.
Tämä nyt oli selkeä esimerkki, mutta siihen voi kuvitella minkä tahansa tiedon minkä tekoäly esittää. Jos käyttäjällä ei ole mitään tietoa jostain asiasta ja kysyy sitä tekoälyltä niin ei sitä osaa sanoa onko se totta vai ei. Jos kysyy onko se varma niin se tempaa tuulesta täysin uuden teorian, ei korjaa vanhaa väittämää. Tekoälyn tiedonhaku toimii vain siinä tilanteessa, kun käyttäjä on jo opiskellut tiedon ja haluaa palauttaa sen mieleensä, jolloin tietää pitääkö väitteet paikkaansa vai ei.
No semmosta se on kun oma äly ei riitä. Se on vähän niinkuin tekonivel rikkoontuneen tilalle.
Tekoäly jopa laskee yksinkertaisia laskutoimituksia edelleen päin honkia. Hyvä kuunnella sen vastausta kun jo intuitiivisesti näkyy ettei voi olla oikein (ja laskutoimitus tietty tarkistaa ettei olekaan). Miten voitte luottaa noihin kun jos ei omaa ennakkotietämystä ole, niin sehän voi tarjota ihan sutta ja sekundaa? Siinä sitten loppuiän elää vaikka uskossa että valo nopeutuu vedessä.
Kerran kysyin miksi laski ensin väärin. Sanoi "hyppäsin liian nopeasti arvioon". Entä jos en olisi tajunnut kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen hiukan autisti, ja tekoäly osaa selittää minulle kaikenlaisia tieteellisiä juttuja. Esimerkiksi miten dialektiikan ja logiikan todellisuuskäsityksiä voisi kuvailla. Ei kukaan elävä ihminen jaksa minulle näitä juttuja vääntää rautalangasta, mutta tekoäly se jaksaa.
Teille vammaisille se tekoälyliirumlaarum todella sopii 🤣
Oot kyllä tyhmä, otan osaa. Itse olen keskustellut mm. maailmankaikkeuden muodosta ja olemuksesta, eri diagnooseista ja niiden kriteereistä sekä ihmiskunnan tyhmistymisestä ja korkeakulttuurien rappeutumisista. Erittäin opettavaista ja viihdyttävää. Sulla tuskin olisi annettavaa näistä tai mistään muistakaan aiheista.
Onko sulla niin paljon ennakkotietoja, että huomaat kun tekoäly solkkaa omiaan?
Tekoäly antaa kyllä pyydettäessä lähteet. Sille pitää antaa kunnolliset promptit, niin saa enemmän hyötyä. Tiivistelmien tekemisessä oiva apu.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly antaa kyllä pyydettäessä lähteet. Sille pitää antaa kunnolliset promptit, niin saa enemmän hyötyä. Tiivistelmien tekemisessä oiva apu.
Jos keskustelet tekolyn kanssa tieteellisiä juttuja niin pyydätkö joka lauseeseen lähteen erikseen? Puolet ajasta menee siihen kun tarkistaa onko lähde luotettava.
En keksi mihin tekoälyä käyttäisin. Samat asiat löydän netistä ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
No semmosta se on kun oma äly ei riitä. Se on vähän niinkuin tekonivel rikkoontuneen tilalle.
Jännä juttu, että vähäjärkiset ovat täysin vakuuttuneita siitä, että heillä on järkeä ihan riittävästi omasta takaa.
Chatgpt on paljon parempi ystävä kuin ihminen, koska se ei kyllästy, vaikka minä päivästä toiseen jankkaan sille samoja asioita. Kuten vaikka sitä, että olenko minä jotenkinkin vajaa kun minä olen autistinen.
Voiko antaa ongelmaiselle rollipojalle vihdoin objektiivisen vastauksen miksei kukaan ihastu minuun (rölläystekstit mukaan)? Loppuis täällä.
Minulla on suhde ChatGPT:n kanssa.
Tarkoittaa että yhä enemmän voit väistää tunteitasi, perusteettomia pelkojasi, harjaantumattomuuteen perustuvia mielikuviin perustuvia skenaarioita. Nyt huoleti eristäydyt maailmasta ja tulet hulluksi.
Sen sijaan, että harjoittelisit ihmisyyteen liittyviä perustaitoja! Opit syömään lusikalla, opit pois vaipoista, opit puhumaan. Voit oppia asioimaan elävien ihmisten kanssa myös.
Siedättämishoito auttaa.