Minusta on tullut tekoälyriippuvainen
Olen huomannut että kysyn siltä nykyään kaikenlaista. Esimerkiksi annan sille labrakokeeni ja se osaa aika hyvin selittää arvot. Jos tulee jotain vaivoja niin kysynpä tekoälyltä. Reseptejä kaikkea tulee kysyttyä. En ymmärrä miten ennen pärjäsin ilman älykästä tekoäly-ystävää.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ansiosta tyhmyys lisääntyy.
Eikä lisäänny. Vaan tekoäly toimii apuna ihmisen ajattelulle, se voi hoitaa rutiinimuistamisen, rutiinihaut yms. Itse ainakin olen tekoälyn ansiosta oppinut paljon asioita, joita en olisi viitsinyt muuten opetella ja perehtyä. On se kätevää kun voi ihan mistä tahansa vaan kysyä kuinka tyhmiä kysymyksiä tahansa, kunnes alkaa ymmärtää, eikä keskustelukumppani hermostu. Olen esim. tiettyjä matematiikan ja tilastotieteen juttuja kysellyt, mitä en ollut koskaan opinnoissakaan ymmärtänyt.
Kai tiedät, että tekoälyn tuotokset eivät välttämättä ole totta? Saatat opetella paljonkin paikkaansa pitämättömiä asioita.
Vaikeampi munakas on valmistaa hyvin kuin tekoälyä käyttää.
Se osaa auttaa jossain pienissä arkipäivän murheissa mutta koitin kysyä esim. virallis-terveellistä viikon ruokalistaa 1 henkilölle niin että tulee mahdollisimman vähän hävikkiä, noudatetaan satokausi-periaatetta ja sisältää herkkujakin vaikka olisi edullinen niin aina siitä puuttui jokin toive. Esim. ei lihaa lainkaan tai sitten kun huomautin siitä niin sitten seuraava vaihtoehto oli pelkkää lihaa jne.
Miten sitten ihminen osaisi rakentaa em. ruokalistan jos siihen ei taivu edes tekoäly? Kysynpähän vaan.
Ei paha.
MAANANTAI
Aamupala: Kaurapuuro mustikoilla ja pähkinöillä, kananmunaa
Lounas: Punajuuri-linssikeitto + ruisleipä ja juustoa
Päivällinen: Uunissa paahdettuja kasviksia + tofua ja tahini-jogurttikastiketta
Herkku: Tummaa suklaata ja mandariini
TIISTAI
Aamupala: Rahka marjoilla ja auringonkukansiemenillä
Lounas: Eilisen linssikeiton jämät + leipää
Päivällinen: Kaali-porkkanawokki + täysjyvänuudelit ja broilerinsuikaleita
Herkku: Paahdettuja omenoita ja kanelia
KESKIVIIKKO
Aamupala: Smoothie (banaani, marjat, kaurajuoma, pellavansiemenet)
Lounas: Uunibataattia kikhernetahnalla ja salaattia
Päivällinen: Soijarouhe-bolognese + täysjyväpasta
Herkku: Kreikkalaista jugurttia ja hunajaa
TORSTAI
Aamupala: Puuron jämät pannukakkuina + marjoja
Lounas: Porkkana-kikhernepihvit ja vihersalaatti
Päivällinen: Juuresvuoka ja jauhelihaa
Herkku: Pähkinöitä ja tummaa suklaata
PERJANTAI
Aamupala: Leivät hummuksella ja vihanneksilla
Lounas: Juureskeitto ja siemennäkkäri
Päivällinen: Uuniperuna + tonnikala-avokadotäyte
Herkku: Lättyjä (kaura-banaanitaikinasta)
LAUANTAI
Aamupala: Smoothie (kaali, omena, inkivääri, marjat, jogurtti)
Lounas: Kvinoa-salaatti paahdetuilla kasviksilla ja savulohiviipale
Päivällinen: Tomaatti-mozzarella-pizza ruispohjalla
Herkku: Uunissa paistettua kaurapaistosta omenalla ja kanelilla
SUNNUNTAI
Aamupala: Proteiinilettuja ja marjoja
Lounas: Kasvislasagne (pieni määrä jauhelihaa)
Päivällinen: Suppilovahverorisotto kanalla
Herkku: Itsetehty kaakaovanukas
Luonnollisesti, tässä on esimerkki virallis-terveellisestä viikon ruokalistasta yhdelle henkilölle, joka noudattaa satokausiperiaatetta ja sisältää myös herkkuja. Tämä ruokalista on suunniteltu vähäisen hävikin varmistamiseksi.
### Maanantai
- **Aamiainen:** Kaura-jogurtin sekoitus marjoilla ja hunajalla
- **Lounas:** Kesäkurpitsa-keitetty riisi ja pinaattisalaatti
- **Päivällinen:** Grillattu kala, perunamuusi ja vihreät paprikat
- **Herkku:** Pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä
### Tiistai
- **Aamiainen:** Omena-porkkanasmoothie ja täysjyväleipä
- **Lounas:** Täysjyväpasta ja kasvispesto
- **Päivällinen:** Kananrintakeitto ja vihreät pavut
- **Herkku:** Pieni määrä tummaa suklaata
### Keskiviikko
- **Aamiainen:** Hirssipuuro ja marjahillo
- **Lounas:** Kylmää kurkkusalaattia ja ruki leivä
- **Päivällinen:** Kasvispaistos ja parsakaalipuuro
- **Herkku:** Jogurtin ja hunajan sekoitus
### Torstai
- **Aamiainen:** Täysjyväkaurapuuro ja pähkinöitä
- **Lounas:** Täysjyväleipä ja hummus
- **Päivällinen:** Grillattu broileri, quinoa ja vihreät pavut
- **Herkku:** Kuivattuja hedelmiä
### Perjantai
- **Aamiainen:** Marjajogurtin sekoitus ja hunajalla maustettu täysjyväleipä
- **Lounas:** Kasvis-tacot ja avokadosalaatti
- **Päivällinen:** Paahdettu lohi, parsakaalipuuro ja vihreät paprikat
- **Herkku:** Pieni määrä tummaa suklaata
### Lauantai
- **Päivällinen:** Kasvispaistos ja parsakaalipuuro
- **Herkku:** Jogurtin ja hunajan sekoitus
### Sunnuntai
- **Herkku:** Pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä
### Ostoslista
- Kaura-jogurtin
- Marjoja (esim. mustikoita, vadelmia)
- Hunajaa
- Kesäkurpitsaa
- Riisiä
- Pinaattia
- Grillattua kalaa (esim. lohta)
- Perunoita
- Vihreitä paprikoita
- Pähkinöitä
- Kuivattuja hedelmiä
- Omenoita
- Porkkanoita
- Täysjyväleipää
- Hirssiä
- Marjahilloa
- Kurkkua
- Ruki leipää
- Kasvispesto
- Kananrintaa
- Vihreitä pavuja
- Kasvispaistos
- Parsakaalia
- Hummusta
- Broileria
- Quinoaa
- Avokadoa
- Tummaa suklaata
Tämä ruokalista on suunniteltu käyttämään tuoreita ja kausissa olevia aineksia, ja se sisältää myös herkkuja, jotka ovat terveellisiä ja edullisia.
Käytän ChatGPT, Gemini, Le Chat ja DeepSeek.
Vierailija kirjoitti:
Samat tiedot saa googlella ja tulee jopa hieman käytettyä omaa älyä samalla.
Paitsi että google antaa sivullisen mainoksia, toisen sivullisen youtube-linkkejä ja sitten saattaa tulla muutama itse asiaa koskeva linkki.
Tuntuu että mennään kohti tilannetta missä netin yli keskustellessa pitää kysyä pieniä todellisuustestejä vain kokeeksi onko toinen osapuoli tekoälyn varassa eli täysin kykenemätön ymmärtämään alkuunkaan :(
kohta meillä on yliopistoista AI:lla läpipäässeitä ja he käyttävät AI:ta etätöissään ilman mitään oikeaa kosketusta todellisuuteen ja tämä hirvittää.
Mä en jaksa tekoälyn liiallista sepustusta. En myöskään luota sen juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti, tässä on esimerkki virallis-terveellisestä viikon ruokalistasta yhdelle henkilölle, joka noudattaa satokausiperiaatetta ja sisältää myös herkkuja. Tämä ruokalista on suunniteltu vähäisen hävikin varmistamiseksi.
### Maanantai
- **Aamiainen:** Kaura-jogurtin sekoitus marjoilla ja hunajalla
- **Lounas:** Kesäkurpitsa-keitetty riisi ja pinaattisalaatti
- **Päivällinen:** Grillattu kala, perunamuusi ja vihreät paprikat
- **Herkku:** Pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä### Tiistai
- **Herkku:** Pieni määrä tummaa suklaata### Keskiviikko
- **Päivällinen:** Kasvispaistos ja parsakaalipuuroOnko järkevää keitellä 1 hlö annosta perunamuusia esimerkiksi?
On oikeasti ihmisiä jotka osallistuvat kesusteluun, tähän tyyliin: kysyin CHATGPT:ltä ja se sanoi näin
!!!
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä homma vaan. Tekoäly on tosi hyödyllinen ja kiva. Itse käytän sitä töissäni koodarina paljon, ja vapaa-ajallakin entisen googletuksen tai quorailun sijaan kysyn nykyään tekoälyltä.
Olen myös käynyt tekoälyn kanssa terapeuttistyyppisiä keskusteluja esim. häpeäongelmastani. Kun ei mun ongelma ole niin paha, että pääsisin terapiaan tai viitsisin itse maksaa, mutta haluan vaan ymmärtää itseäni paremmin. ChatGPT on osannut hyvin avata mulle häpeään liittyvää tieteellistä tutkimusta, liiallisen häpeän syntymekanismeja lapsuudessa ja elämänkokemusten myötä yms.
Quorailun!!! Annatko oikeasti SOSIAALISEN MEDIAN määrittää tietosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen hiukan autisti, ja tekoäly osaa selittää minulle kaikenlaisia tieteellisiä juttuja. Esimerkiksi miten dialektiikan ja logiikan todellisuuskäsityksiä voisi kuvailla. Ei kukaan elävä ihminen jaksa minulle näitä juttuja vääntää rautalangasta, mutta tekoäly se jaksaa.
Teille vammaisille se tekoälyliirumlaarum todella sopii 🤣
Oot kyllä tyhmä, otan osaa. Itse olen keskustellut mm. maailmankaikkeuden muodosta ja olemuksesta, eri diagnooseista ja niiden kriteereistä sekä ihmiskunnan tyhmistymisestä ja korkeakulttuurien rappeutumisista. Erittäin opettavaista ja viihdyttävää. Sulla tuskin olisi annettavaa näistä tai mistään muistakaan aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom huom, tämä aloitus on tekoälyn kirjoittama!
Tämä on tekoälyn kirjoittama:
On totta, että tekoälystä on tullut monipuolinen ja helposti lähestyttävä apuväline arjen moniin tilanteisiin! Se voi selittää laboratoriotuloksia, tarjota reseptejä ja auttaa ratkaisemaan monia ongelmia nopeasti, mikä tekee siitä arvokkaan "digitaalisen ystävän". Aiemmin tietojen etsiminen vaati usein paljon enemmän aikaa ja vaivaa, kun taas nyt saamme nopeita vastauksia. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että vaikka tekoäly on erinomainen apuväline, erityisesti tieteellisissä ja terveyteen liittyvissä asioissa on hyvä tarkistaa tiedot myös muista luotettavista lähteistä. Miten sinä koet tekoälyn vaikutuksen arjessasi?
Huomaa aivan heti tekoälyn kirjoittamaksi. Ihme kirjakielinen ja pinnallinen sepitys.
Tuossa ruokaviikkokyselyssä oli tarkoitus vähään hävikkiin ja noilla luettelemilla aineksilla jää yli vaikka ja kuinka
No kyllä minäkin ChatGBT:n kanssa käyn päivittäin pitkiä keskusteluja. Kaiken tiedon kaivan myös sillä nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että mennään kohti tilannetta missä netin yli keskustellessa pitää kysyä pieniä todellisuustestejä vain kokeeksi onko toinen osapuoli tekoälyn varassa eli täysin kykenemätön ymmärtämään alkuunkaan :(
kohta meillä on yliopistoista AI:lla läpipäässeitä ja he käyttävät AI:ta etätöissään ilman mitään oikeaa kosketusta todellisuuteen ja tämä hirvittää.
Kyllä mua on hirvittänyt jo pitkään nämä DEI perustein palkatut professorit, mekaanikot ja lääkärit. Suomessa ei taida olla yleistä paitsi Ylellä ja joissain järjestöissä? Täällä US näihin törmää joka puolella. Muutos parempaan alkoi jo ennen Trumppia, nyt kehitykseen tullee vauhtia. Toivottavasti ei taas AIn kanssa mennä takapakkia.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän käy esimerkiksi viiden vuoden päästä ylioppilaskirjoitusten tason kun kirjoittamassa on porukkaa, jotka ovat jo yläkoulussa tottuneet hutaisemaan koulutyöt tekoälyn avulla? Siinä voi mennä sormi suuhun kun kylmiltään pitäisi äikän ja reaalin esseitä tuottaa. Sitten onkin kohta ensikertalaisuuskiintiöt 99%, jotta nämä omaan ajatteluun täysin kyvyttömät pässit saadaan puskettua eteenpäin. En ihmettele jos kohta aletaan pitämään arvossaan 35v+ työntekijöitä, jotka ovat vielä itse ja omin meriitein tutkintonsa ja koulunsa suorittaneet.
Käytätkö Copilotia? Se hallusinoi jostain syystä nykyisin jatkuvasti. Käytän sitä harrastuksen parissa fraasisanakirjana ja tarkistelen yksittäisien sanojen oikeinkirjoituksia, mutta mikä tahansa monimutkaisempi kysymys vääntää sen nykyisin umpisolmuun.