Muistatteko kun joka paikassa sai polttaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun 13-vuotiaana istuttiin keskellä Kontulan ostaria ja kessuteltiin lähes ketjussa, eikä kukaan puuttunut asiaan eikä kukaan edes katsonut oudoksuen. Se oli aivan normaalia silloin se.
Kasarin puolivälissä Yliskylässä porukka heittä tykittämisen jälkeen biitin aina luokan kattoon.
Mutta sehän ei ollut polttamista.
Olin luokkaretkellä ruotsinlaivalla 90-luvun alussa ja muistan kuinka tupakka haisi joka paikassa. Hytissä oli tuhkakuppi jossa oli pieni lappu "kiitos että et polta täällä", vaan kyllähän me poltettiin silti eikä perästä kuulunut mitään.
Seuraavan kerran menin risteilylle vasta yli 20 vuotta myöhemmin ja koin monia deja vu -hetkiä punaisista matoista, portaiden messinkikaiteista, pullojen kilinästä tax free-myymälässä jne. Mutta tupakan haju oli poissa! Sillä välin oli kehitys kehittynyt niin että sauhuttelu oli sallittua enää vain ulkokannella, vaan olinpa itsekin jo lopettanut polttamisen joten ei haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun meni konserttiin eturiviin ja laittoi tupakaksi. Oli normaalia vetää röökiä konsertissa, muu aika heilutteli käsiä ilmassa. Niskat oli aina kipeenä. Silloin kenelläkään ei ollut älypuhelia kädessä. Varmaan hauskaa niille artisteillekin kun kaikki menee vain kuvaamaan niiden keikkaa. Tee virhe niin se on kaikkien videoilla.
Vanhoissa keikkojen pääsylipuissa mainitaan usein (ainakin englanninkielisissä maissa), että kameran jne. käyttö konsertissa on kielletty. Pitäisi kieltää uudestaan, eli ne helvatan puhelimet pois ja nautitaan esityksestä.
Nykyään on myös järjestelmäkamerat kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olin luokkaretkellä ruotsinlaivalla 90-luvun alussa ja muistan kuinka tupakka haisi joka paikassa. Hytissä oli tuhkakuppi jossa oli pieni lappu "kiitos että et polta täällä", vaan kyllähän me poltettiin silti eikä perästä kuulunut mitään.
Seuraavan kerran menin risteilylle vasta yli 20 vuotta myöhemmin ja koin monia deja vu -hetkiä punaisista matoista, portaiden messinkikaiteista, pullojen kilinästä tax free-myymälässä jne. Mutta tupakan haju oli poissa! Sillä välin oli kehitys kehittynyt niin että sauhuttelu oli sallittua enää vain ulkokannella, vaan olinpa itsekin jo lopettanut polttamisen joten ei haitannut.
Itse olin risteilyllä viime marraskuussa, ja laivan sisällä oli erillinen tupakkahuone, jossa sai polttaa. Monta savuketta poltinkin sinä iltana hyvässä seurassa.
Kaipaan vanhaa Tavastiaa. Rokkikeikka ilman tupakansavua ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun meni konserttiin eturiviin ja laittoi tupakaksi. Oli normaalia vetää röökiä konsertissa, muu aika heilutteli käsiä ilmassa. Niskat oli aina kipeenä. Silloin kenelläkään ei ollut älypuhelia kädessä. Varmaan hauskaa niille artisteillekin kun kaikki menee vain kuvaamaan niiden keikkaa. Tee virhe niin se on kaikkien videoilla.
Ja ei pysty soittamaan uusia biisejä keikalla, kun ne on heti Tubessa. Ennen bändit testasivat tulevan levyn biisejä ensin keikoilla.
Aski meni tupakkia kun lenti amerikkaan.
Vanhaan hyvään aikaan..tulisipa ne ajat takaisin..
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun 13-vuotiaana istuttiin keskellä Kontulan ostaria ja kessuteltiin lähes ketjussa, eikä kukaan puuttunut asiaan eikä kukaan edes katsonut oudoksuen. Se oli aivan normaalia silloin se.
Minä vuonna? Ei se kyllä ole ollut normaalia lapsilta vuosikymmeniin.
Kävin lähikaupasta ostamassa ukille norttia 70-luvulla. Olin jotain 10v. Myyjä kysyi kyllä, että kenelle, mutta möi, kun vastasin, että ukille.
Noihin aikoihin sai myös polttaa ainakin kaukoliikenteen busseissa takapenkillä.
Istuttiin aina mahdollisimman edessä siis, kamala katku, huono olo tuli jo muutenkin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kapakkaillan jälkeen vaatteet haisi todella hyvältä aina.
Jos ei aamulla ollut paha olo niin tuli kyllä kun vaatteita haisteli 😄
-90 luvun alussa olin paikallisessa S-marketissa töissä jotain 5 vuotta. Takahuoneiden välissä oli vaan sellainen 2,5 metrinen ohut sermi. Sielä sitten työntekijät tupakoi ihan huolella aamu 8.sta ilta 8.aan. Tietrnkin koko kauppa kärydi röökille. Mitään sen tavallista kummempia ilmastointeja ei ollut. Itseäni tupakointi ei koskaan ole haitannut, vaikka en itse poltakkaan. Siihen tottui lapsena kun kaikkialla poltettiin. Linja-autoissa oli kyllä aika huono ilma 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapakkaillan jälkeen vaatteet haisi todella hyvältä aina.
Jos ei aamulla ollut paha olo niin tuli kyllä kun vaatteita haisteli 😄
Eikä tämä haitannut ihmisiä? Miksi nykyään sitten haittaa?
Kyllä muistan junan tupakkavaunut hyvinkin. Kyllähän noihin aikoihin verrattuna tupakointi on lähes rikos tänä päivänä.
Muistan. Tykkäsin käydä huoltoasemilla lapsena, koska tunnelma oli niin erityinen. Koko tila täynnä tupakansavua, äijät pöydissä höpöttämässä. Se tuoksu oli ihan omaa luokkaansa: tupakka, kahvi, leivonnaiset, bensa...
Baareissakin sai polttaa vielä, kun tulin siihen ikään, että pääsin sisälle. Siellä paikan päällä ei haitannut, vaikken itse polttanut, mutta kotona piti käydä suihkussa ennen sänkyyn kaatumista, jollei halunnut seuraavana päivänä oksentaa pelkästään sen löyhkän (tupakka, hajuvesi) takia.
Oli noissa ajoissa varmaan paljon huonoakin, mutta yleisesti ottaen vielä tuolloin 20-30 vuotta sittenkin elämä oli monessa mielessä parempaa kuin nykyään. Oli vapaampaa, kaikenlaista kyttäämistä oli vähemmän, pienemmällä rahalla tuli toimeen ihan hyvin... Itsekin opiskelijana pärjäsin opintotuella plus asumislisällä, vaikka opinnot vaativat jonkin verran materiaalihankintojakin. Työmarkkinatuki oli saman suuruinen kuin nykyään, muttei tarvinnut miettiä senkään varassa ollessa, lähteekö vknloppuna viihteelle vai ostaako ruokaa seuraavaksi viikoksi. Molempiin riitti, koska tuolloin 20 euroa oli ruokakaupassa iso raha, ja baarissakin sillä sai neljä juomaa. Nykyään 2kympillä ei tee kummassakaan mitään.
Eikös talojen polttaminen ole ollut jo hirveän pitkään kiellettyä ja rangaistavaakin ainakin Turun ensimmäisestä suurpalosta 1800 luvulta lähtien.