Mitä ajatuksia herättää se, että joka toisella aikuisella on nykyään ADHD-diagnoosi?
Isoja määriä
Kommentit (40)
keksitty diagnoosi. Joillakin on oikeasti, mutta harvalla. Muille se on sitten vaan sellainen lippulappunen jonka lääkäri antaa kun valittaa tarpeeksi ja kun selittää et on niin vaikeaa.
Nykyvanhemmat, jotka ovat liian kiireisiä pohtimaan omia tapojaan, kertovat ahnaasti tarinaa siitä, että heidän häiriintyneet kakaransa ovat erityisherkkä ja vaikeita vain silkkaa erikoislaatuista nerouttaan.
Ei ole ap.
Lasten ja nuorten ADHD-diagnoosien yleisyys 2023 - THL https://share.google/u7eFnYybcTLYqtz7G
Kelan tietojen mukaan noin 46 500 lasta ja nuorta käytti ADHD-lääkkeitä vuonna 2023.
Niinhän se menee, että kun kaikki epänormaali normalisoidaan, pitää kaikille normaaleille antaa joku diagnoosi. 50% ADHD, 50% autismi. Kun jotkut saavat molemmat diagnoosit, jää pari prosenttia ilman diagnooseja. He ovat niitä outoja.
ADHD ja autismi linkittyy vahvasti yhteen, koska samat geenit aiheuttaa nämä. Jos on toinen niin sitten on todnäk toinenkin.
Yhteiskunta on viritetty liian kireälle ja epäystävälliseksi, eivätkä ihmiset enää omin avuin pysty mukautumaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
keksitty diagnoosi. Joillakin on oikeasti, mutta harvalla. Muille se on sitten vaan sellainen lippulappunen jonka lääkäri antaa kun valittaa tarpeeksi ja kun selittää et on niin vaikeaa.
Veljeni on juuri tällainen. Ei halua kehittää elämänhallintataitojaan, joten hakemalla haki diagnoosin. No eivätpä ole pillerit auttaneet.
Itse varmasti saisin diagnoosin mutta en halua. Myös lapsellani on samoja piirteitä, on fiksu mutta sellainen hajamielinen professori. Uskon että sille on syynsä miksi osa ihmisistä on "nepsyjä", luonnossa tarvitaan ihmisiä jotka tekevät asiat vähän eri tavalla eivätkä seuraa tuttuja rutiineja, koska se auttaa keksimään uusia juttuja ja siten selviytymään. Nykyinen yhteiskunta vaan pyörii perusarjen ympärillä eikä luovalle tutkiskelulle ole tilaa, joten näistä piirteistä on tullut ongelmallisia. Itse pistän vastaan ja tärkeintä on löytää se oma polkunsa. Itselläni se on luovalla alalla.
Työtehokkuus kasvaa jokatapauksessa. koska ne lääkkeet piristää enemmän kuin kahvi. Jokaienn tarvitsisi niitä nykypäivänä. Tai vaihtoehtona lyhyemmät työpäivät tai enemmän työntekijöitä 40%.
Koska lääkärit väärin- ja ylidiagnosoi, ja kirjaindiagnoosi on suht helppo saada. Siksi, koska kasvattamattomat ja somettamisella/pelaamalla tärveltyihin keskittymiskyvyttömyyteen ja pitkäjänteisyyteen saa kätevästi synteettisiä amfetamiinijohdannaisia kylkiäisiksi. Siksi, koska lisäraha kelpaa kelle vaan tekosyiden lisäksi, ettei omia mokia tarvitse tunnistaa, eikä tunnustaa. Diagnoosilla saa rahaa, koska "erityislapsi" diagnosoinnin jälkeen. Nuori aikuinen taas saa lailliset päihteet vaikka opintojensa boostaamiseksi ja halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Työtehokkuus kasvaa jokatapauksessa. koska ne lääkkeet piristää enemmän kuin kahvi. Jokaienn tarvitsisi niitä nykypäivänä. Tai vaihtoehtona lyhyemmät työpäivät tai enemmän työntekijöitä 40%.
Lääkkeistähän kerrotaan että vaikuttaa rauhoittavasti adhd-aivoihin ja piristävästi muille, mutta on tullut uusia tutkimuksia jotka kumoavat tuon myytin. Todellisuudessa lääkkeet vaikuttavat kaikkiin siten että keskittyminen paranee. Rotanpoikasissa huomattiin että lääkityksellä nämä lopettivat leikkimisen, mikä kertoo siitä miksi lääkityksellä olevien lasten keskittyminen koulussa paranee. Opettajat toki ovat tyytyväisiä, mutta jokainen vanhempi voi miettiä onko asia pitkällä aikavälillä hyvä vai huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistähän kerrotaan että vaikuttaa rauhoittavasti adhd-aivoihin ja piristävästi muille, mutta on tullut uusia tutkimuksia jotka kumoavat tuon myytin. Todellisuudessa lääkkeet vaikuttavat kaikkiin siten että keskittyminen paranee. Rotanpoikasissa huomattiin että lääkityksellä nämä lopettivat leikkimisen, mikä kertoo siitä miksi lääkityksellä olevien lasten keskittyminen koulussa paranee. Opettajat toki ovat tyytyväisiä, mutta jokainen vanhempi voi miettiä onko asia pitkällä aikavälillä hyvä vai huono.
Noita lääkkeitä pitäisi määrätä helpommiin. Itse olen yrittänyt parkymppisestä asti saada amikset läpi, mutta aina keskeytyy. Viidesti olen kokeillut ja jää aina käymättä.
Olisi kiva saada koulutus viimeistään viisikymppisenä, mutta ei. Lääkärit ei kyllä hevillä auta. Aika hyvä onni on monella ollut jo nuorena. Minäkin olisin varmasti töissä jos olisi lääkkeet ja lopullinen diagnoosi.
Eipä siinä, ei minulla enää mikään kiire mihikään töihin ole tai käydä kouluja loppuun. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita lääkkeitä pitäisi määrätä helpommiin. Itse olen yrittänyt parky
Ongelma on varmaan siinä ettei sulla ole tarpeeksi innostusta asiaan. Jos ei ole tunnollinen luonne se motivaatio sekä sisäinen palo on tärkeintä.
Jos sinulla on huono näkö niin etkö hakeudu tutkimuksiin tavoitteena saada diagnoosi huonosta näöstä ja oikeanlaiset apuvälineet? Sama juttu jos on ADHD niin tutkimuksiin hakeudutaan tavoitteena saada diagnoosi ja apua ongelmaan eli esim. lääkitys.