Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilaan tyytymättömyys lääkitykseen

Vierailija
13.02.2025 |

Minulla on loppuelämäni säännöllinen lääkitys erääseen sairauteen liittyen. En ole lääkitykseeni tyytyväinen, koska se aiheuttaa erilaisia haittaoireita. Terveydenhuollossa oireitani hoidetaan yksitellen eikä kukaan lääkäri ole suostunut ottamaan koko ongelmaa käsiteltäväkseen tai ottamaan kunnolla kantaa lääkitykseeni. Voinko potilaana vaatia muutosta lääkitykseeni? Ovatko lääkärit velvollisia etsimään jonkun keinon, jotta olisin tyytyväisempi lääkitykseen? Kyseessä on kuitenkin hoito, jota tarvitsen loppuelämäni.

Olen lukuisia kertoja yrittänyt saada apua ongelmiini, toistaiseksi lääkärit hyvin nihkeästi suhtautuvat edes siihen, että lääkitykseni annostusta mietittäisiin uudelleen. Minua pompotellaan lääkäriltä toiselle ja vastuu sysätään aina seuraavalle. Tilanne kuormittaa jo henkisesti enkä usko, että kestän tätä tilannetta jos lääkkeen vaihtamista ei voi minun toiveesta edes kokeilla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmillista jos näin on. Nykyaikana on onneksi yleensä sellaisia lääkäreitä, jotka kuuntelevat potilasta. Ottaisin asiaa vain uudestaan ja uudestaan puheeksi. 

Vierailija
2/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla käyntejä erityissairaanhoidossa, jollain tietyllä pkl:lla? Siellä, missä sairauttasi pääasiassa hoidetaan. Yleensä siellä on helpompi saada lääkärit kuuntelemaan lääkeasioita. Ota asia vaan uudestaan puheeksi ja kerro tarkasti (ja ehkä vähän liioitellenkin) miksi haluat lääkitykseen muutosta. Kyllä se voi olla hankalaa, mutta yleensä löytyy joku järkilääkäri!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on sama tilanne ja haittavaikutuksille pyöritellään vain silmiä, ettei semmoisia tästä lääkkeestä edes kuulemma tule. Kiva sitten kärsiä koko loppu elämä huonoa oloa, huimaamista ja silmien päähän kuivumista. 

Vierailija
4/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lääke on oikeasti tarpeellinen loppu elämän, nii ei sitä silloin välttämättä voi edes muuttaa, eli ainoa vaihtoehto on lääkitä niitä sivuvaikutuksia.

Vierailija
5/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä aina pyytää muutoksia lääkitykseen. Vaatia voit myös, mutta lääkäri sen lopullisen päätöksen tekee hoitosuositusten mukaisesti. Potilashan ei itse voi päättää automaattisesti hoitojaan, vaikka kuinka haluaisia, mutta tietyissä tapauksissa voidaan valita hoitosuositusten mukainen vaihtoehtoinen hoito, jos ei ole vasta-aiheita. Jos koet, että asiassasi on menetelty väärin, voit tehdä toki valituksen teveydenhuollon valvontaviraomaiselle. 

Vierailija
6/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä aina pyytää muutoksia lääkitykseen. Vaatia voit myös, mutta lääkäri sen lopullisen päätöksen tekee hoitosuositusten mukaisesti. Potilashan ei itse voi päättää automaattisesti hoitojaan, vaikka kuinka haluaisia, mutta tietyissä tapauksissa voidaan valita hoitosuositusten mukainen vaihtoehtoinen hoito, jos ei ole vasta-aiheita. Jos koet, että asiassasi on menetelty väärin, voit tehdä toki valituksen teveydenhuollon valvontaviraomaiselle. 

Hoidosta voi kieltäytyä... Minkä tyylinen lääke tai vaiva on kyseessä? Sano jotain sinne päin niin ei voi tunnistaa, tyyliin: psyyke, reuma...

Vierailija
7/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse psyykenlääkkeestä, joka kuitenkin toimii hyvin itse sairauteesi, olet melko heikoilla.

Herkkää balanssia aivoissa ei mielellään lähdetä kokeiluila sotkemaan, jos kuitenkin on hyvä vaste.

Jos lääkitään somaattista sairautta, voi olla helpompi saada kokeilla muuta, jos vain vaihtoehtoja on ja jos ne sinulle sopivat.

Vierailija
8/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku semmoinen lääkitys olisi sulle hyvä ettet puhuisi ollenkaan 

Vierailija
9/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä asiaa ensisijaisesti sen erikoisalan poliklinikan kanssa, joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä hoidettavaa sairauttasi. Muut erikoisalat tai perusterveydenhuolto eivät juurikaan lähde muuttamaan toisen erikoisalan lääkityksiä, vaikka menisitkin puhumaan vaikka juuri lääkehaitaksi arvioimastasi asiasta. Haluatko kertoa, tai onko sinulle itsellesi selvää, mistä syystä lääkettä ei ole vaihdettu? Ehdotonta oikeutta vaatia jotain tiettyä lääkettä ei oikein ole, mutta hyviin perusteluihin ha eri vaihtoehdoista keskustelemiseen kyllä on oikeus.

Vierailija
10/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla käyntejä erityissairaanhoidossa, jollain tietyllä pkl:lla? Siellä, missä sairauttasi pääasiassa hoidetaan. Yleensä siellä on helpompi saada lääkärit kuuntelemaan lääkeasioita. Ota asia vaan uudestaan puheeksi ja kerro tarkasti (ja ehkä vähän liioitellenkin) miksi haluat lääkitykseen muutosta. Kyllä se voi olla hankalaa, mutta yleensä löytyy joku järkilääkäri!

Ap tässä.

Minun ainut seuranta on verikokeet säännöllisesti, mutta muuten ei ole edes terveydenhoitajalle mitään kontrolliaikoja. Verikokeisiin pääseminen on jo hankalaa (lähetteet aina puuttuu) ja koetulosten kysyminen on myös monen puhelun takana, koska minulla ei ole mitään omaa lääkäriä. Käytännössä kukaan ei seuraa sairauttani tai siltä tämä ainakin tuntuu.

Alunperin lääkitys on aloitettu päivystysluontoisena erikoissairaanhoidossa, siispä lääkityksestäni vastaa kai tämä erikoissairaanhoidon ala. Yleislääkärit yksityisellä tai julkisessa terveysasemalla aina ovat hyvin vastahakoisia tekemään konsultaatiopyyntöjä erikoissairaanhoitoon. Kaksi kertaa olen onnistunut taivuttelemaan lääkärin konsultaatiopyynnön tekemiseen, joista ensimmäisellä kerralla konsultaatiopyynnössä pyydettiin tarkistamaan lääkityksen tarve (erikoislääkäri totesi, että lääkitys tarvitaan sairauden takia) ja toisella kertaa lääkäri kirjoitti lähetteeseen vain yhden haittaoireen, eikä luetellut kaikkia syitä, miksi halusin tarkennusta lääkityksen annostukseen ja niinpä valtaosa ongelmista jäi taas hoitamatta. Ongelma on myös, ettei haittaoireitakaan hoideta mitenkään. Osa mitattavista veriarvoistani on lääkityksen aloituksen jälkeen ollut laskusuunnassa ja nyt osa näistä arvoista on jo alle viiterajojen, mutta tämäkään ei jostain syystä aiheuta mitään reagointia terveydenhuollossa.

Kyseessä on ihan fyysinen sairaus, jonka estämiseen tarvitaan lääke. On olemassa eri lääkevalmisteita ja eri annoskokoja, ja alunperin päivystyksessä minun annettiin vahvasti ymmärtää, että näitä muita yhdistelmiä voidaan kokeilla eikä ole pakko käyttää juuri tätä yhtä lääkettä. Tuntuu aivan todella typerältä jankuttaa lääkäreille ja hoitajille samoista asioista. Mielialani heittelee paljon: vuorotellen olen vihainen kokemuksestani ja vuorotellen äärimmäisen surullinen. Apteekki on ainut taho, joka kysyy miten voin, kun käyn hakemassa uuden lääkepakkauksen ja kun kerron haittaoireista, he kehottavat ottamaan lääkäriin yhteyttä... Lähipiiri on myös huolissaan tästä hoidon puutteesta.

Vierailija
11/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä asiaa ensisijaisesti sen erikoisalan poliklinikan kanssa, joka hoitaa kyseisellä lääkkeellä hoidettavaa sairauttasi. Muut erikoisalat tai perusterveydenhuolto eivät juurikaan lähde muuttamaan toisen erikoisalan lääkityksiä, vaikka menisitkin puhumaan vaikka juuri lääkehaitaksi arvioimastasi asiasta. Haluatko kertoa, tai onko sinulle itsellesi selvää, mistä syystä lääkettä ei ole vaihdettu? Ehdotonta oikeutta vaatia jotain tiettyä lääkettä ei oikein ole, mutta hyviin perusteluihin ha eri vaihtoehdoista keskustelemiseen kyllä on oikeus.

Ap tässä. En ole erikoisalan poliklinikan potilas, joten on hyvin hankalaa saada sieltä itse vastauksia. Minulle ei ole kunnolla perusteltu, miksi juuri tämä nykyinen lääke on se mitä minulla käytetään, en tiedä käytänkö lääkettä oikein ja minua epäilyttää, onko minulle määrätty liian iso annoskoko.

Vierailija
12/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menisit sen alan yksityislääkärille kenelle sairautesi hoito kuuluu? Tai ainakin yksityiselle yleislääketieteen erikoislääkärille.

Vierailija
13/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääke on aloitettu päivystyksessä, mutta et ole kyseisen alan erikoispoliklinkalla hoitosuhteessa, on vähän vaikeaa kuvitella, että kyseinen erikoisala voisi olla ikään kuin hoitovastuussakaan. Kuka/mikä taho reseptisi uusii? Kuinka kauan olet käyttänyt tuota ongelmallista lääkettä?

Vierailija
14/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä saat tuohon apua ilman taistelua. Siellä selitetään sulle vaihtoehdot, ja ollaan jos vaihtoehtoja löytyy, niin yleensä niitä ollaan julkista paljon valmiimpia myös määräämään potilaan niin tahtoessa, ellei mitään vasta-aiheita ole. Ei se käynti jonkun pörriäisen tai terveysladon erikoislääkärin vastaanotolla niin kovin paljoa maksa, että sen takia kannattaisi kärsiä hankalia sivuvaikutuksia, jos kerran vaihtoehtoisia lääkkeitäkin on.

Vierailija
15/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääke on aloitettu päivystyksessä, mutta et ole kyseisen alan erikoispoliklinkalla hoitosuhteessa, on vähän vaikeaa kuvitella, että kyseinen erikoisala voisi olla ikään kuin hoitovastuussakaan. Kuka/mikä taho reseptisi uusii? Kuinka kauan olet käyttänyt tuota ongelmallista lääkettä?

Niinpä, joku uusii reseptin. Sinne yhteys!

Vierailija
16/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittavaikutusetonta lääkettä ei olekaan.

Itselläni on ollut ongelmia MS-lääkityksen kanssa. Aluksi käytin piikitettävää lääkettä, mutta lopetin sen, kun ihon alle alkoi muodostumaan kovia patteja, jotka eivät poistuneetkaan ja pistospaikkoja oli rajoitetusti.

Seuraavaksi siirryin pillerilääkitykseen. Sain valita kahden eri valmisteen väliltä. Toista on käytetty huonekalujen homeenestoaineena, joten päädyin lääkkeeseen, joka harventaa hiuksia, saa aikaan flunssaisen olon ja pahimmillaan vaurioittaa maksaa. Onneksi maksa-arvot ovat olleet kunnossa, mutta hiukset sai hyvästellä. No, minulle sopii onneksi kalju, kun olen tällainen vanhempi setämies ;-)

Vierailija
17/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on sama tilanne ja haittavaikutuksille pyöritellään vain silmiä, ettei semmoisia tästä lääkkeestä edes kuulemma tule. Kiva sitten kärsiä koko loppu elämä huonoa oloa, huimaamista ja silmien päähän kuivumista. 

Suurin osa lääkäreistä on tuollaisia ettei niitä kiinnosta paskaakaan ja mitätöivät potilaan kokemukset haittavaikutuksista juuri noin. Mulla on nyt yksityisellä luottoyleislääketieteen erikoislääkäri, noiden koulutukseen kuuluu että hoitavat kokonaisuutena, vuorovaikutustaidot ja kaikki tuollainen minkä _pitäisi_ olla itsestäänselvyys.

Vierailija
18/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa valitettavasti ole muita vaihtoehtoja kuin yksityinen. T. samantyyppisen ala-arvoisen kohtelun tk:ssa aikoinaan kokenut

Vierailija
19/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista antaa potilaalle mahdollisuuden päättää hoidostaan. Laissa lukee suoraan (6 Itsemääräämisoikeus):

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. 

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Vierailija
20/27 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaatia, ja kannattaakin. En vaan tiedä joutuuko apua saadakseen menemään yksityiselle.

Minulla oli samanlainen taistelu, eli yksi lääke aiheutti minulle hyvin erilaisia haittoja ympäri kehoa, eikä kukaan lääkäri halunnut katsoa kokonaisuutta. Yksi otti kantaa ainoastaan turvotuksiin, toinen ihottumaan, kolmas silmätulehduksiin, neljäs jatkuviin pissatulehduksiin ja viides sydänoireisiin, jne. Kaikki etsivät vaivoille syytä ihan kaikesta muusta ja määräsivät lisää lääkkeitä noihin sivuoireisiin, vaikka kuinka kerroin että kaikki oireet tulivat tuon lääkityksen mukana.

Kun lopulta päätin lopettaa lääkkeen kun en jaksanut enää, lääkäri kirjasi syyksi että potilas kertoi saaneensa välillä ihottumaa. No, pääsin kuitenkin oireista eroon, mutta valitettavasti siitä alkoi uuden lääkityksen etsintä. 

Koeta saada apua! Harmittavaa tämä, että ihminen pilkotaan terveydenhuollossa erillisiin osiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä