Määräaikainen vs pörssisähkösopimus
Onko mitään järkeä ottaa muuta kuin pörssisähköä? Viime vuonna pörssisähkön keskihinta oli 5,76 snt/kWh ja tänä vuonna se näyttäisi olleen pikkasen yli 6 senttiä, vaikka nyt on talvi ja pitäisi olla kaikkein kalleimmat hinnat?
Määräaikaiset sopimukset näyttää olevan aina vähintään sen n. 8 senttiä. Niissä maksaa sitten ylimääräistä sähköyhtiölle varmuuden vuoksi. Vai onko tässä nyt jotain, mitä en ymmärrä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Määriksen saa nyt alle 7, pari päivää sitten näin mainoksen, mutta ei jäänyt mieleen mikä yhtiö oli kyseessä.
Ei saa omakotitaloon, yksiöön ehkä
2 sentin ero tekee satasen vuodessa +- kuukausimaksuwrot
Vierailija kirjoitti:
Kun ei pysty siirtämään sähkön käyttöä yölle vaan sähköä kuluu silloin kun pörssisähkö on kallista.
Alle 2000 kwh kulutuksella sähkön myyntilasku ei ole kun parikymppiä kk. Määräaikaisella sopimuksella elämä on huoletonta.
Kaukolämpöyksiön sähkönkulutusta on edes turha mainita.
Nämä keskustelut on enemmänkin okt asukkien heiniä:)
Vai oikke oon börssesähkö. Sittenhän sitä voi kylillä kehuskella olevansa börssemiehiä kjehkjehkjeh
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisella ei tarvitse stressata. Pörssisähköllä lämmität saunaa aamuyöllä, peset astioita keskellä yötä, hehkutat lattialämmitystä yöllä ja toivot, että jotain lämpöä olisi jäljellä illalla silloin kun sitä eniten tarvitsee. Mikäli pitää stressistä, niin pörssisähkö on erinomainen valinta. Sillä voi säästää ehkä 100 euroa vuodessa.
No ei ole ollut ongelma, ei ole tarvinnut stessata. Minuutti päivässä kun tsekkaa hinnat. . Pesukone osaa yksin pestä, ei tarvitse vahtia. Saunan kiuas lämpiää yöllä automattisesti ja saunoa voi koska haluaa. Ainavalmis kiuas. Minulla on päivällä ILP ja takka, sekä puita yllinkyllin.
Pörssisähkö ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisella ei tarvitse stressata. Pörssisähköllä lämmität saunaa aamuyöllä, peset astioita keskellä yötä, hehkutat lattialämmitystä yöllä ja toivot, että jotain lämpöä olisi jäljellä illalla silloin kun sitä eniten tarvitsee. Mikäli pitää stressistä, niin pörssisähkö on erinomainen valinta. Sillä voi säästää ehkä 100 euroa vuodessa.
No ei ole ollut ongelma, ei ole tarvinnut stessata. Minuutti päivässä kun tsekkaa hinnat. . Pesukone osaa yksin pestä, ei tarvitse vahtia. Saunan kiuas lämpiää yöllä automattisesti ja saunoa voi koska haluaa. Ainavalmis kiuas. Minulla on päivällä ILP ja takka, sekä puita yllinkyllin.
Pörssisähkö ilman muuta.
Niin, kulutus 25 th kwh vuodessa, joten säästöä tulee
OL3 menee 1,5kk huoltoseisokkiin, saattaa olla vaikutusta pörsän hintaan, toisaalta kulutus pienenee kesää kohti mentäessä. Muutama muuttuja tässä yhtälössä on tietysti mukana.
kohta määräaikaisia ketuttaa kun alkaa tulla taas 2000MW halpaa energiaa Venäjältä.
Kyllä pörssisähkö on aivan paras kaupungissa yksin asuvalle. Tarkkailemalla hintaa sähkö on lähes ilmaista koska pystyt hyödyntämään ne ajat jolloin sähkö ei maksa oikein mitään ja välttämään niitä aikoja jolloin se on kallista.
samaa mieltä, että pörssisähkö paras ratkaisu. kannattaa ottaa sopimus, jossa kuukausimaksu pieni tai jopa ilmainen.
--Eevert00
Vierailija kirjoitti:
Määriksen saa nyt alle 7, pari päivää sitten näin mainoksen, mutta ei jäänyt mieleen mikä yhtiö oli kyseessä.
Helen ainakin tarjoaa alle 7c määräaikaista.
Vierailija kirjoitti:
kohta määräaikaisia ketuttaa kun alkaa tulla taas 2000MW halpaa energiaa Venäjältä.
Ei tule ainakaan suomeen,se on selvä.
Pörsä on köyhille joille elämänsisällöksi riittää sähkönhinnan neuroottinen seuraaminen.
Eivät nuo ole vastakkainen.
Toinen on keston määrittely ja toinen on HINNOITTELUN määrittely.
voit periaatteessa tehdä määräaikaisen pörssihintaa seuraavan sopimuksen tai saada toistaiseksi voimassa olevan kiinteähintaisen sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö ilman muuta.
Niin, kulutus 25 th kwh vuodessa, joten säästöä tulee
siis kulutus KUINKA PALJON. th EI OLE MIKÄÄN kerrannaisyksikkö joten kyseessä varmaan muuttuja(t). Paljonko on 25 aikatuntia? (t =aika, h=tunti).
Vierailija kirjoitti:
Pörsä on köyhille joille elämänsisällöksi riittää sähkönhinnan neuroottinen seuraaminen.
Meillä pörssihintaa seuraa automatiikka. Tammikuu 6.3c/kWh ja helmikuu nyt 3.8ckWh.
Halpaa on ollut pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pörssihintaa seuraa automatiikka. Tammikuu 6.3c/kWh ja helmikuu nyt 3.8ckWh.
Eli tammikuussa maksoit saman kuin minä maksoin, sillä erotuksella että minä kulutin sähköä ihan milloin huvitti ja sinä silloin kun "oli halpaa". Kylläpä kannattaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tammikuussa maksoit saman kuin minä maksoin, sillä erotuksella että minä kulutin sähköä ihan milloin huvitti ja sinä silloin kun "oli halpaa". Kylläpä kannattaa..
En ole tuo aiempi, mutta pörssisähkössä kannattaa seurata koko vuotta. Viime vuonna osa kuukausista oli ihan naurettavan halpaa ilman seuraamistakin. Sinä maksat aina tuon verran sähköstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi, mutta pörssisähkössä kannattaa seurata koko vuotta. Viime vuonna osa kuukausista oli ihan naurettavan halpaa ilman seuraamistakin. Sinä maksat aina tuon verran sähköstä.
Ja se on hyvä. koska kulutukseni ON tasaista kuukaudesta toiseen ja painottuu korkean kulutuksen tunneille. Lisäksi on paljon helpompi ENNAKOIDA paljonko tarvitsen tuloja sähköyhtiöistä kun tiedän paljonko on menoja sähköyhtiöihin. Itse-asiassa minä en maksa sähköstäni pennin jeniä, vaan sen maksavat sähköyhtiöt ympäri maailmaa.
Meillä on ollut pörssisähkö kolme vuotta ja joka vuosi keskihinta alle 6 c/kWh. Ei seurata sähkön hintaa eikä ohjata kulutusta muuten kuin auton lataus automaatiolla halvan sähkön aikaan.