Tietääkö joku miksi kuivaliha maksaa niin paljon?
Minä en, mutta ihmettelen. Ostin ja söin äsken 60g/ 4,80€.
Aika hyvä bisnes.
Kommentit (59)
Pitääkö tuota kauan miettiä. Lihan lähtöpainosta on jo vettä 60 % joten prosessin aikana haituu nesteet pois. Työ maksaa, säilytystilat, raaka-aineet, pakkausmateriaalit, kauppa ottaa omansa samoin tukkukauppa. Joka vaiheessa energiakuluja jne. Joten 80 €/kg ei olekaan ihan kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä on vähäistä, tuote vaatii prosessointia.
Ja toki: ei ole tyhmä se joka pyytää...
On todella suuritöistä ennen sinne kauppaan saapumista
Pystytkö perustelemaan miten niin on suuritöistä?
Mene YouTuben ja katso video kuivalihan valmistuksesta
Paloitellaan, suolataan ja kuivataan kevätahavassa. Lähes itsestään valmistuu. Jos ei mausta tarkka niin voi tehdä kuivurissakin.
Ja joku maksaa siitä? Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuota kauan miettiä. Lihan lähtöpainosta on jo vettä 60 % joten prosessin aikana haituu nesteet pois. Työ maksaa, säilytystilat, raaka-aineet, pakkausmateriaalit, kauppa ottaa omansa samoin tukkukauppa. Joka vaiheessa energiakuluja jne. Joten 80 €/kg ei olekaan ihan kohtuuton.
Ihmiset on numerosokeita. Antaa niiden selvittää itse tai olla selvittämättä. Ei se mieli muutu saiturilla
Kuivalihakauppias on köyhän kansan riistäjä ja proletariaatin veren imijä.
Se itse pitäisi ripustaa narulle "kuivumaan"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä joutuu seuraamaan samanlaisesti kuin maalin kuivumista ja minun palkoilla se maksaa
-lihasmestari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjasti on proteiinia ainakin kuivalihassa.
Juu, proteiinia 21g/60g:ssa.
Aika vähän proteiinia sulla, vain 34%.
Jos lihasta kuivataan vesi pois, niin jäljelle jää pääosin proteiinia ja rasvaa. Esimerkiksi: 100g = Proteiini. 50,2 g. Hiilihydraatti. 7,9 g. Rasva. 14,2 g
Karkea laskelma:
Kuivalihan hinnan pitäisi olla korkeampi koska prosessointi maksaa ja tavara sisältää enemmän lihaa. Eli jos kypsentämättömässä lihassa on 15-22g /100g, niin kilosta saisi kuivalihaa 400g. Esimerkiksi liha tuoreena maksaisi 12 euroa/kilo, niin prosessoituna sama lihamäärä maksaisi 30 euroa kilo. Tämän päälle sitten prosessoinnin kulut, niin 6 euroa/100 grammaa tuntuisi ihan ok hinnalta. Käytännössä prosessi on vielä kalliimpi (kuivaus, kypsennys ja maustaminen), joten 9-12 euroa /100g lienee lähempänä todellista hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni tekee noita itselleen aina välillä. Ja se kyllä on aika suuritöistä. Ensinnäkin sitä lihaa pitää olla paljon (kallista) ja ne siivutetaan ja niille tehdään mausteliemi missä ne on maustumassa yön yli tms. Mausteet ovat myös melko hinnakkaita nykyään, noihinkin menee monta purkkia soijaa ja se yksi soijapurkki maksaa nykyään jo useita euroja. Sitten ne ladotaan kuivuriin, kuivuri on muuten aika kallis, ja kuivate
Mihin siinä sitä soijaa tarvitaan? Ja mihin sitä kuivuria tarvitaan, mistä ne ihmiset noita olisi satoja vuosia sitten saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjasti on proteiinia ainakin kuivalihassa.
Juu, proteiinia 21g/60g:ssa.
Aika vähän proteiinia sulla, vain 34%.
Jos lihasta kuivataan vesi pois, niin jäljelle jää pääosin proteiinia ja rasvaa. Esimerkiksi: 100g = Proteiini. 50,2 g. Hiilihydraatti. 7,9 g. Rasva. 14,2 g
Karkea laskelma:
Kuivalihan hinnan pitäisi olla korkeampi koska prosessointi maksaa ja tavara sisältää enemmän lihaa. Eli jos kypsentämättömässä lihassa on 15-22g /100g, niin kilosta saisi kuivalihaa 400g. Esimerkiksi liha tuoreena maksaisi 12 euroa/kilo, niin prosessoituna sama lihamäärä maksaisi 30 euroa kilo. Tämän päälle sitten prosessoinnin kulut, niin 6 euroa/100 grammaa tuntuisi ihan ok hinnalta. Käytännössä prosessi on vielä kalliimpi (kuivaus, kypsennys ja maustaminen), joten 9-12 euroa
"Minun" proteiinin määrä on peräisin suoraan Jerkyn kyljestä. Eli 35g/100g.
Tekeminen on suurilta osin käsityötä ja aikaa vievää. Kuivalihassa käytetään usein naudan paahtopaistia joka jo itsessään maksaa yli 15€/kilo. 2,5 kilosta raakaa lihaa tulee noin 1 kg kuivalihaa.
On pelkkää Lihaa. Vesi kuivatettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä itsekkin keski-suomen pohjoispuolella. Myynnissä olevat sutta ja sekundaa, tehty kuivurissa.
Minkä takia ilmakuivattu on hyvää, mutta kuivurissa kuivattu sutta ja sekundaa? Sama raaka-aine, eri kuivaustapa. Ja kyllä on ilmakuivattua kuivalihaakin myynnissä.
Koska lihan hinta nousee nousemistaan, itseasiassa bisnes ei ole mitenkään erityisen voitokas, valtavasti toimijoita on joutunut lopettamaan viime aikoina.
Ja kai ymmärrät, että kuivalihassa neste on kuivatettu pois? Kuivalihan valmistamiseen menee jopa kolminkertainen määrä raakaa lihaa.
Eli parhaassa tapauksessa 100g kuivalihan valmistamiseen on käytetty 300g lihaa.
Sama muissa kuivatuotteissa.
Mun joku tuttu tekee itse. Onhan liha sellaisenaan jo kallista. 1 kg lihasta saa 300-400 grammaa kuivalihaa. Ja jos lihan kilohinta on vaikka 20 euroa, niin se jo voi nostaa kilohinnan 60 euron hujakoille, vaikka itse tekisi. Sitten on kuivaus, mausteet, pussitukset kaupasta ostetussa tuotteessa jne.
Harvinaista herkkua ja nehän aina maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä valmistusaika.
Mä teen itse. Kilon paistista jää 300 g. Hukkaprosentti on siis 70.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa hinnassa suurin osa on tyhjää. Eli erittäin hyvät katteet tuotteessa, veikkaan.
No ei todellakaan ole. Itseasiassa katteet ovat huonot, toimijat pelaa tällä hetkellä volyymilla ja pienimmät ovat joutuneet lopettamaan. Lihan hinta nousee koko ajan, jos et ole sattunut huomaamaan?
Erikoista, ettei ihmiset tajua mitä tarkoittaa KUIVAtuote.
Kuivaliha (eli kuivattu liha, esim. jerky) valmistetaan poistamalla lihasta suurin osa vedestä, ja liha kutistuu huomattavasti kuivuessaan. Yleisesti ottaen:
100 grammaa kuivalihaa vaatii noin 250300 grammaa tuoretta lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä itsekkin keski-suomen pohjoispuolella. Myynnissä olevat sutta ja sekundaa, tehty kuivurissa.
Sutta? 😲
No kuivaliha on vähärasvaista nautaa, koska siinä ei saa olla paljon rasvaa, eikä sika käy. Katso laadukkaamman naudan kilohinta, kerro se kolmella (kuivaliha painaa n. 1/3 tuoreesta) ja lisää siihen työkustannus yms.