Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko naarmu kalliissa keittiön tasopinnassa johtaa vuokravakuuden pidätykseen?

Vierailija
13.02.2025 |

On kuulema kallis kivipinta hiottavaksi. 

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta. Nuo on tonnien juttuja korjattavaksi. Vuokralainen maksaa.

Vierailija
2/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta. Nuo on tonnien juttuja korjattavaksi. Vuokralainen maksaa.

Normaalia kulumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu mitä ihmettä on tehty,kun ei kallis kivipinta noin vain naarmutu.

Vierailija
4/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika kamalaa jos ei saa jäädä asumisesta mitään jälkiä. Meinaan kun katsoo omaa murjua, niin täällä kyllä näkyy kahden vuoden asuminen remontin jälkeen.

Vierailija
5/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan leikattu jotain vasten pintaa.

Vierailija
6/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu naarmusta. Jos on pieni pintanaarmu, lähinnä kosmeettinen haitta, laskettaneen se normaaliksi kulumaksi. Jos siinä on sellanen ura, jossa pesii sitten bakteerit ja on muutenkin selkeästi haitallinen, voi olla, että kaatuu vuokralaisen maksettavaksi.

Vierailija
7/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon siitä, että millainen naarmu.

Jotkin pienet naarmut voivat olla ns. normaalia kulumaa, jos on joku arka marmori tai muu pehmeä kivi, johon naarmuja tulee vaikka joka kerta kun siihen lasket lusikan. TÄllöin virheen on tehnyt ja sen maksaa vuokranantaja, jonka olisi pitänyt ymmärtää valita kestävämpi pintavaihtoehto.

Mutta iso tai syvä naarmu kivipinnassa tuskin on normaalia kulumaa, vaan on vaatinut jotaintörkeän huolimatonta käyttämistä, jossa esim jotain painavaa ja kovaa on vedetty tasoa pitkin, vaikka normaaliälyinen kyllä ymmärtää, että pitäisi mieluummin nostaa.Tämän maksaa huolimaton vahingon aiheuttaja.

Vierailija
8/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan leikattu jotain vasten pintaa.

Rälläkällä? Ei veitsestä pitäs kalliiseen kivipintaan jäädä mitään. Vasaralla jos hakkaa,nii sit.

Vierailija
9/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti ottaa yhteyttä vuokralaisten yhdistyksiin ym jos vuokravakuutta ei heru. Sieltä tulee apua lakitoimiin. 

Vierailija
10/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Niillä keittiön pinnoilla kannattaa oikeasti käyttää leikkuulautoja tai muita leikkuutasoja. Itsellä kaksi karkaistusta lasista tehtyä leikkuualustaa. Niillä on hyvä nostaa vaikka lämpimät kattilat ja ovat hygieenisiä, kun voi pestä astianpesukoneessa eivätkä mene aineista miksikään.

Kivitaso on sellainen, että ihan pienellä ei naarmua tule, joten sen suhteen ei ehkä voi vedota edes normaaliin kulumiseen. Toki riippuu kivimateriaalista. Vuokranantajana olen itse valinnut keittiöön vain laminaattitasoa, koska olen jo oppinut ettei vuokralaiset pidä asuntoja kuin omiaan, vaan elävät siellä aika huolimattomasti.  Ei tule sitten kellekään liian isoa laskua.

Vierailija
11/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on VUOKRAvakuus, eikä erikseen vuokrasopimukseen ole kirjattu muuta, niin siitä ei voi pidättää korjauskuluja. Jos taas vuokrasopimuksen lisätiedoissa esimerkiksi on sovittu, että vuokravakuutta käytetään myös mahdollisten asukkaasta johtuvien vaurioiden korjaamiseen, tilanne on eri. Samoin jos kyseessä on vakuus ilman erittelyä vuokravakuus.

Vaikka kysymyksessä olisi vuokravakuus, jota, ilman muuta sopimista, saa käyttää vain maksamattomiin vuokriin, saattaa vuokralaisella olla korvausvelvollisuus, jos asunnossa on normaalia kulumista suurempia vahinkoja sattunut. Näitä varten kannattaa olla laaja kotivakuutus vastuuosineen, koska sieltä saatetaan korvata vahinkoja, jotka muuten jäisivät vuokralaisen vastuulle.

Vierailija
12/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aika kamalaa jos ei saa jäädä asumisesta mitään jälkiä. Meinaan kun katsoo omaa murjua, niin täällä kyllä näkyy kahden vuoden asuminen remontin jälkeen.

asumisesta saa jäädä jälkiä, mutta vauriot on eri asia. Esimerkiksi oveen hakattu tai potkittu reikä ei kuulu normaaleihin asumisen jälkiin, kun taas kulunut lattiapinta, tai pöydän pinta voi kuulua (mutta ei sellaiset vauriot pöydässä, jotka on selkeästi tulleet väärinkäytöstä. siksi vuokralaisen kannatta aoikeasti pitää vakuutus voimassa, se kun voi korvata ne huolimattomuusvahinkokorjaukset)

Vierailija
13/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuokrasopimuksessa 5-sivuinen asumisohje ja siinä kerrotaan mm. se, että keittiön tasolla ei saa leikata mitään, pitää käyttää leikkuulautaa. On myös kielto käyttää syövyttäviä happoja (esim. etikka) keittiön tasoilla.

Nykyisin vuokralaisilla on niin isot oikeudet, että jos ei jokaista normaaliin elämään liittyvää kieltoa ole kirjannut, saa vuokralainen tehdä mitä vain. Jos ei ole kielletty piirtämästä seinille, niin oikeus tulkitsee, että se on sallittua.

Vierailija
14/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne graniitit oikeasti tuhansia maksa:

https://helastone.fi/tuotteet/kivitasot/graniittitasot/kuunvalo/

Vierailija
15/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Niillä keittiön pinnoilla kannattaa oikeasti käyttää leikkuulautoja tai muita leikkuutasoja. Itsellä kaksi karkaistusta lasista tehtyä leikkuualustaa. Niillä on hyvä nostaa vaikka lämpimät kattilat ja ovat hygieenisiä, kun voi pestä astianpesukoneessa eivätkä mene aineista miksikään.

Kivitaso on sellainen, että ihan pienellä ei naarmua tule, joten sen suhteen ei ehkä voi vedota edes normaaliin kulumiseen. Toki riippuu kivimateriaalista. Vuokranantajana olen itse valinnut keittiöön vain laminaattitasoa, koska olen jo oppinut ettei vuokralaiset pidä asuntoja kuin omiaan, vaan elävät siellä aika huolimattomasti.  Ei tule sitten kellekään liian isoa laskua.

Vuokravakuudesta et voi välttämättä periä tuota, mutta korvausvastuu on erikseen.

Vierailija
16/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuudesta et voi välttämättä periä tuota, mutta korvausvastuu on erikseen.

Niin, siksi vuokrasopimuksen huolellinen tekeminen on tärkeää.

Vierailija
17/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku syyntakeeton

Vierailija
18/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Meillä tehtiin kodissa keittiöremontti 15 vuotta sitten, keittiön pinnat on edelleen siistit ja naarmuttomat. Liesi vaihdettiin vuosi sitten uuteen, astianpesukone tänä vuonna, mutta kaapistot ja laatikot ovat edelleen täysin käyttökuntosia ja toimivia. Samaan aikaan saman keittiönvalmistajan keittiö vuokrakämpässä on uusittu kahdesti, koska laatikot rikkoutuvat, kaappien ovet putoavat saranoiltaan ja jätevaunu rikkoutuu. En ymmärrä, miten vuokralainen elää, kun laatikoston mekanismi saadaan hajalle vuodessa ja vetimet ovat alla 8 kuukaudessa kadonneet. Ei vaan tiedä, mitä tapahtui!

Vierailija
19/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset puhuvat vuokravakuudesta, mutta aika harvassa vuokrasopimuksessa on sellainen. Yleensä vakuussumma määritellään vuokran ja vuokraehtojen takuudeksi.VUokraehdot taas sitten kattavat asunnon huolellisen käytön ja hoitamisen.

Vierailija
20/90 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutasot hiotaan, kivitasot vaihdetaan jos ovat halki, muutoin saavat olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi