Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suihkussa käyminen voi kestää vain 1-2 minuuttia?

Vierailija
13.02.2025 |

Kun hiusten pesemiseen menee jo 3 minuuttia aikaa. 

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron miten menee hetki aikaa ja vähän vettä.

Vesi otetaan muutaman litran pulloon tai vatiin. Sillä kastellaan koko vartalo. Sitten vaahdotetaan saippua / suihkugeeli ja pestään sienellä koko vartalo. Sitten samalla parin litran ämpärillä huuhdellaan. Tämän voi toistaa jos on todella likainen olo.

Hiukset: samaan vatiin litra, pari vettä, siinä saa märäksi isommankin tukan. Sitten shampoo märkään tukkaan. Vatiin vettä ja huuhtelu, voit uskoa ettei vettä tartte sankokaupalla! Hotoaine vaikuttamaan ja sama homma. Hoitoaineen poistoon saattaa tarvita aavistuksen enemmän vettä, jos sen haluaa kokonaan pois (jotkut jättää latvoihin jämät).

Itsellä ei tukkaa tartte enää pestä. Mulla menee suihkussa reilu minuutti juoksevalla vedellä, noin 3-4 minuuttia tuolla mainitulla tavalla, jolloin vesi ei juokse. Vettä menee 6-8 litraa maksimissaan, kun vesi ei juokse.

Täm

No varmasti säästää. Puolessa minuutissa juoksutat suihkusta enemmän vettä kuin tuolla menee vatiin. Suihkustanjuoksee vettä noin 11-18 litraa minuutissa.

Vierailija
142/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kalju ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron miten menee hetki aikaa ja vähän vettä.

Vesi otetaan muutaman litran pulloon tai vatiin. Sillä kastellaan koko vartalo. Sitten vaahdotetaan saippua / suihkugeeli ja pestään sienellä koko vartalo. Sitten samalla parin litran ämpärillä huuhdellaan. Tämän voi toistaa jos on todella likainen olo.

Hiukset: samaan vatiin litra, pari vettä, siinä saa märäksi isommankin tukan. Sitten shampoo märkään tukkaan. Vatiin vettä ja huuhtelu, voit uskoa ettei vettä tartte sankokaupalla! Hotoaine vaikuttamaan ja sama homma. Hoitoaineen poistoon saattaa tarvita aavistuksen enemmän vettä, jos sen haluaa kokonaan pois (jotkut jättää latvoihin jämät).

Itsellä ei tukkaa tartte enää pestä. Mulla menee suihkussa reilu minuutti juoksevalla vedellä, noin 3-4 minuuttia tuolla mainitulla tavalla, jolloin vesi ei juokse. Vettä menee 6-8 lit

No varmasti säästää. Puolessa minuutissa juoksutat suihkusta enemmän vettä kuin tuolla menee vatiin. Suihkustanjuoksee vettä noin 11-18 litraa minuutissa.

Kusta juoksee sun päässä, kun et osaa edes lukea.

Vierailija
144/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyn ihan pikasuihkun esim. töiden jälkeen enkä pese hiuksia ollenkaan. Tuossa ajassa ehtii kyllä pestä ja hoitoainekäsitellä hiuksetkin, mutta kehnosti pikapestynä en menisi esim. treffeille joilla olisi vaarana joutua intiimiin kanssakäymiseen.

Jos taas mietitään vain aikaa jona vesi valuu suihkusta, ja sen saa tauottaa pesemisen ja vaahdottamisen ajaksi, niin aikaa on erinomaisesti. 

Vierailija
145/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kaavalla  auton pesemiseen menisi neljä tuntia. Kyllä minun lähes siilitukan pesee ja huuhtelee alle 30 sekunnissa. 

Vierailija
146/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska fakta. Ihmiset jotka eivät pese jalkoja saippualla omaavat vähemmän bakteereja jaloissaan

On niin haisevat jalat, että pesen saippualla 2 kertaa päivässä. Ei siinä vesi auta lähimainkaan.

Vierailija
147/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa 1-2 kertaa päivässä enkä todellakaan pese hiuksia joka kerta, eli yleensä menee se muutama minuutti, hiustenpesupäivinä kauemmin.

Vierailija
148/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut ongelman kylpemällä. Saanpahan peseytyä niin pitkään kuin haluan. 🤗

Vierailija
149/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuutti pari riitä mihinkään, ensinnäkin lika ja karsta vaatii 10 min. liottamisen kuumahkon suihkun alla, että iho pehmenee ja piinttynytlika, kura ja karsta irtoaa, sitten otetaan karkeaan harjaan reilusti marsellein saippuaa ja hangataan keho perusteellisesti, sitten huuhtelu ja sama toistetaan. Hiuksille tuplavaahdotus, huuhtelut ja repair fix hoitomaski myssyn alle muhimaan. Tähänkin menee 10 min. Helposti suihkukeikkaan menee 45-60 min. Mutta käynkin pesulla 6 viikon välein, kesällä useammin, koska en pidä kärpäsistä.

Vierailija
150/185 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ratkaissut ongelman kylpemällä. Saanpahan peseytyä niin pitkään kuin haluan. 🤗

Vaikka kylpemistä on parjattu, tavallisen kylpyammeen n. 120 litraa vastaa noin kymmenen minuutin suihkua. Sillä erotuksella, että kymmenen minuutin suihkussa kalliilla tuotettu lämpö valuu suoraan suihkusta viemäriin. Kylpiessään jokainen aste jonka kylpyamme jäähtyy ennen kuin vesi valutetaan viemäristä korvaa kylpyhuoneen lämmitystä ja jää asunnon eristysten sisään.

Jos kylpyamme täytetään 45 asteisella vedellä, se vie noin 6 kWh energiaa. Kun vesi valutetaan viemäriin 35 asteisena, on siitä 6 kWh:sta jäänyt 25%, eli 1,5 kWh energiaa asuntoon. Eli alle 5 kWh voi tuolla päästä. On sekin kalleimmilla euron kWh hinnoilla toki 5 euroa, mutta sama vesimäärä suihkussa olisi euron enemmän.

Vierailija
151/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta noihin haiseviin jalkoihin. Kokeilkaa kylmä-kuuma huuhtelua (ihan siis vedellä). Eli ekana lämmintä ja sitten kylmää minuutti-pari,  ja käyttäkää jalkoihin ennen ulos menoa vauvatalkkia! Se on ollut mulle ihan pelastus esim. vaelluksilla ja pidemmmillä lenkeillä, mutta jotkut käyttää ihan arjessakin. Eli kuivatkaa ne räpylät kunnolla ja sitten vauvatalkkia ennen ku sukat menee jalkaan. Se pitää hikoilua yms poissa hollin aikaa ja oikeasti ainakin mulla on auttanut kovasti hajuunkin.

Vierailija
152/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nopea suihkussakävijä. Voisin varmasti tarvittaessa käydä suihkussa tuossa 1-2 minuutissa, jos ei tarvitse pestä hiuksia. Joskus katsoin kellosta, että sain käytyä suihkussa (sis. hiustenpesun), kuivattua, rasvattua ja puettua 10 minuutin sisään. Joskus kyllä lotraan, mutta usein käyn asiallisen nopeasti. Kesällä menee peseytymiseen kauemmin, kun suurempi määrä ihoa on lialle alttiina.

Ettäkö vaatteiden alla ei iho likaannu ja sitä ei sun mielestä tarvitse pestä?

Vierailija
153/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... kehon karvat ajettu pois tai lyheksi, veden paine riittävän isolle niin kyllä onnistuu. Tarvittaessa pestävää pinta-alaa voi pienentää (l.laihduttaa), jolloin vähemmän jynssättävää.

Vierailija
154/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä helvetin mustalaislapsen pesu??? Tää on kyllä taas sekopäisin ketju pitkään aikaan."

Tämä on vanhojen ihotautilääkärien käyttämä ilmaisu. 😁

Vielä joskus 60-luvulla mustalaislasten pyllyt huljuteltiin ojassa puhtaiksi, jos muuta vesistä ei näille kierolaisille ollut hollilla. Varmaan luntakin käytettiin talvella pesuun.

Atoopikoille ihotautilääkärit suosittelivat nopeaa suikua viileällä vedellä. Siis samaa kuin mustalaislapsen pesu.

Vierailija
155/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö mikä on kuivashampoo?  Korvaan toisinaan tukan märkäpesun tällä ranskatarten suosimalla tavalla. Jos ei lainkaan tupakoi, hiukset eivät 'haise' pahalta. Pointtihan nimenomaan on kuurata talia tuottava päänahka, ei niinkään niitä hiuspituuksia. Olen tarkka ihoni ja hiusteni hoitorutiineista. Havaitsin jo kauan sitten, että ylipeseminen vain kuluttaa, kuivattaa hiusta ja kiihdyttää päänahan talintuotantoa. Tällä rutiinilla ihoni ja hiukseni ovat parhaimmillaan.

Olen joskus hellejaksolla pessyt hiukseni jopa 2 krt päivässä, jos hikoiluttava liikuntasuoritus.

Kuivashampoissa on ainesosa joka aiheuttaa rintasyöpää. 

Nämä pitäis kieltää kaikki!!

Vierailija
156/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät hiukset kampaan auki pesun jälkeen hoitoaineella suihkussa, muuten jäävät takuiksi. Ja tykkään pitää pesutaskussa saippuaa ja sillä hangata kunnolla. Mutta jos tämä ärsyttää niin voin käydä suihkussa vaikka kerran kuussa.

Vierailija
157/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vain muutama minuutti jos en pese hiuksia tai tee muita erityistoimenpiteitä, kropppa märäksi, saippuointi ja huuhtelu. Jos pesen hiukset niin menee 7-10 minuuttia ja hoitoaineen vaikuttaessa kuorin, sheivaan tai mitä milloinkin. 

Vierailija
158/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic, mutta noihin haiseviin jalkoihin. Kokeilkaa kylmä-kuuma huuhtelua (ihan siis vedellä). Eli ekana lämmintä ja sitten kylmää minuutti-pari,  ja käyttäkää jalkoihin ennen ulos menoa vauvatalkkia! Se on ollut mulle ihan pelastus esim. vaelluksilla ja pidemmmillä lenkeillä, mutta jotkut käyttää ihan arjessakin. Eli kuivatkaa ne räpylät kunnolla ja sitten vauvatalkkia ennen ku sukat menee jalkaan. Se pitää hikoilua yms poissa hollin aikaa ja oikeasti ainakin mulla on auttanut kovasti hajuunkin.

Käytin talkkia nuorena mutta lopetin, kun kyllästyin sen pölyämiseen. Sehän on hienojakoista jauhetta. Jotkut muuten käyttävätkin talkin sijaan jotain jauhoa, olikohan maissijauhoa tms.

Vierailija
159/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolliseen saippuan huuhteluun menee kyllä aikaa. Ei sitä kaikkea saa pois jollain parilla litralla pullovettä.

Vierailija
160/185 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kellottele mutta jos tarkoitus on vain näyttää ja tuntua  freesiltä niin lyhytkin suihku tekee ihmeitä. Kastelen ja pyyhin hiukset, sillä pääsee töihin. Suihkukaapissa vietetty aika kymmeniä sekunteja. 

Kuiva iho ei tykkää saippualla läträämisestä, enkä yleensä haise pahalle, mutta jos kiireettömästi saa peseytyä niin nopea shampoo,  hoitoaine päähän, mietoa pesuliuosta kainaloihin ja isoon kainaloon ja jalkoihin ja huuhtelu - siihenkään paria minuuttia enempää mene. Sellainen riittää kuumana päivänä tai treenin jälkeen. Kestää ehkä 2-3 min.  

Sitten on perjantaisauna jossa pestään koko iho oikein pesulapun kanssa, sen jälkeen pitää laittaa vähän voidetta.  Saunassa olen yleensä puoli tuntia jos sähkösauna, pitempään jos on kesäinen rantasauna uinteineen.