Herään joka yö 4 aikaan
Varmaan esivaihdevuodet.
Herätys on 6 aikaan, joten uudelleen nukahtaminen on itse asiassa pahempi kuin nukahtaa hetkeksi jolloin herääminen on tuskaa.
Pitääkö hakea hormoneja? En haluaisi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Älä katso kelloa vaan nuku uudestaan. Mulla ainakin auttoi ihan vaan se etten tiedä mitä kello on. Ajattelen että kello on jotain korkeintaan yksi ja nukun uudestaan.
Tästä pitäisi kyllä opetella pois. Aina tulee katsottua kelloa kun yöllä herää. Mä olen 45v ja mulla samaa ongelmaa kuin ap:lla, että heräilen yöllä. Ehkä on esivaihdevuodet, en tiedä. Lisäksi on uupumusta, ahdistusta, stressiä. Ehkä masennus tai burn out. Opinnäytetyötä pitäisi tehdä, mutta en saa aikaiseksi. Puhti on ihan poissa eikä kiinnosta yhtään koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisen lääketieteen kellon mukaan keuhkot tuohon aikaan "syynä" tai kertovat itsestään. Mutta voihan myös olla, ettet tarvitse enempää enää unta, kun ei tietoa, mihin aikaan menet nukkumaankaan tai muuten nukut.
Täällä esivaihdevuodet myös alkaneet, ja heräilen 20 kertaa yön aikana, unilääkkeellä 3-4 kertaa, mutta sillä sentään nukahtaa jo alussa, melatoniinilla tunnin jälkeen tuo 20 kertaa herätys yössä ainakin, ja usein sitä ei voi ottaa, kun reseptiä ei haluta uusia.En sentään palele tai hikoile, mutta aina olen väsynyt.Mihin sä tarvitset reseptiä melatoniinin kanssa? Sitähän saa jopa ruokakaupoista.
Siis tuohon unilääkkeeseen Stella, mutta melatoniini toimii myös paremmin ollessaan reseptilääke, ei ole vahvuudestakaan kyse. Kirjoitin väärin, anteeksi.
Nuorena oli tosi stressaava elämäntilanne ja työt raskaat, nukuin silti yöunet yhtenäisesti. Nyt lähempänä 50v heräilen juurikin tuolloin kl 3 ja nukahdan uudelleen noin 5-6 aikaa ja sitten herätys puoli 8, vaikka ei ole niin stressaavaa töissä tällä hetkellä.
Itsellä sama ongelma, tosin vaihdevuodet jo päällä. Aivan sama menenkö nukkumaan klo 21 vai 24, niin aamuyöstä herään 3-4 välillä. Olo on virkeä, ja unensaanti haastavaa. Enkä todellakaan aio nousta touhuamaan mitään tuohon aikaan. Melatoniini itselleni on aivan yhtä tyhjän kanssa. Tämä on ainoa vaihdevuosi vaiva, tai oletan tämän liittyvän siihen, koska ajallisesti heräily sopii vaihdevuosien alkamiseen. Koska, muita vaivoja ei ole, on kynnys hakea lääkitystä näihin vaihdevuosi vaivoihin.
Mulla stressi aiheuttaa tuota aamuyöstä klo 3-4 heräilyä. Voisiko siis johtua työstressistä tai muusta stressistä?
Olen hoikka, tupakoimaton absolutisti, 53v. Kuukautiset jo ihan epäsäännölliset iän vuoksi. Syvää unta 4h ja sitten herään hikisenä ja lepään kellonsoittoon asti. Kuumat aallot ovat nyt päivisinkin ja olen niska ja yläkroppa hiessä, joskus jalatkin. Hormoneistahan tämä johtuu. Oireet eivät poistu rentona ollessa eli ei niitä voi itse poistaa oikealla asenteella.
Sama. Hain hormonit, mutta se ei parantanut unta. Paremmin toimii Triptyl, joka auttaa nukahtamaan uudelleen.
Herään myös todella usein siinä vaiheessa aamuyöstä kun uni alkaa kevenemään. Erityisesti silloin on vaikea nukahtaa uudestaan, jos päässä on jotain ajatuksia pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja unettomuuteen? 😂
Tai mitä nyt sattuu olemaan.
Lukeminen kannattaa aina.
Sama täällä. Välillä tulee nukuttua jopa 8 tuntia putkeen mutta sitten on usein tuota heräilyä 4-5 välillä. Johtaa usein jopa tunnin, parin valvomiseen kun alkaa miettiä asioita vaikka ei haluasi. Eikä varsinkaan keskellä viikkoa huvita enää 6 jälkeen edes nukahtaa uudelleen kun se herätys on niin karmea, vaikka tuon valvomisen jälkeen alkaa usein nukuttamaan ihan sikana.
Nelikymppinen työkaveri valitteli yöllisiä heräämisiä ja hikoilupuuskia, sanoin että vaihdevuosilääkityksestä voisi olla apua. Ei kuulemma olisi, koska on vielä nuori? Siis nelikymppinen? Ihmisillä ei ole ilmeisesti tietoa, että esivaihdevuodet voi alkaa jo kolmekymppisenä.
Jos on selittämättömiä hikoilupuuskia, yöllistä heräilyä, mielialanmuutoksia, jne. niin mene lääkäriin, hormonitasot saa selvitettetyä labroilla.
Vierailija kirjoitti:
Hormoneja unettomuuteen? 😂
Tai mitä nyt sattuu olemaan.
Ajattele kuinka ihmeellistä, että nykyään ongelmiin saa apua. Melkein vuoden sinnittelin yöheräämisten kanssa, kunnes luovutin ja hain hormonit. Nyt nukun koko yön heräämättä ja aamulla on virkeä olo.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää esivaihdevuosibuumi oikein on? Siitä puhutaan nykyään joka paikassa ja sitä tarjotaan syyksi vähän joka ongelmaan kaikille 30-40 -vuotiaille naisille. Entäs ne miehet, jotka heräilee joka yö neljän aikaan? Tai teinit? Onko niilläkin esivaihdevuodet?
Mun veikkaus on, että sun kroppa ja mieli on ylikierroksilla. Pitkittynyt stressi tekee juuri tuota, että heräilee aamuyöllä, kun hermosto ei nukkuessakaan kunnolla pääse rauhoittumaan. Järjestä itsellesi lepoa ja lomaa, jotta hermosto rauhoittuu. Jätä tiktokit ja muut somen selailut illasta pois. Liiku luonnossa ja kokeile esim. joogaa tai avantouintia.
Tsemppiä!
Näitä veikkaajia on maailma täynnä ja juuri siksi naiset ei saa apua ongelmiinsa vaan kuitataan näillä joogaajutuilla. Jopa masennusdiagnoosin saa helpommin kuin esivaihdevuosidiagnoosin. Onneksi asia on muuttumassa (ja kaikilla oman lähipiirini naisilla uniongelmat on ratkenneet hormoneilla, siis jos niitä on, kaikilla ei tietenkään ole).
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen työkaveri valitteli yöllisiä heräämisiä ja hikoilupuuskia, sanoin että vaihdevuosilääkityksestä voisi olla apua. Ei kuulemma olisi, koska on vielä nuori? Siis nelikymppinen? Ihmisillä ei ole ilmeisesti tietoa, että esivaihdevuodet voi alkaa jo kolmekymppisenä.
Jos on selittämättömiä hikoilupuuskia, yöllistä heräilyä, mielialanmuutoksia, jne. niin mene lääkäriin, hormonitasot saa selvitettetyä labroilla.
Esivaihdevuosissa hormonimittauksia ei tehdä, koska hormonitasot vaihtelee. Jos estettä hormonihoidolle ei ole, niin oireiden perusteella saa kokeilla lääkitystä.
Moni herää myös sen takia, että verensokeri laskee nukkuessa liian alas ja elimistö tekee "automaattiherätyksen", kun illalla on syöty liian kevyt iltapala. Tunti-pari ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä kunnollinen iltapala runsaan proteiinin kera, niin se kantaa hyvin yön yli. Eikä tietenkään mitään rasva-sokeri-mättöä, vaan iltapala kannattaa koostaa terveellisistä ainesosista.
Väitteistä huolimatta iltasyöminen ei lihota, kun sen tekee terveellisesti. Ja tämä iltasyömisten demonisointi on usealla syy siihen, että iltapala on suunnilleen kuppi teetä ja yksi näkkärisiivu ilman päällysteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää esivaihdevuosibuumi oikein on? Siitä puhutaan nykyään joka paikassa ja sitä tarjotaan syyksi vähän joka ongelmaan kaikille 30-40 -vuotiaille naisille. Entäs ne miehet, jotka heräilee joka yö neljän aikaan? Tai teinit? Onko niilläkin esivaihdevuodet?
Mun veikkaus on, että sun kroppa ja mieli on ylikierroksilla. Pitkittynyt stressi tekee juuri tuota, että heräilee aamuyöllä, kun hermosto ei nukkuessakaan kunnolla pääse rauhoittumaan. Järjestä itsellesi lepoa ja lomaa, jotta hermosto rauhoittuu. Jätä tiktokit ja muut somen selailut illasta pois. Liiku luonnossa ja kokeile esim. joogaa tai avantouintia.
Tsemppiä!
Näitä veikkaajia on maailma täynnä ja juuri siksi naiset ei saa apua ongelmiinsa vaan kuitataan näillä joogaajutuilla. Jopa masennusdiagnoosin saa helpommin kuin esivaihdevuosidiagnoosin. Onneksi asia on muuttumassa (ja kaikilla o
Pharman propagandaa, jotta saavat lääkemyyntiä. Myyntiartikkeli seksisteroidi estrogeenivalmisteet. Siitä en tiedä, ovatko uhrit halukkaita saamaan seksisteroideja vai uskovatko pharman valheita aidosti.
Vierailija kirjoitti:
Moni herää myös sen takia, että verensokeri laskee nukkuessa liian alas ja elimistö tekee "automaattiherätyksen", kun illalla on syöty liian kevyt iltapala. Tunti-pari ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä kunnollinen iltapala runsaan proteiinin kera, niin se kantaa hyvin yön yli. Eikä tietenkään mitään rasva-sokeri-mättöä, vaan iltapala kannattaa koostaa terveellisistä ainesosista.
Väitteistä huolimatta iltasyöminen ei lihota, kun sen tekee terveellisesti. Ja tämä iltasyömisten demonisointi on usealla syy siihen, että iltapala on suunnilleen kuppi teetä ja yksi näkkärisiivu ilman päällysteitä.
Ihmisen ei ole mitään syytä nukkua niin pitkään, kuin mitä tiede antaa ymmärtää. Suurin osa eläimistäkään ei nuku läpi yötä, eikä tämä ole ollut ihmisenkään tapa vielä esim. keskiajalla. Unta otettiin kahdessa erässä iltasella ja aamusella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Näitä veikkaajia on maailma täynnä ja juuri siksi naiset ei saa apua ongelmiinsa vaan kuitataan näillä joogaajutuilla. Jopa masennusdiagnoosin saa helpommin kuin esivaihdevuosidiagnoosin. Onneksi asia on muuttumassa (ja kaikilla o
Uniongelmat ratkeavat myös sillä mitä tuo yksi sanoi, iltapalalla. Esim. 1-2 kananmunaa ennen nukkumaanmenoa korjaa tämän ongelman. Mutta onhan se tietysti seksikkäämpää käyttää huumeita dramaattiseen ongelmaan, mistä kukaan ei oikein tiedä mitään. Ihme kun ei puhuta kummittelusta.
Mä oon aina ollut hyvä nukkumaan ja nukahtamaan, kunnes "mystisesti" 43-44v kieppeillä aloin heräillä juuri 3-4 aikaan ilman, että pystyin nukahtamaan. Sitten väsyneenä olin täysi zombie koko päivän, muistikin pätki ja elämä oli tahmeeta. Lisäksi rytmihäiriöt alkoivat vaivata, etenkin väsyneenä, joten menin gynelle ja sain e-pillerit. Muutamassa viikossa unet korjautuivat lähes ennalleen ja rytmihäiriötkin helpottivat.
E-pillerit lisäävät kyllä rintasyöpä- ja veritulppariskiä, mutta vähentävät mm. sydän- ja verisuonisairauksia ja osteoporoosia. Itsellä ei ole lähisuvussa syöpiä, eikä veritulppia (eikä itsellä ylipainoa, tupakointia tms. riskitekijöitä)
No ei joka paikassa. Ei täällä tuppukylän keskustassa susia tai Ahmedia liiku. Ei vain kyllä huvita lähteä aikaisin aamulla lenkille vaan koitan vielä nukkua. Tai no yötä tuo mulle on vielä. Herätys arkisin 5.30.