Kuinka usein lankaat hammasvälisi?
Onko siitä mitään hyötyä, jos ei "ehdi" kuin kerran viikossa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa ehkä
🤣 Kaksi hammasta jäljellä?
Minulla on 10. Kolme ylhäällä ja 7 alhaalla. Lankaa olen aina käyttänyt vain vaatteiden ompelussa, hampaat pessyt kerran viikossa.
Joka ilta lankaan. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että hammasväliharja tai tikut ei mahdu. Hammaslääkärikin kysyi, että pystynkö käyttämään lankaa. Vain yksi merkki mahtuu hampaitteni väliin.
Aamuin ja illoin. Minulla on tosi ahtaat hammasvälit ja tämä on ainoa, joka minulle käy
https://www.tokmanni.fi/easy-clean-flosser-hammaslankain-7046110073483?…
Pari vuotta sitten viimeksi ja lopetin kun hammas katkesi.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää langata kerran päivässä. Pidä aina hammaslankaa taskussa, kyllä joskus tulee luppoaikaa pari minuuttia.
hammaslanka nostaa -likaa- ylös, eli se vaatii aina pesun. et voi taskulangalla lankailla missä vaan.
mulla alkaa iltaisin kielenpesulla, sille oma perushammasharja, mahdollisimman takaa, siellä bakteerit viihtyy. tulee kakomista.
kieleel perus raikas oma tahna,
sitten litteä ,leveö hammaslanka, sillä sitten.
sen jälkeen pesevä tahna-, hyvä huuhtelu!
sen jälkeen jokin funktionaalinen tahna, esim, repair viikko- oral. tai kiillesuojausta viikko. eli omaan 3 eri elmexiä, kaksi oral tahnaa ne funktionaalisest ja se tahna vaan sylkäistään pois- ei huuhdota.
perus elmex on se - vain- pesevä ja sitä aamuisinkin.
noin kerran viikossa varovasti levitän white tahnaa hampaille ja annan vaikuttaa , syljen pois. missään nimessä en hankaa whitellä, jotta kiillevaurioita ei synny.
ja jos alkaa viinjuonti- ennen sitä pesen hampaat, sitten se toinen tahna on kiillesuojaustahna oral, sen syljen pois en huuhdo. suojaa hyvin viiniltä tai raparperikiisseli mm.
aivan joka ilta en käytä lankaa, mutta silloinkin tuo kaksoistahnahommeli.
ihan lankaa vain- ne lankaimet hankalia.
Joka ikinen ilta. Ja pesen tietty aamuin illoin huolellisesti. Mitään mehuja, limuja tai muita hiilihapotettuja juomia en juonut ensimmäisen 30 elinvuoteni aikana juuri koskaan (siis en todellakaan esim. kuukausittain), mutta tuoretta appelsiinimehua tai veriappelsiinimehua aloin nauttimaan lähes viikottain, ja yhden Pepsi Maxin kotitekoisen hampurilaisen kanssa noin kerran kuussa perjantaina, kun 30+ tajusin, että hampaani ovat p a s k a t ja sellaisina pysyvät. :)
Hammaslääkärin mukaan hampaani ovat siistit ja puhtaat, ja hammaskiveä minulle ei tule, mutta reikiä ja paikkoja sitten senkin edestä. Minä voisin hommata jossain vaiheessa hammaskuoret, minulle ne sopisi eikä olisi omien hampaiden puolesta katastrofi kuten monilla muilla, jotka hiotuttavat omat täysin terveet hampaansa pilalle pelkän estetiikan vuoksi, kun haluavat ne kuoret. Äidillänikin on posliinikuoret hampaissa, hänellä on myös herkästi reikiintyvät hampaat. Isälläni taas ei ole ollut koko elämänsä aikana yhtäkään reikää.
Jokaisen ruokailun jälkeen, syön yleensä 2-3 krt päivässä. Harjauksen yhteydessä käytän myös hammasväliharjaa. Olen 50 v, ja minulla ei ole ollut ikinä hammaskiveä, ientulehdusta tms.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paras tapa puhdistaa?
Mää lankaan hammaspesun jälkeen kun tahnat vielä suussa.
Ei tarvitse langata muita hampaita kuin ne, jotka haluaa säilyttää.
Joka ilta hammasväliharjaan isommat raot, ja putsaan langalla kapeammat.
En halua parodontiittia.
Vierailija kirjoitti:
En lankaa yleensä, mutta käytän hammastikkuja (niitä muovisia Jordan dentalsticks, ei mitään coctail-tikkuja) joka aterian jälkeen. Jos jotain jää häiritsemään, sitten lankaimella loput.
Ne Jordanit on ihan peestä, katkeavat välillä jo eka hammasvälissä! Yleensä menee kolme, että saa koko hammaskaluston putsattua. Olen ostanut jotain halppismerkkejä, jotka kestää.
Ensin väliharjalla välit, sitten hampaiden pesu sähkärillä. Näin päin, koska muuten ne välipöpöt karkaa juuri pestyihin hampaisiin. Eka sähkärin ostin jo 1984.
Joka ikinen ilta. Ensin lankaimella (muovivarsi, jossa vaihdettava lankapää) ja silikoniharjalla kaikki välit. Sen jälkeen sähköhammasharjalla pesu.
Olen jo useamman vuoden noudattanut hammaslääkärin ohjetta: ensin sähköhammasharjalla pesu, sen jälkeen hammasvälit langalla ja hammastikulla. Tämän jälkeen vielä pesu. Ei huuhdota. Sama aamuin illoin.
Ostin Waterpikin, jota on kivempi käyttää kun lankaa. Langan kanssa olin laiskempi, mutta tolla flosserilla tulee putsattua hampaatvälit joka ilta kun ei tarvitse kuin vettä suihkutella.