Miltä tuntuu kun ferritiinivarastot loppu?
Olo on todella väsynyt, kuin olisin jäänyt lanan alle, jatkuvasti. Joko rautavarastot on lopuillaan, fibromyalgia tai syöpä vielä huomaamatta. Olen menossa lääkäriin. Jatkuvat omituiset kivut ja kolotukset niin nivelissä kuin lihaksissa ja olo, niin kuin kaikki raajat olisivat painavat ja voimattomat. Olen ihan tavallinen työssäkäyvä perheellinen 40+ nainen. Kommentteja?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Etsi se energia lenkiltä ja terveellisestä ruokavaliosta, älä muotisairauksista.
Ymmärrätkö, että jos ihmisen rautavarastot ovat loppu, hän ei jaksa liikkua?
Rautavarastojen ehtyminen on todellinen ongelma ja koskee useimmiten naisia. Ikävää, että jotkut kategorisoi sen muotisairaudeksi tai uudeksi hysteriaksi.
Vierailija kirjoitti:
Etsi se energia lenkiltä ja terveellisestä ruokavaliosta, älä muotisairauksista.
Alhainen varastorauta ei ole "muotisairaus". Ferritiinin merkitystä irrallisena mittarina hemoglobiinista ei ole aiemmin vain ymmärretty, siksi siitä puhutaan nyt.
Omalla kohdallani hemoglobiini on aina ollut hyvä, se kulkee suvussa. Ferritiinin ollessa 12 ja suoliston vuotaessa verta kuin hanasta kaataen hb oli alhaisimmillaan 141. Sehän katsotaan siis hyväksi. Nyt hb on ollut pitkään yli 155 eli viitearvon yläpuolella, kun pääsin veritankkaukseen n. vuosi sitten. Tämä hb on minulle siis se normaali arvo.
Minulla oli toki paljon muitakin oireita, mm. se näkyvä veri, mutta esim. juuri IBD ei aina näy päällepäin, vaikka kehon tulehdustila olisi jo hälyyttävä. Veriarvot onneksi kertovat niistä piilevistäkin asioista. Minäkin kyllä sain niitä "lenkille ja porkkanaa syömään" -kehoituksia, mutta en onneksi sentään terveydenhuollon ammattilaisilta.
Matalat raudat voivat aiheuttaa myös nivelkipuja/ muita kolotuksia. Lisäksi lihakset hapottuivat tyyliin portaiden nousemisesta toiseen kerrokseen. Väsymys ja hengästyminen kuuluu myös kuvaan. Itse olin hirvittävän väsynyt, mutta kroppa kävi niin ylikierroksilla, että nukahtaminen vei tuntikausia ja saatoin heräillä pienimpiinkin ääniin. Voit ottattaa labrat esim. Puhdin kautta, ei tarvitse käydä edes lääkärissä. Ja jos arvo on alle 100 voit huoletta syödä rautaa. Jos alle 30 niin saa mättää kaksin käsin. Itse sain Infuusion ja ylläpitona jatkuvasti suun kautta 100-200/vrk. En ole enää väsynyt, kipeä ja lihakset kipeytyvät vasta todella rankasta treenistä (ja kasvavat myös, mitä ennen ei tapahtunut). Terveyteen kannattaa satsata, koska se on oma elämä, johon se vaikuttaa.
Edellä mainittujen oireiden lisäksi raivostuttava korvien humina pulssin tahdissa. Mikään määrä rautalisää tai rautapitoista ravintoa tai maitotuotteiden ja kofeiinin välttely ei auttanut. Rautainfuusion sain noin viikko sitten ja olo on uudesti syntynyt. Ei kohisee enää korvissa ja muutkin oireet ovat alkaneet helpottaa. Jaksan päivän ilman päiväunia, nukun yöllä paremmin (älykellon mukaan), päivän askareet eivät ole enää kuin tervanjuontia tai suossa tarpomista.
Vierailija kirjoitti:
Edellä mainittujen oireiden lisäksi raivostuttava korvien humina pulssin tahdissa. Mikään määrä rautalisää tai rautapitoista ravintoa tai maitotuotteiden ja kofeiinin välttely ei auttanut. Rautainfuusion sain noin viikko sitten ja olo on uudesti syntynyt. Ei kohisee enää korvissa ja muutkin oireet ovat alkaneet helpottaa. Jaksan päivän ilman päiväunia, nukun yöllä paremmin (älykellon mukaan), päivän askareet eivät ole enää kuin tervanjuontia tai suossa tarpomista.
Mulla ollut tota huminaa pulssin tahdissa, mutta en oo tajunnut että sekin johtuu siitä! Sitä on ollut jo vuosikausia ennen kuin selvisi että ferritiinit aivan alhaalla. Hyvä tietää.👍
Mulla on ferritiini ollut siinä 15 kieppeillä iät ja ajat, varmaan väh. 10 vuotta eli kuopuksen syntymästä asti.
Oireita itsellä on fyysinen heikkous/voimattomuus, nivel- ja lihaskivut. Näihin saa lääkäriltä ohjeeksi harrastaa enemmän liikuntaa -> harrastan enemmän liikuntaa -> olen entistä voimattomampi ja paikat kipeänä. En siis todellakaan saa voimaa tai lataudu liikunnasta.
Muita oireita on kuiva iho ja kuivat/ katkeilevat hiukset, silmien kuivuus.
Itse en voi syödä rautaa, vatsa ei kestä sitä joten näillä mennään.
Huimausta. Silmissä harmaantuu näkymä mustavalkofilmiksi ja pöks jalat alta. Tätä ollut jo useampi vuosi ja todnäk "kauan".. pyörtyilyjä.
Ap täällä kohtalotoveri. Väsyttää todellakin kuin olisi jäänyt jonkun jyrän alle. Ja myös henkisesti väsyttää. Verikokeet otettu ja olivat hyvät. Epäilen juurikin tuota estrogeenin vähenemistä omalla kohdallani, koska kuukautiset heittelee. Ikää on lähemmäs 50v.
Vierailija kirjoitti:
Huimausta. Silmissä harmaantuu näkymä mustavalkofilmiksi ja pöks jalat alta. Tätä ollut jo useampi vuosi ja todnäk "kauan".. pyörtyilyjä.
Mullakin sellainen sumentunut näkö, nyt kun arvot paremmat, niin helpottanut. Ei sentään pyörtyilyä.
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää ensin raudanpuutteesta ja anemiasta niin jatketaan sitten keskustelua.
Mulla oli ennen hirveet menkat, eli tuli sitten kierre, nyt kun ferritiini noussut, menkat olleet pari kiertoa normaalit. En ole muuta kuin vaan syönyt rautalisää. Toivottavasti pysyisi näin nyt.😊
Jatkuva väsymys, aivosumu, turvotus, kunto ei nouse vaikka kuinka yrittää. Hiusten lähtö. Kalpeus. Ferritiini oli 27. Nyt olo on alkanut kohentua hiljalleen, ja liikunnasta saa iloa taas.
Vaikuttaa tämä vähättely olevan edelleen liian tavallista Suomessa. Onneksi verikokeita saa omasta pussista maksamalla myös.
Runsaista menkoista ja raudasta. Runsaat menkat kuluttaa rautavarastoja, menkkojen välillä ei ehdi korjaantua. Kun rautavarastot on tyhjät, menkat runsastuu entisestään. Kun rautavarastot saadaan tankattua, menkat normalisoituu/niukkenee. Outo ilmiö.
Vähättely johtunee siitä, että tämä on ns. naisten vaiva. Hyvä kun voi tällaisella palstalla keskustella eikä jää yksin. Yritin jo liikuntaa, mutta se ei todellakaan auttanut, pahensi vain oloa. Jokainen tuntee oman kehonsa parhaiten. Haluaisin jaksaa liikkua enemmän, mutta tällä hetkellä on vaikeuksia täyttää astianpesukonetta ja pysyä hereillä iltaisin.
Kiitos kaikille vastanneille. Voimia sinulle, jolla on syöpä, paranemiseen. Muillekin väsymyksen ja oireiden kanssa. Vetäydyn yöpuulle. Ap
Jatkuva lihaskipu, voimattomuus, niskat jumissa, kuivat silmät, palan tunne kurkussa, väsymys, aivosumu, iho-ongelmia, levottomat jalat jne. Osa oireista helpottunut vasta nyt, kun ferritiini nousi yli 100. Lähtötilanne oli ferritiini 3, hemoglobiini 105. Silloin oli myös hengenahdistusta, huimausta ja psyykkisiä oireita (itkuisuus, ahdistus). Olen kohdannut terveydenhuollossa ihan järkyttävää vähättelyä ja oireiden selittämistä milloin milläkin syyllä (masennus, työuupumus, vilkas mielikuvitus). Onneksi nykyään labroihin pääsee myös omatoimisesti, vaikka ne maksavat jonkin verran. Erilaisista rautavalmisteista löytyy tietoa muun muassa Facebookin raudanpuute-ryhmistä. Ei kannata luovuttaa, jos ensimmäinen kokeiltu valmiste ei sovi.
minulla 38 ferritiiniarvoilla elämä oli lähinnä nukkumista ja raahautumista töihin, aivosumua ja kaiken sosiaalisen toiminnan välttelyä (jotta voi mennä sen sijaan nukkumaan). Vessanpöntöltäkään en aina jaksanut nousta ilman tukea: reisilihakset eivät vain toimineet. Portaita en jaksanut kävellä, en jaksanut oikein tehdä ruokaakaan, joten söin vain eineksiä.
Terveyskeskuksessa lääkäri ei kommentoinut ferritiini tai muitakaan veriarvojani oikein mitenkään, paitsi lähetteessä gynen polille oli listannut verikokeiden näyttämät poikkeavat arvot. Gynekologi sanoi polilla niistä, että kaikki nämä poikkeavat arvot johtuvat siitä, että sinulla on liian runsaat kuukautiset, vuotosi ovat selvästi anemisoivia ja niille pitää tehdä jotain ennenkuin tilanne pahenee. Tuntui jotenkin hyvältä, kun joku sanoi sen ääneen vaikka itsekin olin jo ehtinyt epäillä asiaa.
Kannattaa todella kokeilla valmisteita, jos yksi tai kaksi ei sovi. Minulle sopi aminohappokelatoitu valmiste.
Ei kannata yrittää sinnitellä kuten minä tein viimeisin voimin viikosta ja kuukaudesta toiseen, asian voi hoitaa.
Varsinkin menkkojen jälkeen ihan hirveä himo saada kunnon puoliraakaa pihviä!😅