Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu kun ferritiinivarastot loppu?

Vierailija
12.02.2025 |

Olo on todella väsynyt, kuin olisin jäänyt lanan alle, jatkuvasti. Joko rautavarastot on lopuillaan, fibromyalgia tai syöpä vielä huomaamatta. Olen menossa lääkäriin. Jatkuvat omituiset kivut ja kolotukset niin nivelissä kuin lihaksissa ja olo, niin kuin kaikki raajat olisivat painavat ja voimattomat. Olen ihan tavallinen työssäkäyvä perheellinen 40+ nainen. Kommentteja?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku mainitsi rautainfuusion.  Kuinka matalalla ferritiiniarvolla sellaisen saisi ja onko mahdollista saada julkiselta puolelta.   

Itsellä sellainen käsitys, että aika nihkeästi suhtaudutaan  rautainfuusioon. Tietenkin ehkä jos rahaa maksaa niin yksityiseltä saisi.    Itse olen kohdannut vähättelyä matalan ferritiinin suhteen. 

Vierailija
42/58 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku mainitsi rautainfuusion.  Kuinka matalalla ferritiiniarvolla sellaisen saisi ja onko mahdollista saada julkiselta puolelta.   

Itsellä sellainen käsitys, että aika nihkeästi suhtaudutaan  rautainfuusioon. Tietenkin ehkä jos rahaa maksaa niin yksityiseltä saisi.    Itse olen kohdannut vähättelyä matalan ferritiinin suhteen. 

jos raudanpuuttee syynä on kuukautiset, niin ensin hoidetaan ne. rautainfuusio taitaa olla viimeisimpiä hoitokeinoja - ei ole riskitön hoitomuoto ja siihen kai on turha ryhtyä, jos kuitenkin sittenn kuukauden päästä vuotaa raudat pois, siksi naisilla kuukautisten hoitaminen on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini alle 12. Hemoglobiini vähän alle 100. Hemoglobiinin sain nostettua päälle sadan, mutta ferritiiniä en tuosta alle 12:sta saanut nostettua rautalisällä. Kahdeksaa eri rautapilleriä/kapselia/jauhetta kokeilin, osasta tuli niin hirveä olo ettei pystynyt niitä syömään. Veriletut ja maksaruoatkin tuli tutuiksi. Julkisella laitettiin infuusio, ihan terveyskeskuksessa. Lähete sinne oli kyllä työterveydestä, joka meillä on yksityisellä.

Vierailija
44/58 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen vielä, että mä joka kirjoitin, että minulla on ferritiini ja rauta nollassa, eikä mitään oireita, niin minä käytän estrogeenikorvaushoitoa. Uskon että se voi vaikuttaa. Kannattaisi mitata fsh ja miettiä, onko vaihdevuosioireita. Minulla oli ennen estrogeenin käyttöä mm. tosi, tosi pahaa unettomuutta, hiustenlähtöä, nivelkipuja, sydämen rytmihäiriöitä. Eli ehkä syy ei ole kaikilla se ferritiini, vaan vaihdevuodet. Ne aiheyttavat myös masennusta, itkuisuutta ja väsymystä joillekin.

Vierailija
45/58 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kyse ole reumasta. Mietin vaan, kun läheisellä tippui ensin ferritiini ja sitten hemoglobiini alle sadan. Lisäksi väsymystä, kolotuksia ja kipuja. Tulehdusarvo reilusti koholla. Paljastui reumaksi sitten tuo kaikki. Se kuulemma käy myös hemoglobiinin päälle tuo kaikki vähitellen. Nyt hoito vasta alussa.

Vierailija
46/58 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen vielä, että mä joka kirjoitin, että minulla on ferritiini ja rauta nollassa, eikä mitään oireita, niin minä käytän estrogeenikorvaushoitoa. Uskon että se voi vaikuttaa. Kannattaisi mitata fsh ja miettiä, onko vaihdevuosioireita. Minulla oli ennen estrogeenin käyttöä mm. tosi, tosi pahaa unettomuutta, hiustenlähtöä, nivelkipuja, sydämen rytmihäiriöitä. Eli ehkä syy ei ole kaikilla se ferritiini, vaan vaihdevuodet. Ne aiheyttavat myös masennusta, itkuisuutta ja väsymystä joillekin.

jos raudalla tarkoitat hemoglobiinia, niin se ei voi olla nollassa, silloin on jo kuollut

Vierailija
47/58 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymistä, hengästymistä, nuutunut olo. Järjetönkään määrä unta ei auttanut, nukuin pahimmillaan 16h päivässä. Sydänoireita, muljumista. 

Ap, josset saa terkkarista ferritiinitestiä, apteekit myyvät sellaista myös. Jos tulos on alle 30, sinulla on alhainen ferritiini. 

Googlaamalla löytyy myös joitain paikkoja, jotka tekevät ferritiinimittauksia. Hinnatkaan eivät ole hirmuisen korkeita monessa paikassa. Alimmillaan taisi olla 10e luokkaa, plus joku palvelumaksu siihen tulee päälle.

Vierailija
48/58 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella monenlaisia oireita: rythmihäiriöitä, närästystä, ylävatsavaivoja, uupumusta ja kummallista pörinän tunnetta rinnassa. Käveleminen oli rakasta, kun jalat tuntuivat todella painavilta. Kaiken aisia testejä tehtiin, mitään muuta ei löytynyt kuin lopulta ferritiini 8. (Tätä ennen minulle määrättiin betasalpaajia ja happosalpaajia, jotka aiheuttivat vain lisää ongelmia).

Söin pari vuotta rautakuureja mutta vatsa ei kestänyt ja arvot eivät nousseet, joten lopulta pääsin infuusioon. Ei tullut minkäänlaisia sivuoireita mutta pari viikkoa infuusion jälkeen olo koheni ja kävely oli taas kevyttä.

Vierailija
49/58 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymistä, hengästymistä, nuutunut olo. Järjetönkään määrä unta ei auttanut, nukuin pahimmillaan 16h päivässä. Sydänoireita, muljumista. 

Ap, josset saa terkkarista ferritiinitestiä, apteekit myyvät sellaista myös. Jos tulos on alle 30, sinulla on alhainen ferritiini. 

Googlaamalla löytyy myös joitain paikkoja, jotka tekevät ferritiinimittauksia. Hinnatkaan eivät ole hirmuisen korkeita monessa paikassa. Alimmillaan taisi olla 10e luokkaa, plus joku palvelumaksu siihen tulee päälle.

jos on nainen ja epäilee kärsivänsä runsaista kuukautitista, niin tk.sta tulee verikokeet, joide joukossa on ferritiinitesti. käypähoitoon on muistaseni kirjattukin, että ferritiinikin kuuluu perustutkimuksiin runsaista kuukautisista kärsivillä naisilla

Vierailija
50/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infuusioon voi päästä vasta, kun rauta-arvoja on yritetty pitempään nostaa suun kautta otettavilla rauta-valmisteilla. Niissä on paljon eroja sen osalta, miten vatsa kestää ja tietysti riippuu myös yksilöstä. Eli kannattaa varautua siihen, että pitää kokeilla useampaa valmistetta, mikä näkyy sitteb kukkarossa.

Lääkärit voivat myös ohjeistaa, että rautavalmisteen ottaminen vain joka toinen päivä auttaisi imeytymistä mikä ei pidä paikkaansa vaan kyse on väärien johtopäätösten vetämistä tehdyistä tutkimuksista. Joka toinen päivä ottaminen voi auttaa vatsaa kestämään rautavalmistetta. Eli jos vatsa vaan kestää, niin kannattaa ottaa joka päivä.

Mutta ferritiinitesti on hyvin yksinkertainen, joten kannattaa lähteä siitä liikkeelle sillä tyhjät rautavarastot aiheuttavat monenlaisia oireita.

Vierailija
51/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpin aikana alkaa olla feministivarastot loppu!

Vierailija
52/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputon väsymys, nivelkivut, hengästyminen jopa levossa, sydämen muljuaminen ja lisälyönnit, kalpeus, hiustenlähtö ja ihon kutina ja kuivuminen. Nämä oireet itsellä. Sairastan IBD'tä ja verenvuodon vuoksi ferritiini usein hyvin alhaalla ja rautainfuusioita suht usein, koska rautalääkitystä ei saa käyttää juurikin sairauden vuoksi. 

Vierailija
53/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi se energia lenkiltä ja terveellisestä ruokavaliosta, älä muotisairauksista.

Muotisairauksiin ei saa julkisella puolella sairaalahoitoa tai suonensisäistä infuusiohoitoa. Kun rautavarastot on vähissä, keho tekee kaikkensa pitääksen vain tärkeimmät elimet toimintakunnossa, jolloin ihmisen fyysinen ja psyykkinen kunto jää toissijaiseksi. Täällä yksi, jolla asennettu jopa kierukka estämään kuukautisia jotta kroonisen sairauden lisäksi kroppa jaksaisi edes hetken rautainfuusion antamisen jälkeen.

Vierailija
54/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin masennuksen uusiutuneen.

Vierailija
55/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oireena oli väsymys ja hengästyminen. Kunto ei noussut.

Vali vali vali. 

Vierailija
56/58 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loputon väsymys, nivelkivut, hengästyminen jopa levossa, sydämen muljuaminen ja lisälyönnit, kalpeus, hiustenlähtö ja ihon kutina ja kuivuminen. Nämä oireet itsellä. Sairastan IBD'tä ja verenvuodon vuoksi ferritiini usein hyvin alhaalla ja rautainfuusioita suht usein, koska rautalääkitystä ei saa käyttää juurikin sairauden vuoksi. 

Miksi rautalääkitys ei sovellu? 

Vierailija
57/58 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/58 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan