Miltä tuntuu kun ferritiinivarastot loppu?
Olo on todella väsynyt, kuin olisin jäänyt lanan alle, jatkuvasti. Joko rautavarastot on lopuillaan, fibromyalgia tai syöpä vielä huomaamatta. Olen menossa lääkäriin. Jatkuvat omituiset kivut ja kolotukset niin nivelissä kuin lihaksissa ja olo, niin kuin kaikki raajat olisivat painavat ja voimattomat. Olen ihan tavallinen työssäkäyvä perheellinen 40+ nainen. Kommentteja?
Kommentit (58)
Väsymistä, hengästymistä, nuutunut olo. Järjetönkään määrä unta ei auttanut, nukuin pahimmillaan 16h päivässä. Sydänoireita, muljumista.
Ap, josset saa terkkarista ferritiinitestiä, apteekit myyvät sellaista myös. Jos tulos on alle 30, sinulla on alhainen ferritiini.
Väsymys, sydämen tykytykset, hengästyminen, aivosumu, masennus. Sainkin alkuun virheellisesti masennusdiagnoosin, haavaisen koliitin diagnoosin vasta myöhemmin. Sairauden hoito & veritankkaus nosti ferritiinin, silloin helpottui myös nuo psyykkiset oireet. Ferritiini oli suoliston vuotaessa 12, nyt liki 200.
Kiitos vastauksista. Totaalisen väsymyksen ja sen, ettei mikään uni auta, tunnistan.
Oliko teillä kipuja? Voimattomuuden tunnetta jaloissa ja käsissä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Totaalisen väsymyksen ja sen, ettei mikään uni auta, tunnistan.
Ei muistaakseni kumpaakaan. Mulla oli ferritiini 5, kun se ekan kerran mitattiin
Minulla ei ole mitään oireita, ellei ylikierroksilla olo ja unettomuus johdu siitä. Kaikki sairaudet aiheuttavat minulla niitä, olisi ihanaa, jos joskus saisi kokea, miltä väsymys tuntuu.
T. Ferritiini 0, voimakas raudanpuute
Voi olla myös esi/vaihdevuodet. Mikä ei tosiaan sulje pois tuota ferritiiniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään oireita, ellei ylikierroksilla olo ja unettomuus johdu siitä. Kaikki sairaudet aiheuttavat minulla niitä, olisi ihanaa, jos joskus saisi kokea, miltä väsymys tuntuu.
Minulla siis on syöpä ja siksi ferritiini ja rauta täysin nollassa, tarkoituksellisesti.
En kykene tuntemaan väsymystä, ja joudun käyttämään unilääkkeitä, jotta pystyn nukkumaan.
Tasan ei käy onnen lahjat, en oikekn edes ymmärrä, miten muut kokevat väsymystä.
Onko kilpirauhasarvot mitattu ap? Vajaatoiminnasta voi saada rajuja oireita, vaikka arvot olisivat virallisten, ns normaalien viitearvojen puitteissa.
Tosiaan myös estrogeenin väheneminen vaihdevuosissa aiheuttaa väsymystä, masennusta ja aivosumua. Se on aika todennäköinen vaihtoehto, koska vaihdevuodet tulevat jossain muodossa aivan kaikille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Väsymistä, hengästymistä, nuutunut olo. Järjetönkään määrä unta ei auttanut, nukuin pahimmillaan 16h päivässä. Sydänoireita, muljumista.
Ap, josset saa terkkarista ferritiinitestiä, apteekit myyvät sellaista myös. Jos tulos on alle 30, sinulla on alhainen ferritiini.
Mutta mikä on ap:n hemoglobiini?
Jos on tietynlainen syöpä, niin hemoglobiini voi olla 200 ja ferritiini 0, ja se ei ole todellakaan anemia, vaan päinvastoin, iso riski äkkikuolemaan liian 'hyvän' veren takia, kuin olisi dopingia käyttänyt.
Mulla oli tuollaista, ja lisäksi hiusten lähtöä, alakuloisuutta, iho- ongelmia ja vaikka mitä. Tein ferritiinin kotitestin ja se näytti liian alhaista ja nyt olen syönyt rautaa 3kk ja olo paljon parempi. Pian menossa lääkäriin ja oikeisiin verikokeisiin niin katsotaan mitä sitten sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä on ap:n hemoglobiini?
Jos on tietynlainen syöpä, niin hemoglobiini voi olla 200 ja ferritiini 0, ja se ei ole todellakaan anemia, vaan päinvastoin, iso riski äkkikuolemaan liian 'hyvän' veren takia, kuin olisi dopingia käyttänyt.
120-125 vaihdellen.
Väsymys, uupumus, lihasheikkous, aivosumu, levottomat jalat jne
Vierailija kirjoitti:
Onko kilpirauhasarvot mitattu ap? Vajaatoiminnasta voi saada rajuja oireita, vaikka arvot olisivat virallisten, ns normaalien viitearvojen puitteissa.
Tosiaan myös estrogeenin väheneminen vaihdevuosissa aiheuttaa väsymystä, masennusta ja aivosumua. Se on aika todennäköinen vaihtoehto, koska vaihdevuodet tulevat jossain muodossa aivan kaikille naisille.
Kilppariarvot tarkistettu monta kertaa. Ei pitäisi olla. Estrogeenin vähenemistä olen itsekin epäillyt. Ehkä se on sitten sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis on syöpä ja siksi ferritiini ja rauta täysin nollassa, tarkoituksellisesti.
En kykene tuntemaan väsymystä, ja joudun käyttämään unilääkkeitä, jotta pystyn nukkumaan.
Tasan ei käy onnen lahjat, en oikekn edes ymmärrä, miten muut kokevat väsymystä.
Etsi se energia lenkiltä ja terveellisestä ruokavaliosta, älä muotisairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan maitohapoilla pienestäkin ja jalat tosi raskaat. Kauhea hengästyminen, varsinkin ylämäet ihan mahdottoman raskaita.
Aivosumu! Aivan ulkopuolinen olo kaikkeen! Epätodellinen olo.
Mulla oireena oli väsymys ja hengästyminen. Kunto ei noussut.