Alkoholinkäyttö ja paino
Oletteko laihtunut kun olette lopettaneet tai vähentäneet alkoholia? Vai onko kenties paino noussut? Huomaan itse, että kun en juo, en juurikaan myös syö mutta liikun enemmän.
Kommentit (33)
Tietenkin vaikuttaa painonhallintaan mutta viiveellä. Muutaman viikon vähentäminen ei välttämättä näy missään mutta ole vaikka kokonainen vuosi ilman pisaraakaan alkoholia niin muutokset näkyvät aivan varmasti.
Lähinnähän se vähentää turvotusta, sellaiset 3 kiloa laihtuu aina jos on kaksi viikkoa juomatta, sen jälkeen ei enää suuremmin paino vähene.
olen todella suurkuluttaja, 50 annosta viikossa. olin kolme vuotta täysin juomatta. Lihoin, vaikka liikuin enemmän. ADHD tyyppinä alkoholi vaikutta minulla niin, että raivosiivoan ja lenkkeilen.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnähän se vähentää turvotusta, sellaiset 3 kiloa laihtuu aina jos on kaksi viikkoa juomatta, sen jälkeen ei enää suuremmin paino vähene.
Minulla alkoholiin liittyy aina myös syöminen. Kun on ottanut alkoholia, tekee seuraavana päivänä aina mieli jotain roskaruokaa. Jos lopettaisin alkon, niin myös syöminen järkevöityisi huomattavasti ja sitä kautta painoa lähtisi myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi sisältää paljon energiaa, 5kg lähti ihan sillä että oli 2 viikkoa ilman alkoholia.
Minulla ei ole paino tippunut ollenkaan vaikka olen ollut 2 viikkoa ilman alkoholia, join ennen noin 20 olutta päivässä
Olin 4 kk ilman ja paino pysyi samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi sisältää paljon energiaa, 5kg lähti ihan sillä että oli 2 viikkoa ilman alkoholia.
Minulla ei ole paino tippunut ollenkaan vaikka olen ollut 2 viikkoa ilman alkoholia, join ennen noin 20 olutta päivässä
Ei kannata lannistua. Elimistösi voi reagoida hitaammin muutokseen ja lamaantua aluksi. Pidä linjasi!
Olin reilu 3 viikkoa juomatta ja en huomannut mitään eroa. Juon noin 5 päivänä viikossa ja isoja määriä kerralla
Mä odotin laihtuvani paljon, koska olin juonut 4-6 isoa kaljaa joka ilta, ja viikonloppuna enemmän. Kysyin ChatGPT:ltä, paljonko laihdun jos lopetan juomisen, mutta en tee muita muutoksia, ja sen mukaan laihtuisin 15-20 kiloa ekan vuoden aikana. Lopputulos: ekoilla viikoilla poistui lähinnä nesteturvotusta 3-4 kg, sen jälkeen painonlasku pysähtyi täysin. Kieltämättä ainakin alkuun korvasin alkoholin tuottamaa mielihyvää sitten herkuilla, lisäksi liikkumista jäi pois koska olin lähinnä kotona kun ei baareihinkaan enää halunnut lähteä eikä kavereita tapaamaan, mun kaikki kaveruudet kkun oli juomakaveruuksia ja ne jäi pois kun lopetin juomisen.
Vierailija kirjoitti:
olen todella suurkuluttaja, 50 annosta viikossa. olin kolme vuotta täysin juomatta. Lihoin, vaikka liikuin enemmän. ADHD tyyppinä alkoholi vaikutta minulla niin, että raivosiivoan ja lenkkeilen.
Ai, tuo on ADHD piirre. Mulla on aina ollut tuo sama. Ja olen aina ajatellut, että olen diagnosoimaton ADHD tai ainakin jonkinlainen rajatapaus, joka ei nyt ehkä lääkkeitä tai apua tarvi mutta taipumuksia on vahvasti. Mulla tosiaan alkoholi tekee ihan superenergiseksi, eräs eksä sanoi että jännä kun sulla alkoholi toimii kuin muilla amfetamiini. Alkoholi myös parantaa keskittymistä, vähän pienempinä määrinä, olen monet vaikeat työtehtävät tehnyt illalla kotona kaljan voimin. Toinen erikoinen on, että mulla kofeiini väsyttää. Jos on ylipirteä olo kun pitäisi jo mennä nukkumaan, juon energiajuoman niin johan nukuttaa.
Alkoholin kalorivaikutuksen lisäksi alkoholi sekoittaa rasva-aineenvaihdon päiväkausiksi, ja rasvanpoltto hidastuu. Sen huomaa selvästi, jos on sellaisessa rytmissä että paino putoaa hyvin, niin yksi ryyppyilta pysäyttää koko prosessin vähintään viikoksi, vaikkei vetäisi ryyppyillan aikana mitään muuta kaloripitoista kuin alkoholia.
Itse olen ollut kolme viikkoa juomatta ja vaikka on huomattava ylipaino, en ole laihtunut mutta kyllähän sellainen punakka turvonnut naama on hävinnyt. Hyh. Join aika paljon vaikka en joka päivä, niin joka viikko useamman kerran kännit oluella ja/tai viinillä.
No mutta olen myös ollut itselleni armollinen ja antanut luvan syödä mitä haluan, joten siinä se syy on ollut sille ettei paino ole liikkunut. Kuitenkin tällä viikolla olin valmis menemään askeleen eteenpäin ja korjata ruokavaliota. Heti näkyy myös painossa ja kilo lähtenyt tietenkin nestettä mutta suunta on oikea.
Tämä on kokonaisvaltainen juttu. Henkinen työ ja ajatusmaailman muutos. Olen matkalla opettelemaan rakastamaan itseäni ja sallin itselleni hyviä asioita, eli terveyttä ja parempaa elämää. Sitten sitä myöten nämä asiat tulevat keskiöön ja askel kerrallaan kohti sellaista versiota itsestään, joka tuntuu hyvältä.
eipä sitä laihdu jos ne alkoholin kalorit korvaa jollain muulla herkulla. itseasiassa jotain suklaata/sipsiä mässyttämällä saa varmaan helpommin kaloreita tankattua kuin vaikka jotain olutta/viiniä siemailemalla
toisaalta alkoholin lopettaminen saattaa vähentää myös sitä ruokahalua
itsellä usein on tapana laihtua jos jätän alkoholin pois juuri tuon ruokahaluttomuuden vuoksi. oon tissutellut säännöllisesti loppukesästä ja painoa tullut kymmenisen kiloa lisää. nyt viikko juomatta enkä ainakaan vielä huomaa mitään suurta eroa. en tosin jaksa rampata vaa'alla joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, tuo on ADHD piirre. Mulla on aina ollut tuo sama. Ja olen aina ajatellut, että olen diagnosoimaton ADHD tai ainakin jonkinlainen rajatapaus, joka ei nyt ehkä lääkkeitä tai apua tarvi mutta taipumuksia on vahvasti. Mulla tosiaan alkoholi tekee ihan superenergiseksi, eräs eksä sanoi että jännä kun sulla alkoholi toimii kuin muilla amfetamiini. Alkoholi myös parantaa keskittymistä, vähän pienempinä määrinä, olen monet vaikeat työtehtävät tehnyt illalla kotona kaljan voimin. Toinen erikoinen on, että mulla kofeiini väsyttää. Jos on ylipirteä olo kun pitäisi jo mennä nukkumaan, juon energiajuoman niin johan nukuttaa.
Myös yöllä jos herää kesken unien toimii kofeiini itsellä niin että nukahtaa uudestaan, muuten ei mitään toivoa unesta.
Alkoholi on ainoa mikä saa siivoamaan ja remppaamaan tehokkaasti. Saati ollenkaan.
Alkoholi itsessään sisältää paljon energiaa: 7kcal/g. Sen lisäksi alkoholi vie liikuntahalut ja saa useimmat syömään ylimääräistä. On kovin vaikeaa koittaa laihduttaa, jos samaan aikaan käyttää alkoholia. Ja tämä on asia mistä puhutaan aivan liian vähän, jos ollenkaan. Monen kohdalla laihdutus tyssää siihen, että korkkia ei saa kiinni. Viikko dietataan ja viikonloppuna vedetään pe-la pikku tumut, syödään vkl herkkuja ja sitten ihmetellään, että "on se kumma kun viikot kärsin ja silti paino ei putoa". Sporttiseen, hyvinvoivaan ja tasapainoiseen elämään voi toki kuulua myös kohtuullisesti alkoholia silloin tällöin, mutta silloin tällöin ei tarkoita että niin olisi joka viikonloppu, saati että vielä arkena saunalonkeroita. Kuitenkin painoa pudottaessa sitä alkoholia ei ole järkevää käyttää lainkaan. Menee muuten vaikeaksi, kun jokainen viinihörppy pitää sitten vähentää viikon aikana syötävistä kaloreista, kun jo muutenkin jää nälkä. Mutta fakta on, että liian moni ihminen on psyykkisesti riippuvainen viikonlopun alkoholeistaan ja ei ole niistä halukas tinkimään. Sitten se laihdutus jää kaukaiseksi haaveeksi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi itsessään sisältää paljon energiaa: 7kcal/g. Sen lisäksi alkoholi vie liikuntahalut ja saa useimmat syömään ylimääräistä. On kovin vaikeaa koittaa laihduttaa, jos samaan aikaan käyttää alkoholia. Ja tämä on asia mistä puhutaan aivan liian vähän, jos ollenkaan. Monen kohdalla laihdutus tyssää siihen, että korkkia ei saa kiinni. Viikko dietataan ja viikonloppuna vedetään pe-la pikku tumut, syödään vkl herkkuja ja sitten ihmetellään, että "on se kumma kun viikot kärsin ja silti paino ei putoa". Sporttiseen, hyvinvoivaan ja tasapainoiseen elämään voi toki kuulua myös kohtuullisesti alkoholia silloin tällöin, mutta silloin tällöin ei tarkoita että niin olisi joka viikonloppu, saati että vielä arkena saunalonkeroita. Kuitenkin painoa pudottaessa sitä alkoholia ei ole järkevää käyttää lainkaan. Menee muuten vaikeaksi, kun jokainen viinihörppy pitää sitten vähentää viikon aikana syötävistä kalore
tämmöstä "valistusta"/marmatustahan on kaikki mediat täynnä.
Ei mitään vaikutusta, aikaisemmin join noin 15 kaljaa kerran viikossa vuosien ajan ja seuraavana päivänä mässyt päälle. Lopetin viime kesänä. Ei mitään vaikutusta painoon. Olisin luullut että tipahtaa mut ei niin ei. Eipähän ole krapulaa jolloin ei es pysty liikkumaan ja kaikki hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Taisit juoda aika reippaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit juoda aika reippaasti?
jeps. nestettä tosiaan suurin osa