VĂ€hensin astioita, ja nyt kaduttaa đ
TÀytyy kai ostaa muutama lautanen lisÀÀ.
Eli kyllÀstyin tÀysinÀiseen astiakaappiin ja hÀvitin sieltÀ kaikki eriparilautaset. Esimerkiksi keittolautasia jÀi 6, ja meitÀ on 2 aikuista. Ajattelin riittÀvÀn.
Mutta eilen tiskattiin, meillÀ siis ei ole apk:tta, illalla syötiin keittoa, aamulla puuroa ja lounaaksi keittoa, enkÀ millÀÀn jaksanut melkein 10-tuntisen työpÀivÀn jÀlkeen tiskata. Nyt ei ollutkaan enÀÀ lautasia iltapalalle tai aamupuurolle. NÀin tÀssÀ kuitenkin kÀvi.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Jokaista lautasta pitÀÀ olla 6/hlö. Niin minullakin on, asun yksin.
Minulla on vain neljÀ kutakin. Hyvin riittÀÀ. Asun yksin.
Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀ
EikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?
Itse vertasin, kun Àitini tiskaa kaksi allasta tÀynnÀ vettÀ, ja suotakoon se hÀnelle, tekee vesihaude hyvÀÀ reumaattislle kÀsille, niin laitoin samaÀn mÀÀrÀÀn tiskiÀ tulpat kiinni ja tiskasin tavallani, sulkien aina hanan vÀlissÀ, niin meni noin neljÀnnes siitÀ vesimÀÀrÀstÀ.
Isoon,vaikkapa joulutiskiin lasken minÀkin altaaseen vettÀ. Ne astiat eivÀt konepesua kestÀisikÀÀn.
MinimalistiryhmissÀ tÀmÀ on yleistÀ. Sanotaan ahdistaa astiat kaapissa, ahdistaa kaappi jne jne.
Sitten ei ole astioita tarpeeksi, ettÀ saadaan tiskikone pÀÀlle. Ei sÀilytetÀ kahvipannua vieraita varten, hakekoon omansa ÀrrÀltÀ ja sohvakin on ruma. Istukoon lattialla. Outoa
Vierailija kirjoitti:
KertakĂ€yttĂ€astioita đ
Ovat muuten nykyisin ainoita astioita, joita tehdÀÀn Suomessa. Sama juttu aterinten kohdalla. Noiden ostaminen on isÀnmaallinen teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀEikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?
Itse vertasin, kun Àitini tiskaa kaksi allasta tÀynnÀ vettÀ, ja suotakoon se hÀnelle, tekee vesihaude hyvÀÀ reumaattislle kÀsille, niin laitoin samaÀn mÀÀrÀÀn tiskiÀ tulpat kiinni ja tiskasin tavallani, sulkien aina hanan vÀlissÀ, niin meni noin neljÀnnes siitÀ vesimÀÀrÀstÀ.
Isoon,vaikkapa joulutiskiin lasken minÀkin altaaseen vettÀ. Ne astiat eivÀt konepesua kestÀisikÀÀn.
KyllÀ se astiapesukoneen huuhtelu on paljon vÀhÀisempÀÀ vedenkÀyttöÀ, kun ettÀ yksitellen huuhtelet ne astiat.
Laitappa kerrankin tulppa siihen altaaseen kun huuhtelet ja katso paljon vettÀ menee. Ja kun peset tosissaan vaan tyyliin pari lautasta ja mukia, niin sitten kerrot tuon n. 8-10 sen mÀÀrÀn. Paljon enemmÀn, kuin jos olisit pessyt astianpesukoneella.
Eli yllÀtyit, kun astioita ei riitÀkÀÀn pÀivÀkausiksi tiskaamatta niitÀ vÀlillÀ?
Minuakin on vÀlillÀ hiukan kaduttanut, ettÀ harvensin astiastojani, mutta jos kylÀssÀ kÀy pari ihmistÀ joskus ja jouluna, ei ole jÀrkeÀ 6-hengen astiastoja pitÀÀ sinkkuna.
Toisen kautta, haluaisin kokonaan uusia astioita, joten ehkÀ oli ihan hyvÀkin, ettÀ olen niitÀ vanhempia jo karsinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀ
EikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?
Tiskikoneen vedenkulutus on koneellista kohden noin 10-15 litraa, kun kÀsin tiskaamiseen on laskettu kuluvan 35-140 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EihÀn neljÀ lautasta riitÀ edes yhdelle pÀivÀlle/1hklö
MÀ en tykkÀÀ kÀyttÀÀ kulhoja ja kippoja kuumien ruokien syömiseen. Menee iÀisyys ennen kuin ruoka siinÀ on viilentynyt syö kelpoiseksi. VÀhensin itsekin lautasia ja kahvimukeja mutta en heittÀnyt niitÀ pois vaan siirsin sellaiseen paikkaan kaapissa jossa ne eivÀt vie tilaa esimerkiksi kuivaus tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀEikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?
Siihen, ettÀ tÀyttÀÀ puolilleen sen altaan vettÀ menee jo noin 8 litraa. Ja sitten menee varmaan nelinkertainen mÀÀrÀ jos ei enemmÀn, ettÀ huuhtelee ne astiat juoksevan veden alla.
Minulla on kaapit tÀynnÀ astioita Àidin perintönÀ. Ainoat mitÀ kÀytÀn ovat kulho puuron valmistukseen, ruokalusikka, teelusikka, haarukka, veitsi, lautanen, juomalasi, kahvikuppi, desilitran mitta ja hedelmÀveitsi. NÀillÀ pÀrjÀÀ tÀydellisesti, kun syö vain valmiseineksiÀ.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinku ap olisi arvannut, mitÀ mÀ tein... :) Joo, eilen lÀhti muutama astia ja enÀÀ ei ole lautasia tarpeeksi. Mut ne pienet lautaset sain, kun olin 17 v eli noin 23 vuotta sitten. MÀ arvioin, ettÀ ne ei enÀÀ kuulu kierrÀtykseen, ettei ne kemikaalit ym. ole vÀlttÀmÀttÀ enÀÀ ihmisille hyvÀksi. Noi ei ikinÀ sentÀs olleet kÀytössÀ noin kauan. Muutaman vuoden vaan.
Ei 23 vuotta vanhoissa astioissa pitÀisi olla mitÀÀn vikaa, jos ovat ihan ehjiÀ.
Ne on ennen 70-lukua tuotetut astiat, joissa voi olla lyijyÀ. (Ei vanhat hienot astiatkaan tietysti mihinkÀÀn roskiin kuulu, niitÀ vaan ei kannata pitÀÀ pÀivittÀisessÀ kÀytössÀ.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EihÀn neljÀ lautasta riitÀ edes yhdelle pÀivÀlle/1hklö
PÀrjÀÀn usein hyvin pelkÀllÀ kahvikupilla ja haarukalla jos on kiire pÀivÀ.
Osta.
Itsekin tein viikko sitten astiakarsintaa. MinÀ vein mummovainaiden pikkuruiset kahvikupit kirpparille ja monta muutakin astiaa. Lasten juhlat on juhlittu, ne on muuttaneet kotoa ja mukista meillÀ arkena juodaan. Juhlia varten olen katsellut yhtÀ sarjaa, jossa on isommat kupit. Ja ne kaikenkirjavat mukit, mitÀ vuosien varrella on saatu lahjaksi....voi helv.....nekin saa meiltÀ lÀhdöt ja hommaan vain yhtÀ sarjaa tilalle. En ymmÀrrÀ miksi pitÀÀ antaa yksittÀisiÀ mukeja lahjaksi.
Mummujen lautasia en ole vienyt. Oletteko huomanneet ettÀ 60-luvun lautaset on pienempiÀ halkaisijaltaan kuin nykyiset. Nykyisille kun pitÀÀ se pakastepitsa mahtua lautaselle ja ruokaa voi sitten mÀttÀÀ aikamoisen annoksen.....Ei ihme ettÀ ihmiset nykyÀÀn lihoo, siinÀ on yksi syy. MÀ olenkin vaihtanut pienempÀÀn lautaseen. Ei toi aineenvaihdunta ole enÀÀ sama kuin 30- veenÀ, vaikka joka pÀivÀ kÀvelee sen 5 kilsaa koiran kanssa.
N55v
Etenkin jos on astianpesukone, on tarpeellista pitÀÀ kaapissa mieluummin liikaa lautasia kuin liian vÀhÀn. NÀin toimien varmistaa ettÀ astianpesukone tulee kokonaan tÀytetttyÀ jokaista pesua varten mutta astiat eivÀt lopu siltikÀÀn eikÀ ikinÀ tule sitÀ tilannetta ettÀ joutuisi tiskaamaan jotain kÀsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneen vedenkulutus on koneellista kohden noin 10-15 litraa, kun kÀsin tiskaamiseen on laskettu kuluvan 35-140 litraa
MeillÀ menee kÀsin tiskaamiseen hyvinkin tarkkaan 10 litraa. Kaksi viiden litran kattilallista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa keittiöissÀ ole tilaa astianpesukoneelle. Ei minullakaan. Yksi kaappi pitÀisi purkaa jos koneen hankkisi mutta sitten ei olisi sitÀ vÀhÀÀkÀÀn sÀilytystilaa mitÀ nyt.
Mielummin astianpesukone kuin paljon sÀilytystilaa. ItsellÀni kanssa pieni keittiö, en todellakaan ottaisi enemmÀn sÀilytystilaa sen astianpesukoneen sijaan. Kuitenkin kun se on vain yksi alakaappi eikÀ siihen nyt niin hirveÀsti astioita edes mahdu. MeillÀ muutenkin sÀilytetÀÀn suurin osa astioista siellÀ kuivauskaapissa altaan ylÀpuolella.
MeidÀn on valittava pyykinpesukoneen tai astianpesukoneen vÀlillÀ. Ja todellakin valitsemme pyykinpesukoneen. Astiat on miellyttÀvÀmpÀÀ pestÀ kÀsin, kuin pyykit... Ap
MikÀ on sankko?