Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

VĂ€hensin astioita, ja nyt kaduttaa 😄

Vierailija
11.02.2025 |

TĂ€ytyy kai ostaa muutama lautanen lisÀÀ. 

Eli kyllÀstyin tÀysinÀiseen astiakaappiin ja hÀvitin sieltÀ kaikki eriparilautaset. Esimerkiksi keittolautasia jÀi 6, ja meitÀ on 2 aikuista. Ajattelin riittÀvÀn.

Mutta eilen tiskattiin, meillÀ siis ei ole apk:tta, illalla syötiin keittoa, aamulla puuroa ja lounaaksi keittoa, enkÀ millÀÀn jaksanut melkein 10-tuntisen työpÀivÀn jÀlkeen tiskata. Nyt ei ollutkaan enÀÀ lautasia iltapalalle tai aamupuurolle. NÀin tÀssÀ kuitenkin kÀvi.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinku ap olisi arvannut, mitĂ€ mĂ€ tein... :) Joo, eilen lĂ€hti muutama astia ja enÀÀ ei ole lautasia tarpeeksi. Mut ne pienet lautaset sain, kun olin 17 v eli noin 23 vuotta sitten. MĂ€ arvioin, ettĂ€ ne ei enÀÀ kuulu kierrĂ€tykseen, ettei ne kemikaalit ym. ole vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ enÀÀ ihmisille hyvĂ€ksi. Noi ei ikinĂ€ sentĂ€s olleet kĂ€ytössĂ€ noin kauan. Muutaman vuoden vaan. 

MeillĂ€ nuo pois laitetut astiat on mummin vanhoja, 70-luvulta 😄 ap

Mulla astiat lÀhtee aina, kun ne ei enÀÀ puhdistu pesukoneessa tai kevyessÀ astianpesussa. Koska mÀ en ala maksamaan kalliista vedestÀ lisÀÀ, jotta saisi vanhoja astioita puhtaaksi. Eli jos pitÀisi vielÀ tiskata astianpesukoneen jÀlkeen se pesukoneessa pesty astia, niin kyllÀ siinÀ sitten on liian kulunut pinta ja astia saa lÀhteÀ. Mulla köyhÀllÀ ei ole v

MikÀ on sankko?

Vierailija
22/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaista lautasta pitÀÀ olla 6/hlö. Niin minullakin on, asun yksin.

Minulla on vain neljĂ€ kutakin. Hyvin riittÀÀ. Asun yksin. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀ

EikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?

Itse vertasin, kun Àitini tiskaa kaksi allasta tÀynnÀ vettÀ, ja suotakoon se hÀnelle, tekee vesihaude hyvÀÀ reumaattislle kÀsille, niin laitoin samaÀn mÀÀrÀÀn tiskiÀ tulpat kiinni ja tiskasin tavallani, sulkien aina hanan vÀlissÀ, niin meni noin neljÀnnes siitÀ vesimÀÀrÀstÀ.

Isoon,vaikkapa joulutiskiin lasken minĂ€kin altaaseen vettĂ€. Ne astiat eivĂ€t konepesua kestĂ€isikÀÀn. 

Vierailija
24/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"sankko?"

ÄmpĂ€ri

Vierailija
25/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MinimalistiryhmissÀ tÀmÀ on yleistÀ. Sanotaan ahdistaa astiat kaapissa, ahdistaa kaappi jne jne.

Sitten ei ole astioita tarpeeksi, ettÀ saadaan tiskikone pÀÀlle. Ei sÀilytetÀ kahvipannua vieraita varten, hakekoon omansa ÀrrÀltÀ ja sohvakin on ruma. Istukoon lattialla. Outoa

Vierailija
26/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KertakĂ€yttĂ€astioita 😀

Ovat muuten nykyisin ainoita astioita, joita tehdÀÀn Suomessa. Sama juttu aterinten kohdalla. Noiden ostaminen on isÀnmaallinen teko.

Vierailija
27/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: En itse ymmÀrrÀ miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos kÀytte 10h töissÀ niin eikö kannattaisi ostaa omaa elÀmÀÀ helpottamaan se astianpesukone? SÀÀstÀÀ myös vettÀ

EikÀ sÀÀstÀ. Astianpesutiskiaine on tosi kovaa myrkkyÀ. Et kai meinaa, ettÀ se huhdellaan jollain minimÀÀrÀllÀ vettÀ pois?

Itse vertasin, kun Àitini tiskaa kaksi allasta tÀynnÀ vettÀ, ja suotakoon se hÀnelle, tekee vesihaude hyvÀÀ reumaattislle kÀsille, niin laitoin samaÀn mÀÀrÀÀn tiskiÀ tulpat kiinni ja tiskasin tavallani, sulkien aina hanan vÀlissÀ, niin meni noin neljÀnnes siitÀ vesimÀÀrÀstÀ.

Isoon,vaikkapa joulutiskiin lasken minĂ€kin altaaseen vettĂ€. Ne astiat eivĂ€t konepesua kestĂ€isikÀÀn. 

KyllÀ se astiapesukoneen huuhtelu on paljon vÀhÀisempÀÀ vedenkÀyttöÀ, kun ettÀ yksitellen huuhtelet ne astiat.

Laitappa kerrankin tulppa siihen altaaseen kun huuhtelet ja katso paljon vettÀ menee. Ja kun peset tosissaan vaan tyyliin pari lautasta ja mukia, niin sitten kerrot tuon n. 8-10 sen mÀÀrÀn. Paljon enemmÀn, kuin jos olisit pessyt astianpesukoneella.

Vierailija
28/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eli yllÀtyit, kun astioita ei riitÀkÀÀn pÀivÀkausiksi tiskaamatta niitÀ vÀlillÀ?

Vierailija
29/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minuakin on vÀlillÀ hiukan kaduttanut, ettÀ harvensin astiastojani, mutta jos kylÀssÀ kÀy pari ihmistÀ joskus ja jouluna, ei ole jÀrkeÀ 6-hengen astiastoja pitÀÀ sinkkuna.

Toisen kautta, haluaisin kokonaan uusia astioita, joten ehkÀ oli ihan hyvÀkin, ettÀ olen niitÀ vanhempia jo karsinut.

Vierailija
30/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskikoneen vedenkulutus on koneellista kohden noin 10-15 litraa, kun kĂ€sin tiskaamiseen on laskettu kuluvan 35-140 litraa. 

Vierailija
31/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EihÀn neljÀ lautasta riitÀ edes yhdelle pÀivÀlle/1hklö

Vierailija
32/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MÀ en tykkÀÀ kÀyttÀÀ kulhoja ja kippoja kuumien ruokien syömiseen. Menee iÀisyys ennen kuin ruoka siinÀ on viilentynyt syö kelpoiseksi. VÀhensin itsekin lautasia ja kahvimukeja mutta en heittÀnyt niitÀ pois vaan siirsin sellaiseen paikkaan kaapissa jossa ne eivÀt vie tilaa esimerkiksi kuivaus tilaa.

Vierailija
33/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, ettÀ tÀyttÀÀ puolilleen sen altaan vettÀ menee jo noin 8 litraa. Ja sitten menee varmaan nelinkertainen mÀÀrÀ jos ei enemmÀn, ettÀ huuhtelee ne astiat juoksevan veden alla.

Vierailija
34/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulla on kaapit tÀynnÀ astioita Àidin perintönÀ. Ainoat mitÀ kÀytÀn ovat kulho puuron valmistukseen, ruokalusikka, teelusikka, haarukka, veitsi, lautanen, juomalasi, kahvikuppi, desilitran mitta ja hedelmÀveitsi. NÀillÀ pÀrjÀÀ tÀydellisesti, kun syö vain valmiseineksiÀ.

Vierailija
35/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinku ap olisi arvannut, mitĂ€ mĂ€ tein... :) Joo, eilen lĂ€hti muutama astia ja enÀÀ ei ole lautasia tarpeeksi. Mut ne pienet lautaset sain, kun olin 17 v eli noin 23 vuotta sitten. MĂ€ arvioin, ettĂ€ ne ei enÀÀ kuulu kierrĂ€tykseen, ettei ne kemikaalit ym. ole vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ enÀÀ ihmisille hyvĂ€ksi. Noi ei ikinĂ€ sentĂ€s olleet kĂ€ytössĂ€ noin kauan. Muutaman vuoden vaan. 

Ei 23 vuotta vanhoissa astioissa pitÀisi olla mitÀÀn vikaa, jos ovat ihan ehjiÀ.

Ne on ennen 70-lukua tuotetut astiat, joissa voi olla lyijyÀ. (Ei vanhat hienot astiatkaan tietysti mihinkÀÀn roskiin kuulu, niitÀ vaan ei kannata pitÀÀ pÀivittÀisessÀ kÀytössÀ.)

Vierailija
36/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EihÀn neljÀ lautasta riitÀ edes yhdelle pÀivÀlle/1hklö

PÀrjÀÀn usein hyvin pelkÀllÀ kahvikupilla ja haarukalla jos on kiire pÀivÀ.

Vierailija
37/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osta. 

Itsekin tein viikko sitten astiakarsintaa. MinĂ€ vein mummovainaiden pikkuruiset kahvikupit kirpparille ja monta muutakin astiaa. Lasten juhlat on juhlittu, ne on muuttaneet kotoa ja mukista meillĂ€ arkena juodaan. Juhlia varten olen katsellut yhtĂ€ sarjaa, jossa on isommat kupit. Ja ne kaikenkirjavat mukit, mitĂ€ vuosien varrella on saatu lahjaksi....voi helv.....nekin saa meiltĂ€ lĂ€hdöt ja hommaan vain yhtĂ€ sarjaa tilalle. En ymmĂ€rrĂ€ miksi pitÀÀ antaa yksittĂ€isiĂ€ mukeja lahjaksi. 

Mummujen lautasia en ole vienyt. Oletteko huomanneet ettĂ€ 60-luvun lautaset on pienempiĂ€ halkaisijaltaan kuin nykyiset. Nykyisille kun pitÀÀ se pakastepitsa mahtua lautaselle ja ruokaa voi sitten mĂ€ttÀÀ aikamoisen annoksen.....Ei ihme ettĂ€ ihmiset nykyÀÀn lihoo, siinĂ€ on yksi syy. MĂ€ olenkin vaihtanut pienempÀÀn lautaseen. Ei toi aineenvaihdunta ole enÀÀ sama kuin 30- veenĂ€, vaikka joka pĂ€ivĂ€ kĂ€velee sen 5 kilsaa koiran kanssa. 

N55v

Vierailija
38/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Etenkin jos on astianpesukone, on tarpeellista pitÀÀ kaapissa mieluummin liikaa lautasia kuin liian vĂ€hĂ€n. NĂ€in toimien varmistaa ettĂ€ astianpesukone tulee kokonaan tĂ€ytetttyĂ€ jokaista pesua varten mutta astiat eivĂ€t lopu siltikÀÀn eikĂ€ ikinĂ€ tule sitĂ€ tilannetta ettĂ€ joutuisi tiskaamaan jotain kĂ€sin. 

Vierailija
39/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskikoneen vedenkulutus on koneellista kohden noin 10-15 litraa, kun kĂ€sin tiskaamiseen on laskettu kuluvan 35-140 litraa

MeillÀ menee kÀsin tiskaamiseen hyvinkin tarkkaan 10 litraa. Kaksi viiden litran kattilallista. Ap

Vierailija
40/49 |
12.02.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa keittiöissÀ ole tilaa astianpesukoneelle. Ei minullakaan. Yksi kaappi pitÀisi purkaa jos koneen hankkisi mutta sitten ei olisi sitÀ vÀhÀÀkÀÀn sÀilytystilaa mitÀ nyt.

Mielummin astianpesukone kuin paljon sÀilytystilaa. ItsellÀni kanssa pieni keittiö, en todellakaan ottaisi enemmÀn sÀilytystilaa sen astianpesukoneen sijaan. Kuitenkin kun se on vain yksi alakaappi eikÀ siihen nyt niin hirveÀsti astioita edes mahdu. MeillÀ muutenkin sÀilytetÀÀn suurin osa astioista siellÀ kuivauskaapissa altaan ylÀpuolella.

MeidÀn on valittava pyykinpesukoneen tai astianpesukoneen vÀlillÀ. Ja todellakin valitsemme pyykinpesukoneen. Astiat on miellyttÀvÀmpÀÀ pestÀ kÀsin, kuin pyykit... Ap

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ viisi viisi