Vähensin astioita, ja nyt kaduttaa 😄
Täytyy kai ostaa muutama lautanen lisää.
Eli kyllästyin täysinäiseen astiakaappiin ja hävitin sieltä kaikki eriparilautaset. Esimerkiksi keittolautasia jäi 6, ja meitä on 2 aikuista. Ajattelin riittävän.
Mutta eilen tiskattiin, meillä siis ei ole apk:tta, illalla syötiin keittoa, aamulla puuroa ja lounaaksi keittoa, enkä millään jaksanut melkein 10-tuntisen työpäivän jälkeen tiskata. Nyt ei ollutkaan enää lautasia iltapalalle tai aamupuurolle. Näin tässä kuitenkin kävi.
Kommentit (49)
6 keittolautasta riittää mutta lisäksi pitää olla vähintään saman verran pienempiä syviä kippoja (3dl) ja lisäksi vielä 6kpl jälkiruokakippoja. Nämä siis kahdelle vakioasujalle. Astioiden hetkellinen kulutuspiikki voi tulla milloin vain esim vieraita ja silloin ei halua tiskata.
Joo kippoja pitää olla lisäksi. Niistä voi syödä niin keittoa, puuroa, muroja kuin jälkiruokaakin. Vievät vähemmän tilaakin, mikä hyvä juttu.
Ihan niinku ap olisi arvannut, mitä mä tein... :) Joo, eilen lähti muutama astia ja enää ei ole lautasia tarpeeksi. Mut ne pienet lautaset sain, kun olin 17 v eli noin 23 vuotta sitten. Mä arvioin, että ne ei enää kuulu kierrätykseen, ettei ne kemikaalit ym. ole välttämättä enää ihmisille hyväksi. Noi ei ikinä sentäs olleet käytössä noin kauan. Muutaman vuoden vaan.
On meillä muutamia pieniä kulhoja, mutta en osaa niitä käyttää esim puuroa syödessä 😄 Pitää vissiin opetella. Jälkiruokakulhoja on varastossa, ovat turhat meille ja pohdin vienkö kierrätykseen vai tyttärelle. Niitä en ota käyttöön.
Tämä määrähän toimisi hyvin, jos jaksaisi tiskata joka päivä. Mutta aina ei vaan jaksa. Ap
En itse ymmärrä miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos käytte 10h töissä niin eikö kannattaisi ostaa omaa elämää helpottamaan se astianpesukone? Säästää myös vettä
Vierailija kirjoitti: En itse ymmärrä miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos käytte 10h töissä niin eikö kannattaisi ostaa omaa elämää helpottamaan se astianpesukone? Säästää myös vettä
Minäkin ihmettelen tätä enemmän kuin tuota astioiden vähyyttä.
Vierailija kirjoitti: En itse ymmärrä miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos käytte 10h töissä niin eikö kannattaisi ostaa omaa elämää helpottamaan se astianpesukone? Säästää myös vettä
Ei kaikissa keittiöissä ole tilaa astianpesukoneelle. Ei minullakaan. Yksi kaappi pitäisi purkaa jos koneen hankkisi mutta sitten ei olisi sitä vähääkään säilytystilaa mitä nyt.
Jokaista lautasta pitää olla 6/hlö. Niin minullakin on, asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaista lautasta pitää olla 6/hlö. Niin minullakin on, asun yksin.
Suurinpiirtein sama, vaikka on se tiskikonekkin (45cm)
Jos ei ole astianpesukonetta, niin kannattaa tiskata, joka aterian jälkeen. Nopeaa ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinku ap olisi arvannut, mitä mä tein... :) Joo, eilen lähti muutama astia ja enää ei ole lautasia tarpeeksi. Mut ne pienet lautaset sain, kun olin 17 v eli noin 23 vuotta sitten. Mä arvioin, että ne ei enää kuulu kierrätykseen, ettei ne kemikaalit ym. ole välttämättä enää ihmisille hyväksi. Noi ei ikinä sentäs olleet käytössä noin kauan. Muutaman vuoden vaan.
Meillä nuo pois laitetut astiat on mummin vanhoja, 70-luvulta 😄 ap
Ei kaikissa asunnoissa ole sille tilaa eikä liittymää. Näin itsellä helsinkiläisessä asumisoikeuskaksiossa. Siksi joutuu tiskaamaan.
En usko juuri vettä säästävän, kun meillä menee tiskaukseen vettä noin ämpärillinen. Mutta syy miksi konetta ei ole, on tilan puute. Meille ei mahdu astianpesukonetta, joten tiskaamme käsin. Ap
Vierailija kirjoitti:
On meillä muutamia pieniä kulhoja, mutta en osaa niitä käyttää esim puuroa syödessä 😄 Pitää vissiin opetella. Jälkiruokakulhoja on varastossa, ovat turhat meille ja pohdin vienkö kierrätykseen vai tyttärelle. Niitä en ota käyttöön.
Tämä määrähän toimisi hyvin, jos jaksaisi tiskata joka päivä. Mutta aina ei vaan jaksa. Ap
Ei vaan jaksa!?! Mitä sinä sitten valitat. Minä tiskaan jokaisen aterian jälkeen. Ei siinä kauan mene, keittiö pysyy aina siistinä ja astiat riittävät.
Nykyisessä asunnossani ei ole tiskikonetta, enkä ole käyttänyt sitä edellisissäkään, koska asun yksin ja astioita on niin vähän että ne loppuisivat ennen kuin tiskikone tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas laitoin pois kaikki ikeat yms ja säästin 70-l arabiat ja röstrandit. Niin se menee. Jännä huomata, että just keittolautaset ja lautaset ylipäätään on oienempiä kuin nykyisin eli onko annoskoot oikeasti kasvaneet niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jaksa!?! Mitä sinä sitten valitat. Minä tiskaan jokaisen aterian jälkeen. Ei siinä kauan mene, keittiö pysyy aina siistinä ja astiat riittävät.
Nykyisessä asunnossani ei ole tiskikonetta, enkä ole käyttänyt sitä edellisissäkään, koska asun yksin ja astioita on niin vähän että ne loppuisivat ennen kuin tiskikone tulee täyteen.
Sitten tiskaat, ja varmaan juoksevan veden alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla astiat lähtee aina, kun ne ei enää puhdistu pesukoneessa tai kevyessä astianpesussa. Koska mä en ala maksamaan kalliista vedestä lisää, jotta saisi vanhoja astioita puhtaaksi. Eli jos pitäisi vielä tiskata astianpesukoneen jälkeen se pesukoneessa pesty astia, niin kyllä siinä sitten on liian kulunut pinta ja astia saa lähteä. Mulla köyhällä ei ole varaa maksaa kalliita vesimaksuja. Halvempaa ostaa uusi lautanen. Näin se vaan menee. Minä en pese mitään kierrätysmuoveja, koska vesi on kallista ja tosiaan astioiden pitää puhdistua vähällä vedellä tai muuten lähtee. Ei ole rahaa pitää vanhaa kunnossa, jos se vaatii enemmän pesuvettä. Tää on se jännä syy, miks mä välillä heitä käyttökelpoisia esineitä pois. Kun en saanut sankkoa normaalipesulla helposti puhtaaksi, se sankko sai lähteä, koska sen tehokkaampi putsaaminen olisi vaatinut enemmän kallista vettä. Uusi sankko on halvempi kuin vesilasku tehopesusta. Miettikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En itse ymmärrä miten kukaan jaksaa edes tiskata. Jos käytte 10h töissä niin eikö kannattaisi ostaa omaa elämää helpottamaan se astianpesukone? Säästää myös vettäEi kaikissa keittiöissä ole tilaa astianpesukoneelle. Ei minullakaan. Yksi kaappi pitäisi purkaa jos koneen hankkisi mutta sitten ei olisi sitä vähääkään säilytystilaa mitä nyt.
Mielummin astianpesukone kuin paljon säilytystilaa. Itselläni kanssa pieni keittiö, en todellakaan ottaisi enemmän säilytystilaa sen astianpesukoneen sijaan. Kuitenkin kun se on vain yksi alakaappi eikä siihen nyt niin hirveästi astioita edes mahdu.
Meillä muutenkin säilytetään suurin osa astioista siellä kuivauskaapissa altaan yläpuolella.
No osta.