Mitä jos lopettaisin työnteon ja muuttaisin vanhaan mökkiin asumaan!?
Aloin tuossa miettimään asiaa.
Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. En kykene huijaamaan itseäni uskomaan firman visioon, arvoihin tai muuhun soopaan. Kaikki tuo on pelkkää PR-potaskaa, samoin kuin muissakin suuryrityksissä. Henkilöstö saa lämmintä kättä, johto bonarit, osakkeenomistajille kuuluvat kunnon rahat. Firma pyrkii tekemään profittia, minä käyn töissä jotta saisin fyffeä elämiseen, enkä tippuisi pois "keskiluokasta", jos edes kuulun siihen.
Mikä minua kiinnostaa eniten? Se, että pääsen mökille. Mökissä on sähköt, mutta lämmitys on puulla. Omistan myös metsää mökin ympärillä sen verran, ettei puu lopu kesken.
Laskin juuri, että jos laittaisin kaupunkikanankopin myyntiin, minulla olisi nettona rahaa n. 250 000 euroa (150 000 kämpästä, 100 000 sijoitussalkku). Sijoittaisin 200 000 osakkeisiin, tavoitteena 5% osinkotuotto. 50 000 jättäisin turvaan korkosijoituksiin tai määräaikaistalletukseen.
Minähän eläisin tuolla vallan hyvin. Asumiskulut olisivat ruoka ja olematon sähkölasku. Kun olisi aikaa kalastaa, kerätä sieniä ja marjoja, ja tehdä kaikki itse - ruokakulut laskisivat entisestään. Kenties halpa auto olisi hyvä, se kyllä lisäisi kuluja jonkin verran. Kyläkauppaan olisi just ja just kävelymatka, isompaan markettiin 20km. Jos tulisi isompi meno, se 250 000 euroa olisi yhä säästössä.
Hemmetti. Miksipä ei!? Miksi jatka raatamista sellaisen elämän eteen, jota en edes halua?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tuon muuvin, jättänyt näpyttelytyöt muiden huoleksi ja muuttanut maalle. '
Ne ongelmat mitkä näen tuossa: jos joskus päätät palata, se on kallista. Siihen tarvitset palkkatyön, johon olet siinä vaiheessa liian vanha. Eli et käytännössä voi palata.
Toinen ongelma: sinulla ei ole visiota tulevasta. Et tiedä miten päiväsi täytät, joten alat ryypätä ja vetää käteen. (Käteenveto ei ole ongelma, jos elämässäsi on muutakin). Toisin sanoen, sinulla oman mielenterveytesi takia pitää olla jokin tehtävä, joka saa sinut nousemaan sängystä aamuisin. Ja marjojen poiminta ei riitä, koska sitä on vain pari kk vuodesta. Tarvitset muutakin.
Kun olet vanha (miehet vanhenevat n. kuusikymppisinä), olet myös sairas. Tarvitset hoitoa. Onko mökkipaikkakunnallasi toimiva terveydenhuolto?
t. sinua edellä
Onpa sulla suppeat käsitykset. Ihan samalla tavalla sieltä voi lähteä kylille ja ulkomaille, harrastaa, muuttaa vaikka keskustaan. Ihmisiä asuu ja elää maalla täysin terveenä ja normaalisti.
Käteenvedon vastapainoksi voi hankkia seksisuhteen tai seurustelukumppanin. Ja keksiä yhdessä muutakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys puulla tarkoittaa että käytät talvella puolet valveillaoloajasta kalikoiden kolisutteluun
Ei tarkoita. Se tarkoittaa, että käytät joka kolmas päivä noin 10 minuuttia aiemmin pilkkomiesi klapien siirtämiseen sisälle loppukuivatusta varten.
Ei liioitella sentään.
t. puulämmittäjä
Just näin. Minäkin lämmitän puilla ja kaksi tulisijaa talossa. Ei kyllä vie paljonkaan aikaa tuoda n. joka kolmas päivä puut sisään, pilkottuja ovat liiterissä. Jotkut eivät vaan tiedä eivätkä varsinkaan osaa puilla lämmittää. N74
Nämä uhoajat eivät varmaan ole tulitikkua raapaisseet elämässään. Hauska nähdä että täällä on muitakin jotka tietää mitä puulämmitys tarkoittaa.
sama
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden tänä keväänä mökille ja jään sinne. Alkeelliset olot, mutta päätös on oikea.
N44
Meidän sukumökissä asuttiin vielä 80-luvulla, ja se on kunnostettu niin että sama onnistuu nytkin. Vieläpä mukavammin kuin silloin. Kun ei elämästä ikinä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisitko sitä mökkielämää koko ajan etenkin talven pimeässä? Mitä tekisit päivästä toiseen? Voisiko osa-aikainen etätyö olla vaihtoehto?
Sama tuli mieleen. Syksy ja talvi on todella ankeaa etenkin yksin. Kyllä jotain työtä tai muuta säännöllistä toimintaa pitäisi olla rytmittämään elämää. Itsekin asun pienessä mummonmökissä puulämmityksellä, mutta käyn kyllä normaalisti töissä. Yksin kerkeää sitä kalastustakin harrastaa kyllästymiseen asti töiden jälkeen ja viikonloppuna.
Minä siirryn marraskuussa etelään ja palaan huhtikuulla.
Yksi talvi yksin oli ihan liikaa.
Miksi et pitäisi kaupunkiasuntoa ja antaisi sitä vuokralle? Jos saisit vuokratuottoa esim. 500 euroa kuussa ja hankkisit suuren osan ruuastasi luonnosta itse, niin tuolla summalla eläisi jo ihan ok (olettaen siis, että asumiseen ei menisi juurikaan rahaa). Ja jos haluaisit jossain vaiheessa palata kaupunkiin, niin asunto olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyläkauppoja ei ole paljon,auto kai olisi tarpeen.
Ei kai ap muuttaisi ilman autoa?
Sen puoleen, pieniä kauppoja avataan taas sinne ja tänne.
Me asumme nyt mökillä, etätöitä tehden. Haaveillaan 4-päiväisestä työviikosta ja pikku hiljaa vähentäen työntekoa, kohti eläkepäiviä.
Kerran viikossa kaupassa käynti - robotit eivät tänne metsään vielä kulje ;). Harrastukseen kerran viikossa ja lomat reissataan.
Aivan mahtavaa elellä sielunmaisemissa. Raikkaassa ilmassa lenkkeillen, hiihdellen, sienestäen, marjastaen jne. Mutta ei tämä kaikille sovi, pitää osata olla itsekseen ja toisen kanssa, ilman härdellejä. Nauttia yksinkertaisista asioista, ruoan laitosta, saunomisesta ja puuhastelusta.
Miksipä ei ..minä päädyin ratkaisuun olosuhteiden pakosta kun minulle järjestettiin potkut virasta uuden kiipijä pomon toimeksiannosta..
En saa asumistukia ja juurikaan. Muistakaa. Tukia enkä enää työllisty ja erakko elämä mökillä tuntui ainoalta vaihtoehdolta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys puulla tarkoittaa että käytät talvella puolet valveillaoloajasta kalikoiden kolisutteluun
Mitä muuta tekemistä siellä erämaassa olisi?
Keväällä idätystä ja siemenet maahan,Kesällä kalassa, talvella pilkillä, puutyöt, kesällä kasvimaa, syksyllä säilömistä, remppaamista on aina.
Työleiri.
No mikäs ettei ja jos tiedät ettei yksinäisyys ole ongelma.
Kuitenkin sinulla on varallisuutta muuttaa sitten suunnitelmia jos ei jaksa kiinnostaa.
Ja pussien tyhjentäminen alkaa olla jo 45-vuotiaana ei-niin-elintärkeä-asia, eikä se ole päivittäin mielessä.
Ruotsin kunkkukaan ei ole viihtynyt ammatissaan. Olisi halunnut puutarhuriksi. Ehdotti Army of Loversin solistille Camilla Henemarkille, että muuttaisivat trooppiselle saarelle ja eläisivät kookospähkinöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä idätystä ja siemenet maahan,Kesällä kalassa, talvella pilkillä, puutyöt, kesällä kasvimaa, syksyllä säilömistä, remppaamista on aina.
Työleiri.
Vaihtoehto: Herätys kuudelta, töihin kahdeksaksi, excelin takomista neljään, bussissa pikkulapsen räkää väistellen kotiin, uupuneena Alepan kautta katsomaan Alastonta Suomea, kolme tuntia somen selailua, yhdeltätoista nukkumaan, sama seuraavana päivänä. Ja seuraavana. Ja sitä seuraavana. Ja aina, seuraavat 40 vuotta.
Mikä lopulta on hyvää elämää?
Minä tein vähän samoin mutta muutin vanhempieni luokse takaisin maaseudulle. Omaa aikaa riittää ja ruoka on valmiina pöydässä, eikä lämmityksestäkään tarvitse huolehtia saati asumiskuluista. Voin viettää aikaa rauhassa koirieni kanssa ilman stressiä n29
Juu ja tuohon päälle työttömyyskorvaus, ei siellä landella mitään työpaikkoja nimittäin ole että töihin joutuisit
Tiedän useammankin alle 30v:n joka teki vastaavan tempun. Miehillä on hajonnut poikkeuksetta pää ja menneet päihteisiin, nainen aneltiin takaisin yhteiskuntaan. Erakoitui ja on sen jälkeen elänyt yhteiskunnassakin erakkona. En sitten tiedä onko 45v riittävän vanha, ettei enää palaisi
Mikä tuon ratkaisun end game on? Tuottaa sinulle mukava loppuelämä?
Suvussakin on tuollainen perhe, jotka ovat asuneet hyvin eristäytyneellä maalla, ja heidän touhunsa on niin outoa, että oksat pois. Edes paikalliset kyläläiset eivät kunnioita heitä, vaikka ovat näennäisesti kuitenkin osa yhteiskuntaa ja kai keskiluokkaisiakin
Toki on olemassa hippinaisia, jotka saattaisivat jopa innostua tuollaisesta. Mutta näitäkin tapauksia olen nähnyt useamman, se nainen pakenee isompaan ryhmään lopulta. Ei naisen ole hyvä olla "miehen armoilla"
Vierailija kirjoitti:
Juu ja tuohon päälle työttömyyskorvaus, ei siellä landella mitään työpaikkoja nimittäin ole että töihin joutuisit
Tiedän useammankin alle 30v:n joka teki vastaavan tempun. Miehillä on hajonnut poikkeuksetta pää ja menneet päihteisiin, nainen aneltiin takaisin yhteiskuntaan. Erakoitui ja on sen jälkeen elänyt yhteiskunnassakin erakkona. En sitten tiedä onko 45v riittävän vanha, ettei enää palaisi
Mikä tuon ratkaisun end game on? Tuottaa sinulle mukava loppuelämä?
Suvussakin on tuollainen perhe, jotka ovat asuneet hyvin eristäytyneellä maalla, ja heidän touhunsa on niin outoa, että oksat pois. Edes paikalliset kyläläiset eivät kunnioita heitä, vaikka ovat näennäisesti kuitenkin osa yhteiskuntaa ja kai keskiluokkaisiakin
Toki on olemassa hippinaisia, jotka saattaisivat jopa innostua tuollaisesta. Mutta näitäkin tapauksia olen nähnyt useamman, se nainen pakenee isompaan ryhmään lopulta. Ei naisen ole hyvä
Sun suku ja tuttavapiiri on omanlaisensa, et voi puhua ap:n puolesta yhtään mitään.
Maalta käsin voi tehdä etätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työleiri.
Aika kevyesti tuota pystyy harrastelemaan jos tekee fiksusti. Ennemminkin se yksinäisyys ja merkityksettömyys muodostuu ongelmaksi, jos ei ole perhettä. No luonto ympärillä antaa, mutta voi se 10-30 vuotta lintubongailuakin alkaa jossain vaiheessa tylsistyttämään
Mitä noista firmojen touhuista voi sanoa. Ehkä niillä on muukin funktio, kuin olla geneerisiä voitontuottajia. Tuovat ihmisiä yhteen ja ovat kuin lauma. Johtajat ovat psykoja, mutta ei kukaan normaalipäinen pystyisikään johtamaan mitään sata-tuhatpäisiä laumoja
Kyllä tuollainen elämä kerrostalon ja konttorirotan arjen voittaa 100-0. Aloita valokuvaaminen, varmasti kaikkea mielenkiintoista kuvattavaa löytyy.
Laita asuntosi vuokralle, niin se tuottaa jotain ja saat tuloja. Tarvittaessa voit palata siihen joskus.
Minä lähden tänä keväänä mökille ja jään sinne. Alkeelliset olot, mutta päätös on oikea.
N44