^^LOKALUPSAKKAAT tiistai^^
taasko mie täällä ekana vaikka kello repii jo puolta yheskää?
Kommentit (23)
Meilläkin poika heräsi jo viideltä ja yritin tytön kanssa vielä köllötellä. Puoli seitsemään mennessä oli pitänyt jo nousta varmaan viisi kertaa kun pojalla oli sitä ja tätä asiaa...plääh...Ainahan tuo on ollut aamuvirkku mutta kello viis taitaa olla jo hieman liioittelua(olen itse ollut samanlainen pienenä, nyt sitä kyllä nukkuis)
Viime yönä ei muuten tarvinnut onneksi käydä kuin pari kertaa vessassa joten sai nukuttuakin muutaman tunnin putkeen, niin jaksaa taas. Mahallaanikin onneksi pystyy vielä huoleti nukkumaan, mutta puoliksi mahallaan olo ei oikein tuntunut enää hyvältä. Taas pitää opetella kylkiasento...
Jokohan tämä minun öllötys antaa periksi kun eilen kärsi juoda kupillisen kahviakin(tosin hieman tökki vastaan) Auttaakohan tuo kun käyn aamuyöstä syömässä hieman jotain ja aamulla ei sitten ole maha ihan tyhjä. sitten tuleekin popsittua koko ajan jotain ettei vaan pääse pahaolo oikein yllättämään.
Hiljasta tosiaan eilen oli, potevatkohan kaikki niin pahaa pahoinvointia etteivät pysty kirjoittelemaan. Vai menivätkö tosiaan sinne Yahoon puolelle...Toivottavasti taas vilkastuisi!!!
moonshine 7+0(enää 33 viikkoa...tai sinne päin)
Eiliset kehiin: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9759667&p=3&tmode=1&smode…
Mulla ainaki se on työnteko kun haittaa tätä palstailua. :( Äsken käytinki sitten reilu puoli tuntia tehokasta työaikaa tuon Lutusten listan päivitykseen. No, oon mie sen verran joustava näissä työajoissa, että hyvällä omatunnolla voi välillä vähän luistaa hommista..
Minuu etooetooetoo, koko ajan janottaa, mutta sit ku juo, niin etoo vielä enemmän. Koko ajan nälättää, mut sit kun syö, etoo viel enemmän. Vaikeeta on, mutta ah, niin ihanaa! :) Sitä oon tässä ihmetelly, että miten mun tissit ei oo vieläkään kunnolla kipeytyneet? Vai voiko olla, että ne venähti ja kulahti niin pahasti esikoisen raskausaikana sekä sen jälkeen 8 kk imetyksen aikana, ettei enää uus raskaus tunnu missään?
Voikaahan hyvin " mammat" , nyt on pakko jatkaa töitä! Jospa iltapäivällä ehtis lukasemaa tein kuulumisia paremmin..
sapa rv 7+4
Ällöttävä ällötys jatkuu =( Jotenkin niin uuvuttavaa, olla KOKO ajan pahoinvoiva... Paino jatkaa laskuaan vaikka syön kuin pikkusika ja tunnin välein.
Laskettuaika siirtyi neuvolan mukaan 18.10. Mutta en taida ilmoittaa sitä vielä tuohon listaan, jos vielä ultra käynnin jälkeenkin muuttuu. Pitää sen ultran jälkeen sitten muutella. Niin ja huomennahan olisi alkuraskauden ultra =) Vaikka ihana, että se on nyt vihdoin, niin pelottaa kyllä ihan hirveästi.
Jonskuli ja tuutikki rv 7+5 ilmeisesti...
Kyllä Väpä mä jo ehdin käydä kattelemassa, mutten uskaltanut avata pinoa, kun en tiennyt tehdäkö päiväpino vai mitä, jäin sitten oottelemaan. Eikä mulla kyllä mitään asiaakaan oo...
Tuntuu että tulee aina vaan kirjotettua valitusvirsiä, sori, mutta inhottaa tää jatkuva huono olo aamusta iltaan, nyt vielä vähän päätäkin särkee ja miettii viittiskö ottaa lääkkeeen. Tosi paljon myötätuntoa niille, jotka voivat myös huonosti, mulla tää vaikuttaa tosi paljon mielialaan, ahdistavaa kun ei tiedä koska helpottaa, ainoastaan yöt on helpompaa.
No ajattelin tästä kuitenkin lähteä lasten kanssa kerhoilemaan, jos vaikka unohtais olonsa. Niin ja tuli tossa aamulla jo yksi lehtikirjoituskin väsättyä yleisönosastolle paikallislehteen -siitä toivottavasti moni saa hyvänmielen, sillä laitoin kiitoksia menemään ja samalla oioin vähän toimittajan juttuja.
Luhtavilla rv 8+4
On täällä aika hiljaista...
Sapa: Kyllä mullakin tissit kulahti ekassa raskaudessa ja silti ne on mielettömän kipeät nytkin. Täytyy alkaa kai pitää rintsikoita öisinkin kun joskus herään siihen että käy kipeää kun vaihdan kylkeä.
).( Tällä on siis muitakin jotka kärvistelevät kuvotuksen kourissa :-P Juu, ei mikään kiva tunne kun koko ajan pitää miettiä mitä ihmettä voi suuhunsa pistää. Toivottavasti tämä nyt loppuis kun kolme kk tulee täyteen!!
Tsemppiä vain kaikille!
Ykä 9+3
ps. takkuileeko muilla nämä sivut?
Näettökö te muut painajaisia, tai yleensä unia vauvasta? Jo toisena yönä peräkkäin näin unta, että kaikki ei ole hyvin. Se oli tosi pelottavaa! Vielä viikko neuvolaankin, nyt alkoi ahdistaa.
Muuten on hyvä olo taas vaihteeksi, ei pyörrytäkään kun tajusin syödä heti herättyäni. Mutta arvatkaapas mitä, minä ostin eilen 85C kokoiset liivit! Siis melkoisen isot! Normaalikokoni on jotain 80B. Liivit oli tosin aika halvat ja valikoima melko kehno, seppälästä ostin ne. Oli pakko saada jotkut edes ensihätään, pitää sitten ostaa vielä toiset kunnolliset, mikäli koko tästä vielä jopa kasvaa. Tää on kyllä melko mukavaa, ei olekaan koskaan ollut näin muhkea rintavarustus :)
Tintti rv 7+4
Heippa!
Juu ei eilen oikein töiden jälkeen jakanut enää koneella istua kun oli kello jo niin paljon. Nyt aattelin hiukan palstailla ennen töihin lähteä.
Kaikilla muilla taitaakin mahassa pyörittää ikävästi, mutta täällä ei lainkaan. Oloni on ollu loistava, kahvia menee amuisin ihan entiseen malliin, eikä mitkään hajutkaan äklötä.
Eilen töissä kyllä alavatsaa ja selkää särki kyllä jonkin verran, enkä oikein tiedä mitä se oli. Rinnat ovat jonkin verran arat, muttei kovin pahasti.
Nyt alkaakin tämä toistaiseksi liian helpolla pääseminen pelottamaan, mitäs jos jokin on pielessä. Alkaa tuntua, että pitäisikö sittenkin käydä varhais ultrassa vai jaksaa odotella ihan rauhassa.
Te jotka olette käyneet, niin mitäs se ilo on teillä päin maksanut. Ajattelin kysäistä tänään mikkelistä, kun siellä käyn yksityisellä firman papru juttuja hoitamassa. Ja varmaan täältä lahdestakin utelen..
Eipä taida nyt muuta just tulla mieleen
Pepiliina rv 6+2
Viimeviikko meni lamaannuttavan huonovointisuuden ja oksentelun kourissa, ja keskiviikkona mies sit vei mut päivystykseen sairaalaan. Sain kolmisen pussia nesteitä tipalla ja pahoinvointilääkettä ja sain maattua pari päivää. Sen jälkeen pysyikin ruoka sisällä ja pääsin kotiin. Viikonlopun jouduin tosissaan taistelemaan ja syömään tunnin välein jotain pientä että olo pysyi aisoissa. Pelottaa vieläkin että se uusii, tänä aamuna saanu oksentaa pari kertaa jo :( Ei ole helppoa ei. Jaksamista kaikille!! Henkisesti on ihan loppu eikä toi kroppakaan tuntuis kestävän tätä raskautta enää, kumpa vaan pian alkaisi vointi kohentua..
Ultrassa piipahdin siellä ja viikkoja vastannut sikiö siellä sydän pamppaillen liikuskeli. Kaikki ainakin siltä osin kunnossa vaikka äidin voinnissa olis parantumisen varaa.
Tänään olisi neuvolalääkäri, kahden viikon päästä jo niskapoimu-ultra. En oikein jaksa tämän enempiä. Koitan kirjoitella kunhan helpottaa.
Ä+ pojat ja pömppis rv 10+1
Huonoa oloa ei ole yhtään vaikka ei söis koko päivänä. Koko raskaus jäänyt vähän taka-alalle kun on muuten ollut niin huonovointinen. Esikoinen oli viime yön mummolassa ja on nyt kuumeessa sekin, että täällä sitten sairastetaan kunnolla.
Torstaina neuvolaan sitten. Toivottavasti siihen mennessä paranen.
Heips!
Ei olla kadottu vuoteen pohjaa pidemmälle. Perjantaina iski noro tai joku muu yhtä vihulias pöpö meidän perheeseen ja kaikki vuorollamme olemme sairastaneet, minä viimeisenä. Vatsatauti (= ei ruokaa, kiitos) ja raskauspahoinvointi (=ruokaa nyt tänne heti, kiitos) eivät kyllä ole paras mahdollinen yhdistelmä, mutta onneksi alkaa pikku hiljaa helpottaa. Kilot ainakin karisivat ja taas lähdetään puhtaalta pöydältä.
Järjellä olisi tietysti voinut ajatella, että esikoisen päivähoitoa ja toisen lapsen odotusta ei vältäämättä olisi kannattanut aloittaa samaan aikaan, vaan taudit ja pahoinvoinnit olisi voinut ottaa erikseen.
No sitten asiaan. Tissejä olen minäkin miettinyt. Niissä ei ole suurinpiirtein edes tuntoa. Esikoista odottaessa olivat niin kipeät, ja nyt voisi varmaan pyykkipoikia ripustaa. Ei tunnu missään. Kasvaneetkaan eivät juuri ole, ehkä hieman kiinteytyneet. No pitää edes siihen olla tyytyväinen. Odottelin vain suurempaa parannusta imetyksen lopetuksen jälkeiseeen surkastumis- ja valahdustilanteeseen.
Sitten vaunuista. Vauvalehden juttu oli tosiaan aika hyvä. Samoin Väpän kommenti eilisessä pinossa. Meillä Brion kombi-yhdisteömät vuodelta 2004 kovalla kopalla (kevätvauva) ja tyytyväisiä ollaan oltu.
Se on tosin hyvä muistaa, että varsinainen vaunuaika on tosi lyhyt. Esikoinen jaksoi maata vajaa 6kk, joista kyllä jo vikan kk:n huusi vaan naama punaisena (emme siis paljoa tuolloin liikkuneet), ja sen jälkeen piti päästä pystympään, eli koppaa ei enää tarvittu.
Tuttavamme ratkaisivat vaunuongelmat hankkimalla vaunuajaksi käytetyt perusyhdistelmät reilusti alle sadalla eurolla ja sitten lapsen ollessa noin 1v hankkivat uudet perusrattaa, muistaakseni Emmaljunga Scooter kuomulla. Rattaat vievät paljon vähemmän tilaa kaupungissa liikkuessa kuin yhdistelmät.
-Ja_me, nyt taas huilaamaan
Täälä on pikku hiljaa toivuttu hurjasta oksennus-ripaska-kuume- taudista! Huh. Toivoin, että se olis vieny mennessää kuvotuksen mutta EI..koko ajan on palan tunne kurkussa eikä ruoka meinaa maistua- olen kokeillu kaikkea mutta ei mee alas!
Soitin neuvolaankin mutta se sano, että " Ritu" pärjäilee kun se on vielä niin pieni niin se ottaa kyllä tarvtsemansa mutta mammakin pitäisi pärjätä..voih...
Tintti23: mä näin viime yönä unta ristiäisistä, johon mä valkkailin sinisiä lautasliinoja ja kynttilöitä! Jännää nähdä oliko enne?
Huomenna on edessä eka neuvola. Aika jännää. Herra tulee mukaan kanssa, jos vaan pääsee.
Nyt sitten takas pötköttelemään, saikkua tässä vietellään vielä tää päivä. Kidutusta olla sisällä kun ulkona paistaa aurinko....
Vointeja ja tsemppiä muillekin. Mimmu: koitahan säkin parannella!
Katarina 8+1
Olen koko viikonlopun ahkerasti lukenut pinon tekstejä,mutta ei vaan voimat riittäneet vastailuun....Tämä uupumus on ihan loputonta....Pitää onneks käydä tuon pienen miehen ja koiran kanssa ulkoilemassa 2-3x päivässä, niin jollain tapaa pysyy tolkuissaan=)
Pahoinvointi on onneksi vähän väistymässä...Ihan kaikki hajut ei enää käy yökkäyttämään,mutta uutuutena onkin sitten tullut huimaus ja pyörtyily=( Aamusella kun tuossa kotihommia touhuilin ja oli ihan ok olo, niin yks kaks rupeskin pyörryttämään ihan kamalasti! Siitä sitten vaan lattialle istuksimaan pää polvien välissä...Kyllähän tuo meidän 1v. riiviö vähän aikaa katteli,että mikäs leikki tämä oikein on=)
Pitäisi varmaankin ruveta varailemaan aikaa sinne ekalle neuvolakäynnillekin, josko se olisi taasen yksi askel eteenpäin...
Mukavaa päivää kaikille kohtalotovereille ja pahoitteleut teille joille tullut km/tm!!
kiiuli
En ole viikonloppuna koneelle jaksanut mennä kun on ollut niin kauhean paha olo, Kahvin juonninkin jouduin lopettamaan.
Eilen aamulla hieman pelästyin kun menin vessaan ja verta tulee, ei kun äitipolille päivystykseen tarkistuttamaan tilanne. Sieltähän löytyi viikkoja vastaava kaveri jolla sydän löi, kyllä helpotti. Toivotaan vaan että pysyy mukana.
nette 7+4
Nyt arvaan jo palailla kirjoittelemaan minäkin. Takana eilen ensimmäinen ultra ja siellähän tuo pikkuruinen sydän sykki ja kaikki hyvin :) Kummasti kuulkaa helpotti tätä oloa! Väsymystä ja livää eto-oloa lukuunottamatta ei ole oireita täällä ollut, jonka vuoksi hieman epäilin mitä tämä on, mutta hyvä näin.
Viikkoja olisi tänään huimat 7+4 :) Laskettuaika luultavimmin 201007.
Pahoitteluni myös minulta kaikille km/tm kokeneille.
Nyt kahlaamaan viestejä läpi, josko pääsisin kärryille matkaan :)
Iidanmamma2 ja touho
Tosiaan näyttää siltä, että melkein kaiki jo voivat pahoin. Hyvä merkki=) Mutta niin rasittavaa. Mulla tämä oksetus pahenee päivä päivältä. Penisilliinikuuri menossa ja jo pelkkä tabletin nielaisemisen ajatteleminen alkaa oksettaa. Ja kun pitäis vielä pystyä ottamaan lääke tyhjään mahaan, niin ihan mahdottomalta tuntuu. Vielä 6päivää kuuria jäljellä, ikuisuus. Kahvia en enää pysty juomaan, samoin suklaata ei enää pysty syömään.
Sairastetaan täällä lasten kanssa, äiti yökkäilee ja lapset makaa kuumeessa, mies iltavuorossa. ei kivaa.
Vaunuasioista on ollut juttua. Mä taidan tyytyä meidän vanhoihin 2001mallin Oran yhdistelmiin. Kyllä ne nyt vielä yhden lapsen vielä kärryttää, vaikka ovatkin vähän jo vanhanaikaiset. Hoitopöytä ehdittiin jo myydä, samoin turvakaukalo. Sormet oikein jo syyhyää päästä ostamaan ihania pieniä vaatteita. Vielä en kuitenkaan anna lupaa itselleni siihen, vähän vaan vilkuilen sivusilmällä.. Onhan noita vaatteita jemmassa sisaruksilta, mutta on vaan niin mukava ostaa jotain uutta.
Ens viikolla olis ultra yksityisellä, en millään malttais odottaa. Näin jo pari yötä sitten painajaisia ultrasta. Toivottavasti kaikki on hyvin.
Nezzie rv6+2
Ei oo moneen päivään tullu kirjoiteltua (ainakin niin muistelen). =)Jotenkin tuntuu että aika menee niin älyttömän nopeasti kaiken arkisen touhuilun myötä.. ja pahoinvointi jota on täälläkin edelleen riittänyt on vienyt viimeisetkin voimat.
" äitikolmelle" : jaksamista sulle pahoinvoinnin kanssa. Ei tää elämä kovin hauskalta tunnu kun päivät kuluu oksentaessa. Jospa tää pahoinvointi kohta lakkaisi meiltä kummaltakin.
Oon menossa tänään akupunktioon kolmannen kerran. Saa nähdä onko siitä mitään apua pahoinvointiin vai ei..
Onnea kaikille jotka oli saaneet iloisia ultranäkymiä=) Mä odottelen kovasti et pääsen sinne niskapoimu-ultraan kahden viikon kuluttua..
Milli rv 10+1
SAIRASTUPIIN pikaisia paranemisia! Tuo noro on kyllä kauhee tauti, etenki kun sen saattaa sairastaa pariinkiin otteeseen ennenku siitä pääsee eroon.
Miun PAHOINVOINTI näyttää asettuvan kunnon suolasel ruual. Miula onki kauhee himo lihanuudelisoppaan, yrttivoipatonkiin yms.. Nyttenki koko aamun on vellonu öllöolo ja se meni ohi kun äsken nuudelisopan söin.. eli näköjään mun pitää nuo jugurttiaamupalat unohtaa ja ottaa pekoni tilalle :D
Hui toisilla jo NPultrat lähestyy.. miula on sinne vielä aikaa. Täällä ei edes itse sitä aikaa varata vaan vasta ekal neuvolakäynnil täti sen antaa. MONTAKO ULTRAA TEILLÄ KUULUU RASKAUSAIKAAN? meillä on kolme ultraa ja herkästi sitten ylimääräsiä siihen päälle, etenki ensareilla. Ja viimeraskaudes neukkutätilläkin oli joskus laitteet käytös ni seki saatto tiirailla, mut nyt ei taida enää olla sitä mahdollisuutta kun ultrat on siirtyny toisaalle.
Jotenki tää vauvapalsta nyt tökkii, kirjotus laahaa peräs ihan hirveesti.
Onko teillä kaikilla ultra tehty nyt sisäkautta? Mietin vaan tässä, kun meillä neuvolassa sellainen vanha ultrauslaite, jolla katsotaan mahan päältä. Viimeksi kun olin raskaana sikiö näkyi sillä hyvin kun ekaa kertaa kävin neuvolassa eli rv 9+6. Nyt mulla tullut hiukan verta valkovuodon mukana viikon ajan (yhteensä joku teelusikallinen koko viikon aikana, silloin tällöin pyyhkiessä) ja mietin pitäiskö tässä olla huolissaan ja soittaa neuvolatätille jos ultrais jo tällä viikolla. Nyt rv 7+5 niin, että mahtaakohan vain näkyä vielä mahan päältä ultrattaessa? Oikeesti ois neuvola vasta ens viikon perjantaina joloin rv 9+1. Rinnat kyllä kipeät ja turpoavat vauhdilla ja pahoinvointi järkyttävä, joten oireita kyllä löytyy. Mutta viimeisen keskenmenon jälkeen sitä heti odottaa pahinta. Olen ihan varma, ettei tuolla mahassa ketään ole. Yllätyn jos onkin! Ärsyttää vaan jos tuolla ei olekaan ketään ja kärsin tästä pahoinvoinnista turhaan vielä puolitoistaviikkoa...
Pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille.
marrge
...joten viikonloppuna jäivät kirjoittelut väliin. Tytöllä todettiin lauantaina kurkunpään tulehdus ja raukka on ollut tukehtua yskänpuuskissa ja eilen piti käydä taas terveyskeskuksessa hengittelemässä spiiralla lääkkeitä, kun yskäkohtaus kesti yli 1 h ja lopulta tyttö oksensi limaa pitkin lattiaa. On rankkaa katsoa vierestä, kun toinen kärsii. Astmapiiput hän sai sai avuksi myös, mutta nekään eivät juurikaan auta, kun oikein paha yskäkohtaus tulee. Tyttö on mitä ilmeisemmin perinyt mun astmani, kuten jo häntä odottaessa vähän pelkäsinkin.
Perjantaina taisin kirjoitella, että juuri etomista kummoisempia oireita ei vielä ole ollut. No, ei olisi pitänyt sanoa sitäkään, sillä perjantai-iltana tuli oksu heti iltapalan alas nieltyäni, ei tainnut ehtiä evästys edes mahaan asti. Saisi kyllä pysyä pahoinvointi siinä etomisessa, kun kammoan oksentamista yli kaiken. Nyt on taas pari päivää pysytelty etomisen puolella, mutta varmaan oksu tulee taas illalla, kun menen tämmöisiä tänne kirjoittamaan...
Vaunuista on ollut puhetta. Meillä on esikoiselle reilut 2 v. sitten uutena hankitut Hartanin yhdistelmät pehmeällä kopalla ja niillä pitäisi pärjätä, jos ei sitten hankita pidemmille kävelyretkille halpoja tuplavaunuja, kun sellaista seisomalautaa ei noihin meidän 3-pyöräisiin vaunuihin voi laittaa ja taitaisi sellainen lauta olla aika hankala talvikelillä muutenkin. Pehmeä koppa oli mun kohdalla tosi hyvä juttu, kun tyttö syntyi perätilan vuoksi suunnitellulla sektiolla ja en saanut aluksi kantaa mitään vauvaa painavampaa, joten raahasin vaunut ensin pihan muutamat raput alas ja kannoin sitten vauvan pehmeässä kopassa perässä, kun lähdimme päiväunilenkeille.
En nyt muista, mitä muuta piti kommentoida, mutta ensi kerralla sitten enemmän.
Fauve & Semla 8+6
Eilinen pino oliki aikas lyhyt.. minne on kaik kadonneet? Ei tuol yahoossakaan mikään vilinä käy :).
Mein kuopus päätti et joskos herättäs klo 5. ARGH.. ei onnistunu, totesin minä mutta hartiavoimin sain paiskoo hommia et sain tytön joskus kuuden jälkeen nukhtaa niin et se sit seiskalta rääky et nyt ainakin noustaan :D.
Nyt se aamupahoinvointi alkaa täälläkin vähän hengailla, toivottavasti ei iskis.. välillä ellottaa ihan kivasti muttei vielä niin pahaa mitä edellisissä. Näinköhän tää kaveri on tosiaan saanu alkunsa paljon myöhemmin mitä normi ovis aika ois ollu... miehän tein testin kp 32 ja se oli nega (kahdes ekas on jo sillon näyttäny plussaa) ja tokan testin tein joskus kp 45-49..
jaahas hommat kutsuu
väpä ja touho