Perintöverkon maksamisesta tietävät
Sain tänään tiedon perintöverosta. Äitini kuolinpesää ei ole vielä jaettu, joten onnistuuko perintöveron maksu kuolinpesän varoista? Voiko siis isäni mennä minun ja sisareni laskujen kanssa pankkiin ja maksaa perintöverot puolestamme ennen perinnön jakoa? Tarviiko hän tähän valtakirjan? Olemme yhden pankkiasioiden hoitoon tarkoitetun valtakirjan jo kerran hänelle kirjoittaneet, käyköhän se vielä?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kun perukirja oli tarkistettu pankissa, minä ja veljeni täytimme toisistamme valtakirjat ja saimme laajat käyttöoikeudet vanhempamme kuolinpesän tileihin. Pankista tuli viesti, että voimme käyttää tilejä, maksaa laskuja ja esim. jakaa varat omassa digipalvelussa osakkaiden kanssa keskenään sopimallamme tavalla.
Ap tässä. Isälläni on siis minun ja sisareni valtakirjat ja hän on pesän hoitaja. Hän on sanonut että äidin tilin käyttöoikeudet ovat hänellä pankin mukaan. Eikö silloin hän voi myös maksaa perintoverot, sehän olisi kaikista kätevintä. Ja sitten loput jaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perukirja oli tarkistettu pankissa, minä ja veljeni täytimme toisistamme valtakirjat ja saimme laajat käyttöoikeudet vanhempamme kuolinpesän tileihin. Pankista tuli viesti, että voimme käyttää tilejä, maksaa laskuja ja esim. jakaa varat omassa digipalvelussa osakkaiden kanssa keskenään sopimallamme tavalla.
Ap tässä. Isälläni on siis minun ja sisareni valtakirjat ja hän on pesän hoitaja. Hän on sanonut että äidin tilin käyttöoikeudet ovat hänellä pankin mukaan. Eikö silloin hän voi myös maksaa perintoverot, sehän olisi kaikista kätevintä. Ja sitten loput jaamme.
Mikä tässä nyt olisi jotenkin kätevämpää kuin että jaatte normaalisti ja jokainen maksee itse sen oman veronsa sillä mitä juuri sai jaossa? Ilmeisesti kuitenkin olette täysivaltaisia aikuisia?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos kaikki kuolinpesän osakkaat on samaa mieltä että verot maksetaan perinnöstä. Jos yksi vastustaa niin sitten ei onnistu. Minä ja veljeni maksettiin verot äitini varoista 82000 euroa oli verot per osakas. Ei muita ollut kun minä ja veljeni joten ei ollut mitään ongelmaa. Ei pankissa sanottu juuri mitään, ne katseli papereita 20 minuuttia ja sillä selvä. Joku pankin lakimies niitä papereita tutki ja sen jälkeen verot maksettiin
Olemme yksimielisiä tästä ja haluamme että verot maksetaan kuolinpesän varoista. Mutta miten se pankille todistetaan?
Ei ole ongelma ..kyllä perintövero voi maksa pesän varoista vaikka pesä on jakamaton..
Sehän vasta hullua olisi jos pitäisi maksaa kymmeniä tuhansia ja rahoja ei saisi käyttää maksuun
Ei ole ongelma kun kaikille osakkaille jyvitetään sama summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos kaikki kuolinpesän osakkaat on samaa mieltä että verot maksetaan perinnöstä. Jos yksi vastustaa niin sitten ei onnistu. Minä ja veljeni maksettiin verot äitini varoista 82000 euroa oli verot per osakas. Ei muita ollut kun minä ja veljeni joten ei ollut mitään ongelmaa. Ei pankissa sanottu juuri mitään, ne katseli papereita 20 minuuttia ja sillä selvä. Joku pankin lakimies niitä papereita tutki ja sen jälkeen verot maksettiin
Olemme yksimielisiä tästä ja haluamme että verot maksetaan kuolinpesän varoista. Mutta miten se pankille todistetaan?
Jakokirjalla. Varsin yksinkertainen juttu. Sovitte että nyt jaetaan se ja se summa, ja loppu jää vielä jakamatta. Nimet alle ja kaksi todistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Perintöverot eivät kuulu kuolinpesän velkoihin. Ne voidaan maksaa pesän tililtä vain kaikkien osakkaiden antamalla suostumuksella. Jos perukirjaa ei vielä ole tehty, kuolinpesän osakkaiden toteamiseksi on esitettävä katkeamaton sukuselvitys sekä kopiot olemassa olevista testamenteista ja avioehtosopi- muksista.
Leikkaatte vaan saksilla sen perintöverkon osiin niin on helppo jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöverot eivät kuulu kuolinpesän velkoihin. Ne voidaan maksaa pesän tililtä vain kaikkien osakkaiden antamalla suostumuksella. Jos perukirjaa ei vielä ole tehty, kuolinpesän osakkaiden toteamiseksi on esitettävä katkeamaton sukuselvitys sekä kopiot olemassa olevista testamenteista ja avioehtosopi- muksista.
Ennen perukirjaa ei voi olla perintöveroja. Pankkiin ja moneen muuhun paikkaan, mm as oylle on perukirja toimitettava. Pankki ei tarvitse sukuselvityksiä jos perukirjan osakasluettelonnon ddv tarkastanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelma ..kyllä perintövero voi maksa pesän varoista vaikka pesä on jakamaton..
Sehän vasta hullua olisi jos pitäisi maksaa kymmeniä tuhansia ja rahoja ei saisi käyttää maksuun
Rahathan on perukirjassa olevien osakkaiden, ei pankin eikä pesänselvittäjän. Kyllä perikunnan päätöksellä niitä voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai voitte tehdä valtakirjan ko. Toimitukselle jos pankki ei maksa niitä ilman muuta verrattuaan perukirjan osakasluetteloon. Mutta mun käsittääkseni ne pitää olla kaikki sitten jokaiselta.
Perintöveron voi maksaa kuolinpesän tililtä jos kaikki osakkaat antaa siihen suostumuksen.
Miten se todistetaan? Pitääkö kaikkien mennä mukaan pankkiin? Onko joku valtakirja tuohon tarkoitukseen?
Kun teette jakokirjan, muistakaa päivätä se kunnolla. Kaikki autot, kelkat, traktorit ym rekisteröitävät kulkuneuvot sekä kiinteistöt, rasitteet ym jaot pitää muistaa rekisteröidä määräajan sisällä, seuraukset voivat olla kauhean kalliit, jos jättää lainhuudot, auton rekisteröinnin muutokset ym ilmoittamatta.