Vanhusten päivätoimintaa järjestetään jatkossa etänä
Anna mun kaikki kestää, onko ihmiset ihan hulluja?
Kommentit (149)
Hoidan itse äitini niin kauan kuin mahdollista. Äiti hoiti minut, kun olin lapsi. Ei kulunut veromarkkoja minun päivähoitooni.
Sama sukupolvi hoisi itsensä eläkkeelle jo alle 60 vuotiaana ja takasi itselleen hyvän eläkkeen viimeisten vuosien tulojen mukaan.
Sama sukupolvi 90 luvulla purki laitoshoidon ja mielenterveyshoidon
Sama sukupolvi yksityisti Vanhus hoidon attendoille ja espereille
Sama sukupolvi itkee, kun heille ei yhtäkkiä järjestetä yksilöllisiä vanhuspalveluja
Miksi Suomessa vanhukset halutaan sulkea neljän seinän sisälle normaalin elämän ulkopuolelle? Olen itse n.70 v. ja minulla nousee karvat pystyyn senioreilie ja ikäihmisille kohdistetuista ja räätälöidyistä ajan vietteistä ja tapahtumista enkä halua osallistua sellaisiin vaan osallistun mieluummin sellaiseen, missä voi kohdata kaiken ikäisiä normaalia elämää eläviä ihmisiä.
No luulisi että vanhukset osaavat itse järjestää itselleen tekemistä. Pitääkö heitä viihdyttää ja vahtia kuin jotain lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa vanhukset halutaan sulkea neljän seinän sisälle normaalin elämän ulkopuolelle? Olen itse n.70 v. ja minulla nousee karvat pystyyn senioreilie ja ikäihmisille kohdistetuista ja räätälöidyistä ajan vietteistä ja tapahtumista enkä halua osallistua sellaisiin vaan osallistun mieluummin sellaiseen, missä voi kohdata kaiken ikäisiä normaalia elämää eläviä ihmisiä.
Osaatteko käyttäytyä vai kohteletteko nuorempia huonosti? Omat kokemukseni vanhemmista ihmisisä ovat lähinnä seks.ahdistelua, perusteettomia epäilyksiä ja pelkoja, vainoa, jne. Ei kai kukaan tuollaisia halua lähipiiriinsä. Tuokaa niihin yhteisöihin lisäarvoa, missä olette, niin kyllä teidät otetaan mukaan. Jos olette vaan perseestä niin heippa
Taivaassa on Jumala joka näkee, ja suomi on jo pitkään ollut tiellä jossa rangaistus lähenee lähestymistään.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos annetaan tällainenkin mahdollisuus. Moni vanhus on kotona yksin, ehkä pedissä koko päivän ja yön, netin kautta keskustelu ja muiden näkeminen tekee hyvää, monet osaavat tai oppivat pari napin painallusta että voivat osallistua. Miksi tätä ei ole ollut aiemmin?
Samalla viedään se mahdollisuus, jossa ollaan yhdessä ryhmänä ja kohdataan kasvotusten muita. Virikkeet, jumppa, yhdessä ruokailu, seura, ovat monelle ikäihmiselle ennaltaehkäisevää toimintaa. Osa on päässyt myös pesulle. Se että tällainenkin toiminta viedään, tuntuu kyllä kohtuuttomalta.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos annetaan tällainenkin mahdollisuus. Moni vanhus on kotona yksin, ehkä pedissä koko päivän ja yön, netin kautta keskustelu ja muiden näkeminen tekee hyvää, monet osaavat tai oppivat pari napin painallusta että voivat osallistua. Miksi tätä ei ole ollut aiemmin?
Oletko elänyt muistisairaan kanssa? Hän ei sitä nappia kyllä muista painella, kun ei osaa vastata puhelimeenkaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Eikä näiden vanhusten puolesta voisi järjestää jonkun mielenosoituksen?
Tuntuu että ketään ei kiinnosta ja vanhusten asemaa heikennetään koko ajan. Kohta varmaan painostetaan vanhuksia tap pamaan itsensä että tulisi halvemmaksi valtiolle...
Vanhuksilla, työttömillä ja köyhillä ei ole kokoomuksen silmissä mitään arvoa. Onhan se jo nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko käyttäytyä vai kohteletteko nuorempia huonosti? Omat kokemukseni vanhemmista ihmisisä ovat lähinnä seks.ahdistelua, perusteettomia epäilyksiä ja pelkoja, vainoa, jne. Ei kai kukaan tuollaisia halua lähipiiriinsä. Tuokaa niihin yhteisöihin lisäarvoa, missä olette, niin kyllä teidät otetaan mukaan. Jos olette vaan perseestä niin heippa
Taidat kuulua niihin ahdasmielisiin nuoremman polven ihmisiin, joiden mielestä ikääntyvät ihmiset ovat haitaksi Teidän ikäluokan kauniille ja rohkealle elämälle ja toivot, että vanhenevat ihmiset pysyvät jossain näkymättömissä kunnes kuolevat pois.
Ei ennenkään ole mitään päivätoimintaa vanhuksille ollut. Liian hyvään on totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ennenkään ole mitään päivätoimintaa vanhuksille ollut. Liian hyvään on totuttu.
Ennen vanhukset olivat ja elivät arkea muiden ikäluokkien joukossa ja jotkut jopa samassa taloudessa nuoremman sukupolven kanssa kunnes olivat siinä kunnossa, että oli aika siirtyä vanhaonkotiin, joihin niihinkin pääsi nykyistä parempi kuntoisenakin.
Olen kotihoidossa töissä ja tosiaan trendi on nyt etähoidon lisääminen. Ei toimi muistisairaalla. Puhuvat mitä sattuuAlan tässä laittamaan aamupalaa. Kukaan ei ole varmistamassa tapahtuuko niin. Etähoidon avulla voidaan vaan varmistaa että vanhus on hengissä ja tolpillaan. Itse vastustan etähoitoa. Ei tule ikinä korvaamaan hoitajan fyysistä läsnäoloa. Ihan sairasta menoa nykyään!
Voi kun hienoa. Päivätoiminta on ollut monelle omaishoitajalle se lyhyt hetki, kun hän ehtii käydä hoitamassa omia asioitaan tai vaikka tapaamassa ystävää ilman hoidettavaa. Ei toimi tämä homma näin.
Kun ei palkata hoitajia ja niistä jopa VÄHENNETÄÄN sen kalliin HALLINNON sijaan, niin sitten keksitään tällaisia mukavirikkeitä. Onhan tää kauan jo ollut tekeillä, ja tosiaan perustuu 90- ja 2000-luvulla tehtyihin päätöksiin julkishallinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso on jo kännykkä kourassa koko ajan ja masentunutta. Nyt vanhustenkin pitäisi tulla riippuvaisiksi laitteista, roboteista. Inhimillinen vuorovaikutus muutenkin niukkaa, kun useimmat asuvat yksin.
Siellä nuorison kännykässä muuten leviää vanhusvihamielinen ajatusmaailma, jonka mukaan kaikki nykyvanhukset ovat rikkaita ja itsekkäitä riistäjiä, jotka ovat vain humputelleet elämänsä puoli-ilmaiseksi lapsistaan välittämättä ja nyt maksattavat palvelunsa nuorilla.
Tuota näkee netin keskustelupalstoilla, ja liikehdintä vaikuttaa olevan lähtöisin Amerikasta. Tiedäpä häntä, mikä taho takana alunperin on. Eihän nykynuorilla edes ole kunnon käsitystä vanhuudesta, koska ne huonokuntoiset mummot ja papat on viimeiset vuosikymmenet epäinhimillistetty ja piilotettu laitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea, mutta miten luulen onnistuvan osallistumisen parilla napinpainalluksella? Et ilmeisesti ole koskaan yrittänyt liittyä mihinkään teamsiin, skypeen tai muuhun kokoukseen. Aloitetaan kirjautumisella ... päästään mukaan, ei kuulu ääni suuntaan tai toiseen ym. Tätä tapahtuu jatkuvasti hyvillä laitteilla alan ammattilaisillakin.
Ainakin kotihoidon etälaitteissa se tabletti töröttää keittiön pöydällä ja kuvayhteys aukeaa automaattisesti, keittiöstä alkaa kuulua hoitajan huhuilu ja hän näkee mummun jos tämä on kameran näkökentässä, halusipa mummu sitä tai ei. Nettiyhteys kuuluu kuvapuhelinpalveluun.
Miksi vanhukset eivät itse järjestä ja maksa päivätoimintaansa? Sehän olisi paras vaihtoehto. Nyt itkevät kun yhteiskunnan pitäisi maksaa vaippahousujen kahvihetket.
Tampere on nykyän pelkkää paskaa.