Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu olla vanha?

Vierailija
11.02.2025 |

Harmittaako?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi harmittaisi?

Sekö, että joku bimbo luulee pysyvänsä ikuisesti nuorena?

Vierailija
2/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa. Alkaa tulla remppaa eikä ole varaa hoitaa pienellä eläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään.

M39

Vierailija
4/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako sinua, ap, olla noin tyhmä?

Vierailija
5/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisin nivelrikkoleikkaukseen kaikki olisi taas hyvin. Jono on pitkä eikä särkyläkeet auta kipuun.

Vierailija
6/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavalta,  selkää joskus vähän särkee ja muisti on kuin kultakalalla, mutta elämä on vapaata, rauhallista ja onnellista.

N66

Vierailija
7/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi vanha, olisin kuollut. Olen siis iloinen, että saan elää. 

Vierailija
8/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä. Elämä on parempaa kuin koskaan ennen, nyt kun olen eläkkeellekin päässyt eikä enää työ stressaa. Kuitenkin on vielä terveyttä ja jaksamista hyvin, olo ei siinä mielessä ole mitenkään erilainen kuin kolmekymppisenä. - n. 66 v

Vierailija
9/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en olisi vanha, olisin kuollut. Olen siis iloinen, että saan elää. 

Tällä logiikalla tosin kuolit nuorena vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
10/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-vuotias, terve, ei lääkkeitä käytössä. Iloa tuo lapsenlapset, ystävät, harrastukset, matkustelu, vapaus.....rahaa sen verran, että pärjään hyvin....joka päivä uusi seikkailu...

Vierailija
11/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve ja vakavarainen, niin tuskin se kovin pahalta tuntuu. Jos taas on köyhä ja kipeä, niin elämä on huonoa nuorenakin.

Vierailija
12/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bärsiistä.

Naiset sanoo, et te miehet ette tiedä miltä tuntuu kärsiä menkoista.

Teillä naisillase se on joku päivä ohi. Meillä miehillä eturauhanen alkaa .... keljuilemaan, testostaso laskee, alkaa se sama äkäisyys.

Ja nuori kundi - perässä tulet sinäkin, joku päivä.

(vtt. kun mulle tuli näin nuorena, isällä ja hänen isällään paljon myöhempänä. Tietää vain sitä, mulla on nopeampi lähtö... tästä maailmasta).

Vierailija
13/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen vanhenee ainoastaan ulkoapäin. Eli tuntuu yhtä nuorelta, kuin nuorena :)

Vierailija
14/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok:lta.

N35

Vierailija
15/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa. Ei seiso ja pierut on märkiä.

M46

Vierailija
16/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seesteiseltä, mikään ei harmita eikä stressaa.

Vierailija
17/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako sinua, ap, olla noin tyhmä?

Unohdit nyt tohkeissasi vastata kysymykseen.

Vierailija
18/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen vanhenee ainoastaan ulkoapäin. Eli tuntuu yhtä nuorelta, kuin nuorena :)

Tämä. Itse olen 50, ja ihan sama ihminen sitä katselee silmien takaa maailmaa kuin vaikka 7-vuotiaana. Ei se oleminen tunnu mitenkään erilaiselta. Keho muuttuu, ajatukset muuttuu, tunteetkin muuttuu, mutta se tietoisuus joka näkee ne kaikki pysyy aina samana, eikä sillä ole ikää. Tämän havaitsemisen kautta olen alkanut jopa uskoa jollain tapaa sieluun, vaikken ole minkään sortin uskovainen. Mutta jos se tietoisuus voi katsella ulkopuolisena tarkkailijana kehon muutosta, ajatusten muutoksia, tunteiden vaihtelua, niin ei se silloin voi olla itse tarkkailun kohde, se on tarkkailija. Ja vaikka toki nykyiinen maailmankuva sanoo, että tietoisuuskin olisi vain aivotoiminnan tuotosta ja sammuu kun keho lakkaa toimimasta, niin joku vaisto sanoo, että niin ei ole, että ehkäpä se etsii vaan toisenlaisen "ajoneuvon" maailmassa ilmenemiseen sitten kun tämä nykyinen menee rikki.

Vierailija
19/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni ole vielä kovin vanha, vaikka epäilemättä nuorison silmissä sitä näin 73-vuotiaana olenkin.

Tässä iässä on toki ristinsä. Keho rapistuu, askel ei nouse kuin ennen, ja esimerkiksi ostoskassi painaa paljon aiempaa enemmän.

Mutta monia asioita myös arvostan. Kun tieto ja ymmärrys vuosi vuodelta karttuvat, tajuaa toden totta olevansa viisaampi kuin nuorena. Yleiskuva ja näkemys on avarampi ja asiat hahmottaa nopeasti, kun ne rakentuvat entisen tietämyksen päälle.

Sitä en nuorena oivaltanut (eikä varmasti oivalla moni nykyinen nuorikaan), ettei ihminen ole vanhana pelkästään vanha. Vanhuksen sisällä asuvat yhä myös lapsi, nuori ja keski-ikäinen. 

On siis turha sanoa, etteivät vanhat ymmärtäisi nuorempiaan: totta kai ymmärrämme, olemmehan olleet esimerkiksi teinejä itsekin. Kaikki ne tunteet ja myllerrykset ovat kirkkaina ja elävinä mielessä. Vaikka peilistä kurkistaa mummo, sielu käy rippikoulua.

Toisin päin näin ei ole: nuori ei tietenkään voi tajuta, millaista vanhuus on, kun ei itse ole sitä vielä kokenut. Ihanteellista olisi, jos pääsisi elämään elämänsä uudelleen nykyisillä tiedoilla ja kokemuksilla varustettuna.

Vierailija
20/34 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun on suht terve ja toimintakykyinen, tämä on LEPPOISAA JA MUKAVAA OLLA 77v.

Jos paikkoja särkee koko ajan ja olet muiden armoilla , haluat kuolla, olet sit nuori tai vanha.