Kummassa maassa kannattaisi asua eläkkeellä?
En ole jäämässä eläkkeelle lähivuosina mutta tarkistin eläkeotteeni niistä kahdesta maasta joissa olen työskennellyt.
Olen tehnyt Suomessa työuraa melko pienipalkkaisessa työssä n. 35 vuotta. Työeläkeotteen mukaan eläkkeeni olisi n. 1400 euroa josta työeläke n.900 euroa ja Kelan:n eläke 300 euroa.
Norjassa olen ollut töissä n. 8 vuotta ja eläkeotteen mukaan eläkeeni olisi n. 2000 euroa josta työeläke n. 200 euroa ja NAV:in eläke (paikallinen Kela) 1800 euroa. Tiedot on otettu eläkeotteesta.
Norjan koko eläkkeen saamiseksi minun pitäisi asua Norjassa muuten saan vain tuon 200 euron työeläkkeen.
Norjassa on enimmäismäärät eli ns. katot eläkkeille ja työttömyyskorvauksille mutta eläkkeiden ja työttömyyskorvausten alarajat ovat korkeammat kuin Suomessa. Näin on ollut sekä oikeisto- ja vasemmisrohallitusten aikana.
Kommentit (8)
Pienipalkkaisen ei kannata eläkkeen vuoksi käydä töissä.
Asuisin Norjassa jonne ottasin mukaan Suomen työeläkkeen, kakkosasunto tai mökki sitten Suomessa.
Vanhempani saavat eläkettä n. 1200 euroa, koko elämänsä tehneet töitä mutta eläke ei ole kertynyt ns. alaikäisenä työskentelystä ja muuten pienipalkkaisesta työstä.
Norjan vähimmäiseläke vuonna 2024 on yksinäiselle 264 134 kruunua vuodessa eli n. 22 000 kr kuukaudessa joka on noin 1900 euroa.
Ihmiset ovat tasa-arvoisia, toiset ovat vaan tasa-arvoisempia kuin toiset.
Paetkaa nuoret vielä kuin voitte ulkomaille.
Norjan malli vaikuttaa fiksulta ja reilulta.