Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro kiva karonkkakokemuksesi!

Vierailija
22.04.2023 |

Tässä järkkäillään puolison karonkkaa ja olen ihan täpinöissäni itsekin. Kerro tähän ketjuun kiva karonkkakokemuksesi!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
2/22 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karonkka kuulostaa karpalolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskaronkasta siis kyse

Ap

Vierailija
4/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa vain läheiset ja asiasta ymmärtävät ihmiset.

Järjestin oman karonkan paikassa, johon sopi vain 40 ihmistä ko. tilaan. Meitä oli 38, kun yksi pariskunta jäi sairastapauksen vuoksi pois. Tiivis tunnelma, hyvä ruoka, monta laatikkoa viiniä ja jälkiruokamaljat ja karonkka päättyi klo 23 (koska paikka meni kiinni) ilon ollessa ylimmillään. Pari tonnia ruokiin (noin 40e / hlö) ja muutamia satasia juomiin.

Moni pahoitti mielensä kun ei saanut kutsua, mutta ei voi mitään. Ja sanoin, että on karonkat on vain pienelle piirille.

Vierailija
5/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestin oman karonkan paikassa, johon sopi vain 40 ihmistä ko. tilaan. Meitä oli 38, kun yksi pariskunta jäi sairastapauksen vuoksi pois. Tiivis tunnelma, hyvä ruoka, monta laatikkoa viiniä ja jälkiruokamaljat ja karonkka päättyi klo 23 (koska paikka meni kiinni) ilon ollessa ylimmillään. Pari tonnia ruokiin (noin 40e / hlö) ja muutamia satasia juomiin.

Moni pahoitti mielensä kun ei saanut kutsua, mutta ei voi mitään. Ja sanoin, että on karonkat on vain pienelle piirille.

Tosiaan. Mitään järkeä ei ole kutsua sinne iltajuhlaan naapurin Penaa ja Pirkkoa.

Vierailija
6/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan viinaa ja ruokaa riittää niin homma toimii

Vierailija
7/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan viinaa ja ruokaa riittää niin homma toimii

Karonkassa pidetään puheita. Kannattaa valmistella se puhe etukäteen, kirjoittaa paperille tai muistilapuille jos jännittää, vaikkei paperista lukisikaan. Puheiden välissä kipataan viiniä.

Vierailija
8/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan. Mitään järkeä ei ole kutsua sinne iltajuhlaan naapurin Penaa ja Pirkkoa.

Voi minusta kutsua, jos ovat todella hyvissä väleissä. Ei siihen viisauteen aina tarvita sitä akateemista tutkintoa.

Ja mulla on akateeminen tutkinto, "ryppyhattua" ei, en vaan tehnyt mitään "keksintöä" (tai ehkä sillä projektin loppuvaiheessa olisi sen saanut, rahoitus vaan loppui; mene ja tiedä ....).

Vierailija
9/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi minusta kutsua, jos ovat todella hyvissä väleissä. Ei siihen viisauteen aina tarvita sitä akateemista tutkintoa.

Ja mulla on akateeminen tutkinto, "ryppyhattua" ei, en vaan tehnyt mitään "keksintöä" (tai ehkä sillä projektin loppuvaiheessa olisi sen saanut, rahoitus vaan loppui; mene ja tiedä ....).

Väitöskirjan tekemiseen menee yleensä 4-6 v.

Vierailija
10/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo noin 40e /hlö, en muista tarkkaan kuin eka numeron, oli muutama vuosi sitten. Aikaan ennen Koronaa ja Ukr sotaa. Nyt sama setti on varmasti puolet kalliimpi. Sekin pisti miettimään ketä oikeasti kutsuu, kun viimeiset 3-4 kk ennen väitöstä olin ollut pois ansiotyöstä. Viimeistelemässä.

Vierailija
11/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonkun mielestä karonkassa vähän vieraita, jos niitä on noin 40? Minusta se on paljon. Olen osallistunut ainakin 15 väitöskaronkkaan, ja useimmissa niistä on ollut 12-15 vierasta.

Ei noissa missään ole ollut sen kummempaa ohjelmaa kuin hyvä ruoka ja juoma, puheet ja osanottajien väliset keskustelut. Hauskinta on ollut silloin, kun joku vieraista on kertonut hauskoja juttuja.

Muistakaa, että karonkka on järjestetty vastaväittäjän (ei väittelijän) kunniaksi. Se on syytä ottaa huomioon ainakin silloin, kun toivottaa vieraat tervetulleiksi.

Vierailija
12/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun karonkassa oli muistaakseni vain 12-15 ihmistä, juotiin, syötiin, pidettiin pakolliset puheet, minkä jälkeen mentiin ryyppäämään lisää ja laulamaan karaokea. Ei turhaa pönötystä. Todella hauskaa oli pienellä porukalla.

Vierailija
13/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei se ole tärkeää montako vierasta on, 12 vaiko 40. Mutta ei ne mitkään kesähäät ole, minne kutsutaan ne Tornion serkutkin, joita ei olla nähty viiteentoista vuoteen, niin ja se yksi entinen luokkakaveri ja sen kaveri.

Vierailija
14/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun karonkassa oli muistaakseni vain 12-15 ihmistä, juotiin, syötiin, pidettiin pakolliset puheet, minkä jälkeen mentiin ryyppäämään lisää ja laulamaan karaokea. Ei turhaa pönötystä. Todella hauskaa oli pienellä porukalla.

Kuulostaa mukavalta!

Vierailija
15/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karonkoissa, joissa olen ollut, on ollut tyypillisesti lähemmäs sata vierasta. Tyylilajit sitten ovat vaihdelleen. Yhdessä oli äärimmäisen tiukka etiketti ja ne olivatkin tylsät juhlat, yksinlauluesityksiä jne. Toisissa oli riehakas meno, viina virtasi ja pilvi haisi. Mieleenpainavimmat olivat tilaisuus, jossa väitöskirjan ohjaaja oli juuri kuollut. Lähes kaikki vieraat olivat olleet edeltävänä viikonloppuna hautajaisissa ja väittelijä piti puhetta ja itki.

Vierailija
16/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun karonkassa vajaa vuosi sitten oli reilu 20 vierasta. Ensin en olisi halunnut järjestää koko juhlaa, kun en tykkää olla keskipisteenä (joo, järjestetään vastaväittäjän kunniaksi, mutta väittelijähän se puheen pitää ja vastapuheet kohdistetaan hälle). Taivuin kuitenkin, ja se oli hyvä päätös. Karonkka oli suht perinteisellä kaavalla, juhlapaikka meni kiinni klo 23 tienoilla minkä jälkeen mentiin meille lisää kuoharia lipittämään. Hauskat muistot jäi.

Vierailija
17/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karonkoissa, joissa olen ollut, on ollut tyypillisesti lähemmäs sata vierasta. Tyylilajit sitten ovat vaihdelleen. Yhdessä oli äärimmäisen tiukka etiketti ja ne olivatkin tylsät juhlat, yksinlauluesityksiä jne. Toisissa oli riehakas meno, viina virtasi ja pilvi haisi. Mieleenpainavimmat olivat tilaisuus, jossa väitöskirjan ohjaaja oli juuri kuollut. Lähes kaikki vieraat olivat olleet edeltävänä viikonloppuna hautajaisissa ja väittelijä piti puhetta ja itki.

Olin kans yhdessä karonkassa, jossa oli sata vierasta. Väittelijä soitti jossain pelimannibändissä.

Kun virallinen osuus oli ohi eli puheet pidetty, tuli pelimannibändi ja kohta kansanmusiikkijuhlat oli pystyssä! Väittelijä jakoi lauluvihkoja ja yhteislaulu raikui bändin säestyksellä ja jotkut pisti tanssiksi. Ne kekkerit ei muuten loppuneet klo 23! Ääni käheänä ja pää kipeänä seuraavana aamuna HUH!

Vierailija
18/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varsinainen perinteinen karonkka on tieteentekijöille. Sehän järjestetään vastaväittelijän kunniaksi. Puoliso siellä on ja ehkä ihan pari väittelijän ihan lähimmäistä ystävää tyypillisesti. Sitten voidaan pitää jatkobileet sen karonkan jälkeen, jonne laajemminkin ystäviä kutsutaan. Jo pelkkä pukeutumisetiketti frakkeineen jo usein tekee sen, että ei välttämättä isoa kaveripiiriä kiinnosta lähteä pukuvuokraamoon, jos sitten ei koko kaveripiiri ole tieteentekijöitä ja iltapuvut ja frakit löytyy suoraan kaapista.

Vierailija
19/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun karonkassa vajaa vuosi sitten oli reilu 20 vierasta. Ensin en olisi halunnut järjestää koko juhlaa, kun en tykkää olla keskipisteenä (joo, järjestetään vastaväittäjän kunniaksi, mutta väittelijähän se puheen pitää ja vastapuheet kohdistetaan hälle). Taivuin kuitenkin, ja se oli hyvä päätös. Karonkka oli suht perinteisellä kaavalla, juhlapaikka meni kiinni klo 23 tienoilla minkä jälkeen mentiin meille lisää kuoharia lipittämään. Hauskat muistot jäi.

Väittelin vuonna 2014 ja olin tosi vastahakoinen karonkkaa kohtaan. Mutta ne oli tosi kivat juhlat ja olen todella tyytyväinen, että tuli pidettyä.

Vierailija
20/22 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittelin vuonna 2014 ja olin tosi vastahakoinen karonkkaa kohtaan. Mutta ne oli tosi kivat juhlat ja olen todella tyytyväinen, että tuli pidettyä.

Tää on niin tyypillistä suomalaista vaatimattomuutta. Juhlakulttuurimme on lapsenkengissä (kuvaavaa, että suomen kielessä isoimmatkin juhlat kirjoitetaan pienellä kirjaimella).

Sitten kun puoliväkisin on juhlat pitänyt tai niihin osallistunut, huomaakin, että ihan kivaa olikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi