Uskontojen asiantuntija?
Aamu-tv:ssä joku haastateltava väitti, että uskonnot ovat syntyneet kuolemanpelosta. Aamukahvi meinasi mennä väärään kurkkuun, kun selvisi, että henkilö on finanssialan asiantuntija.
Kommentit (18)
Kaikilla on oikeus uskoa tai olla uskomatta. Jumalakaan ei Raamatun mukaan pakota ketään uskomaan, vaikkakin hän itse kyllä tahtoisi, että kaikki tulisivat tuntemaan totuuden ja pelastuisivat. Mutta Raamatun mukaan vain harvat kuitenkin sitten viime kädessä niin tekevät eli uskovat ja pelastuvat.
Finanssialan asiantuntija tuntuu ymmärtävän asian paremmin kuin papit.
Kuoleman- ja helvetin- ja Jumalanpelko ovat oikein hyviä syitä ruveta penkomaan uskonasioita ja tulla uskoon. Juuri pelkojen kautta Jumala on monia vetänytkin pelastukseen.
Jumala itse on Raamatun kautta oikein kehottanutkin pelkäämään häntä, koska hän on se, joka voi hukuttaa vaikka helvettiin. Jos ihminen siis kokee tällaisia pelkoja, silloin hänellä on jo oikea aavistus asioista ja Jumalan pyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleman- ja helvetin- ja Jumalanpelko ovat oikein hyviä syitä ruveta penkomaan uskonasioita ja tulla uskoon. Juuri pelkojen kautta Jumala on monia vetänytkin pelastukseen.
Jumala itse on Raamatun kautta oikein kehottanutkin pelkäämään häntä, koska hän on se, joka voi hukuttaa vaikka helvettiin. Jos ihminen siis kokee tällaisia pelkoja, silloin hänellä on jo oikea aavistus asioista ja Jumalan pyhyydestä.
Minusta ainoa hyvä syy on elämän totaalinen merkityksettömyys. Samoin ihmetys hyvästä ja pahasta. En minä kuolemaa ja hevettiä pelkää.
Kaikki, jotka uskovat kadotuksen olemassaoloon ja ovat ymmärtäneet, mitä se tarkoittaa iankaikkisuusnäkökulmasta, kammoavat koko aihetta. Vaikka uskova on jo itse pelastettu ja taivastiellä, uskovat kammoavat kadotusta siltikin niiden takia, jotka eivät vielä ole taivastiellä, vaan ovat vielä vaarassa joutua kadotukseen.
Hmm... kuulitteko sen tarinan, Ausseissa tai Uudessa-Seelannissa pankkiryöstö tilanne. Rosvot sitten ruvenneet ammuskelemaan; nainen oli hypännyt luodin eteen, kuollut ja pelastanut, toisen, raskaana olevan naisen.
Tuumasin, et tuollahan se taivaspaikka sitten aukee - antaa oman henkensä, jotta kaksi pelastuu. Mietin sitten: enhän _minä_ sitä voi päättää: entäpä jos eivät uskoneet koko asiaan?
Mutta, oletteko katsoneet Tähtien sota -leffaa? - Siinä hyvä ja paha ottaa. keskenään yhteen, hyvä voittaa. .... Tuo on aika alkuajoilta peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikessa on kysymys rahasta. Toivon, että seuraavan kerran kun keskustellaan Suomen talouden näkymistä, kutsuttaisiin asiantuntijaksi uskontotieteilijä. Olisi johdonmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vedä kahvit takaisin suuhun. Uskonto on syntynyt Kuolemasta.
Mielipide, ei tieto.
Kuoleman jälkeinen elämä on hyvin monia uskontoja yhdistävä tekijä. Usein halutaan löytää selityksiä sille mihin ihminen kuoleman jälkeen menee. Onko siellä kuolleet läheiset odottamassa. Eikä haluta hyväksyä sitä, että oma äiti ja isä vain mätänevät pois.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... kuulitteko sen tarinan, Ausseissa tai Uudessa-Seelannissa pankkiryöstö tilanne. Rosvot sitten ruvenneet ammuskelemaan; nainen oli hypännyt luodin eteen, kuollut ja pelastanut, toisen, raskaana olevan naisen.
Tuumasin, et tuollahan se taivaspaikka sitten aukee - antaa oman henkensä, jotta kaksi pelastuu. Mietin sitten: enhän _minä_ sitä voi päättää: entäpä jos eivät uskoneet koko asiaan?
Mutta, oletteko katsoneet Tähtien sota -leffaa? - Siinä hyvä ja paha ottaa. keskenään yhteen, hyvä voittaa. .... Tuo on aika alkuajoilta peräisin.
Jumala langetti kirouksensa eevan ja aatamin ylle nimen omaan hyvän ja pahan tiedon puusta syömisen jälkeen. Ei ole hyvää ja pahaa. Unohtakaa tuomitseminen, niin vapaudutte :) Toki hyvään elämään tarvitsee tehdä pari muutakin juttua, mutta tuosta voi aloittaa
FInanssialan asiantuntijako ei siis ole voinut lukea vaikkapa psykologisia tai sosiologisia tutkimuksia siitä miten uskonnollisuus on ihmisissä syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jumala oli tilannut tuon pankkiryöstäjän tappamaan nimenomaan vauva, joka kantoi sisällään jotakin loputonta pahaa? Ei voi tietää ulkopuolisena. Parempi kun ei puutu jumalan bisneksiin ollenkaan vaan keskittyy vaan omiinsa
Vierailija kirjoitti:
FInanssialan asiantuntijako ei siis ole voinut lukea vaikkapa psykologisia tai sosiologisia tutkimuksia siitä miten uskonnollisuus on ihmisissä syntynyt?
-logi viittaa aivan eri aivoalueen käyttöön, kuin mitä usko. Sama kuin kysyisi kameralta, mitä on orgasmi. Ei se voi ymmärtää, saatikaan seilttää kokemusta toiselle
Tiede kulkee valovuosia uskoa jäljessä. Uskovat kirjaimellisesti luovat maailmaa, ja tiedemiehet juoksevat perässä anaalisoimassa näitä luotuja otuksia ja ilmiöitä
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt finanssialan ihmisiä, helppoheikin ja ennustajaeukon risteyminä, mutta jostain heilläkin ihan oikea käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen mulkku tuo Jumala siinä tapauksessa. Vähän kuin pikkulapsi joka nyppii hämähäkiltä jalat ihan vaan omaksi ilokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, jotka uskovat kadotuksen olemassaoloon ja ovat ymmärtäneet, mitä se tarkoittaa iankaikkisuusnäkökulmasta, kammoavat koko aihetta. Vaikka uskova on jo itse pelastettu ja taivastiellä, uskovat kammoavat kadotusta siltikin niiden takia, jotka eivät vielä ole taivastiellä, vaan ovat vielä vaarassa joutua kadotukseen.
En tietenkään ole vaarassa joutua mihinkään kadotukseen joka on olemassa vain uskisten korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-logi viittaa aivan eri aivoalueen käyttöön, kuin mitä usko. Sama kuin kysyisi kameralta, mitä on orgasmi. Ei se voi ymmärtää, saatikaan seilttää kokemusta toiselle
Tiede kulkee valovuosia uskoa jäljessä. Uskovat kirjaimellisesti luovat maailmaa, ja tiedemiehet juoksevat perässä anaalisoimassa näitä luotuja otuksia ja ilmiöitä
Onnittelut! Tuon täytyy olla tyhmintä mitä kukaan on koskaan internetiin kirjoittanut!
Vedä kahvit takaisin suuhun. Uskonto on syntynyt Kuolemasta.