Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa hampaita tarkasti puhtaaksi sähköhammasharjalla

Vierailija
10.02.2025 |

Ostin nyt vasta pari viikkoa sitten elämäni ensimmäisen sähköhammasharjan, Oral-B:n. Ennen olen käyttänyt ensin tavallista pehmeää hammasharjaa ja sitten sellaista paristoilla toimivaa, joka on kuitenkin saman mallinen kuin tavallinen harja. Kaikenlaisilla hammaslääkärifirmojen sivuilla moititaan, ettei tuollainen paristoharjakaan olisi riittävän tehokas jne. ja väitetään, että nimenomaan sähköharja sopisi jopa vanhuksille, joilla on käsissä liikerajoitteita.

Niin: Tällä sähköhammasharjalla hampaiden peseminen on niihin aiempiin harjoihin verrattuna valtavan kömpelöä ja vaatii kaikenlaisia temppuja onnistuakseen. Kääntelen päätäni suu ammollaan peilin edessä sinne ja tänne, mutta en saa taaimmaisten takahampaiden viimeisen pinnan taakse harjaa ollenkaan ja tuntuu siltä, että edempääkin varsinkin ylähammasrivistön takaa harjaaminen jää puutteelliseksi. Se pyöreä pyörivä harjasosa on halkaisijaltaan paljon isompi ja hammasharja vilkuttaa vähän väliä liian kovaa harjaamisesta, mitä kauemmas posken puolelle sen laitan hampaiden etupintojakin harjatessani. Harja jää posken ja hampaan väliin ilmeisesti jotenkin harjan sensoreita hämäävän tiukalle, koska en ole kovin suurisuinen.

Harja voi sinänsä pyöriä vaikka miljoona kertaa minuutissa, mutta ei siitä ole näin hyötyä kuin muutenkin helppopääsyisten hampaiden etu- ja purupintojen ehkä tarkempaan puhdistamiseen. Eivät nekään kyllä tunnu yhtään aiempaa puhtaammilta. Loput pinnat ja hampaat jäävät tällaisella harjalla huonolle pesulle. Ajattelin kohta siirtyä takaisin siihen paristoharjaan.

Kiinnostaisi vain tietää, onko täällä muilla huonoja kokemuksia pitempiaikaisesta sähköhammasharjan käytöstä verrattuna aiempiin harjoihin? Siis niin, että hampaat olisivat alkaneet reikiintyä enemmän, koska sähköhammasharjalla ei saa harjattua yhtä tarkkaan kuin perinteisemmillä harjoilla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan osin suusta ja hammaskalustosta, mutta ei se nyt sen kummempaa ole käyttää sähköhammasharjaa kuin perinteistä kapistusta. Se mikä erottaa sähköhammasharjan käytön tulokset omalla kohdallani on se, että hammaskiveä syntyy vähän, jos lainkaan. Mutta mä kyllä käytän myös lankainta päivittäin.

Vierailija
2/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käyttää tavallista harjaa, niitä on pehmeä, medium ja muut. Tai erilainen pää siihen sähkikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle taas ei muutenkaan synny hammaskiveä ilmeisesti juuri ollenkaan. Kävin suuhygienistillä muutama viikko sitten ja tämä kysyi, oliko joku poistanut minulta hammaskivet, kun kuulemma hammaslääkärin tarkastuksessa olisi todettu sitä puoli vuotta aiemmin paljon ja siksi lähettänyt hänelle. No ei ollut poistanut kukaan mitään ja silloin vielä käytin sitä paristoharjaa... Lankaan myös, mutta minua kiusaa nyt todella paljon se, että tällaisella isolla harjalla en pääse hampaiden takapinnoille kunnolla.

Vierailija
4/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkis on minullekin hankala, ihan jo siksi, että se roiskii hammastahnan pois kun yritän harjata takapintoja. Suosituksen takia käytän kuitenkin, mutta en ole hyljännyt manuaaliharjaa kokonaan. Sillä saatan esim. aloittaa harjauksen vaikeista kohdista, ja jatkaa sähkiksellä. Joskus viimeistelen manuaalilla, vaikkei se niin tehokas olekaan. Yläposkihampaita harjatessa leuan pitäisi olla rentona, jolloin siellä on mahdollisimman paljon tilaa harjalle. Minullakin on pieni suu, eikä tuo kikka tee IHMEITÄ, mutta helpottaa kyllä hieman. Vinkin sain ihan hammaslääkäristä.

Vierailija
5/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sinänsä kyllä ymmärrän miksi olen joskus siirtynyt manuaaliharjaan. Sähkis on ärsyttävä vaikeissa kohdissa. Käytän sitä kuitenkin siksi, kun aina hammaslääkärissä suositellaan. Mutta en ole luopumassa tavallisesta harjasta kokonaan.

Vierailija
6/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän samaa harjaa ja putsaan välit hammaslangalla ja on puhdasta 

Vierailija
7/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa käyttää tavallista harjaa, niitä on pehmeä, medium ja muut. Tai erilainen pää siihen sähkikseen.

Kaduttaa kyllä, että ostin tuon pyöreäpäisen Oral-B:n harjan. Tähän ei ilmeisesti saa kuin muita pyöreitä päitä vaihdettua. Tosin en tiedä, auttaisiko joku Philipsin suippopäinen harjakaan paljoa, kun kuitenkin sitä olisi yleisesti tavallista harjaa kömpelömpi käsitellä.

Vierailija
8/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas niin päin, että vain sähköhammasharjalla tulee puhdasta. En saa tavallisella harjalla puhdistettua hampaita yhtä tehokkaasti ja heti tulee hammaskiveä, koska taviksella jää plakkia enemmän. 

9/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sähköhammasharjassa lasten harjapää. On tarpeeksi pieni ja saa harjattua hyvin. 

Vierailija
10/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun harjassa on sensitivepää ja hyvin saa puhtaaksi. Oli se alkuun vähän hakemista miten saa harjattua kaikki pinnat. Pää pysyy paikallaan ja harjan asento säätyy. 

Vierailija
11/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas niin päin, että vain sähköhammasharjalla tulee puhdasta. En saa tavallisella harjalla puhdistettua hampaita yhtä tehokkaasti ja heti tulee hammaskiveä, koska taviksella jää plakkia enemmän. 

Ok, ehkä tuollainen sähköharja sitten sopii teille, joille kertyy muuten paljon hammaskiveä. 

Vierailija
12/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaa kyllä, että ostin tuon pyöreäpäisen Oral-B:n harjan. Tähän ei ilmeisesti saa kuin muita pyöreitä päitä vaihdettua. Tosin en tiedä, auttaisiko joku Philipsin suippopäinen harjakaan paljoa, kun kuitenkin sitä olisi yleisesti tavallista harjaa kömpelömpi käsitellä.

Kokeile sensitive tai mainittu lasten harjaspää.

Vierailija
13/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14204 kirjoitti:

Mulla on sähköhammasharjassa lasten harjapää. On tarpeeksi pieni ja saa harjattua hyvin. 

Voikohan tuollaiseen Oral-B:n aikuisten malliin vaihtaa lasten harjapään vai pitäisikö siihen olla lasten malli kokonaan? 

Vierailija
14/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin sähköhammasharjan muutama vuosi sitten. Sain mielestäni hampaat puhtaiksi sillä, mutta kahden viikon kuluttua sain niin pahan ientulehduksen, ett piti mennä hammaspäivystykseen. Tykytteli ja oli kipeä ja luulin, että se oli joku juuren tulehdus. Siihen loppui sähköhammasharjan käyttö. 

Vierailija
15/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut useampia Oralin sähköhammasharjoja enkä niistä pitänyt. Sitten ostin toisenlaisen mallin missä se harjaspää vastaa perinteistä manuaaliharjaa ja johan oli mukava pestä hampaat ja puhdasta tulee. Lisäksi akku noissa Oraleissa aivan käsittämättömän surkea kun vertaan nykyiseen mitä tarvitsee ladata n. 3 kk välein. Eikä kyseessä ole mikään kallis harja vaan todella edullinen ja ostettu ihan täältä kotimaasta kivijalkakaupasta ja harjaspäitä saa erilaisia edullisesti.

Vierailija
16/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut useampia Oralin sähköhammasharjoja enkä niistä pitänyt. Sitten ostin toisenlaisen mallin missä se harjaspää vastaa perinteistä manuaaliharjaa ja johan oli mukava pestä hampaat ja puhdasta tulee. Lisäksi akku noissa Oraleissa aivan käsittämättömän surkea kun vertaan nykyiseen mitä tarvitsee ladata n. 3 kk välein. Eikä kyseessä ole mikään kallis harja vaan todella edullinen ja ostettu ihan täältä kotimaasta kivi

Minkä merkkinen se sinun harjasi on?

Vierailija
17/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaisella harjalla saa ihan hyvää jälkeä. Jos ei hampaat tule sillä puhtaaksi, se johtuu sitten siitä, ettei ole harjannut aamuin illoin tai tarpeeksi kauan hampaitaan ja käyttänyt lisäksi lankainta. Minullekin on aina suositeltu hammaslääkärillä vaihtoa sähköhammasharjaan. En viitsi sanoa, että se on ihan sama, mikä harja minulla on käytössä, hammaskiveä tulee, koska toisnaan hampaat on jäänyt pesemättä ta on vaan huitaissut ne jotenkin.

Vierailija
18/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut useampia Oralin sähköhammasharjoja enkä niistä pitänyt. Sitten ostin toisenlaisen mallin missä se harjaspää vastaa perinteistä manuaaliharjaa ja johan oli mukava pestä hampaat ja puhdasta tulee. Lisäksi akku noissa Oraleissa aivan käsittämättömän surkea kun vertaan nykyiseen mitä tarvitsee ladata n. 3 kk välein. Eikä kyseessä ole mikään kallis harja vaan todella

Oclean ja ostettu Verkkokauppa.comista.

Vierailija
19/25 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Tuo Oclean kieltämättä näyttäisi rungoltaankin vähän kevyemmältä ja näppärämmältä käsitellä.

Vierailija
20/25 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä14204 kirjoitti:

Voikohan tuollaiseen Oral-B:n aikuisten malliin vaihtaa lasten harjapään vai pitäisikö siihen olla lasten malli kokonaan? 

Mulla on ihan perus aikuisten Oral B -harja. Ja siihen lasten harjapäät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän