Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako antamiaan lahjoja vaatia takaisin?

Vierailija
10.02.2025 |

Minusta ei, ja lahjan saaja saa heittää lahjan halutessaan vaikka juhannuskokkoon eikä antajalla ole mitään päätösvaltaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä vaatia mutta ei tarvitse antaa.

Vierailija
2/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos lahjan antaessaan on kertonut että lahjaa ei saa luovuttaa kenellekään vaan sitten se pitää palauttaa antajalle takaisin. Olen tehnyt niin joidenkin tavaroiden kanssa jottei saaja tee bisnestä tai myy lahjaa saadakseen ryyppyrahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä vaatia mutta ei tarvitse antaa.

Lahjanantajalla on oikeus lahjoituksen purkamiseen, eli sitä voidaan vaatia takaisin nostamalla kanteen. 

Vierailija
4/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko edellinen avaamasi keskustelu vituttamaan?

Vierailija
5/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos lahjan antaessaan on kertonut että lahjaa ei saa luovuttaa kenellekään vaan sitten se pitää palauttaa antajalle takaisin. Olen tehnyt niin joidenkin tavaroiden kanssa jottei saaja tee bisnestä tai myy lahjaa saadakseen ryyppyrahaa.

Et ole antanut lahjaa vaan olet antanut tavaran lainaksi.

Vierailija
6/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt vaan ne vesivärit takaisin. Kun et niillä itse kuitenkaan tee yhtään mitään.

Vierailija
7/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis et anna lahjaa vaan annat lainaan?

Vierailija
8/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi, voi myös myöhemmin vaatia maksua siitä.

Vierailija
9/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain mielisairaalapotilaalle voi tulla edes mieleen pyytää antamaansa lahjaa takaisin.

Vierailija
10/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on tämä ihme tapa mutta mielestäni vastaus on E.I.

Anna lahja josta voit luopua ja ilolla antaa.

Ole antamatta lahjaa jos et pysty jostain syystä kestämään lahjoitusta

Vierailija
11/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on itseasiassa aika monimutkainen sosiaalinen ilmiö ja lahjojen saamisiin liittyy aina myös konfliktin mahdollisuus. 

Vierailija
12/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, lahja on lahja.

Vierailija
13/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole antanut lahjaa vaan olet antanut tavaran lainaksi.

Ei vaan nimenomaan olen antanut lahjaksi. Muitakin ehtoja voi lahjoitukselle laittaa kuten perinnöllekin. On toiminut ja koettu kohdallani. Löytyy ihan lakitekstiä aiheesta.

Vierailija
14/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan annan lahjan saajalle, en myytäväksi. En nyt joka lahjaa vaadi takaisin.

Vierailija
15/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Lahja on lahja eli antaja luopuu siitä

Vierailija
16/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahja on itseasiassa aika monimutkainen sosiaalinen ilmiö ja lahjojen saamisiin liittyy aina myös konfliktin mahdollisuus. 

Lahja käynnistää vastavuoroisuuden ketjun, joka voi olla periaatteessa päättymätön. 

Juhlien alla, kyläilessä, jne aika harvoin tulee mietittyä vaaroja, joita lahjaan liittyy. Tapaamme ajatella lahjasta laupeasti, että se on hieno, kaunis ja hyvä asia. Siihen sisältyy kuitenkin monenlaisia ristiriitoja. Voisi jopa sanoa, että saattaa olla vaarallista antaa ja saada lahjoja. Tuleeko antajana hyväksikäytetyksi, jos lahjan saaja ei vastaa siihen tai osoita kiitollisuutta. Ja toisaalta vastaanottajana, jääkö pysyvästi kiitollisuudenvelkaan, jne... Haluanko olla sidoksissa ihmiseen, jolle annan lahjan, mutta en saa koskaan vastalahjaa, jne...

Vierailija
17/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan annan lahjan saajalle, en myytäväksi. En nyt joka lahjaa vaadi takaisin.

Lahja on antamisen jälkeen saajan omaisuutta ja hän saa tehdä sillä mitä haluaa. 

Vierailija
18/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kutsutaan lainaamiseksi. Miksi sinä väität sitä lahjaksi?

Vierailija
19/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä pyytää. Ihan fiksua jos itse tarvitsee ja tietää, ettei lahjan saaja enää sitä juttua enää tarvitse.

Me ainakin ollaan perheen, suvun ja kavereiden kesken annettu tavaraa toisillemme edestakaisin. Ne on vaan tavaraa. Minulle se on ilo jos esine menee käyttöön. Ihan tarpeeksi kaapit käynnä kaikkea rompetta muutenkin. Turha ostaa yhtään enempää lisää kaupasta. Jos kerran on jollain jo olemassa valmiiksi.

Vierailija
20/40 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan hyvin yksinkertainen asia. Lahjoitus eli lahja on se että henkilö a antaa jotakin henkilölle b joka tekee sillä mitä lystää. Kaikki muu on jotain savolaisten kieroa sekoilua, minkä normaalit ihmiset jättävät omaan arvoonsa