Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistonlehtorin silmätikku

Vierailija
09.02.2025 |

Neuvoja kaipaisin miten sietää tilannetta. Minusta tuntuu, että yhdellä lehtorilla on jotain minua vastaan. Hän ei koskaan vastaa sähköposteihin missä kysyn jotain (ihan siis tärkeitä asioita), palautteet mun tekemistä kurssitöistä ei ole millään tavalla rakentavia vaan kertoo niissä vaan että joku asia on huono, muttei mikä. Luennoilla hän ahdistelee mun lisäksi kahta muuta aina vastaamaan jotain hänen kysymyksiinsä.

Kenenkään muiden mun alan lehtoreiden tai professoreiden kanssa ei ole mitään ongelmia, eikä mulla ahdista mennä heidän luennoille. Kaikilta muilta kurssitöistä saa kunnollista rakentavaa palautetta. 

Tää lehtori on yleisesti oppilaiden keskuudessa melko pidetty, joten en usko muilla olevan samanlaisia ongelmia. Musta kans tuntu että alkuun hänen kanssaan oli helpompaa, hän vastasi sähköposteihin eikä ahdistellut tunnilla antamaan vastauksia tai mielipiteitä joka hemmetin asiaan. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen, lopeta tuollainen. 

Vierailija
2/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaista voi esiintyä kaikissa kouluissa. Mutta kokevatko nuo toiset ahdistellut asian samoin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihastunut sinuun. Todennäköisemmin kuitenkin harrastaa kiusaamista ja voi olla luonnehäiriöinen. Näitä on paljon yliopistossa.

Itse pitäisin kontaktin minimissä ja hoitaisin pakollisen vuorovaikutuksen mahdollisimman minimaalisesti ja täysin kylmän asiallisesti. Älä provisoidu mistään, älä hae kontaktia, vastaa aina minimaalisen asiallisesti. Kyllästyy lopulta kun ei saa vastakaikua ja etsii uuden uhrin

Vierailija
4/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaista voi esiintyä kaikissa kouluissa. Mutta kokevatko nuo toiset ahdistellut asian samoin?

Toista ainakin häiritsee jonkin verran, toisesta en osaa sanoa kun en hänen kanssa ole tekemisissä. Olisi kuitenkin paljon muitakin oppilaita joilta kysyä. 

Vierailija
5/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyykö hän alusvaatteidesi väriä? Jos ei, kyseessä ei ole ahdistelu vaan ihan normaali oppimistilanne. Todennäköisesti kysyt sähköpostissa jotain mikä lukee moodlessa etkä osaa ottaa palautetta vastaan, joten hän ei jaksa panostaa palautteeseen yhtään ylimääräistä. Lehtoria varmasti turhauttaa, että tulet luennolle valmistautumatta ja tarjoat kysymyksiin emmätiiää tai silmien pyörittelyä. Olisiko nyt aika vähän tsempata?

Vierailija
6/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista ainakin häiritsee jonkin verran, toisesta en osaa sanoa kun en hänen kanssa ole tekemisissä. Olisi kuitenkin paljon muitakin oppilaita joilta kysyä. 

Pitääkö vain yhden kurssin? Jos pitää, jättäisin siihen, jos enemmän, pitäisi miettiä tarkemmin. Onko pelkoa, että tulisi sun gradun ohjaajaksi tai tarkastajaksi?

Vierailija
7/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että sinä ahdistelet sitä lehtoria. Normalioloissa ei tarvi samalle henkilölle lähettää monta sähköpostia. Jos olet löhettänyt niin mota viestiä, että voit sanoa, ettei niihin-monikossa- vastata, olet lähettänyt liian monta.

lue kurssin oheet moodlesta, jos et tajua, kysy opiskilijatovereilta, ÄLÄ KIUSAA KIIREISTÄ LEHTORIA, jolla on muutakin duunia kuin sinä!

Vierailija
8/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyykö hän alusvaatteidesi väriä? Jos ei, kyseessä ei ole ahdistelu vaan ihan normaali oppimistilanne. Todennäköisesti kysyt sähköpostissa jotain mikä lukee moodlessa etkä osaa ottaa palautetta vastaan, joten hän ei jaksa panostaa palautteeseen yhtään ylimääräistä. Lehtoria varmasti turhauttaa, että tulet luennolle valmistautumatta ja tarjoat kysymyksiin emmätiiää tai silmien pyörittelyä. Olisiko nyt aika vähän tsempata?

Kyllä se mun mielestä on ahdistelua jos näkee, että toisella on epämukava olla. Ja se että nämä kyselyt ei jakaudu oppilaiden kesken tasasesti. Sähköposteissa en todellakaan kysele turhia, sillä välttelen häneltä suoraan kysymistä koska vastausta on niin vaikea saada. En tarjoile kysymyksiin "en tiedä" vastauksia, ja olen tunneilla myös ihan oma-alotteisesti aktiivinen, teen tehtävät annetussa aikataulussa, valmistaudun luennoille. 

Vierailija
9/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realiteetti: monilla lehtoreilla jopa satoja opetettavia vuodessa. Siinä tuskin ehtii yksittäistä opiskelijaa miettimään, koska tehtävänä on opetuksen päälle kaikenlaiset hallinnolliset työt ja monilla tutkimuksen teko. Sähköpostitulva opiskelijoilta voi johtaa herkästi siihen, että joku viesti jää vastaamatta. Lisäksi opiskelijoiden viestit eri verkko- yms. alustojen kautta siihen päälliseksi. 

Vierailija
10/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realiteetti: monilla lehtoreilla jopa satoja opetettavia vuodessa. Siinä tuskin ehtii yksittäistä opiskelijaa miettimään, koska tehtävänä on opetuksen päälle kaikenlaiset hallinnolliset työt ja monilla tutkimuksen teko. Sähköpostitulva opiskelijoilta voi johtaa herkästi siihen, että joku viesti jää vastaamatta. Lisäksi opiskelijoiden viestit eri verkko- yms. alustojen kautta siihen päälliseksi. 

Tämä. T. Tutkija-opettaja.

Vierailija
11/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että sinä ahdistelet sitä lehtoria. Normalioloissa ei tarvi samalle henkilölle lähettää monta sähköpostia. Jos olet löhettänyt niin mota viestiä, että voit sanoa, ettei niihin-monikossa- vastata, olet lähettänyt liian monta.

lue kurssin oheet moodlesta, jos et tajua, kysy opiskilijatovereilta, ÄLÄ KIUSAA KIIREISTÄ LEHTORIA, jolla on muutakin duunia kuin sinä!

Tämä on koostetta pidemmältä ajalta ja useammalta kurssilta :D ja nämä mun yhteydenotot on ihan lehtorin itse ohjeistamia, että näissä asioissa olkaa yhteydessä sähköpostitse.

Vierailija
12/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vain yhden kurssin? Jos pitää, jättäisin siihen, jos enemmän, pitäisi miettiä tarkemmin. Onko pelkoa, että tulisi sun gradun ohjaajaksi tai tarkastajaksi?

Useamman kurssin jo pitänyt ja lisää tulossa. Mun alan opiskelijoita ei ole kovin paljoa joten hankala vältellä. Olen myös miettinyt pitisikö yrittää toiseen yliopistoon, mutta en haluaisi muuttaa. 

Vierailija
13/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Eräs lehtori aikoinaan antoi minulle 3 pojoa tentistä. Tiesin olevani silmätikku kerran kommentoituani tiukasti johonkin hänen typerään heittoonsa. Luin tenttiin raivoisasti, koska tiesin, että hän reputtaa jos mahdollista. Olisin oikeasti  ansainnut tentistä 4,5-5 pojoa. Ei voinut reputtaa, koska olisin vedonnut -  ja hän olisi menettänyt tiedeyhteisössä kasvonsa. 

Eli haista piiiiitkä huilu, lehtori-vassari, olen jo lännessä ... DD

Vierailija
14/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu. Eräs lehtori aikoinaan antoi minulle 3 pojoa tentistä. Tiesin olevani silmätikku kerran kommentoituani tiukasti johonkin hänen typerään heittoonsa. Luin tenttiin raivoisasti, koska tiesin, että hän reputtaa jos mahdollista. Olisin oikeasti  ansainnut tentistä 4,5-5 pojoa. Ei voinut reputtaa, koska olisin vedonnut -  ja hän olisi menettänyt tiedeyhteisössä kasvonsa. 

Sä luulet nyt vähän liikoja itsestäs. Lehtorit eivät menetä kasvojaan tiedeyhteisössä jonkun opiskelijan valitusten takia. 

Vierailija
15/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtori on toivottavasti aikuinen ja töissä, josta hänelle maksetaan palkkaa. Käytöksen oli suotavaa olla neutraalia tai kannustavaa. Jos lehtori on leipääntynyt töihinsä, niin voisi kokeeksi hakeutua yksityiselle puolelle töihin. 

Vierailija
16/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä luulet nyt vähän liikoja itsestäs. Lehtorit eivät menetä kasvojaan tiedeyhteisössä jonkun opiskelijan valitusten takia. 

Menettävät, jos todetaan, että reput olivat kohtuuttomat eli aiheettomat. Tietenkin! Oikeusturva on kohillaan tältä osin.

Vierailija
17/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menettävät, jos todetaan, että reput olivat kohtuuttomat eli aiheettomat. Tietenkin! Oikeusturva on kohillaan tältä osin.

Eivät menetä. Edes silloin jos noin todetaan. Opiskelijoita tulee ja menee. Joka suuntaan. Lehtorilla on vakiduuni ja ketään ei kiinnosta tykkääkö joku yksittäinen opiskelija siitä vai ei. Opiskelijat ylipäänsä on vain välttämätön paha. Tiedeyhteisössä ollaan kiinnostuneita vain julkaisuista.

Vierailija
18/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Puolueeton ryhmä tarkistaa tenttivastauksen ja vertailee. Syrjimisestä tulee kyllä maineenmenetys. Tiede on kylmä mutta periaatteessa oikeudenmukainen, objektiivinen laji - niin pitkälle kuin se ylipäätään on maailmassa ja sen puutteellisten ihmisten kesken mahdollista. Se on viimeisiä objektiivisuuden linnakkeita.

Vierailija
19/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele kavereiden tai omaopettajan kanssa. Jotenkin kuulostaa provolta. Ei ole tapana lähettää useita viestejä lehtorille, eikä niitä pyydetä lähettämään. 

Vierailija
20/22 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele kavereiden tai omaopettajan kanssa. Jotenkin kuulostaa provolta. Ei ole tapana lähettää useita viestejä lehtorille, eikä niitä pyydetä lähettämään. 

Niin edelleen on ihan hänen ohjeistamissa tilanteissa. Kun vastaavissa asioissa laitan muille lehtoreille sähköpostia niin aina saan vastauksen. On myös sellaisia jotka ovat minuun oma-alotteisesti yhteydessä. Nämä on esimerkiksi tilanteissa kun olen ollut luennolta pois, eikä hän ole päivittänyt moodleen mitään kyseisestä tunnista. Tällöin olen yhteydessä, kuten on kehotetgu olemaan yhteydessä sähköpostitse esimerkiksi silloin kun tehtävissä on jotain epäselvää. Ja kun ongelmia on vain tmän yhden kanssa niin kyllä silloin ongelma on joku muu ku minä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi