Oulu vai Vantaa? Kumpaan muuttaisit ja miksi?
Työpaikat olisi tarjolla kummastakin kaupungista.
Vantaalla 300€ parempi palkka kuussa mutta asuminen luultavasti syö tuon hyödyn.
Kumpaan muuttaisit ja miksi?
Kommentit (216)
Minulle on tärkeää päästä nopeasti lentokentälle, koska työt vaatii. Vantaan Kartanonkoski on hyvä paikka asua. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kartanonkoski
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokralle muuttaa, niin Vantaalla on huomattavasti kalliimpaa asua kuin Oulussa. Ei olisi varaa asua Vantaalla kuin jossain oudossa läävässä jonka kenties saisi vuokrattua halvalla. Sitä paitsi miksi haluaisi muuttaa Vantaalle, jos tarkoitus olisi muuttaa pääkaupunkiin? Kyllä kai sitten Helsinkiin eikä sielläkään minnekään periferiaan vaan aika lähelle keskustaksi kutsuttua aluetta.
No se nyt oli tässä aloituksessa kysymyksenä: Oulu vain Vantaa. Työpaikan takia. Ei tässä siis ollut tarkoitus muuttaa pääkaupunkiin. Helsingin keskusta on myös kallis, monet ei halua maksaa asumisesta niin paljon. Ja muutenkin, jos työpaikka on Vantaalla, niin miksi kiusata itseään työmatkaruuhkilla, kun ne voi välttää sillä että asuu Vantaalla työpaikan lähellä? Helsingissä voi käydä helposti vapaa-aikana, jos haluaa.
Vantaalla on 5 uimahallia (Tikkurila, Hakunila, Myyrmäki, Martinlaakso, Korso) ja tosi hieno Flamingon viihdekylpylä. Mäkelänrinteen uintikeskukseen Helsingin puolelle pääsee nopeasti.
Oulussa on uimahallien suhteen sekava tilanne ja Edenin kylpyläkin on kiinni varmaan ikuisesti. Uimaan pääsee parhaiten jääkylmään avantoon.
Kuinka paljon sinulla tulee liikuttua vapaa-ajalla muissa kaupungeissa tai maissa? Oulusta on pitkä juna- tai automatka ja bensaa menee ja auto kuluu. Lennot ovat kalliita Oulusta. Vantaalta pääsee kätevästi metropolialueen lisäksi Turkuun, Tampereelle ja Jyväskyläänkin on ihan kohtuullinen matka. Jos ulkomaille haluaa lentäen niin Oulusta tulee kalliiksi, kun pitää ensin tulla Vantaalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sinulla tulee liikuttua vapaa-ajalla muissa kaupungeissa tai maissa? Oulusta on pitkä juna- tai automatka ja bensaa menee ja auto kuluu. Lennot ovat kalliita Oulusta. Vantaalta pääsee kätevästi metropolialueen lisäksi Turkuun, Tampereelle ja Jyväskyläänkin on ihan kohtuullinen matka. Jos ulkomaille haluaa lentäen niin Oulusta tulee kalliiksi, kun pitää ensin tulla Vantaalle.
Jos työmatkoja tekee, ei matkan kuluilla ole työntekijälle merkitystä, koska työnantaja ne maksaa. Oulusta pääsee myös yöjunalla kätevästi Vantaalle tai Helsinkiin. Vapaa-ajalla ulkomaille liikkuessa tuon 100-200€ enemmän ei pitäisi kaataa budjettia, jos näin käy on matka liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Oulussa ihan tarpeeksi. Oulussa on niin ahdasmielistä ja nurkkakuntaista Etelä-Suomeen verrattuna. En pystyisi enää sopeutumaan Ouluun. Minulla olisi Oulussa paha olla. Valitsisin Vantaalta jonkin kivan pientaloalueen, tai muuttaisin reilusti Sipoon puolelle.
Ihan neutraali kysymys, että miten ja minkälaisissa tilanteissa nurkkakuntaisuus tulee esille?
Näin tavallisena keski-ikäisenä naisena en tiedä missä kohtaisin ahdasmielisyyttä. Ainakaan niin, että se elämääni rajoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Oulussa ihan tarpeeksi. Oulussa on niin ahdasmielistä ja nurkkakuntaista Etelä-Suomeen verrattuna. En pystyisi enää sopeutumaan Ouluun. Minulla olisi Oulussa paha olla. Valitsisin Vantaalta jonkin kivan pientaloalueen, tai muuttaisin reilusti Sipoon puolelle.
Ihan neutraali kysymys, että miten ja minkälaisissa tilanteissa nurkkakuntaisuus tulee esille?
Näin tavallisena keski-ikäisenä naisena en tiedä missä kohtaisin ahdasmielisyyttä. Ainakaan niin, että se elämääni rajoittaisi.
Nurkkakuntaisuus näkyy mm. niin, että vakituiset virat menevät tutuille ja sukulaisille. Muualta muuttavat kelpaavat korkeintaan sijaisiksi. Myös kaikkea vähänkään erilaista kohtaan ollaan epäluuloisia ja suhtaudutaan puolustusasenteella. Esimerkiksi jos on vaikka vähänkään tummempi iho tai musta tukka, niin ei missään nimessä kannata mennä Ouluun.
Vantaa tietty.
On kaikkea lähellä, halusi mitä vaan. lentokenttä, satamat, rajaton määrä erilaisia kauppoja, hyvät yksityissairaalat
Vierailija kirjoitti:
Vantaa tietty.
On kaikkea lähellä, halusi mitä vaan. lentokenttä, satamat, rajaton määrä erilaisia kauppoja, hyvät yksityissairaalat
Unohdin mainita että vihaan talvea, Ouluun en missään tapauksessa haluaisi säänkään puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työmatkoja tekee, ei matkan kuluilla ole työntekijälle merkitystä, koska työnantaja ne maksaa. Oulusta pääsee myös yöjunalla kätevästi Vantaalle tai Helsinkiin. Vapaa-ajalla ulkomaille liikkuessa tuon 100-200€ enemmän ei pitäisi kaataa budjettia, jos näin käy on matka liian kallis.
Kokemuksesta sanon, että on sillä merkitystä. Kun ensin istut koneessa 10-12-tuntisen kaukolennon, niin et tosiaan halua siihen päälle enää vaihtoa, odottelua ja jatkolentoa, tai varsinkaan yöjunaa. Vaikka työnantaja maksaa, niin on paljon kevyempää, kun on vain yksi lento ja pääset sen jälkeen suoraan kotiin.
Minne tahansa paitsi Vantaalle, eli Oulu.
Ei kannata maksaa enemmän siitä että asuu Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla on 5 uimahallia (Tikkurila, Hakunila, Myyrmäki, Martinlaakso, Korso) ja tosi hieno Flamingon viihdekylpylä. Mäkelänrinteen uintikeskukseen Helsingin puolelle pääsee nopeasti.
Oulussa on uimahallien suhteen sekava tilanne ja Edenin kylpyläkin on kiinni varmaan ikuisesti. Uimaan pääsee parhaiten jääkylmään avantoon.
Minä uin vain ulkomailla tai kylpylässä.
"Kokemuksesta sanon, että on sillä merkitystä. Kun ensin istut koneessa 10-12-tuntisen kaukolennon, niin et tosiaan halua siihen päälle enää vaihtoa, odottelua ja jatkolentoa, tai varsinkaan yöjunaa. Vaikka työnantaja maksaa, niin on paljon kevyempää, kun on vain yksi lento ja pääset sen jälkeen suoraan kotiin."
Parhaassa tapauksessa jatkolento lähtee samantien ja olet nopeammin Oulussa kotona kuin jossain Uudellamaalla tai edes pks:lla ruuhka-aikaan. Mutta toki kukin tyylillään, itse en Oulussa asuisi, koska se ei ole etelässä eikä pohjoisessa, joten aina joutuu matkustamaan.
Helppo Oulu. Vantaa on Suomen Afrikka.
Valitisin Oulun. Minua hieman huvittaa nuo Oulun pitkät matkat, jos niillä kaupungin sisäistä liikkumista tarkoitetaan. Opiskelin Oulussa, mutta olin myös kesätöissä pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla ne oli vasta pitkät matkat paikasta toiseen. Sukulaisten ja tuttujen luona käydessä vierähti äkkiä yli tuntikin matkaan yhteen suuntaan, vaikka saman kaupungin sisällä liikkui. No nyky Oulussa saa varmaan käyttää aikaa, jos jonnekin kuntaliitosten mukana tulleisiin paikkohin matkustelee.
Mihinkään pääkaupunkiseudulle en kyllä haluaisi muuttaa. Sisarukseni asuu siellä ja hän ajoittaa työmatkansa aina ruuhka-aikojen ulkopuolelle reilujen liukumien turvin. Ruuhka-aikojen ulkopuolella hän ajelee työpaikalleen Vantaalle parissa kymmenessä minuutissa, ruuhka-aikoina uppoaa vähintään tuplat enemmän.
Talveksi Ouluun ihan vaan talvipyöräilyn takia. Siellä kuulemma ihan oikeasti aurataan pyörätiet kunnolla ja ihmiset talvipyöräilee paljon sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Valitisin Oulun. Minua hieman huvittaa nuo Oulun pitkät matkat, jos niillä kaupungin sisäistä liikkumista tarkoitetaan. Opiskelin Oulussa, mutta olin myös kesätöissä pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla ne oli vasta pitkät matkat paikasta toiseen. Sukulaisten ja tuttujen luona käydessä vierähti äkkiä yli tuntikin matkaan yhteen suuntaan, vaikka saman kaupungin sisällä liikkui. No nyky Oulussa saa varmaan käyttää aikaa, jos jonnekin kuntaliitosten mukana tulleisiin paikkohin matkustelee.
Mihinkään pääkaupunkiseudulle en kyllä haluaisi muuttaa. Sisarukseni asuu siellä ja hän ajoittaa työmatkansa aina ruuhka-aikojen ulkopuolelle reilujen liukumien turvin. Ruuhka-aikojen ulkopuolella hän ajelee työpaikalleen Vantaalle parissa kymmenessä minuutissa, ruuhka-aikoina uppoaa vähintään tuplat enemmän.
Pks:llä matkaa ei mitata yleensäkään kilometreissä vaan minuuteissa. Riippuen työpaikan sijainnista, voit olla esimerkiksi Hämeenlinnasta nopeammin töissä kuin jostain pks:ltä
Oletko koskaan matkustanut yöjunalla? Asenteesta päätellen et.
Vantaan lähellä kaikki isot kaupungit😃
Jos vain nämä kaksi vaihtoehtoa niin ehdottomasti Oulu. Sanon näin vaikka en ole ikinä käynyt Oulussa kuin junalla ohi menny ja olen eteläisesta Suomesta kotosin, asunut nyt jo vuosia Pohjanmaalla opintojen vuoksi. PIan on itselläkin kunnanvaihto edessä toki työpaikka edellä mennään mistä saa työn. Näin expattina eteläisen Suomen ulkopuolella voin sanoa että syrjässä elämä on rauhallisempaa ja jotenkin tuo Hesa-Vantaa-Espoo akseli ei kiinnosta. En kyllä ole noissa ikinä asunutkaan, mutta ajatus "hesalaisesta" elämäntyylistä kiireineneen päivineen ei kiinnosta. Jos molemissa työ, kokeile edes Oulua. Ainahan sieltä pääsee takas Vantaalle :D