Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten töykeys alkanut tympiä ihan kunnolla: suojatiellä ei päästetä jalankulkijaa yli, kassajonossa tuupitaan ja tönitään, mulkoillaan

Vierailija
09.02.2025 |

Ihan todella on alkanut rasittaa. Alan uskoa kerran kuulemaani arviota, että valtaosa ihmiskunnasta on piittaamatonta ja tyhmää. Rasittaa joutua hoitamaan arkisia askareita tämmöisen poppoon keskellä. Eilenkin joku keski-ikäinen ukko veti kyynärpäällä suoraan päin kun olin kassalla maksamassa, oli siis kortti maksulaitteessa, kun hän päätti, että hänen täytyy juuri sillä sekunnilla rynniä siihen. 

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla ei ole enää mitään käytöstapoja, sen huomaa joka päivä. Tämä muutos on tullut n. 10 viime vuoden aikana. Missään sivistysmaassa ei todellakaan käyttäydytä näin. 

Vierailija
102/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän womansplaining ilmiöltä. 

Miehet haluaa vissiin yhteiskunnan, jossa ajellaan autolla toisia päin ja taklataan ihmisiä kassajonossa. Kunnon apinameininki, kertoo miesten järjenjuoksusta ja keskimäärin matalasta ÄO:sta kaiken. 

Eivät naiset yhtään parempia ole. Ihan yhtä itsekästä on käytös vaikka kaupoissa sukupuoleen katsomatta. Tönitään kärryillä, tukitaan käytävät, kiilataan kassajonossa. Yhtään sen paremmin ei pysähdytä ennen suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamista. Punaisiin ajetaan yhtä kovalla kiireellä. Älykkyys ei ole sukupuolesta riippuva ominaisuus eikä se välttämättä määritä käytöstapoja.

Olin viime kesänä isossa Prismassa kolmen lapsen ja ystäväni kanssa, olimme ostamassa mökkitarpeita. Taapero ostoskärrissä ja kaksi isompaa nätisti vierellä. Huomattiin käytävän varrella jotain kiinnostavaa ja pysähdyttiin, ehdittiin valehtelematta olemaan siinä jopa 20 sekunttia, kun mies tulee mitään puhumatta takaa ja työntää omilla kärryillään minun kärryni pois tieltä. Oltiin hyvin hämmentyneitä noin moukkamaisesta käytöksestä, kun tilanteeseen olisi riittänyt ihan suun avaaminen ja pyytäminen, että pääsisikö ohi. Olisin siirtynyt sekunneissa. Ja senkin olisin ymmärtänyt, jos oltais seisty tien tukkona pidempi aika, mutta ehdittiin just pysähtymään ja katseella silmäilemään mitä hyllyllä on, niin tämä yksi mykkä hätähousu rynnii takaa kuin sarvikuono työntäen esteet tieltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut etenkin että suojatiellä ei anneta tietä. Itse kävelen kyllä tylysti vaan. Ajakoot päälle sitten jos siltä tuntuu.

Itse olen huomannut että varsinkin vanhukset ruokkii tätä ettei tarvitsisi pysähtyä jos henkilö on odottamassa ylipääsyä suojatiellä.

Sen sijaan että menisivät yli kun auto pysähtyy antaakseen tietä, niin näyttävät kädellä että menkää menkää. En näe tässä käytöksessä mitään järkeä.

Itse jopa kerran bussissa matkustaessa, kuulin kun bussikuski sähähti tuollaisen vanhuksen kohdatessa että v*tun mummot, kun oli pysähtynyt antaakseen mammalle tietä, niin tämä vaan näytti että mene vain.

Jaa. Useinkin näkee noita tilanteita. Huonojalkaisista mummoista tuntuu hölmöltä pysäyttää liikenne siksi aikaa, että saa linkutettua tien yli. 

Pahimmillaan kuskit tööttäilevät tai kiljuvat ikkunasta ettei tarvii löntystellä.

Ymmärrän hyvin niitä mammoja.

Vierailija
104/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on äitini kortti ja hänen tunnuslukunsa, jota minä en tiedä. Ja ei äitini mitenkään kovin huonosti kävele. Niin kuin kirjoitin niin autoon meno vaikeaa, mutta muuten pystyy kävelemään. Miksi olet itse nyt töykeä minulle? Ja kyllähän ihmisten pitää saada kävellä niin kuin kävelevät. Ei maailma pyöri vaan nopeiden mukaan.

Itse olisin ehdottomasti tarjoutunut tankkaamaan, jos äitini jalka olisi kipeä. Ei se ole töykeyttä. Päinvastoin.

Vierailija
105/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten hermot ovat kiristyneet viimeisen vuoden aikana. Lähikaupassa on välillä äksyjä ihmisiä enemmänkin liikenteessä, eikä tungoksessa liikkuminen ole yhtä sujuvaa kuin ennen koska ihmiset eivät anna tietä tai katso ympärilleen. Sama myös isommissa kaupoissa, viimeksi tänään pyörätuolissa istuva nainen rullasi hiirenhiljaa ihan vierestäni kun olin liikahtamassa, tilaa olisi kyllä ollut muuallakin. Onneksi ei törmätty, mulla on nimittäinen fyysinen vaiva joka vaikuttaa liikkumiseeni, muttei näy päällepäin... Jäi myös jumittamaan pitkiksi ajoiksi eri hyllyille (mm. maito), siinä sitten kerääntyi jonoa ympärille. 

No jos sulla on vaikeuksia liikkua, niin varmaan ymmärrät myös pyörätuolilla liikkuvaa? Tuskinpa hänellä oli tarkoitus varpaille ajaa ja oli tottunut tuolilla liikkumiseen, kerran julkisella paikalla oli. Ja hänelläkin on oikeus hoitaa ostoksensa rauhassa. Kukahan tässä on itsekäs?

Vierailija
106/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä täysin naurettava laki, että kävelijöille pitäisi antaa tietä. Tuo pitäisi muuttaa niin että kevyt liikenne väistää aina autoja eikä toisinpäin. Jos haluaa välttämättä kävellen liikkua niin sitten ei varmaan ole mikään kiire päästä paikasta toiseen toisin kuin minulla autossani 

Vierailija
107/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne on ehkä pahin paikka missä ihmisten töykeyden ja itsekkyyden huomaa. 

Vierailija
108/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan aina autoille tietä, olen Kekkosen Suomesta. Ei ole minulta pois rytmittää kävelyäni niin ettei autojen tarvitse usein pysähtyä, en saa autojen pysähtymisestä minkäälaista poliittista mielihyvää.

Tuo on ilmastotekokin kun ei pysäytä autojonoa turhanpäiten vaan ylittää sitten kun autoja ei tulossa.

Vierailija
109/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla asut varmaan?

Asun itse pienellä paikkakunnalla Lounais-Suomessa. Ihmiset ovat ylpeitä ja ylimielisiä. Juuri kukaan ei tervehdi. Olen kuullut, että jos muuttaa 100km pohjoisempaan, niin on ihan eri meininki.

Keski-Suomessa on ihan samanlaista, tuijotetaan vielä suu auki ja etuillaan päälle. 

Keskisuomalainen ei edes vastaa esitettyyn tervehdykseenkään muuten kuin vittuilemalla.

Kun sanot huomenta niin alkaa naljailu että nyt on jo päivä ja samaa tapahtuu muidenkin vuorokaudenaikojen suhteen.

Tollottaa ne kyllä osaa tyhmän näkösinä.

Vierailija
110/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on äitini kortti ja hänen tunnuslukunsa, jota minä en tiedä. Ja ei äitini mitenkään kovin huonosti kävele. Niin kuin kirjoitin niin autoon meno vaikeaa, mutta muuten pystyy kävelemään. Miksi olet itse nyt töykeä minulle? Ja kyllähän ihmisten pitää saada kävellä niin kuin kävelevät. Ei maailma pyöri vaan nopeiden mukaan.

Itse olisin ehdottomasti tarjoutunut tankkaamaan, jos äitini jalka olisi kipeä. Ei se ole töykeyttä. Päinvastoin.

En ole se jolle vastasit, mutta pitäisin outona jos tyttäreni tarjoutuisi pyytämättä tankkaamaan, jos jalkani olisi kipeä. Se tuntuisi turhan holhoavalta.

Vierailija
111/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle vastasit, mutta pitäisin outona jos tyttäreni tarjoutuisi pyytämättä tankkaamaan, jos jalkani olisi kipeä. Se tuntuisi turhan holhoavalta.

Niin sinusta. Eivät kaikki ole sinunkaltaisia. Ihan ystävällinen ele.

Vierailija
112/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinusta. Eivät kaikki ole sinunkaltaisia. Ihan ystävällinen ele.

No, jos haluatte tietää niin minulla ei ole autoa joten en ole ikinä tankannut, enkä välttämättä osaa edes maksaa bensaa tuollaisella kylmäasemalla. Näin jonoa olisi kertynyt enemmän ja äitini olisi jokatapauksessa voinut joutua minua opastamaan, että miten maksan bensan tms. Jos joku nyt haluaa sen totuuden tietää. Terveisin alkuperäinen aiheesta kirjoittaja. Olen kyllä auttanut äitiäni muuten monissa jutuissa hänen kipujensa takia.

Vierailija
113/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla samassa linjassa köyhien kyykytyksen kanssa. Muut eivät välitä. Ovat vihaisia zombeja ja kyynärpää edellä. 

Vierailija
114/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut etenkin että suojatiellä ei anneta tietä. Itse kävelen kyllä tylysti vaan. Ajakoot päälle sitten jos siltä tuntuu.

Itse olen huomannut että varsinkin vanhukset ruokkii tätä ettei tarvitsisi pysähtyä jos henkilö on odottamassa ylipääsyä suojatiellä.

Sen sijaan että menisivät yli kun auto pysähtyy antaakseen tietä, niin näyttävät kädellä että menkää menkää. En näe tässä käytöksessä mitään järkeä.

Itse jopa kerran bussissa matkustaessa, kuulin kun bussikuski sähähti tuollaisen vanhuksen kohdatessa että v*tun mummot, kun oli pysähtynyt antaakseen mammalle tietä, niin tämä vaan näytti että mene vain.

Minä myös pysähdyin tälkaisen viittojamummon luokse ja sanoin, että jos poliisi näkee että ajan tästä vaan, niin rikon liikennesäöntöä.

Vai niin, en tiennytkään, kiitteli infosta ja lupasi muuttaa tapaansa.

Vierailija
115/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja naapurit ei aina moikkaa edes takaisin, saa vaan mulkaisun. Suurin osa ihmisistä ärsyttää! Yritän olla positiivinen että jaksaisi paremmin, mutta aina joku ärsyttää. Vaikka ihminen joka tulee päälle bussissa kun yrität kävellä ulos siitä

Vierailija
116/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin viime kesänä isossa Prismassa kolmen lapsen ja ystäväni kanssa, olimme ostamassa mökkitarpeita. Taapero ostoskärrissä ja kaksi isompaa nätisti vierellä. Huomattiin käytävän varrella jotain kiinnostavaa ja pysähdyttiin, ehdittiin valehtelematta olemaan siinä jopa 20 sekunttia, kun mies tulee mitään puhumatta takaa ja työntää omilla kärryillään minun kärryni pois tieltä. Oltiin hyvin hämmentyneitä noin moukkamaisesta käytöksestä, kun tilanteeseen olisi riittänyt ihan suun avaaminen ja pyytäminen, että pääsisikö ohi. Olisin siirtynyt sekunneissa. Ja senkin olisin ymmärtänyt, jos oltais seisty tien tukkona pidempi aika, mutta ehdittiin just pysähtymään ja katseella silmäilemään mitä hyllyllä on, niin tämä yksi mykkä hätähousu rynnii takaa kuin sarvikuono työntäen esteet tieltään."

20sek on pitkä aika vallata kaupan käytävä. Ehkä olittekin jo päivän kolmas fanttilauma jota piti pyytää huomioimaan muutkin kaupassa kävijät ja Urpolla meni hermot. Enää ei irronnut kohteliasta pyyntöä, kun kyllä te tiesitte olevanne muun liikenteen tiellä. Kuten ne aiemmatkin fanttilaumat, joiden kanssa vielä kärsivällisyyttä riitti.

T. Urpo

Vierailija
117/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla, ei täällä ole tuollaista.

Just ajattelin tulla sanomaan samaa. Ehdit ensin! 

te kävelette hitaasti siellä maalla ja tuijotatte.

Vierailija
118/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pysähdyin tälkaisen viittojamummon luokse ja sanoin, että jos poliisi näkee että ajan tästä vaan, niin rikon liikennesäöntöä.

Oletko huomannut, että jotkut mummot ovat lakanneet viittomasta ja kääntävät selkänsä suojatielle huomatessaan, että auto on tulossa? 

Vierailija
119/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Varsinkin sellainen kylmyys ja töykeys toisia kohtaan tuntuu kauhealta. Miksi ei voida kohdata toisia lempeydellä ja rakastavasti. Kohdataan vain vihalla ja paheksunnalla.

Nimenomaan, samaistun tähän. On todella raskasta kohdata näitä ihmisiä, joiden perusasetus on kohdata muita kylmyydellä, töykeydellä ja jopa vihalla. Ollaan ilkeitä ja kohdellaan huonosti ihmisiä, joita ei edes tunneta ja jotka ei ole tehneet mitään pahaa. Miksi? Mistä se aggressio tulee?

No osalla se tulee esimerkiksi paskasta lapsuudesta, ei ole saanut hyvää kohtelua.. Tai vaikka nuoruudesta, tai meilenterveysongelmista/päihdeongelmista.

Vierailija
120/157 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olin viime kesänä isossa Prismassa kolmen lapsen ja ystäväni kanssa, olimme ostamassa mökkitarpeita. Taapero ostoskärrissä ja kaksi isompaa nätisti vierellä. Huomattiin käytävän varrella jotain kiinnostavaa ja pysähdyttiin, ehdittiin valehtelematta olemaan siinä jopa 20 sekunttia, kun mies tulee mitään puhumatta takaa ja työntää omilla kärryillään minun kärryni pois tieltä. Oltiin hyvin hämmentyneitä noin moukkamaisesta käytöksestä, kun tilanteeseen olisi riittänyt ihan suun avaaminen ja pyytäminen, että pääsisikö ohi. Olisin siirtynyt sekunneissa. Ja senkin olisin ymmärtänyt, jos oltais seisty tien tukkona pidempi aika, mutta ehdittiin just pysähtymään ja katseella silmäilemään mitä hyllyllä on, niin tämä yksi mykkä hätähousu rynnii takaa kuin sarvikuono työntäen esteet tieltään."

20sek on pitkä aika vallata kaupan käytävä. Ehkä olittekin jo päivän kolmas fanttilauma jota piti pyytää huomioim

Ihan tosissaan 20 sekunttia on sinulle pitkä aika?  Joko elinajanodotteesi on todella lyhyt, tai olet mössännyt aivosi loputtomalla tiktok-tulvalla, joten kaikki yli 5 sekunnin odotukset tuntuvat maailmanlopulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan